hoe te starten

poul

Stamgast
ik ben een beginner, maar weet wel al zeker dat ik er mee door wil, het maken en bewerken van muziek met de computer. ik ben ook van plan om muziektechnologie te gaan studeren aan de HKU, maar dat even terzijde.

op dit moment weet ik al wat van cool edit pro en een beetje van fruityloops, protools en cubase. maar vooral de laatst genoemde is nogal ingewikkeld.

ik heb een drumstel, een basgitaar een elektrische gitaar een boss sp303 sampler en een, jawel, yamaha psr 620 keyboard. en dit gaat allemaal naar een behringer 16 kanaals en dan naar een ARC88 (8 i/o op comp)
ik wil dit alles door elkaar heen gaan gebruiken, dus wav en midi.
ik maak verschillende stijlen muziek, van surf tor breakbeat, van noise tot soundscapes. maar ik ben nog niet goed in het "technische" gedeelte, zowel hard als software-matig.

dus...
hoe begin ik? ik dacht te beginnen met softsynths, maar waar haal ik die vandaan? en hoe leer ik er mee om te gaan? en is het verstandig om je meteen op cubase te storten of kun je beter met wat anders beginnen?

ik wil gewoon erg graag muziek maken maar word duizelig van alle mogelijkheden :confused:

les veel boeken over waar je nog niet zoveel van weet, neem bijvoorbeeld het boekje over cubase waarin veel over midi wordt uitgelegd. pak dan 1 van je midi apparaten en experimenteer met dit ene instument om de midi goed te doorgronden, zo heb ik t ook geleerd en ik heb er nogsteeds profijt van! daarna als je de midi in de vingers heb ga je door naar het volgende midi apparaatje ! en let erop niet alles in 1x aansluiten als je net begint ! dan zie je door de bomen alleen nog maar bos (of was dat de slogan van de pvda ? :P)

over de audio kan ik kort zijn, ook die moet je ff onder de knie krijgen, cubase is voor wat jij wilt geen overbodige luxe (das dubbelop maar je snapt t :D)