Let op dat een consumenten 4 sporen wat anders is dan studio 4 sporen, het is in Marktplaats advertenties vaak verwarrend, vaak staat er 4 track maar dan bedoelen ze 1/4 track. Het verschil is wezenlijk:
1/4 track of quarter track is 2 x stereo (L/R) op 4 sporen; spoor 1(L) en 2(R) heen; als je dan de band omdraait worden spoor 3(L) en 4(R) gebruikt. Dus de recorder gebruikt per kanaal maar 1/4e van de band = 1/8e inch. Fijn voor cosumenten die zoveel mogelijk muziek op 1 tape willen, lastig voor jou in de studio (je krijgt eerder bandverzadiging, wat heel erg fijn kan zijn maar ook vervelend). Veel Revoxen, Teac, Philips en andere consumenten recorders zijn vaak 1/4 track recoders.
4 track is 4 sporen, dus kanaal 1,2,3,4 tegelijk in 1 take, in 1 richting. Voor ieder spoor is er ook een aparte level meter. De Teac 3440 en de Tascam 34B zijn bijvoorbeeld 4 track recorders.
Nagra maakt geloof ik alleen field recorders (voor bijvoorbeeld speelfilm en spionage enzo

), dat zijn voor zover ik ze ken zijn niet echt muziek studio recorders, op hun nieuwe digitale recorders na dan. Zoek liever naar merken als Studer en Otari als je pro spul voor in de studio wil... Over Fostex lopen de meningen uiteen, ik heb er zelf nooit een gehad maar als ik de ervaringen een beetje ken zou zelf eerder op zoek gaan naar een Teac / Tascam, Revox / Studer of Otari. Sowieso weet ik niet of je tegenwoordig nog wel een multitrack moet willen, zeker niet in een midi studio... waarom niet gewoon masteren op een 2 track 1/4" recorder?
Slijtage is meer onderhevig aan draai uren, onderhoud en het type tape dat je gebruikt, niet zozeer aan het aantal sporen. Er is wel verschil in de kwaliteit van koppen, latere jaren 80 recorders met ferrite en glazen koppen (zoals de Akai GXjes en Philips N4520) zouden onverslijtbaar zijn. Uiteraard geven deze koppen ook een andere klank, en dat moet ook maar net zijn wat je wil. Voor hifi zouden het prima recorders moeten zijn, voor een analoog saturatie 'effect' in je opnames zou je misschien (het is maar mijn vermoeden, geen feit ofzo) beter af zijn met een oudere recorder zonder dit soort nieuwerwetse koppen. Zo zijn er wel meer zaken van invloed op de klank: de snelheid waarmee je recorder kan opnemen (hoe sneller hoe meer tape je verbruikt per seconde muziek, dus minder snel band verzadiging), het aantal sporen, het type tape (bias) waarop je recorder is ingesteld, de bandreedte (1/4", 1/2", 1", 2"), de algemene onderhoudsstaat (schoonmaken, demagnetiseren), etc...
Machines kun je ter plekke controleren op hun werkende staat. Versleten koppen kun je met het blote oog al herkennen (zwarte gapende gaten, oxide), net als versleten en ingesleten of uitgedroogde aandrukrollen, kromme capstan assen, veren voor de aandrukrol armen die niet terug schiieten of niet genoeg spanning hebben, en versleten aandrijfsnaren en motoren. Loopt de machine netjes en regelmatig (geen opstart problemen, zoals langzaam op tempo komen), dan zit het met de snaren en motoren waarschijnlijk wel snor.
Nja, ik wil maar zeggen, er is genoeg om op te letten en om over na te denken...