Een goede melodie maken

Alles goed en wel over theorie, maar ik denk dat theorie je alleen maar beperkt.

Uhh???
Dus als je je mixer naar de dealer breng vind je t best dat de reviseur met een hamer en een koevoet in de hand zegt,..
"Neuhh,.. khe r nooit voor geleerd,..geen idee wat er mee aan de hand is maar ik begin gewoon ergens te kloppen en dan kijk ik wel waar we uitkomen,.."

Grappige discussie, inderdaad.

Daarbij is het goed in het oog te houden dat de muziektheorie slechts 'gestolde praktijk' is met als enig doel 'het beschrijfbaar maken van die praktijk'.

Wout

Enig doel? Nee man,. daar begint het pas,..Hoe zit t dan met kennisoverdracht??
Volgens mij is theorie juist een manier om niet steeds het wiel overnieuw uit te hoeven vinden zodat anderen door studie op een hoger praktijkniveau kunnen instappen en van daaruit kunnen verder experimenteren!

Klopt, de vraag wordt door de meeste opgevat als hoe arrangeer ik om een melodie :D

Nope,.. gewoon lekker in de maat met een beat meepingelen kan net zo goed. Veel beginnende muzikanten hebben helaas gewoon (nog) geen "gehoor" maar kunnen wel goeie beats stampen. Ze weten misschien wel wat lekker klinkt maar kunnen dat niet direct op gehoor omzetten naar hun arrangement.
Zo blijft t vaak een coole beat met een baslijntje en een hoop vals gepiep en gekraak er omheen,.. (hence,.. Underground Tekno 8o) )

Van dit soort jongens en meisjes heb ik al heel veel livesets gezien op onze parties sinds de jaren 90. Ik noem geen namen.:D
Niks mis mee en sommige van ze zijn er zelfs best ver mee gekomen.
Maar geef die lui een akoustische gitaar of een rhodes en zet ze tussen een
paar muzikanten op een jamsessie of in een reggae bandje en ,.. nou ja,.. :stupid

Als je breed wilt muzieken is een beetje basistheorie nooit weg.
En ja,.. er zijn natuurlijk ook briljante genieen die nooit een noot theorie
hebben genoten en er op hun sloffen op wereldniveau mee zijn doorgebroken,.
Maar het gros heeft er gewoon iets voor moeten leren en er hard voor moeten werken!!

... Enig doel? Nee man,. daar begint het pas,..Hoe zit t dan met kennisoverdracht??
Volgens mij is theorie juist een manier om niet steeds het wiel overnieuw uit te hoeven vinden zodat anderen door studie op een hoger praktijkniveau kunnen instappen en van daaruit kunnen verder experimenteren! ...
Klop je op een openstaande deur? Daarvoor heeft de mens toch het schrift uitgevonden? :D Puur uit de behoefte informatie te kunnen overdragen en niets anders.

Wout

grappig trouwens...dat de meeste (wereld)hits vaak met 1 vinger te bespelen is...simplicity is vaak de key...en zie met enige regelmaat muzikanten verzuipen in de theorie/mogelijkheden, waardoor ze geen keuze meer kunnen maken...maar goed, dat zal vast niet bij iedereen zijn :)

Ik ben vaak dan ook streng tegen mezelf...zodra ik een rode draad heb, klaar! niet meer verder veranderen...niet denken wat je wel/niet kunt maken als je verder speelt ( tenzij je tijd teveel hebt natuurlijk ), en vervolgens wat frutseltjes omheen maken :)
Maar goed, zodra de rode draad er is, dan gaat de rest ook vanzelf..bij mij dan..
Mocht ik "per ongeluk" iets heel vets tegenkomen, maar het niet (meer) kan gebruiken in het huidige nummer ( te druk, of het past gewoon niet ), dan bewaar ik em, voor een compleet nieuw nummer!
Op die manier heb ik altijd een "goede melodie" bij de hand, mocht ik op een dag geen inspiratie hebben, en toch wat wil maken...:)

ALLES opnemen wat je speelt, tenminste als je je goed voelt, en daarbovenop nog wat spelen en misschien dan nog wat. Een melodie ontstaat vaak uit de de interactie van van alles, ook drums en hun resonantie en weet ik het. Die kan je er dan uithalen en kaal maken en evt opnieuw spelen als je zou willen. De beste melodieën zijn ook vaak na te zingen, als niet is met je stem dan in je hoofd. :eureka:

Klop je op een openstaande deur? Daarvoor heeft de mens toch het schrift uitgevonden? :D Puur uit de behoefte informatie te kunnen overdragen en niets anders.

Wout
Daar ga je weer,.. enig doel,.. niets anders,.. je laat niet veel speling in je uitspraken dude,.. da's pure uitlokking,.. net als je deur openlaten! :D

Daar ga je weer,.. enig doel,.. niets anders,.. je laat niet veel speling in je uitspraken dude,.. da's pure uitlokking,.. net als je deur openlaten! :D
Natuurlijk is een ander doel voor het bestaan van het schrift het uitdelen van strafwerk aan vervelende leerlingen ;) Wat is er trouwens mis met eenduidige uitspraken? Of geloof je nog dat er een universele waarheid bestaat?

Wout

Natuurlijk is een ander doel voor het bestaan van het schrift het uitdelen van strafwerk aan vervelende leerlingen ;) Wat is er trouwens mis met eenduidige uitspraken? Of geloof je nog dat er een universele waarheid bestaat?

Wout

Ja,.. dat van dat strafwerk,.. dat was ik ja,..

Maar wat staat daar nou verder? :confused:

Eenduidige uitspraken komen meestal juist van mensen die geloven in een universele waarheid,.. en die hebben ze dan altijd zelf uitgevonden,..gheheh ;) :D

Let vooral op hoe ik het woordje "meestal" gebruik om speling te laten voor die andere waarheden!!! :geslaagd: 8o)

... Let vooral op hoe ik het woordje "meestal" gebruik om speling te laten voor die andere waarheden!!! :geslaagd: 8o)
Waarom zou men speling moeten laten aan andere waarheden dan de eigen :D Net zoals men van mening mag veranderen, zie een eerdere thread over samples, zo mag iemand zijn eigen werkelijkheid opbouwen, toch? Die werkelijkheid is beslist niet universeel. Mocht'ie te veel afwijken van het mogelijke en het aanvaardbare, dan heb je natuurlijk een probleem (of anderen hebben daar een probleem mee, hetgeen je jezelf kan aantreken...) In jouw werkelijkheid heb jij gelijk en ik in de mijne. Niks mis mee. Het is lullig om te moeten zeggen: "Tja, misschien heb je gelijk, maar zou het ook kunnen dat ik misschien gelijk heb?"
Paradoxaal wordt het als ik in jouw werkelijkheid gelijk heb en jij in de mijne :D

Ik zeg niet dat ik andere werkelijkheden ontken, hoor, maar ik ben me ter degen van bewust dat ik de mijne heb. En ik ben me er ook ter degen van bewust dat anderen er ook eentje hebben, als het goed is :) Kort gezegd, ik bespeel de beste synthesizer die er bestaat en nu treug naar: Tra-la-la-la-laaaa! :D

Wout

Grappige discussie, toch?

Uhh???
Dus als je je mixer naar de dealer breng vind je t best dat de reviseur met een hamer en een koevoet in de hand zegt,..
"Neuhh,.. khe r nooit voor geleerd,..geen idee wat er mee aan de hand is maar ik begin gewoon ergens te kloppen en dan kijk ik wel waar we uitkomen,.."
Tja, als je hem brengt naar de dealer heb je ook geen garantie dat hij gerepareerd wordt, toch? :D
Nog sterker, je weet niet of ze er een hengst met een moker op hebben losgelaten, :D.

Effe terug naar wat ik bedoel: als je alleen theorie hebt en je zou je alleen daaraan houden, wordt je creativiteit beperkt.
Theoretisch zou dan geen jazz, punk en weet ik wat voor andere stromingen niet zijn onstaan.
Ik wil je drum n bass zien vatten in theorie. Hoe die loop-samples daarin te vatten.

Laatst gewijzigd:
Effe terug naar wat ik bedoel: als je alleen theorie hebt en je zou je alleen daaraan houden, wordt je creativiteit beperkt.
Helaas, BRRZZZ, fout.

Denk je dat schrijvers van goede literatuur thuis ook geen boeken hebben staan omdat ze zich dan beperken? Bij muziek is het niet anders. Een schrijver kan juist putten uit die ongelofelijke diepte van bestaand materiaal.

Het naieve idee van "hee, als ik dit doe en ik heb geen idee wat ik doe, dan klinkt dat cool" heeft als groot nadeel dat je als je het kwijt bent je niet meer weet hoe je er terecht kwam. Met een goede theoretische basis kun je de weg stukken makkelijker terugvinden.

Het is geen computerspelletje dat je met cheats uitspeelt zodat er vervolgens niks meer aan is. Feit is: je spendeert een groot deel van je muzikale opleiding, formeel of niet, aan het opnieuw uitvinden van het wiel. Als je dat versnelt door er een structuur in aan te brengen - theorie dus - kun je je bezig houden met de interessantere vraagstukken.

Theoretisch zou dan geen jazz
Tuurlijk wel, jazz is daar juist een schitterend voorbeeld van. Modal jazz en bestaande liedjes opnieuw van akkoorden voorzien d.m.v. substitutie, alles keihard volgens muziektheorie. Giant Steps, bijvoorbeeld: http://www.patmartino.net/GiantStepsBookForWeb_041204/GiantSteps_041215_Pg1.html

Punk is voor ongewassen relkoters die maar 3 akkoorden op hun gitaar kunnen spelen. Bij goede punk kun je de gitaren en drums weghalen en dan moet je nog steeds punk overhouden.

en weet ik wat voor andere stromingen niet zijn onstaan.
Het feit dat een piano-juf iemand op de vingers tikt omdat 'ie Chopin verkloot heeft niks te maken met andere muziekstromingen.

Serieus, je doet jezelf alleen maar een plezier door je te verdiepen in theorie; naieve experimenten zijn vrijwel altijd meer rigide en beperkt in hun fantasie dan wat je met een beetje studie kan doen, al was het maar omdat Am F Em zo idioot makkelijk is - geen lastige zwarte toetsen ertussen. Je kunt staan op de schouders van reuzen - als je eerst de moeite neemt om er op te klimmen.

... doe 25ml wodka in de kat haar melk, draai ze 30 keer rond, en laat ze dan los op je klavier.

... speel dit wonderlijke arrangement na met één vinger, en herhaal indien nodig de beschreven handelingen.

... doe 25ml wodka in de kat haar melk, draai ze 30 keer rond, en laat ze dan los op je klavier.

... speel dit wonderlijke arrangement na met één vinger, en herhaal indien nodig de beschreven handelingen.

of wacht tot er een goed idee opborreld en ga dat goeie idee uitwerken.

soms heb je alleen wat inspiratie nodig om een nummer te maken.
(mijn laatste was een engels jongetje wat bij zijn hardfietsende broertje met de naam charlie
probeerde een stok in zijn voorwiel te steken.)
het nummer heet "charlie, where are your teeth", zal het wel posten als het af is.
groetne,
jeroen

... soms heb je alleen wat inspiratie nodig om een nummer te maken.
(mijn laatste was een engels jongetje wat bij zijn hardfietsende broertje met de naam charlie
probeerde een stok in zijn voorwiel te steken.)
het nummer heet "charlie, where are your teeth", zal het wel posten als het af is.
Dit gaat op voor de titel en eventueel de reden om het nummer te maken. Maar verder?

Een ratelend ritme van de stok tegen de spaken?
Het zoeven van de wielen?
Een fietsbel?
Een kindergil (te jatten bij Super Tramp 'School')?
Pletterend vallend metaal?
Een abrupt eind van een stuk melodie?
Tandarts boor?

En natuurlijk alles op de melodie van 'God save the Queen', want het jochie is Engels ;)

Posten die hap!

Maar terug naar de topic, inspiratie kan je overal vinden: in je dromen, in de klas, tijdens het vrijen, in de bioscoop, gedurende een bombardement, al parachutte springend en zelfs tijdens het lezen van een theorieboek. Ben je er gevoelig voor, dan zal je jezelf nooit vervelen. Alleen op je stervensuur zal een-en-ander wat lastiger zijn...

Tot zover deze zondagmorgen gedachte :)

Wout

Maar terug naar de topic, inspiratie kan je overal vinden: in je dromen, in de klas, tijdens het vrijen, in de bioscoop, gedurende een bombardement, al parachutte springend en zelfs tijdens het lezen van een theorieboek. Ben je er gevoelig voor, dan zal je jezelf nooit vervelen. Alleen op je stervensuur zal een-en-ander wat lastiger zijn...
Wout

Dit ben ik met je eens, maar met alleen inspiratie ben je er niet.
Je hebt gewoon een flinke portie creativiteit nodig om een melodie te kunnen maken.
Sommige mensen hebben dit, andere mensen hebben dit gewoon niet.
Die kunnen harstikke veel inspiratie hebben, techniek hebben, theorie beheersen, etc., maar die krijgen 't gewoon niet voor elkaar.

Persoonlijk denk ik dat als je de vraag moet stellen: 'hoe kan ik een goede melodie maken, want 't lukt me niet' ,dat 't je ook niet gaat lukken, want anders was 't je al lang gelukt. :W

Persoonlijk denk ik dat als je de vraag moet stellen: 'hoe kan ik een goede melodie maken, want 't lukt me niet' ,dat 't je ook niet gaat lukken, want anders was 't je al lang gelukt. :W
Zo somber wil ik het ook weer niet zien...
Dit ben ik met je eens, maar met alleen inspiratie ben je er niet.
Je hebt gewoon een flinke portie creativiteit nodig om een melodie te kunnen maken.
Sommige mensen hebben dit, andere mensen hebben dit gewoon niet.
Die kunnen harstikke veel inspiratie hebben, techniek hebben, theorie beheersen, etc., maar die krijgen 't gewoon niet voor elkaar.
Improviseren schijnt toch wel in de muziek het hoogtepunt van creativiteit te heten, maar iedereen hier die het zo speelt weet dat het vaak voor de muzikant bekende loopjes en akkoordjes zijn en hier en daar iets nieuws. Vooral truukjes, zoals: "Maak je een fout, herhaal die dan, want dan denkt iedereen dat het zo hoort!" :)

Ik vergelijk het voor leerlingen vaak met het grootste gruwel in het onderwijs: het OPSTEL! Je kent de taal qua woordenschat en regels, maar nu moet je er iets creatiefs mee gaan doen. Voor velen bijzonder lastig. In mijn middelbare schooltijd moest ik eens een brief aan de Commissaris van de Koningin schrijven als opdracht. Ik maakte er een protestbrief tegen het opstel van, met voorbeelden van wat we nu 'verbeelding' noemen. Mijn leraar moest dit opstel met een zeer hoog cijfer beoordelen, want ik hield me binnen de gestelde opdracht en zit nu eenmaal nooit om een woordje verlegen, waarvan ik op dit forum niemand van hoef te overtuigen ;) Deze techniek van ombuigen hanteer ik nog steeds.
Even terzijde, in mijn onderwijsloopbaan ben ik eenmaal mijn meerdere tegengekomen: een meisje dat volledig automatisch schreef. Ze leverde na een drie kwartier zo'n acht blaadjes op cahier formaat in met Nederlandse zinnen die alleen associaties met elkaar waren. De Franse Surrealisten en James Joyce zouden stinkend jaloers zijn geweest, want zij gebruikte geen drugs, tenminste, toen nog niet...

Terug naar de melodie!
Ook hier heeft de muzikant een eigen keuze. Men kan lange volzinnen spelen, met versieringen en alles, maar ook korte statements, one liners, met een pakkend ritme (geen maat!) Maak je eigen repertoir! Helaas moet het vaak allemaal passen in die verdomde vier-in-de-maat... Maar ja, in de beperking toont zich de meester ;)

Maar alles draait altijd om een ding...

FANTASIE

Wout

Als je breed wilt muzieken is een beetje basistheorie nooit weg.
En ja,.. er zijn natuurlijk ook briljante genieen die nooit een noot theorie
hebben genoten en er op hun sloffen op wereldniveau mee zijn doorgebroken,.
Maar het gros heeft er gewoon iets voor moeten leren en er hard voor moeten werken!!

Maar zo was het toch ook "In den beginne" ? ( heel heeeeeel lang geleden ).
Toen er nog niet echt een notenschrift was, en mensen muziek konden
maken omdat ze hun instrument gewoon goed kende?

Het lijkt net alsof er wordt gezegt ; het is raar als je doorbreekt terwijl je geen noten
kan lezen. ( correct me if i'm wrong :) )

Nee, domweg wiskunde :P.

Wout heeft overigens ook gelijk met z'n improvisatie; je put uit een rijke lading reeds bedachte patronen en klikt die aan elkaar of brengt er variatie in.

Nee, domweg wiskunde :P.

Wout heeft overigens ook gelijk met z'n improvisatie; je put uit een rijke lading reeds bedachte patronen en klikt die aan elkaar of brengt er variatie in.

Het klopt wel wat je zegt, maar dat ben je niet bezig een nieuwe melodie te verzinnen.... maar je pikt 'm gewoon door allerlei stukjes bij elkaar te voegen. Kan je net zo goed Magix Music maker kopen, dan hoef je helemaal niets meer te verzinnen :dj:

Maar aangezien bijna alle melodie-delen al eens gespeeld zijn, zal je zelden iets heel nieuws verzinnen...

Back