Bandopnemer

303zalig303

gebruikte oscillator
Dag forumleden,
Ik heb besloten om naar analoog opnemen over te stappen (coooool). Een bandopnemer met meerdere sporen is een wanting. Maar ik zou wat meer info willen hebben over wat ik best kies en hoe ik check of alles nog werkt als ik iets vind.

Nagra heeft naar mijn weten geen meerdere track opnemers (reel to reel dus wel). Revox heeft kan meerdere sporen hebben maar daar ben ik bang bij dat de bandopnemer eerder zal verslijten dan bvb Nagra. Hetzelfde voor Fostex.

Dit is wat ik denk. Vul mij maar aan en kom maar met andere voorstellen af. Ik zou zo snel mogelijk een beslissing willen nemen. :biertje:

gr
roman

Voor multitrack zou ik zeggen: wat dacht je van een Tascam 8 of 16 sporen of als je echt geld hebt een Studer?

Of bedoel je gewoon stereo? Dan zou ik toch voor een Revox gaan. Het beste een B77 of een PR99. Er zijn (ook in Nederland) nog bedrijven die ze reviseren, mocht dat nodig zijn. En er zijn ook nog (veel) onderdelen voor te koop. En banden kun je nog nieuw kopen. De enige fabriek voor massaproductie tapes staat in Nederland!

Checken of een recorder nog helemaal goed is kun je het beste doen door er ter plekke mee op te nemen en af te spelen. Aan het resultaat kun je al redelijk horen of hij nog goed is, zowel op audio gebied als mechanisch (aanlopen hoor je). Voor de rest blijft het een gok want het is én oud én mechanisch.

Maar waarom wil je overstappen op analoog opnemen?

Ik denk dat er nog steeds gedumpt wordt (weet ik niet zeker hoor), dus ik zou trachten een mooie 2" 24ch recorder te bemachtigen. Tapes wordt dan wat lastig, maar als je het over cooooool hebt.............................

Let op dat een consumenten 4 sporen wat anders is dan studio 4 sporen, het is in Marktplaats advertenties vaak verwarrend, vaak staat er 4 track maar dan bedoelen ze 1/4 track. Het verschil is wezenlijk:

1/4 track of quarter track is 2 x stereo (L/R) op 4 sporen; spoor 1(L) en 2(R) heen; als je dan de band omdraait worden spoor 3(L) en 4(R) gebruikt. Dus de recorder gebruikt per kanaal maar 1/4e van de band = 1/8e inch. Fijn voor cosumenten die zoveel mogelijk muziek op 1 tape willen, lastig voor jou in de studio (je krijgt eerder bandverzadiging, wat heel erg fijn kan zijn maar ook vervelend). Veel Revoxen, Teac, Philips en andere consumenten recorders zijn vaak 1/4 track recoders.

4 track is 4 sporen, dus kanaal 1,2,3,4 tegelijk in 1 take, in 1 richting. Voor ieder spoor is er ook een aparte level meter. De Teac 3440 en de Tascam 34B zijn bijvoorbeeld 4 track recorders.

Nagra maakt geloof ik alleen field recorders (voor bijvoorbeeld speelfilm en spionage enzo :D), dat zijn voor zover ik ze ken zijn niet echt muziek studio recorders, op hun nieuwe digitale recorders na dan. Zoek liever naar merken als Studer en Otari als je pro spul voor in de studio wil... Over Fostex lopen de meningen uiteen, ik heb er zelf nooit een gehad maar als ik de ervaringen een beetje ken zou zelf eerder op zoek gaan naar een Teac / Tascam, Revox / Studer of Otari. Sowieso weet ik niet of je tegenwoordig nog wel een multitrack moet willen, zeker niet in een midi studio... waarom niet gewoon masteren op een 2 track 1/4" recorder?

Slijtage is meer onderhevig aan draai uren, onderhoud en het type tape dat je gebruikt, niet zozeer aan het aantal sporen. Er is wel verschil in de kwaliteit van koppen, latere jaren 80 recorders met ferrite en glazen koppen (zoals de Akai GXjes en Philips N4520) zouden onverslijtbaar zijn. Uiteraard geven deze koppen ook een andere klank, en dat moet ook maar net zijn wat je wil. Voor hifi zouden het prima recorders moeten zijn, voor een analoog saturatie 'effect' in je opnames zou je misschien (het is maar mijn vermoeden, geen feit ofzo) beter af zijn met een oudere recorder zonder dit soort nieuwerwetse koppen. Zo zijn er wel meer zaken van invloed op de klank: de snelheid waarmee je recorder kan opnemen (hoe sneller hoe meer tape je verbruikt per seconde muziek, dus minder snel band verzadiging), het aantal sporen, het type tape (bias) waarop je recorder is ingesteld, de bandreedte (1/4", 1/2", 1", 2"), de algemene onderhoudsstaat (schoonmaken, demagnetiseren), etc...

Machines kun je ter plekke controleren op hun werkende staat. Versleten koppen kun je met het blote oog al herkennen (zwarte gapende gaten, oxide), net als versleten en ingesleten of uitgedroogde aandrukrollen, kromme capstan assen, veren voor de aandrukrol armen die niet terug schiieten of niet genoeg spanning hebben, en versleten aandrijfsnaren en motoren. Loopt de machine netjes en regelmatig (geen opstart problemen, zoals langzaam op tempo komen), dan zit het met de snaren en motoren waarschijnlijk wel snor.

Nja, ik wil maar zeggen, er is genoeg om op te letten en om over na te denken...

Laatst gewijzigd:
Fostex R 8, is niet zo heel oud en erg goed. Wel maar achtsporen. TEAC is ook supergoed, alleen oud, groot en heel erg zwaar(we hebben ze allebei). De TEAC is 4track. Je kan ook zoeken naar een yamaha mt8x(2X4sporen). Die eet cassette bandjes en heeft een verrassend goed geluid.

plaatje

plaatje

Recorder_Tracks.jpg

Een Fostex R8 zou ik zeker een keer proberen , ze staan regelmatig op MP tussen
de 200 en 300 euro.
Ik ben trouwens blij dat ik van die meuk af ben heb namelijk zelf jaren een R8 gebruikt en voor die tijd was het leuk spul :)

Voor meersporen zou ik denk ik zelf een Tascam 34 of 38 overwegen, of nog mooier, de 44 of 48... Maar ik heb weinig baat bij meersporen, ik multitrack nooit dus een 2 track master recorder is voor mij de beste optie. En 1/4" tapes zijn ook een stuk goedkoper... Ik heb nu een 32-2 en die bevalt me goed, is alleen lastig als je intern moet sleutelen maar dat schijnt bij de opvolger (de 32 en dus ook de 34 en 38 ) wel mee te vallen. Otari MX5050 schijnt ook erg goed te zijn, die was er ook in 4 en 8 track. Ze zijn alleen niet zo goedkoop als een Fostex R8, vrees ik... Er is nog wel redelijk eenvoudig aan onderdelen en koppen te komen, dat geld trouwens ook voor Teac/Tascam en Studer/Revox. Hoe zit dat eigenlijk bij Fostex?

En vervormen, tja... het is maar wat je wil he :) Het klinkt wel lekker, het is een beetje als compressie. Maar je hoeft niet 'heet' op te nemen, als je je levels laag houd krijg je minder of geen saturatie.

ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een spoor vna een cassette bandje veel minder zou zijn dan een bandrecorder spoor. natuurlijk met een saturation sausje.

ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een spoor vna een cassette bandje veel minder zou zijn dan een bandrecorder spoor. natuurlijk met een saturation sausje.

Nouja, bandreedte maakt het verschil. Een cassette tape is 1/8", een reel minimaal 1/4". Das al heel wat verschil qua saturatie. En bij reel recorders heb je meer keuze in bias typen en opname snelheden enzo. Het helpt allemaal een beetje mee, je hebt meer invloed op 't eindresultaat.

Nouja, bandreedte maakt het verschil. Een cassette tape is 1/8", een reel minimaal 1/4". Das al heel wat verschil qua saturatie. En bij reel recorders heb je meer keuze in bias typen en opname snelheden enzo. Het helpt allemaal een beetje mee, je hebt meer invloed op 't eindresultaat.

in de jaren 80 hadden de grootste der aarden ook "hun" muziek op cassettebandjes gekopieerd. dit is precies dezelfde breedte per spoor. of mis ik nu iets?

in de jaren 80 hadden de grootste der aarden ook "hun" muziek op cassettebandjes gekopieerd. dit is precies dezelfde breedte per spoor. of mis ik nu iets?

1/8" cassettebandje met A en B zijde is 1/8" gedeeld door 4 (2x L+R)
1/4" reel met alleen A zijde (zoals mijn B77's) is 1/4" gedeeld door 2.
Als ik nog kan rekenen is dat niet hetzelfde.

Trouwens; snelheid cassettebandje is dacht ik 4,25cm/s
Bij een reel to reel is dat 9,5cm/s en/of 18cm/s en/of 36cm/s. Dat is ook nogal een verschil.

En dat iedereen het heeft, betekent niet dat het goed is.
MP3 is op gemiddelde kwaliteit ook niet goed in vergelijk met een pure audio-track. Maar de meesten hebben het wel. Dit is dus geen criterium.

Hej bedankt voor jullie berichten, ik ben er veel mee !

Ik zie dat die Fostex R8 midi heeft. Neemt ie dan tegelijk ook nog eens midi op of is het gewoon een midi clock ?

misschien een verkapte advertentie, maar ik heb nog een mooie Fostex model 80 met bijbehorede model 454 mixer te koop, de model 80 is de directe voorloper van de R8. iets eenvoudiger, wel beter gebouwd ! als iemand interesse heeft, stuur me een PM.

de midi functionaliteit op de fostex recorders is niet standaard aanwezig, hier is een aparte synchronizer voor nodig. hiermee kan je een spoor gebruiken voor een sync signaal.

de midi functionaliteit op de fostex recorders is niet standaard aanwezig, hier is een aparte synchronizer voor nodig. hiermee kan je een spoor gebruiken voor een sync signaal.

Als de Fostex 80 geen MIDI sync heeft, kun je ook een aparte smpte synchroniser kopen. Die sluit je met MIDI aan op je computer, en de audio(tijdcode) gaat dan naar de bandrecorder. Eventuele tempochanges moet je dan programmeren op de synchroniser.

Ik had er vroeger een van XRI. Tweedehands is dat misschien nog wel te vinden. Het kost je dan wel 1 spoor (mono) op de 8 sporen recorder.

Hier een link naar de manual:
http://images.google.nl/imgres?imgu...=/images?q=xri+smpte&gbv=2&ndsp=18&hl=nl&sa=N

Back