Korg Poly 61

Niels

Ouwe rot
Ik heb aankomende week een korg Poly 61 erbij. Ik vroeg me af er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze bak. Hij heeft geen midi, is ie toevallig aan te sturen via cv ?

Hij is vast wel aan te sturen via cv & gate, met een schema en een goede technicus lukt (bijna) alles. Maar het wordt wel een beetje prijzig. Per stem heb je een midi cv-gate interface nodig, en de Poly 61 is zesstemmig...

Ik hoor het al. Dat wordt gewoon alles live inspelen. MIDI had leuk geweest, maar voor de manier waarop ik deze synth ga gebruiken maakt het niet heel veel uit.

Ik heb er ook eentje.

De arpeggiator is wel via trigger aan te sturen. Alleen als je 'm dan bv door een 808 laat aansturen hobbelt ie er een beetje achteraan. Jammer.

Verder kun je er leuke geluiden uithalen, bediening is natuurlijk wel erg onhanding.

ik heb lekker een poly-61M... met MIDI dus 8D
cv/gate werkt volgens mij alleen maar met monosynths
maar de poly-61 is een van mijn favoriete synths
leren spelen dus
onderschat het bakkie niet!

Wat vind je van de klank die eruit komt ? Ik bedoel, waar gebruik je 'm voornamelijk voor ?
Het filter is niet te bedienen via een knop volgens mij. Die paar realtime controllers dienen zeker voor de filtermodulatie ?

Klank is best goed vind ik, doet me beetje aan Juno 106 denken.

Filter kun je realtime met +/- knoppen bedienen en filter kun je met het pookje moduleren.

Origineel geplaatst door Niels
Wat vind je van de klank die eruit komt ? Ik bedoel, waar gebruik je 'm voornamelijk voor ?

een lekkere goedkope slet waar je verliefd op wordt als je niet uitkijkt :P
ik vind "rauw" de beste algehele omschrijving maar kan ook "warm" klinken (hehe, anoloog).
dient het best voor bassen, strings, drones, pads, buzzes en soms ook leadsynths... een manusje van alles wel
bassen zijn snerpend en rauw, vooral basjes met een korte attack zijn lekker.
er kunnnen erg mooie, brede strings uitkomen.
bliepjes en maffe geluidjes lukt ook prima, zeer geschikt voor electro.
ik heb een nummer gemaakt waarbij ik enkel een poly-61 en een TR-808 gebruikt heb
Ik kan het helaas nog niet laten horen omdat het releasecontract nog niet rond is.

ik heb zelf een poly-61 maar doe er eigenlijk weinig mee, moet zeggen dat dit wel een van de meest ransige digitale synths is... maar dat heeft (soms) ook wel z'n charmes. wat ik nog altijd heel erg vreemd vind aan de 61 is dat je osc-2 uit kunt zetten waardoor je zou denken dat de synth in polyphony zou moeten verdubbelen (zoals bij de poly-800) maar dit is niet het geval.. raar... :erm:

Ik heb 'm binnen. Ik moet zeggen dat dit een gave synth voor elctro achtige shit is. Ik heb er al allerlei gave bliepjes en blupjes uit kunnen halen. Hij is optisch en technisch ook helemaal ok. Een ranzige klank, maar wel met karakter.

Alleen de zijkantjes(van hout) zijn niet 100 procent meer. Die zitten vast met een soort nagels. Ik ben van plan om hier een paar mooie nieuwe houten zijkantjes op te zetten. Weet iemand hoe ik die nageltjes(een soort nietjes) veilig los kan maken ?

Origineel geplaatst door Niels
Alleen de zijkantjes(van hout) zijn niet 100 procent meer. Die zitten vast met een soort nagels. Ik ben van plan om hier een paar mooie nieuwe houten zijkantjes op te zetten. Weet iemand hoe ik die nageltjes(een soort nietjes) veilig los kan maken ?

Zou er nix aan doen behalve bijwerken (waarschijnlijk zijn je hoeker er afgesleten)
De Zijkanten vormen nl 1 geheel met de onderkant; de synth ligt een een grote zilvergeverfde spaanplaatbak.

Misschien dat Leo nog tips kan geven; hij heeft zo'n beetje elke synth die hij heeft gehad van een refurbish voorzien :D

Origineel geplaatst door 6 trak
...moet zeggen dat dit wel een van de meest ransige digitale synths is...

poly-61 is anoloog, alleen de oscilators worden digitaal aangestuurd (DCO) net als de juno-106.
De poly-61 klinkt wel een stuk minder vriendelijk dan de brave 106.

Ik heb ze er al af !

Het was niet moeilijk. Ik heb eerst zeer voorzichtig de nageltjes eruit gehaald. Aan de binnenkant zat er een kleinstukje hout in de 90 graden hoek, dit zat verlijmd om zodoende de zijkantjes steviger te laten zitten. Verder zaten er 3 gaten in zowel de zijkantjes en natuurlijk in de behuizing van de synth zelf. Deze zaten vast met deuvels.

Ik heb ze er nu netjes af, nu ff wat mooi hout regelen en hij is weer als nieuw binnenkort.

FF over het rommelen aan die potmeters, ik wil er niet zomaar wat aan doen, maar kan het filter wat extremer afgesteld worden door een simpele draai aan een potmeter ?

Ik ben op dat gebied echt een nitwit, en ik heb weinig zin om die bak te vermoorden.

Back