Latency / configuratie systeem

Paul09

Nieuwkomer
Beste mede-muzikanten,

Ik heb steeds vaker een eigenaardig latency-probleem. Als ik een nieuw projekt begin in Cubase en bijvoorbeeld twee (2) vst instrumenten laad, kan ik meestal zonder problemen en met bijna geen latency twee tracks opnemen.

Maar als ik op een ander moment PRECIES hetzelfde doe (zelfde VST's, zelfde lengte van de opname) zit er opeens een enorme vertraging/latency tussen de tracks.

En het meest rare is: als ik continu aan een project werk, heb ik er meestal geen last van. Maar als ik even pauze neem en daarna terugkom, begint de ellende weer...

Soms helpt het om alleen Cubase af te sluiten en weer op te starten. Maar meestal moet ik het hele systeem opnieuw opstarten om de latency kwijt te raken.

Ik ben geen computer-technicus. Maar heeft iemand misschien een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast dank & groeten,

Paul

Misschien handig als je even opsomt wat je configuratie is. Software en hardware. :)

Misschien handig als je even opsomt wat je configuratie is. Software en hardware. :)

Uiteraard - neem me niet kwalijk:

Ik heb een vrij eenvoudige daw, maar deze is wel helemaal gericht op muziekproduktie (er is dus geen andere rommel op geinstalleerd):

-PC: Intel celeron 2,8 Ghz met 4 GB intern geheugen;
-Tascam fw-1082 controller en midi/audio interface (via firewire);
-Roland soundcanvas module;
-Yamaha clavinova keyboard;
-Korg nanopad (via usb);

Software:

-Windows XP;
-Cubase essential;
-Veel vsti's: truepianos, ewql orchestra, jamstix etc..

Tot voor kort gebruikte ik altijd Cubase LE - die kreeg ik toentertijd samen met de Tascam controller. Daarmee heb ik nooit problemen gehad met overmatige latency..

Wat zou de oorzaak nou kunnen zijn?

Groeten Paul

na een pauze problemen .... opstartende harddisks die in slaap modus stonden ? Staan alle screensavers, hd savers en ander slaapmodusdingen uit ?

Wat laat de "vst performance" zien als je zulke latency hebt?

na een pauze problemen .... opstartende harddisks die in slaap modus stonden ? Staan alle screensavers, hd savers en ander slaapmodusdingen uit ?

Wat laat de "vst performance" zien als je zulke latency hebt?

Bij vst-performance (Cubase) krijg ik twee waarden:
"disk" (ongeveer 20 %) en
"asio" (0% - niets)

Als ik ctr-alt-del gebruik krijg ik een een cpu waarde van ongeveer 40% als ik de tracks afspeel.

Wat betreft de slaapmodus-instellingen, moet ik toegeven dat ik mijn computer nooit heb fijngesteld / getweaked op dit punt. Maar zou ik daar niet alleen last van moeten hebben op het moment dat het systeem zich weer moet activeren na een pauze?

Bij mij lijkt het er op dat de enige manier om het probleem op te lossen is: de hele boel opnieuw op te starten....
Groeten Paul

Kijk ook naar de instellingen van je anti-virus of anti-spyware software. Bij sommige pakketten kan je instellen dat deze een systeemscan gaan uitvoeren wanneer de computer langer dan een x aantal minuten niet gebruikt wordt.

Dat latency probleem komt me enigzins bekend voor. Weleens waar heb ik dit enkel met de nanopad.
Als ik iets inspeel in Cubase met clicktrack en ik monitor mezelf, dan is alles strak met nagenoeg geen latency. Speel ik vervolgens de opgenomen track af, dan staat alles behoorlijk verschoven naast de tel, wel iets van 30-50 ticks te laat. Quantiseren lukt matig omdat ook noten naar de volgende 1/8 tel geschoven worden. Alle ingespeelde noten oppakken en op de tel terugplaatsen is de remedie, blijft een irritante en tijdrovende kwestie.
Hierdoor wordt het gebruik van de nanopad wel behoorlijk ontmoedigd, als ik iets op een midikeyboard klopt alles wel en doe ik het daar wel mee...

Back