Een goede melodie maken

Gewoon achter je synthesizer gaan zitten en net zolang klooien tot je een goeie melodie hebt. Vergeet alle theorien. Mensen die jouw melodie afkraken hebben een andere smaak. Als je hetzelf goed vindt, is het ook goed.

Ook komen sommige melodieen veel beter tot z'n recht als ze op een ander instrument worden afgespeeld. Of op een andere synth preset. Je hebt van die geluiden waar je vrij simpel een goeie melodie mee maakt omdat het geluid op zich gewoon erg sterk is. Bevoorbeeld van die sfeer strings.
Wissel je dan van preset is er niks meer aan.

En meerdere simpele notenpatroontjes over elkaar heen van verschillende geluiden kunnen ook samen een mooie melodie vormen. Zo vindt ik mijn raid of entebbe nummer wel geslaagd.

... mee akkoord als je voor jezelf in de auto muziekjes maakt. Zelfs het stomste gereutel kan je dan in al je eenvoud aanmanen tot eigenzinnige danspasjes.

... maar als je het professioneel wil aanpakken kom je niet ver met egotripperij,... en moet je minstens iets maken waarvan de melodie blijft hangen, en dus gewoon goed moet zijn en goed in elkaar moet steken.

... ik klasseer mij in de auto-groep,... maar zet wel mijn raampjes open aan het rode licht,.... je weet maar nooit !

Gewoon achter je synthesizer gaan zitten en net zolang klooien tot je een goeie melodie hebt. Vergeet alle theorien. Mensen die jouw melodie afkraken hebben een andere smaak. Als je hetzelf goed vindt, is het ook goed.

Inderdaad. Ik verzin de melodie en de akkoorden ter plekke. Ik probeer ze dan uit op mijn synth, vaak met Piano eerst, later met de juiste instrumenten.

Ik moet zeggen dat het Kerkorgel-geluid zich niet alleen voor kerkliederen leent, maar ook in een horror-achtige sfeer. Twee verminderd akkoorden op elkaar, met twee handen gespeeld met Kerkorgel-geluid is erg mooi om te horen. Het kon zijn dat J.S. Bach met zijn Toccata mij daarin beïnvloed heeft.

Bach-Toccata-Opening.jpg

Laatst gewijzigd:
Eens reageren op de wat oudere berichten±

Ik doe het vaak andersom, ik speel een melodie die ik mooi vind en gebruik de sterkste noten van de melodie als root note voor majeur en mineur akkoorden en inversies die de stemming versterken.

Ik heb mijn eerste compositie From Classic To Techno als volgt gemaakt:

[Am]: 4A - 4E [Am7] 8 D - 8C - 8B - 8A /
[D]: 2D - 4A - 8A - 8B /
[F]: 4C - 4A [G]: 8B - 8A - 8G - 8B /
[D]: 1A

Lastig om muziekfragmenten in de tekst op te nemen, maar voor de bovenstaande stuk hanteer ik de volgende symbolen:
- Akkoorden staan tussen [ en ];
- Noten bestaat uit lengte: 4 = kwartnoot, 8 = achtste noot, 2 = halve noot, 1 = hele noot, gevolgd door de nootletter;
- Een nieuwe maat geef ik aan met / en een regelovergang.

De melodie wordt gespeeld door de Hobo, en de accoorden door Strings, en de bas door Tuba. De instrumentkeuze is gebaseerd op Het Zwanenmeer van Tsjaikovski.

De akkoordkeuze is wat vreemd, ik wou een vreemd harmonisch effect creëren. I.p.v. een [Dm] speel ik een [D]. Voor de 4e maat had ik eerst een [Am] in mijn gedachte, maar verving die ook weer door een [D]. Ik speel net graag iets andere akkoorden dan wat men verwacht op basis van de A-mineurtoonladder.

In de volgende stuk heb ik bij de Hobo nog een Dwarsfluit toegevoegd. Een niet al te overheersende drum (waarbij ik de Snare Drum - hier te hard - vervangen heb door een Sidekick, IRL gerealiseerd met de drumstop de zijkant van de Snare Drum. De Base Drum heb ik vervangen door de Closed Hihat), en een Harp met extra akkoorden, gespeeld in een Arpeggio. De muziek is dan wat minder zwaar klassiek, maar wat lichter.

Laatst gewijzigd:
[QUOTEmaar genoeg om te weten dat honkytonk nou niet direct een associatie met techno oproept.[/QUOTE]

lekkere 'honky tonk piano' techno track van Lory D

Het lukt me maar niet om een goede melodie te maken om verder uit te werken naar een volledige track. Tips hiervoor? Ik begin binnenkort met piano, misschien helpt dat ook wat?

klinkt misschgien arrogant m,aar leer spelen geld voor mij en iedereen
met anloog en digi spule
en met drums ook
leer een paar simple a / e accoorden uitje hoofd en maakdaaar wat changes opo
kunje en heel eind mee komen
tiesto / dj jean doen toch ook niet anders

en luister naar ander muziek bv placebootje
radio head sommige nrs zitten ineens heel makkelijk in elkaar
:geslaagd:
doct:doei:-Ron is klaar !

[QUOTEmaar genoeg om te weten dat honkytonk nou niet direct een associatie met techno oproept.

[/QUOTE]

hey man,..Coole track,.. maar geen honky-tonk (gewoon een ouwe valse piano) en geen techno (meer breekbiet) maar zeker lekker muziekkie

Ik geef vanavond wel een URL, Mario. :) Het is een MIDI-bestand en GM-compatible (General MIDI).

De beschrijving hierboven en de instrumentkeuzes lijken op die van klassieke muziek, maar later in de muziek heb ik ook synthesizergeluiden toegevoegd, zoals Sweep Pad en Saw Wave.

De composities die ik binnenkort ga maken zijn niet langer MIDI-bestanden, maar MP3-bestanden.

kies een toonladder en distilleer de 7 diatonisch harmonische akkoorden

Bv: Cmaj (=do groot)
Cmaj, Dmin, Emin, Fmaj, Gmaj, Amin, Bdim
Deze akkoorden zijn gevormd met noten op de Cmaj ladder

om het makkelijk te houden kan je het totale stuk met de C laten beginnen en eindigen

je kan een vette plaat maken van een blues progressie :)
I IV V oftewel met Cmaj Fmaj en Gmaj

noten van Cmaj: C E G
noten van Fmaj: F A C
noten van Gmaj: G B D

zoek op het internet een variate van een typische blues progressie (12 bar , I IV V)
en vul het op:
de I is het eerste akkoord van de diatonic harmony: Cmaj
de IV is het vierde akkoord van de diatonic harmony: Fmaj
de V is het vierde akkoord van de diatonic harmony: Gmaj

je zal zien dat iedere "bar" (iedere maat) gevuld is met een bepaald akkoord.
in die maat speel je dan de noten van dat akkoord, al dan niet samen of los (arpegiated etc)

voila; blues gebaseerde trance improvasatie

Als ergens de muzikale regels uiterst belangrijk zijn dan is dat bij een jamsession :D

Wout

Precies.. het kan wel zonder regels, maar dat gaat echt vervelen op een gegeven moment, en de Jam zal niet zo snel heen gaan naar waar je verwacht/wenst dat het heen gaat .. dan kijk je elkaar aan van :frons: ehh tja :erm:

Wout, die thread die je wilde starten is een goed idee :)

Over melodien, ik zag laatst een NL'se componist die uit een stuk gesproken tekst een melodie wist te "distilleren" (dat woord zocht ik net hehe). Hij negeerde de woorden, maar speelde het ritme/pitch van het gesproken stuk na.. is ook een leuke en creatieve manier ; het was een speech van Martin Luther King waarmee hij werkte voor een theater-uitvoering met beelden erbij.

Dat distilleren van ritme/pitch uit van alles en nog wat, werkt echt goed, dat doe je veel vaker dan je mss door hebt. (immiteren van rare stemmetjes / stukjes meeneurien uit een nummer / in een gesprek / enz)

@Lievendv, dat is een stukje harmonieleer wat je daar uitlegt (Modi). Als je daar nog nooit van gehoord hebt is het denk ik lastig een plekje te geven, maar 't klopt wel iig.

Zo, en nu is 't tijd om weekend vieren :mega: en lekker jammen vanavond

Laatst gewijzigd:

http://www.youtube.com/watch?v=mm-Y...1DF4D1DD&playnext=1&playnext_from=PL&index=12

hey man,..Coole track,.. maar geen honky-tonk (gewoon een ouwe valse piano) en geen techno (meer breekbiet) maar zeker lekker muziekkie

De Honkytonk die ik gebruikt heb is sneller en hoger (althans als zodanig gecomponeerd) als in dit voorbeeld.

Wat ik trouwens bijzonder vind ik dat dit voorbeeld [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Microtonale_muziek"]microtonaal is. Dat wil zeggen dat er extra tonen gespeeld worden tussen de halve tonen in.

Als je een C en een D speelt is er sprake van een grote secunde, een hele toon.
Als je een C en een C# speelt is er sprake van een kleine seconde.
Tussen C en C# kun je nog een toon hebben. Normaal zie ik dat vrijwel nooit in de Westerse muziek, maar wel in muziek in het Midden-Oosten en mogelijk ook elders. Dat soort muziek wordt daarom microtonaal genoemd.

Het bovenstaande voorbeeld is daarom ook microtonaal. Het klinkt vals, maar dat is het toch niet. De componist heeft dat nu eenmaal zo bedoeld. :)

in die maat speel je dan de noten van dat akkoord, al dan niet samen of los (arpegiated etc)

Maar zo strikt is dat volgens mij niet zo in de popmuziek. Enige vrijheid heb je toch wel... zelfs in het liedje Een twee drie vier:

[C]: C4 E4 G4 E4 /
[G7]: F8 F8 D4 [C]: E8 E8 C4 /
[G7]: F8 F8 D8 D8 [C]: C2 /
[G7]: D8 D8 D8 D8 D8 E8 F4 /
[C]: E8 E8 E8 E8 E8 F8 G4

De meeste noten passen in de accoorden, behalve de noten die ik vet heb gemaakt.

Maar zo strikt is dat volgens mij niet zo in de popmuziek. Enige vrijheid heb je toch wel... zelfs in het liedje Een twee drie vier:

[G7]: F8 F8 D4 [C]: E8 E8 C4 /
[G7]: D8 D8 D8 D8 D8 E8 F4 /
[C]: E8 E8 E8 E8 E8 F8 G4

De meeste noten passen in de accoorden, behalve de noten die ik vet heb gemaakt.
vraagje: waarom passen die "vette" noten niet in het akkoord volgens jou?

Back