cross modulation, wat is het en wat doet dat nou?

Zozo... de x mod geeft veel voer voor discussie zie ik. Wel grappig want ik ben er toevallig over na aan het denken een Nord Modular G2 te kopen 8~

Ik heb na aanleiding van deze draad geprobeerd in de Nord Modular G2 demo 2 oscilators te sync x-modden maar het loopt steeds uit op hetzelfde resultaat; een vastlopende NM G2 demo...

qua AM-XMOD bedoel ik 2 x OSC met elk een eigen VCA,
waarbij VCA-2 word gemoduleerd door OSC-1 en VCA-1 door OSC-2...
Een audio voorbeeldje hiervan zou gewaardeerd worden :mega:

Koop die G2 Dennis, ga je geen spijt van krijgen.
Appart / geinig dat de demo vast loopt. De G2 dus niet.

Als beide osc's de zelfde frequentie hebben hoor je (bijna) niks. De truuk is om de osc's anders te stemmen. Dan heeft elke golfcyclus een andere omloopsnelheid en zal deze de andere herstarten.

Het resultaat is wel erg onvoorspelbaar maar kan soms erg interessante klanken opleveren. En het geluid dooft idd wel eens uit.

Ja dat idee had ik ook al maar ik zal er is mee spelen van de week.

PS Cross Amplitude Modulatie post ik vandaag ff.
Hier een beetje de eerste VCO die puur gemaakt is voor FM en AM.

Attachments

• buchla.jpg
    buchla.jpg
    102,4 KB · Bekeken: 114
ik heb zo 1 2 3 geen softsynth bij de hand die dat kan en dus zou ik er eigenlijk dan zelf ff 1 in elkaar moeten flansen maar ik zie net dat monopoly een poging gaat doen dus het voorbeeld komt er aan :)

Zozo... de x mod geeft veel voer voor discussie zie ik. Wel grappig want ik ben er toevallig over na aan het denken een Nord Modular G2 te kopen 8~

Ik heb na aanleiding van deze draad geprobeerd in de Nord Modular G2 demo 2 oscilators te sync x-modden maar het loopt steeds uit op hetzelfde resultaat; een vastlopende NM G2 demo...

Gek, gisteravond heb ik twee OscB modules gecross-synct en dat ging prima. Het klonk alleen niet heel exotisch. Maar geen crashes of zo hoor...

nee, da's gewoon audio terugkoppelen in dezelfde osc... nee feedback zit altijd op 1 OP(erator), dus niet het hele pakketje binnen een Algorithm.
Voor de meeste algoritmes wel, maar niet altijd* en juist om die voorbeelden ging het mij (anders is het gewoon zelfmodulatie (toch?)).

*Bv in algoritmes 12 en 14 op de fs1r (link) zijn er respectiefelijk 2 en 3 ops betrokken en voor de TG77 zijn er 3 feedbackloops beschikbaar, die je naar meer dan een op kan sturen.

Ik heb even een voorbeeldje van de Oberheim ObmX gemaakt van Cross Sync. Niet heel erg spectaculair maar ter illustratie dat het kan.

Ik heb de eerste 2 maten osc 1 gemoduleert met een lfo (voor een gewoon sync geluid). Vervolgens heb ik sync van osc 2 ingedrukt en verander ik in de loop van het voorbeeld de pitch van osc 2 (osc 1 wordt nog steeds gemoduleerd door een LFO) en verander ik ook de golfvorm van een zaag naar een blok. Dit doe ik uiteindelijk ook voor osc 1. En nu maar hopen dat ik het kan uploaden *D

Attachments

• osc__syncX2.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 115
Voor alle duidelijkheid....Cross sync kan DUS WEL. De oberheim obmx heeft nm deze functie...en inderdaad kan het op een modulair systeem (bv nordmodular maar ook analoge systemen).

Sync is niks meer dan het herstarten van de golfcyclus dus GEEN gesynchroniseerde oscillatoren. Dit is al aangegeven door enkele mensen in deze draad. Maar men maakt de GROTE vergissing dat je altijd beide oscillatoren de zelfde frequentie geeft. Als beide osc's de zelfde frequentie hebben hoor je (bijna) niks. De truuk is om de osc's anders te stemmen. Dan heeft elke golfcyclus een andere omloopsnelheid en zal deze de andere herstarten.

Het resultaat is wel erg onvoorspelbaar maar kan soms erg interessante klanken opleveren. En het geluid dooft idd wel eens uit.

Verstandige woorden, maar dat kan ook haast niet anders met zo'n naam.

Effe ter aanvulling: De RS95 oscillatoren hebben een zaagtand kern en dit type oscillator kan niet soft syncen.
Hieronder word uitgelegd hoe een oscillator synced.
Technically, at the sync-input of the oscillator, the signal of the synchronizing oscillator goes into what is called a ‘transient detector’. A transient in a waveform is the moment when a waveform changes from it’s maximum to it’s minimum or from it’s minimum to it’s maximum value, actually the moment when the capacitor is shunted in the case of the sawtooth oscillator. The transient detector regenerates the shunt-signal of the synchronizing oscillator in the synchronized oscillator.
De quote komt hier vandaan: http://www.clavia.se/nordmodular/Modularzone/Theory%20and%20history.html Hier kan je alles leren over sync (soft en hard en hoe Clavia het doet)

Voor de meeste algoritmes wel, maar niet altijd* en juist om die voorbeelden ging het mij (anders is het gewoon zelfmodulatie (toch?)).

*Bv in algoritmes 12 en 14 op de fs1r (link) zijn er respectiefelijk 2 en 3 ops betrokken en voor de TG77 zijn er 3 feedbackloops beschikbaar, die je naar meer dan een op kan sturen.
interestink, dat wist ik (nog) niet... ik ging nateluurlijk™ ff gemakshalveringsgewijs uit van de DX-7...

zo dus ook bijv. de X-MOD voorkomend op de JX8/10 welke gewoon Amplitude Modulatie is
Hoe kan X-Mod op een JX AM zijn terwijl men in de handleiding het duidelijk heeft over "harmonic content"?
Uit de handleiding:
X-MOD: DCO-1 and DCO-2 affect each other,
pitch, harmonic contents, and waveform.
AM kan toch de harmonic content niet beinvloeden? Of zie ik dit verkeerd?
Ik meen ook echt verandering van het spectrum duidelijk te horen als je xmod toepast bij een JX.

Laatst gewijzigd:
Amplitude modulatie heeft inderdaad echt gewoon invloed op het harmonisch spectrum van een geluid.

Je moet het je zo 'grafisch' voorstellen (even simpel uitgelegd):
Als je een signaal (bijv. een sinus) AM-moduleert met zeer lage frequentie sinus klinkt het als het aan- en uitzwellen van het volume.

Op iets hogere frequentie van deze sinus krijg je een zgn. tremolo; u ook wel bekend als het bekende 'surf' Dick Dale gitaar geluid.

Maar als je de modulatiefrequentie van deze sinus opvoert naar hoge frequentie, dan zal er iets gaan veranderen aan de de gemoduleerde golfvorm zelf. Bijv.: de gemoduleerde sinus wordt halverwege de cyclus 'afgekapt'. Er ontstaat dus gewoon een andere golfvorm, die dus natuurlijk anders klinkt.

een mooie vertaling in je eigen woorden Hanz :D

AI, dit had je toch niet helemaal goed gesnopen:

Maar als je de modulatiefrequentie van deze sinus opvoert naar hoge frequentie, dan zal er iets gaan veranderen aan de de gemoduleerde golfvorm zelf. Bijv.: de gemoduleerde sinus wordt halverwege de cyclus 'afgekapt'. Er ontstaat dus gewoon een andere golfvorm, die dus natuurlijk anders klinkt.

onzin, AM kapt helemaal niets af...

Misschien heb *jij* het wel niet goed gesnopen, misschien heb je daar wel eens aan gedacht voordat je met 'onzin' aankomt?

Stel je voor, de AM-gemoduleerde sinus is net aan het 'hoogtepunt' van z'n cyclus (zeg even, 'waarde 127' als je het graag digitaal wilt voorstellen) als de de (snellere) AM-modulatie sinus de amplitude van de gemoduleeerde cyclus naar 'waarde 0' brengt.
En dan niet eens één keer, maar meerdere keren tijdens looptijd van de cyclus van de gemoduleerde sinus.
Zie het als een ultrasnelle versie van 'gating' van de gemoduleerde sinus.
Dan is de resulterende golfvorm van de gemoduleerde sinus dus geen sinus meer, maar iets anders, en zal het bijbehorende timbre dus ook verschillen.

En ja, dat het nog anders klinkt met gebruik van andere golfvorm als carrier en modulator, dat spreekt voor zich.
Bijv. een square wave als modulator zorgt voor 'scherpere randen' in de resulterende golfvorm, wat harmonisch rijkere golfvormen oplevert.

Maar goed, hoe dacht je anders dat je door pure modulatie van de amplitude van golfvormen timbreverschillen kunt verkrijgen?
"Waar amplitude is, is frequentie natuurlijk" is niet bepaald een duidelijk argument.

<EDIT> Aha, op deze site hebben ze de 'onzin' nog even grafisch verduidelijkt...

Amplitude_Modulation2.gif

Laatst gewijzigd:
Hoe kan X-Mod op een JX AM zijn terwijl men in de handleiding het duidelijk heeft over "harmonic content"?
Uit de handleiding:

AM kan toch de harmonic content niet beinvloeden? Of zie ik dit verkeerd?
Ik meen ook echt verandering van het spectrum duidelijk te horen als je xmod toepast bij een JX.

ik pak ff mn pg 200 erby
dco1 is denkik altyd master osc
want int osc 1 vakje kan ik osc freq. mod doen met lfo en envelope
dmv switches aan te zetten .....

dco heeft dus ook t frequentoe modulatie pad
en en cros modulatie pad

egte pwm dus wave form modulatie ...had d8 de jx8p ook niet byna dezelfde engine as de jx3p meenik ?

cross modulatie ....is denk ik egt dco2 tov dco [clock osc ] moduleren
nu komt t er staat egt off / sync ??? en metal

kan dit hier wel mee
syncen van de dco,s en cros moduleren ...???
kheb ff een aantal bladen tereg gelezen ,..en heel begrypelijk allemaal nog
dat door in perfectie bv de nord t wel kan ...
en andere synth stiltes laten vallen ...

wat is in gxd naam ...metal ...soort ring mod ....vast niet heete te geen metal

de jx3p gaat t hier over
de jx8p had dat niet d8 ik op de pg800

Back