Binnenkort: Cubase 5?

Als je alles op een rijtje zet dan is Cubase toch wel een beetje meer naar de middenmoot gezakt en moeten ze verdraaid goed oppassen dat ze niet teveel marktaandeel gaan verliezen.

Zowieso is er nu een gigantisch gat qua hardware voor grotere home-studios wat nog geen enkele aandacht krijgt van alle fabrikanten en daar valt nog zeker wat te halen qua omzet.

Eigenlijk zou het wel ergens logisch zijn, vooral omdat ze met hun "agile" ontwikkelmethode toch efficienter en sneller de software kunnen ontwikkelen en aanpassen,

correctie, dat er efficienter gewerkt wordt hoeft nog niet per definitie te betekenen dat ze sneller werken. Waarschijnlijk wel met hogere kwaliteit waardoor er stabielere software wordt opgeleverd. Wat wel zo is dat ze minder tijd hoeven te besteden aan bugfixes wat meer tijd zou opleveren voor extra features .. of niet.. (het blijven Duitsers ;))

Zowieso is er nu een gigantisch gat qua hardware voor grotere home-studios wat nog geen enkele aandacht krijgt van alle fabrikanten en daar valt nog zeker wat te halen qua omzet.

Die draaien toch voornamelijk op Logic?

correctie, dat er efficienter gewerkt wordt hoeft nog niet per definitie te betekenen dat ze sneller werken. Waarschijnlijk wel met hogere kwaliteit waardoor er stabielere software wordt opgeleverd. Wat wel zo is dat ze minder tijd hoeven te besteden aan bugfixes wat meer tijd zou opleveren voor extra features .. of niet.. (het blijven Duitsers ;))

Dat hoeft het niet per definitie te betekenen nee, maar het moet toch wel betekenen dat er op een bepaald vlak een aanzienlijke verbetering moet komen. Hopelijk is het dan dat de ergste bugs er meteen al uit zijn bij bij versie 5.0.0 , dan is een prijs van 540 euro al een stuk meer gerechtvaardigd IMO. Ach we zullen het wel zien de komende weken/maanden :)

Aan die beeldschermknallen te zien proberen ze een beetje aan te haken bij de rest door er extra instrumenten bij te frotten. Zaken die de andere DAW's al veel langer hadden. En waarschijnlijk allemaal ingekochte technologieen. (Melodyne etc.)

IK ben redelijk op de hoogte van DAWs en Cubase 4 is toch nog echt de DAW die de meeste functionaliteit biedt met vaak de slimste implementatie. Jammer dat dit gepaard gaat met veel bugs maar je kunt absoluut niet zeggen dat ze alleen maar instruments of samples toevoegen bij elke release.

Op enkele zaken lopen ze nog steeds voor op de alternatieven (ik ben dus geen cubase gebruiker). Kijk bijvoorbeeld eens naar audio editting direct in de arrangement. Protools kan hier misschien mee concurerren maar geen enkel ander product doet dit verder zo slim als cubase het doet. Je krijgt misschien een niet zo'n compleet instrument/fx pakket erbij als je bij Logic krijgt maar uiteindelijk is dat geen core functionaliteit.

En tja...als je featurewise al trendsetter bent, wat moet je dan op een gegeven moment nog toevoegen? Op dat moment is het slim om de secundaire extra's op dezelfde hooghte te brengen als de concurrentie.

Laatst gewijzigd:
in deze treath

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1044926&posted=1#post1044926

werd er wel inmiddels op gereageerd wat me doet denken dat er toch wat aankomt
====================
Oorspronkelijk geplaatst door manipulator
Hey Ron,
Hebben jullie dan ook al meer ifo over cubase 5 ?

en ron antwoorde

Nog niets officieel maar wel dat veel van de geruchten waar zijn
Ik houd jullie op de hoogte.
==================================

zij hadden ook al die extra vroege info van de uad2 destijds dus zo tezien weten ze nu ook al weer wat meer dan de rest

info is al gewoon bekend sinds gisteren hoor, zelf screenshots zijn er al te vinden.
Maar de beste reactie las ik gisteren op cubase.net :D, daar zei iemand, leuk hoor die release van cubase 5, maar ik ben meer geinteresseerd in de release datum van cubase 5.1 :D (enorm grappig vond ik dat :D :D).
zie:

Attachments

• cubase5_1.jpg
    cubase5_1.jpg
    43,7 KB · Bekeken: 109
IK ben redelijk op de hoogte van DAWs en Cubase 4 is toch nog echt de DAW die de meeste functionaliteit biedt met vaak de slimste implementatie

Er is IMHO te lang vastgehouden aan bepaalde user-interface principes die sneller en slimmer kunnen (denk aan het VST-devices venster; volstrekt achterhaald als je bekijkt dat je in Live gewoon je plugin kunt sleuren en pleuren).

Er is IMHO te lang vastgehouden aan bepaalde user-interface principes die sneller en slimmer kunnen (denk aan het VST-devices venster; volstrekt achterhaald als je bekijkt dat je in Live gewoon je plugin kunt sleuren en pleuren).

vind ik ook wel een beetje, alleen je voorbeeld klopt niet helemaal. Aangezien in cubase 4 je nu vst instrument channels hebt. dus het devices venster (instrument slots venster) is niet meer nodig.

de gedachtengang hierachter is dat je de presets browsed in de categorie die je wilt (bijvoorbeeld bas), en dat het niet uitmaakt welke vsti dat speelt, tijdens het browsen hoor je de bas uit de vst komen die bij de preset hoort. Als je die dan wilt hebben dan accepteer je die preset en wordt het vst instrument aan een channel gekoppeld.

best een goed idee om presets centraal te stellen in plaats van de synth zelf (wat natuurlijk ook nog steeds kan).

vind ik ook wel een beetje, alleen je voorbeeld klopt niet helemaal. Aangezien in cubase 4 je nu vst instrument channels hebt. dus het devices venster (instrument slots venster) is niet meer nodig.
Ik ben bij SX3 opgehouden, vandaar :).

best een goed idee om presets centraal te stellen in plaats van de synth zelf (wat natuurlijk ook nog steeds kan).
Des te meer goede ideetjes ze overnemen, des te beter. Ik weet nog goed toen Kore het eerst uitkwam en iedereen iets van "wtf, wat is het nou in vredesnaam" had terwijl je een jaar later bij wijze van spreken niet meer zonder kunt.

Ik weet nog goed toen Kore het eerst uitkwam en iedereen iets van "wtf, wat is het nou in vredesnaam" had terwijl je een jaar later bij wijze van spreken niet meer zonder kunt.

Klopt dat mediabrowser mechanisme lijkt bizar veel op het kore preset mechanisme. Maar het idee erachter werkt in de praktijk erg snel. Het verschil is dat het niet uitmaakt of je patterns uit een audioloop, midiloop of vsti komt. Je kan alles previewen voor selectie (wat erg snel gaat) en na het accepteren staat het voor gebruik klaar in je spoor. Je oude fxb en p bestanden kun je converteren naar dit formaat (vanuit het menu) en klaar is het.

dat vond ik toch wel erg handig tov sx3.

info is al gewoon bekend sinds gisteren hoor, zelf screenshots zijn er al te vinden.
Maar de beste reactie las ik gisteren op cubase.net :D, daar zei iemand, leuk hoor die release van cubase 5, maar ik ben meer geinteresseerd in de release datum van cubase 5.1 :D (enorm grappig vond ik dat :D :D).
zie:

Jij niet alleen :duivels:

alleen al voor de beat features z'n centen meer dan waard, kan in 1x al die mpc achtige controllers ook in 1x beter plaatsen (beat control)

dus ...... ASAP bestelluh en zo'n MOTU of NI controllertje erbij scoruh....

hmm opvallende verschillen tussen 5 en studio 5 wel...

- Geen Extended Channel EQ (VST3 Studio EQ). Wat wordt hier precies mee bedoeld? Dat er eerst een plugin geladen moet worden om te EQ'en? Dat is namelijk wel klote..

- Geen external FX en instruments....wat wordt hiermee bedoeld?

- Geen MP3 Fraunhofer encoding...wel beschikbaar als update (Wat natuurlijk knaken gaat kosten). Wat is er zo moeilijk aan om dat ook in de studio-versie te brengen?

- VST effecten included: 44 i.t.t de 56 effecten bij Cubase 5. Je mist dan: Mix6to2, REVerence, SurroundPan, Tonic, EnvelopeShaper, Expander, GEQ-10, GEQ-30, ModMachine, MultibandCompressor, New Surround Panner SX, SoftClipper, Studio EQ en VintageCompressor.

Wederom....Persoonlijk vind ik het echt belachelijk dat dingen als een EnvelopeShaper en een Expander niet in de studio versie zitten. Wat is hier zo 'duur' aan? Verder ben ik benieuwd wat de GEQ is. Ja een EQ natuurlijk, maar wat precies? Verder erg jammer dat Reverence er niet bij zit. Daar heb ik wel veel verwachtingen van.

- Number of VST instruments included 3, i.t.t. 8 bij Cubase 5. Je mist dan: Embracer, loopmash, monologue, spector en mystic.

- Number of instrument sounds included 600 t.o.v. 1000

Mja...Vooralsnog lijkt het me niet zo interessant om de studio versie te halen en de de 'full' version is gewoon te duur voor mij. Ik ben wel student, maar wel een rechtenstudent dus lijkt me niet dat ik in aanmerking kom voor de edu-versie? :D Sowieso: Cubase 5 Edu - € 299,- / $ 299 ...........Het wordt bijna interessant om naar de VS te vliegen en 'em daar te halen =\

- Geen external FX en instruments....wat wordt hiermee bedoeld?
External FX is dat je een reverb zodanig kan aansluiten dat Cubase zich er van bewust is en de latency meerekent. Het is gewoon betere integratie.

- Geen MP3 Fraunhofer encoding...

Hier hoef je niet rouwig om te zijn omdat RazorLAME tien keer beter is dan Fraunhofer. Of je nu eerst je project opslaat en dan een minuut of 3 moet wachten eerdat het een MP3 is of eerst je project opslaat en dan naar .wav ketst (en dan pas bij het publiceren converteert) - veel verschil maakt dat toch niet en voor je harddiskruimte hoef je het niet te doen :).

Het wordt bijna interessant om naar de VS te vliegen en 'em daar te halen =\
Vooral doen dan :). Heb ik ook met Komplete 4 gedaan toen die daar grof in de discount zat.

Back