Een goede melodie maken

Stabby

Ouwe rot
Het lukt me maar niet om een goede melodie te maken om verder uit te werken naar een volledige track. Tips hiervoor? Ik begin binnenkort met piano, misschien helpt dat ook wat?

Zorg er voor dat je een paar accoorden hebt die je prettig vind, ik heb d'r meestal 5 die ik als volgt gebruik..

chord A chord B chord C chord D | chord A chord B chord C chord E

Dit laat je loopen, en dan ga je op je keyboard een beetje zoeken en mee spelen en als je een beetje muzikaal bent dan lukt het wel, maar je kan ook met 2 accoorden beginnen.

Ik dacht al dat chords wel kunnen helpen. Ik ken er maar een stuk of 3 en daardoor wordt het nogal snel eentonig. Zijn er verder nog handige tips zoals veel noten uit verschillende octaven gebruiken? Of misschien maak ik niet de geschikte klanken om een leuke melodie te maken. Ik denk nooit echt vooruit als ik klanken maak, ik weet dus nooit op voorhand wat voor klank ik zal maken.

Misschien ook wat meer met arpegio's werken? Zo ja, wat voor software bestaat daarvoor?

Soms pruts ik ook wel eens met de Korg DS-10, maar het nadeel is dat je daar niet met chords kan werken.

Misschien maar even mijn gear opnoemen: Microkorg, Kaoss Pad 3, Lexicon MX200 en als recording software Reaper.

Ik dacht al dat chords wel kunnen helpen. Ik ken er maar een stuk of 3 en daardoor wordt het nogal snel eentonig. Zijn er verder nog handige tips zoals veel noten uit verschillende octaven gebruiken? Of misschien maak ik niet de geschikte klanken om een leuke melodie te maken. Ik denk nooit echt vooruit als ik klanken maak, ik weet dus nooit op voorhand wat voor klank ik zal maken.

Misschien ook wat meer met arpegio's werken? Zo ja, wat voor software bestaat daarvoor?

Soms pruts ik ook wel eens met de Korg DS-10, maar het nadeel is dat je daar niet met chords kan werken.

Misschien maar even mijn gear opnoemen: Microkorg, Kaoss Pad 3, Lexicon MX200 en als recording software Reaper.

Begin eerst maar gewoon met die 3 accoorden dan, melodieen staan wat mij betreft lost van je geluiden, maar om het makkelijk te houden, neem je gewoon een pad-sound voor je chords, en een prettige lead voor je melodie om te oefenen, zet het tempo rond de 90/100 bpm, en dan heb je een goed uitgangs punt.

Wil je je accoorden uitbereiden, probeer je gewoon een nootje van je accoorden te verplaatsen zo dat het ook leuk klinkt en ga je daar mee oefenen.

Ik zie dat je een microkorg hebt, een keyboard van normale grootte wil ook nog wel helpen.

Arpeggio's zou ik even links laten liggen..

Ik ken er maar een stuk of 3 en daardoor wordt het nogal snel eentonig.

Als je weet hoeveel hits er gemaakt zijn met maar 3 akkoorden :D

Wat voor software gebruik je nu, best kans dat daar een arp dingetje in zit.

demian schreef:
Zorg er voor dat je een paar accoorden hebt die je prettig vind, ik heb d'r meestal 5 die ik als volgt gebruik..

chord A chord B chord C chord D | chord A chord B chord C chord E

Dit laat je loopen, en dan ga je op je keyboard een beetje zoeken en mee spelen en als je een beetje muzikaal bent dan lukt het wel, maar je kan ook met 2 accoorden beginnen.

Niet dat ik een ster ben in het maken van melodieen maar een beetje de toonladders kennen (als leidraad) is dan wel handig.

Niet dat ik een ster ben in het maken van melodieen maar een beetje de toonladders kennen (als leidraad) is dan wel handig.

Ik ben niet echt een ster in toonladders, melodieen maken lukt me wel altijd vrij aardig, maar het klopt wel dat het handig is om je melodie in de zelfde toonsoort te spelen als je akkoorden en daarvoor is kennis van toonladders wel handig inderdaad, hoewel ik het op mijn gehoor doe allemaal, maar kennis van de theorie kan je enorm helpen vooruitgang te maken in je muzikale ontwikkeling idd.

Ik werk al een tijdje met mijn 3 akkoorden, maar het begint wel erg eentonig te worden.

Als software gebruik ik Reaper, maar die heeft voor zover ik weet geen arpeggiator.

Voor toonladders: een goed boek, of een website waar ik dat kan leren?

neem je verschillende layers op van die Microkorg dan ? Als je maar één sound afspeelt wordt alles snel een beetje eentonig....

Thanks, maar dat lijkt me toch niet zo handig. Ik heb liever een stap-voor-stap tutorial eerder dan een volledige lijst van de akkoorden en toonladders.

Hehehe...een stap-voor-stap tutorial over melodietjes schrijven....ik zou m ook wel willen, maar ik denk niet dat ie bestaat.

maar ga eens naar die site, kies een scale uit...bijv D major...piel een beetje met de akkoorden tot je een leuk schematje hebt...maak dan een lead daarop door te gaan improviseren met de noten uit de D major scale...

Hehehe...een stap-voor-stap tutorial over melodietjes schrijven....ik zou m ook wel willen, maar ik denk niet dat ie bestaat.

hahaha,

nee dat lijkt me toch ook wel sterk dat zoiets bestaat.

de meeste melodieen zijn gebaseerd op toonladders die goed passen bij de sfeer van je muziek en akkoord keuze.

Als je geen toonladders en akkoorden wilt leren, dan is een alternatief om sample loopjes te gebruiken waarin al melodielijnen verwerkt zitten. Zo kun je toch een leuk nummertje in elkaar plakken op die manier.

een ander simpel truukje is om een akkoord te pakken die je speelt, deze op te zoeken en dan de 1e, de 3e en de 5e noot te gebruiken uit dat akkoord om een melodietje te maken. Zolang je maar een beetje in het ritme blijft kun je dan zonder kennis van wat je eigenlijk aan het doen bent best een leuk melodietje in elkaar knutselen.

dus stel je hebt een C-akkoord. dan kun je als beginner de volgende noten gebruiken (het is maar een voorbeeld natuurlijk, het kan ook complexer).:
1e noot: C
3e noot: E
5e noot: G

door nou variaties te gaan maken in je track kun je dus melodietjes maken zoals:

C - C- G- G - E - E - G - leeg
of
C - G- leeg - C - C - E - G - Leeg

etc. Gewoon een beetje experimenteren. Het is niks hoogdravends, maar in ieder geval meer dan niks :D

Ik werk al een tijdje met mijn 3 akkoorden, maar het begint wel erg eentonig te worden.

Als software gebruik ik Reaper, maar die heeft voor zover ik weet geen arpeggiator.

Voor toonladders: een goed boek, of een website waar ik dat kan leren?

Weet je idd wel hoeveel tracks er zijn gemaakt met 3 akkoorden? Hier een grappig filmpje.
Dit gaat over 4 akkoorden.

Kijk hier maar eens! :biertje:

Ik doe het vaak andersom, ik speel een melodie die ik mooi vind en gebruik de sterkste noten van de melodie als root note voor majeur en mineur akkoorden en inversies die de stemming versterken.

op het moment dat je dan even geen alternatieven weet dan kan je naar bovenstaande sites om heel snel de alternatieven uit te proberen.

soms pas ik dan m'n melodie een beetje aan omdat ik niet in een ladder zit, maar daar kom ik dan halverwege wel achter.....:D (dat hoor je namelijk vanzelf)

Waarom noemt niemand hier gehoor? Oke, ik ben ook (te) theoretisch, maar luisteren naar een melodie is de enige manier om te bepalen of ie mooi is.
Je kan uiteindelijk niet analyseren waarom een melodie mooi zou zijn of niet.

Begin bv met 3 noten aan te slaan (in het geval van een synht/piano). Ga niet gelijk allemaal noten proberen die erbij klinken, maar ga eerst nadenken over waar je naar toe wilt (omhoog of omlaag, en hoe groot moet dat interval ongeveer zijn, een rust of snelle noten), zoek dan de noot/noten die je in gedachte hebt, mits je solfege niet sterk is.

Heb je een leuke melodie kun je er akkoorden erbij doen, afhankelijk van welke sfeer je wilt hebben.

(Het is altijd moeilijk uitleggen als je het zelf (bijna) automatisch doet.)

Waarom noemt niemand hier gehoor? Oke, ik ben ook (te) theoretisch, maar luisteren naar een melodie is de enige manier om te bepalen of ie mooi is.
dat is inderdaad wel zo, maar dat lijkt me een stap te ver voor de topic starter die om een stappen tutorial vraagt.
dat zou inhouden dat je vanuit de melodie je track gaat componeren. Dat lijkt me knap als je zoiets kan zonder akkoord en toonladder kennis.

Het is veel makkelijker om vanuit een nummer wat je al gemaakt hebt een simpel melodielijntje toe te voegen en dat je hem mooi moet vindt klinken lijkt me wel logisch :D

...en hoe groot moet dat interval ongeveer zijn, een rust of snelle noten), zoek dan de noot/noten die je in gedachte hebt, mits je solfege niet sterk is.

(Het is altijd moeilijk uitleggen als je het zelf (bijna) automatisch doet.)
hehehe, interval, solfege. Ik herken het maar al te goed. Je hebt helemaal gelijk, het is o zo moeilijk om dingen uit te leggen zonder direct inhoudelijke termen te gaan gebruiken die de topicstarter vermoedelijk toch niet kent.

Heb je een leuke melodie kun je er akkoorden erbij doen, afhankelijk van welke sfeer je wilt hebben.
Zoals ik al zei, volgens mij kan dat niet echt zonder basiskennis. Hoe zie je dat voor je?

Stel je melodie bestaat uit de noten:
- G - B - C- E

theoretisch zou ik geneigd zijn om hier de A mineur als basis akkoord voor te gaan gebruiken, maar dat is dan vanuit de jazz gedachte. Klassiek zou dit meer richting de G of C gaan als akkoord (afhankelijk van je invalshoek).
in Trance zou ik op E mineur uit komen.

of te wel, allemaal steilvariaties die enige theoretische basiskennis vereisen en die veel mensen hier natuurlijk zo uit hun mouw schudden. Alleen ik zie iemand zonder toonladder en akkoordkennis dit niet bepalen op basis van een melodielijn.

hoe denk jij dat stabby daar dan de juiste akkoorden bij zou kunnen zoeken?

overigens interessant onderwerp :)

Beginnen met akkoorden ?
Volgens mij is het net de omgekeerde werkwijze voor topicstarter, gezien zijn geringe kennis.

Neem eender welk goed nummer,... en je komt steeds uit bij een herhalend melodietje waarond het nummer opgebouwd is. (dat stukje wat je automatisch meeneuriet)... de akkoorden of begeleiding vullen het juist aan.

... dus eerst maar vinger per vinger op een tempo/interval naar keuze een deuntje noot voor noot spelen of recorden.

... probeer dan gewoon de gespeelde noten aan te vullen met zelfde noten op een ander octaaf,... en dat klinkt meestal al lekker.

... dun dan een bijkomende variatie uit op het basismelodietje door er slechts enkele vertraagd van te spelen.

... 't is een werkwijze die er zeker voor zorgt dat het geen bombastisch overladen akkoordenfestivalnummer zal worden.

... eerst wandelen (noten)... en dan pas lopen (akkoorden).

Ik zou toch echt beginnen met akkoorden. Je hoeft ze niet perse bij naam te kennen of zoiets, maar gewoon luisteren hoe een akkoord werkt en wat de impact van een akkoord is, is volgens mij veel belangrijker. Later komen de noten wel. Als je geen ervaring opdoet met akkoorden blijf je eeuwig zoeken naar de juiste akkoorden bij een bepaalde melodie.

Back