Sequential Circuits Pro One versus Korg Mono Poly

Ik vind de CS30 nog vetter dan de MP en Pro One. Alle 3 te beluisteren bij R-ond.

Same here !
De filters van de CS30 zijn dan wel niet erg sterk, ze hebben wel een heerlijke "vloeibaarheid" in de sound, in combinatie met de uitgebreide modulatie mogelijkheden. Yummie.
Vaak komen er dingen uit rollen die precies op hun plek vallen in een mix.
Juist doordat de filters wat tam klinken...
"Vet" is niet altijd beter ;)

De MP lijkt me een interessante synth, heb er helaas geen ervaring mee. Dat verhaal over die twee versies lijkt me wel erg belangrijk trouwens! Had ik nog niet eerder gehoord....zou misschien een mooie mod zijn om het ingangssignaal naar het filter regelbaar te maken met een pot, om zo het karakter te kunnen beinvloeden :eureka:

Pro One en CS-30 heb ik wel staan en die twee zijn inderdaad heel verschillend, zowel qua mogelijkheden als karakter/sound. Vind de een niet beter dan de ander maar als ik zou moeten kiezen dan gaat de CS-30 het laatst de deur uit, ook omdat je die toch minder vaak tegenkomt.

Pro One is inderdaad erg direct (of agressief, zoals sommigen zeggen) en zelf ben ik niet zo kapot van z'n felle resonantie en de wat mindere bouwkwaliteit. Maar de snelle envelopes en goede modulatiemogelijkheden zijn echt een pluspunt, en hij klinkt gewoon erg lekker!

CS-30 vind ik meer een "natuurlijke" klank hebben, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Veel mensen vinden z'n filters niets maar ik denk daar heel anders over. Het is ook nog eens een uitgebreide bak, zeker als je de ringmodulator en de crossmod functies (o.a. via de external in) gebruikt en met de sequencer gaat klooien.

De MP lijkt me een interessante synth, heb er helaas geen ervaring mee. Dat verhaal over die twee versies lijkt me wel erg belangrijk trouwens! Had ik nog niet eerder gehoord....zou misschien een mooie mod zijn om het ingangssignaal naar het filter regelbaar te maken met een pot, om zo het karakter te kunnen beinvloeden :eureka:

Je kan met de mixer het volume van de vco's regelen. Dus de 2 weerstanden veranderen is genoeg.
Ik weet alleen niet uit m'n hoofd welke weerstanden en welke waarden ze moeten hebben, maar het zijn de 2 weerstanden die een spanningsdeler vormen net voor de ingang van het filter.

Ik heb de schema's er nog eens op nageslagen,
maar de enige verschillen die ik heb kunnen vinden in beide versies (old en new production) is een andere noise source en wat verschillende weerstand waarden.
De noise van de old production is digitaal:erm:

Hier de twee schema's.
MP-vcf new.jpg
MP-VCF old.jpg

Wat je kan doen om de vco's harder het filter in te laten gaan is een bruggetje solderen over de 10K weerstanden voor de volume pots.
De volume pot blijft gewoon werken zoals het hoort alleen kan ie nu veel harder.

mixer_drive_weerstanden_localiseren.JPG

Hierboven zie je waar ze zich op de print bevinden.
Let wel op dat het plaatje een bovenaanzicht is en dat je de onderkant gaat bekijken.

Het is een makkelijke mod die je altijd weer weg kan halen wat eigenlijk niet hoeft want je kan ook gewoon de knoppen terug draaien.

succes en groet,
Maarten

Ik heb de schema's er nog eens op nageslagen,
maar de enige verschillen die ik heb kunnen vinden in beide versies (old en new production) is een andere noise source en wat verschillende weerstand waarden.
Klopt.

Het gaat om de verhouding tussen R1 en R3. Dit is de spannings deler.
Verhoog de waarde van R3 en je stuurd het filter harder in. Een instel pot van +-5k zal genoeg zijn.

Edit: ik ben nu heeeeel erg dronken, dus zelf denken is een must.

Hoi Akikaze,

Kan je dat wat beter uitleggen??
Ik ben zelf bezig mijn mp te modden en dit klinkt wel intresant.

sorry voor het offtopic.
groetje,
Maarten
Interessant. Ik dacht dat ik duidelijk was, maar dus niet. Saint Eric heeft op mijn verzoek een schakelaar gemaakt, waarmee je alle envelopetijden sneller maakt (alleen de attack kon volgens hem niet) en een cv-ingang om de effectsectie aan en uit te zetten. De externe cv kun je met een extra schakelaar annuleren, maar ik gebruik nu altijd de cv om snel van geluid te wisselen. Ik zou nog wel twee ingangen willen hebben voor dezelfde modulaties als de wielen of de vco en vcf ingang hiernaar omleiden. Maar er valt nu met een midi to cv converter mee te werken en de Mono/Poly is niet bijzonder genoeg om er veel geld aan mods in te investeren.

Mwah, het is toch hoofdzakelijk een monosynth, en niet echt zeldzaam. 800 is meer dan zat, die debiele prijzen voor synths als de CS-30 moet je maar niet als richtlijn nemen.

oei pas op met watje zegt de cs30 asmede de pro one en monopoly
zijn alledrie egt hele flexi leuke aparte synth met zekers ieder een totale andere sound

asje die filmpies dus check hoorje dat duidelijk
alle drie goed voor fx
ook leads proone t best denk
de cs30 is wel erg tof hoor veel filtering mogelijkheden
via de twee outs kunje totaal verschillende dingen uit halen de audio in is dus erg tof ook
drums erdoor ...de twee x multimode filters
erg leuk / flexi van opzet

een blijvertje hiero
de korg en pro one hebben wel anders klinkende filters maar niet soo flexie asde cs30 net een filterbank

dus wat mij betreft zn cash dik waard
prijzen; tsja kwil best wel zeggen dat ik deze synths redelijk goed koop [toen ] heb gechecked
helaas gaan de prijzen gewoon me omhopog dus ik ook ask wat nieuws wil
de pro one kocht ik geloofk voor 600 gld tien jaar terug zo gek was dat toen nog niet
uit de via via haha

cs30 moest k mn dv 800 voor inleveren
koop die maars nu ...tregenwoordig !!!!!!!!!!!!!!

monopoly heb k vorig jaar nog gescoord voor 600 bestaat dus nog wel

eigenlijk moet je niet toegeven aan die vintage dus duur mode
tb s voor 1600 en 1750 voor tr 800 waanzin

*D
cs30 is aardig te vervangen door zn kleine broer
cs15 = goed koper dus same sound / iets minder mogelijkheden
vindtt de yamaha filters wel erg uniek -hoeven ook geen moog types te zijn !

de pro one is in zn prijs klasse denk ik niet te evenaren qa flexi/ sounds
misschien een crumar spirit of sirinx nooit gehoord kan me wat voorstellen hoe die bakken klinken
dan is de pro one met bv 750 a850 eu niet eenz zoo duur

de monopoly is egt een one off rare synth - gemaakt ten tyde overgang van wat mogelijk was op een mono synth
wel uitgerust met wat poly featers op deze bak
nogmaals http://www.youtube.com/watch?v=0dIsv_SkKAY&feature=channel
niet te fet / dik ....wel in staat tot aparte dingen dat telt by mij in mn stuudje
:doei:
zo ga mn kerst eten maars aan beginnen

http://cgi.ebay.com/Korg-MonoPoly-M...|240:1318|301:1|293:1|294:50#ebayphotohosting

vetje deze
ben benieuw waar die uit komt buy it now 1200 $
:P

om nog maars aan te duiden ;........waarom een monopoly
daarom ; :doei:About the MonoPoly -

For starters... THIS SYNTH IS INCREDIBLE!!!

The MonoPoly was manufactured by Korg between 1981 and 1984 and only about 10,000 were made! They are quite vintage and rare! I advise any true analog enthusiast to get one of these! They are amazing! I wouldn't sell this one if I didn't have to but now I can let someone else have some great fun! Highly underrated and well worth their weight in gold!

It consists of 4 seperate voices (VCO's - voltage controlled oscillators) which can be used individually or played in Unison. It's like having four monosynths in one!

Each Osc has its own waveform (Triangle, Saw, Pulse Width (PW), and Pulse Width Modulation (PWM)), tune (Osc 1 has Master Tune allowing the other three to be tuned with or against it), octave selection (16', 8', 4', 2'), and individual Volume Level controls.

The Pulse Width Modulation section consists of a selector switch to choose the PWM source as VCF EG, MG1, or MG2 and also has an Intensity control. The PW section has a single control for varying the Width.

There is also an independent White Noise Generator with its own Volume Level control.

There is a section on the MonoPoly labelled Key Assign Mode that has selectable switches for POLY (1 switch for Poly and another one for Unison/Share), MONO (1 switch for Unison and another for chord memory (for remembering multiple notes at once for a fuller sound) as well as a switch to hold the note just played (HOLD). This way when the HOLD is selected the solid sound continuously plays for hands free control.

There is a built in Arpeggiator that goes Up, Down, and Both with variable speed control (MG2) and the ability to turn it On, Off, or Latch which continuously plays the Arpeggiator without needed to hold keys to make interesting sounds that play by themselves. You can also choose between 1 OCT, 2 OCT, and FULL.

A unique feature of this analog (analogue) synthesizer is the voice chip used. The only synth that I know of that uses the SSM2033 chip (4 of them) and the more common filter chip the SSM2044.

The VCF (Voltage Control Filter) is a self oscillating 4-pole 24dB per octave low pass filter (LPF) with controls for Frequency Cutoff, Resonance, Envelope Generator (EG) Intensity (-5 to +5), Keyboard Tracking control.

The VCF EG (filter envelope) is an ADSR Envelope that consists of controls for the amounts of Attack, Decay, Sustain, and release.

The Amplifier section (VCA - Voltage Controlled Amplifier) is also an ADSR Envelope with controls for Attack, Decay, Sustain, and Release.

The MG (Modulation Generator) section is pretty incredible. There are two LFO's (Low Frequency Oscillators). MG1 consists of selectable waveforms (Triangle, Up Saw, Down Saw, and Square) as well as Frequency control. MG2 only has Frequency Control.

The wheel section is quite nice. You can select each wheel for either VCO1/Slave VCO, Pitch, or VCF and both wheels have Intensity controls. The first Wheel is labelled Bend and the other is MG1.

One very nice feature of this synthesizer is the effects section. A single orange button can be pressed to activate the effects. Within the effects section is a three position switch that can select the Mode be it Sync (oscillator sync), S & X (sync and cross modulation), and X-MOD (cross modulation). You can also select the mode to be Single (i.e using osc sync... osc2, 3, and 4 are sync'd to osc1) or Double (osc 2 is sync'd to osc 1 and osc 4 is sync'd to osc 3). There is also a FREQ MOD section where you can select VCF EG or MG1 with Intensity control. There is also a control for the amount of X-MOD.

A few other sections consist of TRANSPOSE (Up, DOwn, Normal), Trigger (Single and Multiple), AUTO DAMP (On and Off), PORTAMENTO (Glide) with Time control, DETUNE, and an Output section with Volume control and a selector switch for High, Low, and Off.

This synth has 44 keys, 41 knobs, 14 switches, 6 buttons, and two assignable wheels, and 10 different inputs and outputs.

ON the rear of the uniit you will find an Arpeggio Trig In 1/4" jack, Porta jack(1/4"), VCF fcM IN 1/4" jack, VCO FM IN 1/4" jack, TRIG IN and OUT 1/4" jacks with +15 or GND switch, CV IN and OUT (OCT/v) 1/4" jacks, and also Phones and Output 1/4" jacks.

The weight of the MonoPoly withoutthe case is approximately 12kg (approx. 27 pounds).

ooooooooooooh:r

of ................;:okdan:

of :z:Z

zulke mods op een synth mag van mij wel!
:bekdicht:

Attachments

• mono2.jpg
    mono2.jpg
    245,2 KB · Bekeken: 92
Blauwe ledjes, wat lelijk zeg. Gelijk een stuk minder waard :D

neejij joh met je roze ... sjonnebril :duivels:

o trouwens ...k kocht de mijne voor 600 dus minder wordtie niet ask ooit zoiets doe as ble leds ...of white king brights ,...hgeftig in tha dark
k vindt t egt niet erg om mn aankoop price te noem misschien stimileerty dat mensen om dus ook netjes hun spul op de markte zetten
pro one mag best 100+ meer op brengen
is wel egt dikker / lees harder wilje freaken koop een monop[oly egt waar ! kostje twee jaar van je leven omdeze bak te doorgronden
:bekdicht:

ff serieues
sander jij hebt de interface toch
uit [oost eu ]
wat doet t meer dan wat nu doet
behalve midi
wil dit al heel lang voor mn pro one
aleen heeft die een opstarte probleenm voeding
dus eerst dat verhelpen
r-ondertussen hebk dus een monopoly alang gescoord
egt best dik / soms dun net watje wil bak
met mega modulatie opties
gaaaaaaaaaaat voorlopig nergens heen
vandaar mn ...vraag
wil der wat meer mee
doe meestal nu een trig in erin
en freakennnnnnnnnnn

maar asje beetje midi control heb ..stap verder werkt dan alles nog ?????????

Ja het is alleen basic toetsen midi, de synth blijft helemaal onaangetast(ok je soldeert 2 draadjes ergens opvast als ik me goed herinner maar het printplaatje wordt gewoon op een bestaande connector aansluiting geschoven en de stekker die daar zat op je printplaatje) alles blijft werken zoals gewend alleen kan je nu dus ook gebruik maken van midi. Het is echt gewoon een soort van remote toetsenbord. Dus als je voor chord mode kiest, speel je via midi chords, staat ie op mono, dan speel je via midi mono. Daarnaast kan je de arp gelijk laten lopen aan de midi klok. Ik heb de midi in connector gewoon ernaast liggen, draadje door een openingetje bij toetsenbord. Geen gat gemaakt.

ff serieues
sander jij hebt de interface toch
uit [oost eu ]
wat doet t meer dan wat nu doet
behalve midi
wil dit al heel lang voor mn pro one
aleen heeft die een opstarte probleenm voeding
dus eerst dat verhelpen
r-ondertussen hebk dus een monopoly alang gescoord
egt best dik / soms dun net watje wil bak
met mega modulatie opties
gaaaaaaaaaaat voorlopig nergens heen
vandaar mn ...vraag
wil der wat meer mee
doe meestal nu een trig in erin
en freakennnnnnnnnnn

maar asje beetje midi control heb ..stap verder werkt dan alles nog ?????????

Ja het is alleen basic toetsen midi, de synth blijft helemaal onaangetast(ok je soldeert 2 draadjes ergens opvast als ik me goed herinner maar het printplaatje wordt gewoon op een bestaande connector aansluiting geschoven en de stekker die daar zat op je printplaatje) alles blijft werken zoals gewend alleen kan je nu dus ook gebruik maken van midi. Het is echt gewoon een soort van remote toetsenbord. Dus als je voor chord mode kiest, speel je via midi chords, staat ie op mono, dan speel je via midi mono. Daarnaast kan je de arp gelijk laten lopen aan de midi klok. Ik heb de midi in connector gewoon ernaast liggen, draadje door een openingetje bij toetsenbord. Geen gat gemaakt.

ga m bestellen ...opzekers
wie niet weet waardeze monopoly gasten t over hebben ; :eureka::geslaagd::D
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=100795

Ik ben een van de gelukkigen die zowel de MP als de Pro-One heeft en ik denk toch dat mijn voorkeur uit gaat naar de MP. Ben geloof ik de enige hier die de MP verkiest boven de Pro-One.
Ik heb de MP al al een lange tijd en de Pro-One nog maar kort dus wellicht komt het doordat ik de MP veel beter ken de de Pro-One.

Ik vind een aantal zaken op de Pro-One een beetje jammer.
1. Toetsenbord is ruk. Klikt als je er op speelt.
2. Alleen saw en pulse op Osc1. Waarom ook geen sinus en triangle zoals op de MP.
3. De arpegiator op de Pro-One is onhandig te bedienen.
4. De sequencer is wel grappig, maar ook zo lastig te bedienen. Maar goed. Argument telt eigenlijk niet wan de MP heeft het helemaal niet.
5. Pro-One heeft maar 1 LFO, de MP heeft er 2.

Wat betreft klank klinkt de Pro-One wat metaliger vind ik. De MP gebruik ik voor moddervette bassen en juist de harde resonance geeft net dat beetje extra. Ook heerlijk voor weirde effecten.

Heeft iemand wat leuke patches voor de Pro-One? Wellicht beheers ik de synth nog niet en moet ik nog overtuigd worden. Op Youtube hoor ik eigenlijk alleen steeds hetzelfde soort basje (wel lekker overigens) en weinig variatie.

Ik vind die cs30 ook een toppertje die gaat er zeker weer komen, die monopoly gaat de deur weer uit denk ik ,heeft geen toetsten.iemand intresse?

Ik vind die cs30 ook een toppertje die gaat er zeker weer komen, die monopoly gaat de deur weer uit denk ik ,heeft geen toetsten.iemand intresse?

Zonde dat je hem weg gedaan hebt dan :) Maar ja, je moet af en toe keuzes maken natuurlijk.

@ renepela - helaas heb ik geen kant en klare patches voor je; ben maar een simpele knoppendraaier die niets opschrijft. Nou ja, heel soms wel; ik heb van die blanco sheets voor mijn MS-20 en Crumar Spirit en ik heb wel eens een patch "vereeuwigd" omdat ik daar later nog wat mee wil doen.

Ga er maar van uit dat je Pro One tot veeeeeel meer in staat is dan alleen de bekende (doch lekkere) basjes...ik heb er gisteren nog even mee gespeeld en je haalt er echt van alles uit, zeker natuurlijk met de modulatie mogelijkheden. Op de een of andere manier bevalt het geluid me wel. Misschien minder warm dan andere analoge bakken, maar meer recht in your face en drukkend. Ook bij de geluiden die niet scheuren. Metalig zou ik het zelf niet noemen, maar het blijven allemaal subjectieve termen natuurlijk.

Back