Nord Electro 3 vs Nord Stage Ex

Ja, puur als stage piano zou ik hem niet gebruiken. Ik sluit me aan bij JHR. Verkoop/ruil je XS7 voor een S90ES of XS en doe er dan een electro boven.

Ik zou naar een winkel lopen en daar testen wat je bevalt. Ik ben van een Roland naar een Yamaha uiteindelijk op de Nord terechtgekomen. Ik vond de S90ES goed, maar minder dan de Nord. Het is puur smaak en het gevoel wat je erbij hebt.

Hmmm ok... Maar ik heb op dit moment een budget van 1700 euro. Veel meer wil ik er eigenlijk ook niet aan uitgeven en m'n motif xs7 doe ik ook zeker niet weg want die bevalt me erg goed.

Het gaat dus puur om een nieuwe investering in een mooi klinkende piano voor live-gebruik in een coverband en het liefst ook nog mooie orgels e.d.:)... Geen gewogen toetsen vind ik niet zo erg, kan ik alleen maar sneller spelen.. Het moet echter wel (zoals op de motif) mogelijk blijven om met gevoel te spelen en door middel van vingeraanslag het volume te bepalen.

To be clear:
Een Electro is geen stagepiano wat betreft gewogen (Hammer Action) toetsen. De Electro heeft wél de pianosounds van een Nord Piano/Nord Stage EX. En die klinken helemaal te gek (I'm Nord-fan, so biased...).

+ Vette orgelsounds, m.n. B3
+ Vette e-pianosounds, m.n. Rhodes en Wurlitzer
+ Vette Grand Piano sounds
+ Vette Upright Piano sounds
+ Sample functie

- Geen gewogen (Hammer Action) toetsen
- Geen 88 toetsen

Jouw verhaal lezende zeg ik: "Doen". Je haalt er een dijk van een intrument mee in huis...

Hmmm ok... Maar ik heb op dit moment een budget van 1700 euro. Veel meer wil ik er eigenlijk ook niet aan uitgeven en m'n motif xs7 doe ik ook zeker niet weg want die bevalt me erg goed.

Het gaat dus puur om een nieuwe investering in een mooi klinkende piano voor live-gebruik in een coverband en het liefst ook nog mooie orgels e.d.:)... Geen gewogen toetsen vind ik niet zo erg, kan ik alleen maar sneller spelen.. Het moet echter wel (zoals op de motif) mogelijk blijven om met gevoel te spelen en door middel van vingeraanslag het volume te bepalen.

Dan kijk je toch gewoon naar een tweedehands stage?

Ik geloof niet dat die er voor 1700 euro op staan. Bovendien als ik voor 1700 euro iets in de winkel koop, krijg ik 19% btw terug. D.w.z. dat ik maar 1400 euro moet betalen in dit geval...

Maar goed even voor de duidelijkheid:

De nord stage 76 heeft dus gewogen (hammer action) toetsen?
Een nord electro 3 heeft dit niet?

Een toetsenist uit een collega coverband heeft namelijk die nord stage 76 waar ie heel tevreden over is. Ook qua piano e.d. Ik denk dat ik één dezer dagen gewoon even naar feedback ga om het zelf eens uit te proberen.

Ja, de Nord Stage heeft gewogen toetsen en de nord electro niet. Het is echt een goede piano, je doet jezelf niet te kort in ieder geval.

Ik heb een Electro 3 en vind persoonlijk alleen de orgels echt goed klinken. De piano's, ep's, wurli en clavi's zijn wel aardig maar niet bijzonder. Samplegeheugen is overigens erg beperkt. Het Hamerfall keyboard is te gek voor de orgels en redelijk bruikbaar voor de overige geluiden. De layer functie van de stage had ik ook graag op de Electro 3 gezien.

S90 is wel een erg mooie bak, als je een stage piano zoekt. De Nords ken ik zelf niet helaas.

Nord Stage (EX) 88 - 88 gewogen toetsen
Nord Stage (EX) 76 - 76 gewogen toetsen
Nord Stage Compact - 73 halfgewogen 'hammerfall' toetsen
Nord Electro 3 - 61 of 73 halfgewogen 'hammerfall' toetsen

De vraag is of ik de layering nodig heb... Bij de motif layer ik 4 verschillende orgelgeluiden, de ene zet ik wat harder en een octaaf hoger dan de ander om een dikker orgelgeluid te krijgen (en dan nog vind ik het schraal). Is dit bij de electro of stage ook nodig of zijn de standaard presetgeluiden van zichzelf al dik genoeg?

De orgels van de Electro 3 zijn dik in orde en hebben geen layering nodig. Een vriend van me heeft een Hammond C3 staan en zelfs hij vindt de Electro 3 emulatie erg goed klinken.
Ik heb bij de Electro 3 een volumepedaal (Roland EV5) en een footswitch (Moog FS-1; voor leslie on/off) Daarmee heb je een te gekke combinatie!

Of verkoop je Motif en neem een Nord Stage. Dan ben je direct klaar. Mis je alleen de sampling optie t.o.v. de NE3, maar die heb je ook niet nodig als ik het zo lees.

Even een andere vraag: Als ik een Electro 3 koop en die via midi vanuit een Yamaha P85 (gewogen toetsen) bespeel, zullen de sounds dan volledig gelijkaardig reageren als in een nord Stage met gewogen toetsen?
Ik vind de piano-sounds bij nord zo goed, dat ik die via een gewogen board wil bespelen om er het beste uit te halen. niettemin wil ik ook de hammerfall keys voor de hammonds etc..

ervaringen/advies?

Back