hmm opvallende verschillen tussen 5 en studio 5 wel...
- Geen Extended Channel EQ (VST3 Studio EQ). Wat wordt hier precies mee bedoeld? Dat er eerst een plugin geladen moet worden om te EQ'en? Dat is namelijk wel klote..
- Geen external FX en instruments....wat wordt hiermee bedoeld?
- Geen MP3 Fraunhofer encoding...wel beschikbaar als update (Wat natuurlijk knaken gaat kosten). Wat is er zo moeilijk aan om dat ook in de studio-versie te brengen?
- VST effecten included: 44 i.t.t de 56 effecten bij Cubase 5. Je mist dan: Mix6to2, REVerence, SurroundPan, Tonic, EnvelopeShaper, Expander, GEQ-10, GEQ-30, ModMachine, MultibandCompressor, New Surround Panner SX, SoftClipper, Studio EQ en VintageCompressor.
Wederom....Persoonlijk vind ik het echt belachelijk dat dingen als een EnvelopeShaper en een Expander niet in de studio versie zitten. Wat is hier zo 'duur' aan? Verder ben ik benieuwd wat de GEQ is. Ja een EQ natuurlijk, maar wat precies? Verder erg jammer dat Reverence er niet bij zit. Daar heb ik wel veel verwachtingen van.
- Number of VST instruments included 3, i.t.t. 8 bij Cubase 5. Je mist dan: Embracer, loopmash, monologue, spector en mystic.
- Number of instrument sounds included 600 t.o.v. 1000
Mja...Vooralsnog lijkt het me niet zo interessant om de studio versie te halen en de de 'full' version is gewoon te duur voor mij. Ik ben wel student, maar wel een rechtenstudent dus lijkt me niet dat ik in aanmerking kom voor de edu-versie?

Sowieso: Cubase 5 Edu - € 299,- / $ 299 ...........Het wordt bijna interessant om naar de VS te vliegen en 'em daar te halen =\