cross modulation, wat is het en wat doet dat nou?

Pfff, en het ging net zo goed met deze thread........

Ja zonde inderdaad. Ik was blijkbaar iets te vroeg positief.......
Het ging over cross modulatie, een discussie wat een Nord Modular nou precies is (en hoe ontzettend weinig dat verder boeit) kan volgens mij prima in een andere post worden gedaan.

Ik zou graag weer mooie ideeen enzo zien ipv nu opeens 2 tot 3 pagina's onzin over de definitie van een VA oid.

maar is dat eigenlijk niet gewoon de NM met zijn smokkelende SYNC min of meer goed te praten?

Nee, ik ben het met jou en mono-poly eens dat er geen excuus is voor een VA om het wel toe te laten als je de theorie exact implementeert.

(trouwens dat de NM geen VA maar een V is, was natuurlijk niet al te serieus bedoelt, maar ik had wellicht een ;) moeten toevoegen).

De feedback in yamaha fm synths, behoort dat ook tot gekruisde modulatie?
(vooral als er nog een aantal andere osc tussen hangen)

qua Amplitude X-Mod bedoel je?

qua AM-XMOD bedoel ik 2 x OSC met elk een eigen VCA,
waarbij VCA-2 word gemoduleerd door OSC-1 en VCA-1 door OSC-2...

Cross Amplitude modulatie van 2 vco's dus.

Hoe ziet dat signaalpad er uit?

Nee de nord modular besodemieterd de boel en doe iets wat technisch niet mogelijk is.

Wat wordt er hier toch moeilijk gedaan over de NM(G2) waarop cross-sync werkt (maar niet zou mogen). Ik lees het draadje nu pas, maar volgens mij is het best logisch dat het op de NM werkt (heb zelf momenteel alleen een G2, classic ben ik al heel lang kwijt). Volgens mij is het sync principe in de NM classic en G2 hetzelfde, dus dezelfde uitleg voldoet:

Op een NM herstart de golfvorm van de slave zodra er op de sync input van deze osc een waarde verschijnt die van 0 of minder verandert in iets > 0. De eerste waarde > 0 is tevens het punt waarop de golfvorm herstart wordt. Daarna wordt dus eerst de golfvorm afgemaakt voordat het syncpunt weer langs komt, iig in het geval van de osc met de hoogste frequentie. Als dus twee osc'en elkaar syncen zal de golfvorm voornamelijk gebaseerd zijn op de golfvorm van de osc met de hoogste frequentie. Op een NMG2 (probeer de demo anders zelf) klinkt dit niet zo interessant. Cross-FM is waar het interessant en chaotisch wordt. Osc 1 bepaalt de frequentie van Osc 2 --> Osc 2 bepaalt weer de frequentie van Osc1 --> chaos dus :)

Belangrijkste denkfout tot nu toe is volgens mij dat er steeds gezegd wordt dat de 'opgaande flank' altijd voor de sync zorgt. Op een NM is het zo dat alleen de overgang van <=0 naar >0 het sync-punt is, en dit komt slechts op 1 punt in elke golfvorm voor.

edit/toevoeging: het ligt dus aan de preciese implementatie van de sync of je wel of niet wat hoort bij cross-sync. Maar 'geen va' of 'onmogelijk' of 'bug' is volgens mij onzin...

Laatst gewijzigd:
Het bovenstaande had ik een aantal pagina's terug ook al gemeld

teluur schreef:
... maar bij de NM zorgt sync toch alleen maar voor het resetten van de osc (die dus wel gewoon blijven oscilleren)...
of snap ik er nu helemaal niets van

de NM G1 manual schreef:
A waveform of an oscillator with a Sync input can be synchronized with a wave of another oscillator. The synchronization forces the wave to restart each time the modulating wave raises above 0.

Laatst gewijzigd:
Precies het tegenover gestelde van hoe het volgens mij analoog gebeurd.
Daar word juist bij een hoog voltage gerest.
Zo kan je bv een lfo reseten dmv een clock/sequence pulse/trigger.

Ja, dat had ik wel gezien, maar 6Trak & MP blijven maar beweren dat beide osc'en elkaar dan gelijk blijven resetten. Dat is niet zo, zie mijn extra uitleg over waar de golfvorm herstart en waar precies het sync-punt zit.

edit: @ teluur deze dus

Precies het tegenover gestelde van hoe het volgens mij analoog gebeurd.
Daar word juist bij een hoog voltage gerest.
Zo kan je bv een lfo reseten dmv een clock/sequence pulse/trigger.

Ik kan me idd herinneren van een van de oude NM tutorials dat daarin vermeld werd dat veel analoge synths syncen op de transient van de zaagtand (of pulse), maar in het geval van de zaagtand is het dus een groot verschil waar de golfvorm gereset wordt. Maar ja, het is goed gedocumenteerd door Clavia dus een bug kun je het niet goed noemen. Andere implementatie.

Precies op 0 volt!
En bij een Analoogje op precies 5 volt.
Alleen maakt de nord volgens mj eerst minimaal 1 cycle om van -5 naar 0 volt te gaan.
Als ik het dan ff op zijn aanloogs uitleg.

Zit synthedit op 5V of neemt heeft hij een zelfde sync benadering als de nm?

Voor alle duidelijkheid....Cross sync kan DUS WEL. De oberheim obmx heeft nm deze functie...en inderdaad kan het op een modulair systeem (bv nordmodular maar ook analoge systemen).

Sync is niks meer dan het herstarten van de golfcyclus dus GEEN gesynchroniseerde oscillatoren. Dit is al aangegeven door enkele mensen in deze draad. Maar men maakt de GROTE vergissing dat je altijd beide oscillatoren de zelfde frequentie geeft. Als beide osc's de zelfde frequentie hebben hoor je (bijna) niks. De truuk is om de osc's anders te stemmen. Dan heeft elke golfcyclus een andere omloopsnelheid en zal deze de andere herstarten.

Het resultaat is wel erg onvoorspelbaar maar kan soms erg interessante klanken opleveren. En het geluid dooft idd wel eens uit.

nee, da's gewoon audio terugkoppelen in dezelfde osc...

nee feedback zit altijd op 1 OP(erator), dus niet het hele pakketje binnen een Algorithm.

synth.fig12.l.gif

Back