Nord Electro 3 vs Nord Stage Ex

Even een andere vraag: Als ik een Electro 3 koop en die via midi vanuit een Yamaha P85 (gewogen toetsen) bespeel, zullen de sounds dan volledig gelijkaardig reageren als in een nord Stage met gewogen toetsen?
Ik vind de piano-sounds bij nord zo goed, dat ik die via een gewogen board wil bespelen om er het beste uit te halen. niettemin wil ik ook de hammerfall keys voor de hammonds etc..

ervaringen/advies?

Natuurlijk niet volledig gelijkwaardig. De zwaarte en de respons van Yamaha toetsen zullen net wat anders zijn dan die van een Nord Stage (ik vind de Nord Stage lichter spelen dan een Yamaha P80). Maar heel veel zal het elkaar niet ontlopen.
Volgens mij kun je op de NE3 verschillende velocitycurves instellen. Wellicht valt zo eea te finetunen.

De NE3 heeft geen instelbare velocity curves, dus het kan toch wat anders uitvallen.
Daarnaast heeft de nord stage EX string resonance en de NE3 niet, maar de originele nord stage heeft dacht ik ook geen string resonance. Hoe dat klinkt kun je wel op de site van clavia vinden.

Ik vond net dat FATAR een 88 keys midicontroller heeft (SL 990) die volgens de user reviews wel goed scoort. FATAR zit ook in Nord Stage, dus dat zou de zaak relatief goed moeten benaderen denk ik..
hij is ook goedkoper dan de Yamaha P85, en de sounds heb ik toch niet nodig.. ik wil net die van Nord..

Houd er wel rekening mee dat heel veel fabrikanten Fatar toetsenborden gebruiken. Fatar maakt van alles, dus probeer zo'n controller altijd eerst uit om te beoordelen of je 'm fijn vindt spelen.

Nah, ik had het meer over hammerfall. Volgens mij is dat toch echt waterfall. :D

OMG! Da's wel heel erg dom indd. Foutje...

Wat voor mij het beste werkt: mijn Roland stage piano en de NE 2 (bevalt me prima) erboven. Vervolgens heb ik de MIDI OUT van de Roland verbonden met de MIDI IN van de NE. Als ik orgel speel doe ik dat natuurlijk gelijk op de NE, maar als ik Rhodes of Wurli speel dan speel ik op de Roland met de geluiden van de NE. Leve MIDI.

Maar wat als je met de NE3 tegelijk piano met Hammond wilt spelen?
bijvoorbeeld Hammond op de NE en de Piano via MIDI.
Kan dat?

Bij mijn Nord Stage wel.

Maar wat als je met de NE3 tegelijk piano met Hammond wilt spelen?
bijvoorbeeld Hammond op de NE en de Piano via MIDI.
Kan dat?

Bij mijn Nord Stage wel.

Dat is dan jammer. Ik speel in zo'n geval met de ene hand de piano van mijn Roland (stuurt dan via MIDI niks uit) en met de andere hand de orgel van de NE (op de NE zelf natuurlijk).

Je kunt dan ook layeren. Dus wel met de Roland via MIDI naar de NE, zodat het orgel van de NE als het ware onder de piano komt te liggen. Maar dat geniet natuurlijk niet de voorkeur. :(

De Nord Electro 3 is niet multitimbraal en kan dus niet meerdere sounds/patches/samples tegelijk spelen. Als je wilt layeren moet je dus een extra klankbron toevoegen, bv. uit een stagepiano of uit de Motif van de TS.

Als je de Nord Electro 3 via midi met een andere synth verbindt, kun je dan op beide synths met de geluiden van de Nord spelen?

De Nord Electro 3 is niet multitimbraal en kan dus niet meerdere sounds/patches/samples tegelijk spelen. Als je wilt layeren moet je dus een extra klankbron toevoegen, bv. uit een stagepiano of uit de Motif van de TS.

De term layeren was misschien verkeerd gekozen. Maar op bovengenoemde manier speel je wel twee verschillende instrumenten via een toetsenbord.

Back