Polysix arp trigger

Vic

Soldeerprofeet
Hoi

Ik wil graag m'n polysix arp syncen met m'n midi setup
Wat heb ik nodig?

Dank u,

of iets wat een trigger genereert, zoals een 707, een drumstation of iets dergelijks

Volgens mij heeft de polysix een korg/yamaha-specifieke switch trigger nodig, dus lijkt me een kenton interface de beste optie.
Weet niet of doepfer dat wel kan.

Heel apart, ik heb bij mijn Polysix gemerkt dat een 'gewone' trigger soms wel / soms niet werkt, afhankelijk van het apparaat dat de trigger geeft (heb natuurlijk al van allerlei leuks geprobeerd...)

De (Midi Clock) trigger uit m'n Kenton Pro-DCB werkt in ieder geval feilloos. Maar nu wordt het leuk!
Als ik dezelfde trigger 'multiple' naar m'n Juno60 en m'n Polysix, merk ik dat de arpeggio's niet gelijk lopen!

Misschien iets dat het ene apparaat op de stijgende flank van de trigger reageert, het andere apparaat op de dalende flank?
Dat is het enige wat ik met mijn beperkte kennis kan bedenken... wie het weet mag het zeggen! :)

Had het ook niet met de ppq van de sync trigger te maken? Zoiets staat me bij.....zoals Roland sync 24 heeft had Korg dat met 48 ofzo......
dat kan je trouwens bij de MSY2 dmv dipswitches instellen....

don't shoot me if i'm wrong......:duivels:

edit: of had het nou met een positieve en negatieve trigger te maken?????

pfff dit levert alleen maar meer vragen op......

Met niet gelijk lopen van de Polysix / Juno60 arpeggiators bedoel ik dat de geluiden met een paar honderd ms. ertussen werden getriggerd.

De PPQ heeft er in dit geval niet zoveel mee te maken. Een trigger is een simpele puls, en de hoeveelheid per kwartnoot (PPQ) geeft de 'deelfactor' aan die hierover wordt aangehouden. Dus bijv. 1 noot voor iedere vier pulsen, of 1 noot voor iedere 16 pulsen, zoiets.

Hoe het apparaat reageert op deze vrij simpele (square) pulse is eigenlijk vrij simpel. Voor werking zal het eerder komen op een aantal simpele elektrotechnische dingen (waar ik te weinig van weet). De hoeveelheid Volt of Ampère of de tijdsduur van de trigger pulse of iets dergelijks...
Daar zal wel vrij weinig standaard over zijn in analoogjesland. Er was al iets met 5V of 10V trigger. Moog gebruikt natuurlijk weer S(hort)-trig, en dat is weer precies anders dan de rest van de synthjes.

Maar goed, om bij vraag van topicstarter terug te komen: gewoon een trigger pulse zit vaak op een (vintage) drummachine of op een analoge synth. Midi/CV interfaces hebben dit ook (bij iedere CV hoort een trigger, vaak hebben ze ook nog aparte triggers uit voor MIDI pedalen of bijv. MIDI clock). Modulars zitten natuurlijk ramvol met allerlei triggers, al zou je bijv. zelfs een LFO square wave out kunnen gebruiken in zo'n geval.
In het ergste geval kan je gewoon proberen wat audio in de trigger input te raggen. Liefst een duidelijke aan/uit puls, iets als een snaredrum bijv.

Laatst gewijzigd:
Als ik dezelfde trigger 'multiple' naar m'n Juno60 en m'n Polysix, merk ik dat de arpeggio's niet gelijk lopen!

De ene reageert waarschijnlijk op de dalende flank van de puls en de ander op de stijgende. Dan zitten ze de helft van de klokfrequentie uit elkaar (bij een 50% duty cycle).

De ene reageert waarschijnlijk op de dalende flank van de puls en de ander op de stijgende. Dan zitten ze de helft van de klokfrequentie uit elkaar (bij een 50% duty cycle).

Okee dan had het Hanz het toch al bij het goede eind...weer wat geleerd:okdan:

Korg werkt met negatieve triggers en roland met positieve.

oftewel:
Een korg is in "rust" als er +5v op de input staat en wordt geactiveerd bij 0v.
Een Roland is in rust als er 0v op staat en wordt geactiveerd bij +5v.
Ongeveer hetzelfde verhaal als dus al gesuggereerd wordt hierboven. Wat Etoin zegt is het netto resultaat.

Je moet er een inverter tussen zetten om ze volledig strak te krijgen. Op deze manier los ik het probleem in mijn eigen studio op. En dat werkt 100%.

Korg werkt met negatieve triggers en roland met positieve.

oftewel:
Een korg is in "rust" als er +5v op de input staat en wordt geactiveerd bij 0v.
Een Roland is in rust als er 0v op staat en wordt geactiveerd bij +5v.
Ongeveer hetzelfde verhaal als dus al gesuggereerd wordt hierboven. Wat Etoin zegt is het netto resultaat.

Je moet er een inverter tussen zetten om ze volledig strak te krijgen. Op deze manier los ik het probleem in mijn eigen studio op. En dat werkt 100%.

maar een monopoly dan
daar zit dus een trigger op die twee soortwn aan kan neg / pos trig
staat zelfs een pijltje by
volgens mij is de korg monopoly gewoon cv gate

tegen woordig trigger ikm aleen

daarom wilk die kit die sander besproken heeft ...
midi 2 monopoly

Ik hab dit invertertje gebouwd. En hij werkt prima.

Bekijk bijlage 43090

groet,
Maarten

Ik heb ook zoiets als trigger converter. Maar dan gebruik ik alleen de eerste drie linker onderdelen (47k, 10k en bc549).

maar een monopoly dan
daar zit dus een trigger op die twee soortwn aan kan neg / pos trig
staat zelfs een pijltje by
volgens mij is de korg monopoly gewoon cv gate

tegen woordig trigger ikm aleen

daarom wilk die kit die sander besproken heeft ...
midi 2 monopoly

Ik heb zelf nooit een mono/poly gehad dus ik weet daar het fijne niet van.

Bedankt voor de info allemaal,

Dat doempfer msy2 doosje is meer dan voldoende voor mij.

Volgens de doepfer site is de polariteit om te draaien met de dipswitchen.
Dat zou niet zoveel uitmaken want het gaat maar over 4ms blijkbaar.

Thx

Vic

Vic>

Volgens mij kan je inderdaad op de MSY2 met dipswitches de polariteit omdraaien.
Dus dan zit je helemaal goed met zo'n apparaatje.

Ik heb net een polysix midi retrofit van CHD geinstalleerd, deze zou de arpeggio moeten kunnen syncen met midi, alleen nog niet uitgeprobeerd. Montage gaat niet vlekkeloos, de retrofit-print zou tussen een printconnector geplaats moeten worden maar de dikte van de pennen komt niet overeen. Uiteindelijk de retrofit-print apart gemonteerd en met losse draden aangesloten. Ondanks berichten op het forum dat de communicatie met CHD moeizaam kan zijn geen problemen met de bestelling gehad, levering binnen 3 dagen! Voor de handige knutselaar een goedkope oplossing ( 87 euro incl. verzendkosten):

http://www.chd-el.cz/index.php?id=399&lngid=en

Ik heb net een polysix midi retrofit van CHD geinstalleerd, deze zou de arpeggio moeten kunnen syncen met midi, alleen nog niet uitgeprobeerd. Montage gaat niet vlekkeloos, de retrofit-print zou tussen een printconnector geplaats moeten worden maar de dikte van de pennen komt niet overeen. Uiteindelijk de retrofit-print apart gemonteerd en met losse draden aangesloten. Ondanks berichten op het forum dat de communicatie met CHD moeizaam kan zijn geen problemen met de bestelling gehad, levering binnen 3 dagen! Voor de handige knutselaar een goedkope oplossing ( 87 euro incl. verzendkosten):

http://www.chd-el.cz/index.php?id=399&lngid=en

Koel linkje...zijn niet duur die gasten....mcv1 midi to cv converter iets van 120 euro.....nou nou...ook voor juno's, 808's, mono/poly retrofits.....nice nou nou

Back