Ableton/Cubase vraagje

Stabby

Ouwe rot
Ik zou graag opnemen zoals in met Ableton Live en een Korg Nanokontrol. Vereist dergelijk gebruik van Ableton of Cubase een krachtige processor? Ik heb een netbook met een 1,4Ghz Intel Atom (staat gelijk aan een 900Mhz Celeron). Ik krijg de demo's opgestart, maar ik kan helemaal niet met het programma overweg (heb dus niets kunnen uitproberen). Dat leer ik later wel, ik zou nu graag weten of het goed zal draaien met mijn beperkte manier van gebruiken.

Moesten beiden goed werken, wat raden jullie dan aan? Ableton Live 7.0 LE of Cubase Essential 4?

Laatst gewijzigd:
Vereist dergelijk gebruik van Ableton of Cubase een krachtige processor?

Dat ligt er een beetje aan - op de manier waarop hij 't daar laat zien lijkt het er op dat elke track apart wordt opgenomen (of naja, in ieder geval zitten er een paar apart zoals je in de fade-out kunt zien).

Als je netbook een stel wavefiles op aparte tracks kan draaien moet dit ook wel lukken. Softsynths, dat vreet pas.

Wat bedoel je met "kan niet goed met het programma overweg"? Welke dingen mis je, en heb je de tutorials die er bij zitten (Live Lessons) al eens doorgenomen?

Probeer anders eens te kijken hoe Live het doet als je 10 tracks maakt en op elke track een .wav file neerzet. Maakt niet uit of het ergens naar klinkt.

Hoe denk je dat we dan iets kunnen aanraden? Je gaat dan blind op iemand anders z'n oordeel af, daar heb je niks aan.

Gewoon deze thread nog eens omhoogschoppen als je examens over zijn.

Zal ik doen. Maar het is leuk om al te weten hoe ik het zal aanpakken. Subnotebooks zijn erg populair dit jaar, dus moet er wel iemand zijn die het heeft geprobeerd denk ik. Of het nu een Asus eee pc, MSI Wind, Medion Akoya Mini of Acer Aspire One is, ze hebben allemaal dezelfde processor.

Zal ik doen. Maar het is leuk om al te weten hoe ik het zal aanpakken. Subnotebooks zijn erg populair dit jaar, dus moet er wel iemand zijn die het heeft geprobeerd denk ik. Of het nu een Asus eee pc, MSI Wind, Medion Akoya Mini of Acer Aspire One is, ze hebben allemaal dezelfde processor.
Om eerlijk te zijn vind ik die hele netbooks, waar die Atom voor gemaakt is, geen geschikte machines om audio en zeker geen video mee te editten en bewerken. Het zijn leuke dingen voor communicatie maar het zijn geen echte workstations om audio of video te crunchen. Dus, mijn advies is pak een echte workbook of notebook. Of goedkoper, een desktop, maar minder mobiel.

Of die netbooks wel of niet geschikt zijn ligt een groot deel van wat je verwacht en wilt gaan doen. Ik werk op mijn desktop zowel met ableton als cubase, binnen cubase laat ik alles zo lang mogenlijk 'midi' naar mijn VST's dan heb je zo een handvol synths en effecten lopen. Deze werkwijze gaat niet lukken op een netbook, daar is de reken power niet voldoende voor.
Wanneer ik met ableton werk, zit ik al heel snel met audio te werken ( op een 1 of andere manier render ik heel snel naar audio) deze werkwijze gaat wel op een netbook. Ik heb een medion met een 1.6 ATOM naast mijn desktop DAW en ben aangenaam verrast met de mogenlijkheden. Heb live 7 lopen en draai hier pro 53, guru en fm8 met gemak op. Het netbook heb ik voor het feit dat je erg mobiel bent. Voor mij werkt het prima voor erbij. Maar een netbook als enigste systeem, ik denk dat je dan toch echt snel tegen beperkingen aanloopt en je beter af bent met een systeem met wat meer power.

Tja, dat is helaas geen optie, ik zit op een laag budget. Ik moet werken met de middelen die ik heb. Na wat je zegt denk ik dat het wel vlot moet draaien? Recorden en sequencen is immers het enige wat ik wil doen. Voor de rest helemaal niets. Geen soft synths, geen software voor effecten, daar heb ik allemaal hardware voor. En die vereisen de meeste processorkracht, toch?

Zou Ableton Live 7 LE goed zijn voor mijn doeleinden? Kan ik dan doen wat er in dat filmpje wordt gedaan? Minimumvereiste is 1,5Ghz, maar is dat niet ervan uitgaande dat je ook een soft synth gebruikt? Maw liggen de minimumvereisten niet lager als ik enkel record en sequence?

Laatst gewijzigd:
Ik kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken. In mijn optiek kun je met een netbook en ableton doen wat je in die video ziet.

Je hebt zo'n netbook, ik zou zeggen download de trial en gaaaaan!

BTW ik weet niet of de LE versie ook externe synths via midi kan aansturen, kijk anders even op de ableton website.

http://www.ableton.com/live-le-feature-comparison

Succes

Waardeloos zeg: midi output to hardware synths=no, dus je kunt waarschijnlijk wel aansturen/opnemen via een synth, maar niet afspelen. Zielig vind ik dat.

Die limitatie zit er natuurlijk niet voor niets op, maar je zou eens kunnen proberen of zo'n LE versie bijvoorbeeld een midi yoke kanaal pakt ( zijn virtuele midi patch cables) en of je die kunt door patchen naar je midi interface Ik neem aan dat je een demo al hebt lopen? Ik kan het niet uitproberen omdat ik de volledige versie heb.

http://www.midiox.com/

Is daar een oplossing voor (dmv een plug-in?)?

Nee, gewoon een ander sequencing-pakket aanschaffen.

Zielig vind ik dat.
Anders krijgen ze Cubase Studio 4 nooit van z'n leven verkocht aan mensen met een hoop hardware, en als ze die hardware aan kunnen schaffen kunnen ze vast ook wel Studio 4 betalen :P.

Dat een MIDI-sequencer niet essentieel is is wel een beetje raar, natuurlijk, maar goed, ik verwacht daar ook weinig anders op dan een marketing-antwoord.

Vreemd dat niemand in dit topic mij Reaper aanraadt (bedankt daarvoor r.5!). Dat programma is ideaal voor mijn doeleinden. Zeer goedkoop en de systeemvereisten zijn vrij laag. Kan ik daar wel hardware mee sequencen?

A full REAPER license (which allows use of REAPER for commercial purposes as defined below) is available for $225.00 USD

Nog steeds 160 euro, dus duurder dan zowel Cubase Essentials en Live Lite.

Mwah, als de header van je topic ableton/cubase vraagje heet en je vraagt wat werkt beter ableton of cubase? is dat niet zo raar.
Goed te horen dat je een oplossing hebt!

Laatst gewijzigd:
Back