hoe te starten

poul

Stamgast
ik ben een beginner, maar weet wel al zeker dat ik er mee door wil, het maken en bewerken van muziek met de computer. ik ben ook van plan om muziektechnologie te gaan studeren aan de HKU, maar dat even terzijde.

op dit moment weet ik al wat van cool edit pro en een beetje van fruityloops, protools en cubase. maar vooral de laatst genoemde is nogal ingewikkeld.

ik heb een drumstel, een basgitaar een elektrische gitaar een boss sp303 sampler en een, jawel, yamaha psr 620 keyboard. en dit gaat allemaal naar een behringer 16 kanaals en dan naar een ARC88 (8 i/o op comp)
ik wil dit alles door elkaar heen gaan gebruiken, dus wav en midi.
ik maak verschillende stijlen muziek, van surf tor breakbeat, van noise tot soundscapes. maar ik ben nog niet goed in het "technische" gedeelte, zowel hard als software-matig.

dus...
hoe begin ik? ik dacht te beginnen met softsynths, maar waar haal ik die vandaan? en hoe leer ik er mee om te gaan? en is het verstandig om je meteen op cubase te storten of kun je beter met wat anders beginnen?

ik wil gewoon erg graag muziek maken maar word duizelig van alle mogelijkheden :confused:

les veel boeken over waar je nog niet zoveel van weet, neem bijvoorbeeld het boekje over cubase waarin veel over midi wordt uitgelegd. pak dan 1 van je midi apparaten en experimenteer met dit ene instument om de midi goed te doorgronden, zo heb ik t ook geleerd en ik heb er nogsteeds profijt van! daarna als je de midi in de vingers heb ga je door naar het volgende midi apparaatje ! en let erop niet alles in 1x aansluiten als je net begint ! dan zie je door de bomen alleen nog maar bos (of was dat de slogan van de pvda ? :P)

over de audio kan ik kort zijn, ook die moet je ff onder de knie krijgen, cubase is voor wat jij wilt geen overbodige luxe (das dubbelop maar je snapt t :D)

Ik weet dat hier iemand op t forum zit uit rotterdam die ongeveer dezelfde setup heeft als jij qua gitaren, drums en die boss sp303 etc. die kan je misschien al wat uitleggen maargoed ik weet ff z'n naam niet meer zo uit me hoofd! het is gewoon beetje bij beetje proberen en vooral met cubase 1 voor 1 alles proberen te snappen en niet alles tegelijk aansluiten in het begin, je moet gewoon de midi-logica en cubase-logica langzaam ontwikkelen, dan kun je daarna all the way :D

Re: hoe te starten

Origineel geplaatst door poul
ik? ik dacht te beginnen met softsynths, maar waar haal ik die vandaan? en hoe leer ik er mee om te gaan?

Je haald ze in een winkel en leert er mee om te gaan door de handleiding goed te lezen.

Re: Re: hoe te starten

Origineel geplaatst door bambamstudio
Je haald ze in een winkel en leert er mee om te gaan door de handleiding goed te lezen.

Of je download een gratis softsynth van t internet natuurlijk.
als je wilt weten hoe die dingen in cubase o.i.d. werken , lees dan de manual van cubase of de softsynth zelf.
of als je er dan nog niet uit komt zijn er vast daar ook boekies over te vinden. te bestellen o.a. bij interface dacht ik !

m.a.w. tik in een search engine op t internet gewoon ff in : VSTi softsynth o.i.d.
en pingel er wat mee, daarna ga je naar de shop om de 'betere' softsynths te kopen :D

Origineel geplaatst door bambamstudio

Zou misschien zelfs de handleiding even beperken tot de basisdingen (installeren, midi en audio instellingen) en dan gewoon gaan prutsen met een eenvoudige (soft) synth. Een monosynth met een paar draai- of schuifknoppen om de basisprincipes van synthesizers een beetje door te krijgen. Pas de handleiding pakken als je er echt niet meer uitkomt. Experimenteren dus!
Voor cubase oid is het wel raadzaam om de (verkorte) handleiding erbij te lezen, omdat zo'n programma naar mijn ervaring veel minder intuitief werkt dan een eenvoudige synth met knoppen.

Overigens kun je met "eenvoudige" synths best complexe of heftige geluiden maken. Zoek maar eens naar de monosynth contest thread op dit forum.

ik zou inderdaad gewoon beginnen met cubase en wat gratis VSTi's.
ik ben zelf begonnen met fasttracker en vanuit daar ben ik direct overgestapt op cubase. dit is geen gemakkelijke overgang. als je iets van lektuur over cubase en/of softsynths, midi, enz wil lezen helpt dit zeker. niet alleen boeken, maar ook tijdschriften als Interface, Future Music os Sound On Sound zijn een bron van wijsheid [het meeste leerde ik altijd van de Q&A sectie]

en voor de rest zoek je het maar lekker zelf uit! :D
klinkt misschien een beetje raar, maar je leert het meeste door gewoon ontzettend veel achter je spullen te zitten en er gewoon mee te experimenteren. ik denk dat iedereen hier minstens 80% van zijn/haar wijsheid heeft van zelf proberen.
als je daar vervolgens geen zin in hebt... dan ben je waarschijnlijk niet genoeg geinteresseerd in muziek maken.

Of probeer buzz. Werkt bij mij als een goede host voor VST softsynths en BUZZ heeft zelf ook veel synths. En het is gratiz

Origineel geplaatst door Willem
Als jullie het niet erg vinden "luister" stiekem even mee.

luisteren doe je met je oortjes, niet met je vingertjes! 8o) :D

Re: hoe te starten

Origineel geplaatst door poul
dus...
hoe begin ik? ik dacht te beginnen met softsynths, maar waar haal ik die vandaan? en hoe leer ik er mee om te gaan? en is het verstandig om je meteen op cubase te storten of kun je beter met wat anders beginnen?

Voor softsynths : begin eens met de (gratis) soundforum synth. Je kunt je PC-toetsenbord als klavier gebruiken. Het ding is hier te downloaden : http://www1.keyboards.de/soundforum.htm#download. Cubase of ander duur spul is nog niet nodig.

Als je daar mee kan omgaan ben je al een heel eind. Er heeft nog een cursus in de Keyboards gestaan, maar ja, daarvoor moet je de oude issues hebben :).

Back