Stabby
Ouwe rot
Het lukt me maar niet om een goede melodie te maken om verder uit te werken naar een volledige track. Tips hiervoor? Ik begin binnenkort met piano, misschien helpt dat ook wat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik dacht al dat chords wel kunnen helpen. Ik ken er maar een stuk of 3 en daardoor wordt het nogal snel eentonig. Zijn er verder nog handige tips zoals veel noten uit verschillende octaven gebruiken? Of misschien maak ik niet de geschikte klanken om een leuke melodie te maken. Ik denk nooit echt vooruit als ik klanken maak, ik weet dus nooit op voorhand wat voor klank ik zal maken.
Misschien ook wat meer met arpegio's werken? Zo ja, wat voor software bestaat daarvoor?
Soms pruts ik ook wel eens met de Korg DS-10, maar het nadeel is dat je daar niet met chords kan werken.
Misschien maar even mijn gear opnoemen: Microkorg, Kaoss Pad 3, Lexicon MX200 en als recording software Reaper.
Ik ken er maar een stuk of 3 en daardoor wordt het nogal snel eentonig.

Misschien ook wat meer met arpegio's werken? Zo ja, wat voor software bestaat daarvoor?
demian schreef:Zorg er voor dat je een paar accoorden hebt die je prettig vind, ik heb d'r meestal 5 die ik als volgt gebruik..
chord A chord B chord C chord D | chord A chord B chord C chord E
Dit laat je loopen, en dan ga je op je keyboard een beetje zoeken en mee spelen en als je een beetje muzikaal bent dan lukt het wel, maar je kan ook met 2 accoorden beginnen.
Niet dat ik een ster ben in het maken van melodieen maar een beetje de toonladders kennen (als leidraad) is dan wel handig.
Probeer deze site eens: http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
Hehehe...een stap-voor-stap tutorial over melodietjes schrijven....ik zou m ook wel willen, maar ik denk niet dat ie bestaat.

Ik werk al een tijdje met mijn 3 akkoorden, maar het begint wel erg eentonig te worden.
Als software gebruik ik Reaper, maar die heeft voor zover ik weet geen arpeggiator.
Voor toonladders: een goed boek, of een website waar ik dat kan leren?

(dat hoor je namelijk vanzelf)dat is inderdaad wel zo, maar dat lijkt me een stap te ver voor de topic starter die om een stappen tutorial vraagt.Waarom noemt niemand hier gehoor? Oke, ik ben ook (te) theoretisch, maar luisteren naar een melodie is de enige manier om te bepalen of ie mooi is.

hehehe, interval, solfege. Ik herken het maar al te goed. Je hebt helemaal gelijk, het is o zo moeilijk om dingen uit te leggen zonder direct inhoudelijke termen te gaan gebruiken die de topicstarter vermoedelijk toch niet kent....en hoe groot moet dat interval ongeveer zijn, een rust of snelle noten), zoek dan de noot/noten die je in gedachte hebt, mits je solfege niet sterk is.
(Het is altijd moeilijk uitleggen als je het zelf (bijna) automatisch doet.)
Zoals ik al zei, volgens mij kan dat niet echt zonder basiskennis. Hoe zie je dat voor je?Heb je een leuke melodie kun je er akkoorden erbij doen, afhankelijk van welke sfeer je wilt hebben.