Nord Electro 3 vs Nord Stage Ex

Edmusic

Nieuwkomer
Tja,
er zijn soms van die momenten dat je een luxe probleem hebt8) en je gewoon niet kunt kiezen. In dit geval tussen de NE3 of de Stage CompactEX.
De sample mogelijkheden van de Electro spreken me erg aan maar het splitten/layeren op de stage ook. Als ik zeker weet dat er in de (nabije) toekomst een upgrade komt waarbij het mogelijk wordt om op de stage samples te laden en af te spelen ben ik er uit maar ja...daar heb ik nu natuurlijk niets aan.

Ik ga de Nord gebruiken als 2e keyboard boven mijn RD700sx. Wat dat betreft is alles goed.

Any thoughts ??

Reken nooit op beloofde features ;).

(volgens mij zitten ze nog steeds te wachten op een OS X Universal Binary versie van de G2 editor).

Mijn idee! Ik heb nu een Nord Stage en een Fantom S. Die laatste gebruik ik eigenlijk alleen voor de mellotron samples. Als Clavia de Nord Stage uit zou rusten met een sample mogelijkheid, kan ik m'n Fantom aan de wilgen hangen. Scheelt een hoop gesjouw en gedoe als ik wekelijks met mijn band speel.

Misschien moeten we met z'n allen als Nord Stage community Clavia gaan bombarderen met verzoeken op websites en fora. :duivels:

Daar hebben ze geen oren naar, bij Clavia, check NordUSA.com (dat nu wel even offline is).

Ik vermoed dat ze over x tijd met een nieuwe Nord Stage uitkomen die wel de sample-playback functionaliteit ondersteunt, samen met een second generation B3 (als op de E3).

De Stage EX is een zoethoudertje in de tussentijd (o.m. zodat Stage-owners niet jaloers zouden zijn op Electro 3 wat betreft geheugencapaciteit).

... check NordUSA.com (dat nu wel even offline is). ...
Uhh... Even? Nu toch al weer drie weken... Zolang is SynthForum er zelfs nooit uit geweest ;). Zou me niets verbazen als Armadillo dit Forum afstoot...

Wout

Uhh... Even? Nu toch al weer drie weken... Zolang is SynthForum er zelfs nooit uit geweest ;). Zou me niets verbazen als Armadillo dit Forum afstoot...

Wout

Ik wilde mezelf niet té afhankelijk voorstellen van een forum :D...

Denk je?

... Denk je?
Het was wel heel erg rustig, de laatste maand voordat'ie uit de lucht ging. Jason deed alleen nog wat aankondigingen over nieuwe synths en verkrijgbaarheid. Een echt discussieforum is het nooit geweest; meer een doorgeefluikje van Armedillo, dat zelf steeds meer Zweeds spul afstoot. In ieder geval, die Credit-crisis is toch wel heftiger in de USA dan hier, tot nu toe...

Wout

Het was wel heel erg rustig, de laatste maand voordat'ie uit de lucht ging. Jason deed alleen nog wat aankondigingen over nieuwe synths en verkrijgbaarheid. Een echt discussieforum is het nooit geweest; meer een doorgeefluikje van Armedillo, dat zelf steeds meer Zweeds spul afstoot. In ieder geval, die Credit-crisis is toch wel heftiger in de USA dan hier, tot nu toe...

Wout

Wat ik net lees op clavia.se

"We are very pleased to announce American Music & Sound as our new exclusive distributor in USA," states Nord's Manager of International Sales, Tomas Enochsson. "They have a long history and exceptional performance in Pro Audio and MI product distribution and are in a perfect position to market our products through their existing channels as well as opening up new avenues for Nord."

Blijkbaar hebben ze dat in Zweden ook gevoeld, dat afstoten. Is't dan Armadillo af of hoe moet'k dat begrijpen?

Maareuh... Hoe zit nu met de userbase van de Stage, allemaal naar het Electro-forum of wat?
Of hebben ze zoiets van: "Beter geen rekening houden met, dan half rekening houden met... ." :duivels:
Hopla, weg forum.

Maar toch is me nog niet duidelijk hoe de Nord Elektro 3 en de Stage EX zich verhouden. Vind ik nu beter klanken in de nieuwe Elektro 3?

Maar toch is me nog niet duidelijk hoe de Nord Elektro 3 en de Stage EX zich verhouden. Vind ik nu beter klanken in de nieuwe Elektro 3?
Beter? Dat hangt ervan af wat je erin stopt, want de NE3 heeft net als de Wave een sample deel dat je zelf kunt laden. Voor de rest gebruikt de NE3 dezelfde fabrieks samples als de NS. Wat de NE3 mist tov de NS is de layering: de mogelijkheid om meerdere geluiden tegelijk te gebruiken, en natuurlijk geen gewogen toetsen, maar meer de 'Hammond' stijl. Dat ene octaafje minder tov van de NS 88, het zal...
Voor zover ik het kan overzien zit het sample deel van de NW erin, dus ook loops zouden mogelijk moeten zijn. Dit opent veel mogelijheden, al is dan het geheugen natuurlijk uitermate belangrijk voor een optreden...

@mrt
Armadillo en Clavia vertellen natuurlijk hun eigen verhaal. Maar het was al duidelijk dat er behoorlijke wrijving was en dat uitte zich in de antwoorden op vragen in het NordUSA forum. Electro-Music.com is veel onafhankelijker tov de commercie, vandaar dat Jason, de NordUSA man van hun forum, daar zijn verhaal deed over de gang van zaken... Wat de NS betreft is er best een behoorlijke expertise aanwezig en die knul die de Leads doet is zo erg aardig ;)

Wout

Hoe zit het precies met het keyboard van de Electro 3? Is deze enigzins geschikt om goed piano te spelen, of zou je dan beter een 88 klavier er bij kopen?

Ok, tnx. Wist dat het persoonlijk was, maar zeeer persoonlijk;-). Ik ga hem binnenkort testen. Iemand nog meer ervaring met de Nord Electro 3?

Ik ben aan het twijfelen of ik een Nord Electro 3 zal aanschaffen om deze in de band met name te gaan gebruiken als stagepiano en natuurlijk voor de orgelgeluiden.

Nu had ik net iemand van Feedback aan de lijn en hij vertelde dat het grote verschil tussen de Electro 3 en de Nord Stage is, dat de electro 3 geen gewogen toetsen heeft en de Nord Stage wel..

Ik vroeg hem, maar alleen de Nord Stage 88 heeft toch gewogen toetsen? Hij zei, nee ze hebben allemaal gewogen toetsen. Nu weet ik niet wat ik onder gewogen toetsen moet verstaan. Ik meende altijd dat als het (zwaar) speelt als een 'echte' piano dat je dan gewogen toetsen hebt...

Wat bedoelen ze nu precies met gewogen toetsen en wat is het nadeel dat de electro dit niet heeft? Is het dan moeilijker om bijv. gevoelige nummers te spelen??

De Nord Stage heeft sowieso 'gewogen' toetsen. Dat speelt dus als een piano, dwz, zwaarder dan een synth/keyboard. Als je pianist bent, dan wil je niet anders, zeker voor pianopartijen, maar als je het niet kent, dan is het geen must.
Je kan inderdaad met meer gevoel spelen op een gewogen klavier. Dat is moeilijk uit te leggen, dat moet je gewoon zelf ervaren.

Maar het is ook zo dat bepaalde partijen zoals orgel, leadsynth en clavinet veel minder goed te spelen zijn op een gewogen klavier.

Ideale opstelling is twee toetsenborden: onder bijv. een Nord Stage of Yamaha S90 en boven een synth met lichtere aanslag.

De Nord Stage heeft gewogen toetsen, de Nord Stage Compact heeft een waterfall-keyboard en een Nord Electro ook dacht ik. Maar die heb ik nooit gehad.

Ja ik heb dus boven een motif xs7...

Onder wil ik graag een Nord Stage maar die vindt ik te duur...
Nu heb ik daar een Korg sp200 maar ik ben totaal niet tevreden over het piano geluid... En ik ben ook niet tevreden over de orgels van de motif....

Doe dan een Yamaha S90XS of ES onder: die zijn prima te betalen, nieuw en tweedehands en klinken prima.
En boven een Nord Electro, voor de betere orgels.

Ik heb boven dus al de motif xs...
Maar jullie raden dus af om de NE3 als stagepiano te gebruiken??

Back