Waarom die tekst?

Cybersynth

Ingeburgerd
Tekst is in veel muziek een belangerijk onderdeel.
Teksten in nummers hebben verschillende doelen; overhalen, reageren op iets, verhalen vertellen, het versterken van de muziek, brainwashen, etc.

Ik heb de vraag: WAT maakt een songtekst voor jou een mooie songtekst?
Waarschijnlijk doet het iets met je, het raakt je, je identificeert je met de tekst, je bent het er mee eens...
Dus, wat voor text, en wáárom spreekt een bepaalde titel, of tekst jou aan?
modify_inline.gif

Tja, je geeft zelf het antwoord al. Wat mij aanspreekt in een tekst is de boodschap en of ik mijzelf daarmee, of met de achterliggende emotie, kan associëren. Ik ben wel van mening dat de tekst de muziek aanvult daarin en vice versa. Zonder een pakkende melodie doet de mooiste tekst me toch minder.

Ik hou eerlijk gezegd het meest van maatschappij kritiese texten. En als er dan een beetje creatief met de taal word gespeeld ben ik helemaal tevreden.

... Ik ben wel van mening dat de tekst de muziek aanvult daarin en vice versa. Zonder een pakkende melodie doet de mooiste tekst me toch minder.
???
Muziek is beslist ondergeschikt aan de tekst... Slechts een ondersteuning.
Muziek zonder tekst kan ook geen tekst verdragen! Ga alsjeblieft geen tekst op de vijfde van Van Beethoven schrijven.
Muziek - melodie - diende oorspronkelijk om de tekst beter te kunnen onthouden.
Van een opera wordt nog steeds eerst het libretto geschreven, waarna de componist pas z'n gang mag gaan. Harry Bannink kwam altijd na Annie M G Schmidt :)

Natuurlijk zijn er voorbeelden van instrumentale muziek waaraan later een tekst is toegevoegd. De muziek van Pink Floyd is er een voorbeeld van: in het kader van de 'goede melodie thread', bij die groep vind je nu de voorbeelden hoe het niet moet. Om met de Peperkoekman in Shreck 3 te spreken: "Saai!" (Tja, een drie-jarige kleuter in huis verandert je perspectieven :))

Natuurlijk zijn er legio voorbeelden van het andersom werken, bijvoorbeeld de blues, maar dat is een stramien, een vaste vorm, waarop de tekst uitstekend past en neem maar aan dat de eerste bluesnummers beslist gezongen werden, waarna het stramien vast bleef liggen.

Een grappig voorbeeld ter onderbouwing vind ik nationale volksliederen. Wordt er tijdens de Olympische Spelen weer eens een medaille door Nederland behaald, dan klinkt er een instrumentale versie van het Wilhelmus, maar wij Nederlanders horen het altijd in context met de tekst. Horen wij echter het Russische volkslied, dan is die context er niet en klinkt de muziek altijd 'hol' in mijn oren... Ik mis beslist de tekst, al zal het verminkte muziekstuk beslist gaan over hoe mooi de Russische wouden zijn en zo... Alleen het Italiaanse volkslied is een uitzondering, want Verdi maakte een stuk dat beslist op twee manieren kon worden uitgevoerd, al is het wel erg gedateerd.

Wout

Ik zeg heel eerlijk: voor mij boeit de tekst in een nummer echt geen fluit!

Muziek = muziek (muzikale kunstvorm)
Tekst = tekst (dichtelijke kunstvorm)

Zang in een nummer kan mij wel degelijk interesseren, maar al zingen ze constant blablabla, of een of ander fonetisch taaltje... prima!!!
Het gaat mij om de melodie en het gevoel waarmee de melodie gezongen wordt, dat kan me raken. De tekst zelf totaal niet.

Het is zelfs zo erg dat ik werkelijkwaar nooit teksten in nummers kan ontcijferen. Hoe lang ik ook luister, ik hoor het toch altijd verkeerd.
Ik heb er zeg maar een soort anti-talent voor (waarschijnlijk om de rest te compenseren).

Ik ben persoonlijk van mening dat als je muziek zo mooi vindt vanwege de songteksten, dan hou je niet van muziekkunst, maar van dichtkunst en kun je beter gewoon boeken en gedichten gaan lezen met een achtergrondmuziekje op!

(Maar dat is mijn mening en iemand anders mag er natuurlijk totaaaal anders over denken) :)

Net als Subgroover boeit tekst in een liedje mij ook geen aap.
Het is net als een reclamespotje maar een éénrichtings communicatie-
vorm die je na 1 keer luisteren wel kent en mij over het algemeen
niet aanspreekt.

Voor mij is zang louter een instrument. Niet meer, niet minder.
Daarom is rnb, rap, hiphop, punk en modder metal ook zo k*t.
Slechte muziek met slechte vocale instrumenten. Het erge is
wel dat uitgerekend DAT soort muziek uit oordoppen, auto's
en ramen knalt van emo's en -te- maatschappelijk betrokken
mensen die vinden dat die muziek inhoud heeft en vooral willen
laten weten dat zij zich vereenzelvigen met die teksten.

Maar ik draaf door :D

Doe mij maar een lekker easy cheezy textje gezongen door een
blond mokkel op een sexy dansplaat. yeah yeah get downnnn!

Laatst gewijzigd:
Ben het niet met koekebakker eens.
Muziek die de tekst goed ondersteund, of beter gezegd, muziek die een wisselwerking met de tekst heeft kan een nummer een geheel maken.
Een voorbeeld van een nummer waarbij de muziek de sfeer van de tekst ondersteunt is Hurt van NIN. Zonder tekst was dat een melancholisch nummer geweest.
Andere nummers als Sign o the times van Prince zijn geweldige nummers met commentaar op een maatschappelijke toestand. Weer een voorbeeld van hoe de muziek de sfeer van bedreiging kan uitdrukken.
Er zijn meerdere van dit soort voorbeelden te verzinnen. Ik noem maar een paar van mijn favorieten:
- Seven days van Sting
- Lithium van Nirvana
- The Message van Grandmaster Flash, een van mijn favoriete hiphop nummers
- That's just the way it is van Tupac, een illustratie van hoe de situatie in sommige landen is(inclusief waar ik nu woon).

Ik snap ook wel dat als je in een land woont waar je sociaal safe bent en er niet werkelijk gevaren zijn, zolang je buiten het criminele circuit blijft, je ook niets tot weinig begrijpt van de hiphop, punk en andere neven culturen. Sommigen belanden in een crimineel circuit uit noodzaak, bij gebrek aan kennis hoe te overleven.
Als je woont in een wereld waar dagelijks mensen worden vermoord, zoals in menig Zuid- of Noord-Amerikaans land, dan is de muziek praktisch je enige uitlaatklep. En als je in bijvoorbeeld Brazilie woont waar dagelijks kinderen zonder reden vermoordt worden, moet je wel daarover gaan schrijven.
Man, dit wordt te zware kost voor mij...

... of een of ander fonetisch taaltje... prima!!!
Wow! Een Treble fan :D
... Ik heb er zeg maar een soort anti-talent voor (waarschijnlijk om de rest te compenseren).
"Het is moeilijk bescheiden te blijven." Ehhh... Hoor je hierbij een liedje? Misschien een tweede regel nodig: "Als je zo geweldig bent als ik."
Ik ben persoonlijk van mening dat als je muziek zo mooi vindt vanwege de songteksten, dan hou je niet van muziekkunst, maar van dichtkunst en kun je beter gewoon boeken en gedichten gaan lezen met een achtergrondmuziekje op!
Neem nu een als voorbeeld Bob Dylan. Werkend vanuit de blues traditie, muzikaal een stramien, plaatst hij de tekst op een speciale wijze. Dat bereik je nooit met het simpel lezen van de woorden. De betekenis komt wel door, maar zonder zijn speciale voordracht werken ze beslist anders en de muziek ondersteund daarbij. Als je zijn stem mist, niet zijn zangkwaliteiten, dan mis je het geheel. Nu kan ik er natuurlijk naast zitten, maar de goede man trekt na 40 jaar nog steeds uitverkochte zalen, zoals nu drie keer de Heiniken hal.
Taal is een muzikale grootheid. Als je muziek definiëerd als klanken van verschillende toonhoogte in een context achter elkaar geplaatst, dan is de taal muziek. En werkelijk, het meest bekende muziekinstrument is de menselijke stem. Er worden zelfs hele orkersten mee gevormd: koren ;)
(Maar dat is mijn mening en iemand anders mag er natuurlijk totaaaal anders over denken) :)
Pfoei! we mogen van geluk spreken ;)

Wout

Ehhh... Hoor je hierbij een liedje? Misschien een tweede regel nodig: "Als je zo geweldig bent als ik."

als jij het liedje daadwerkelijk gehoord had had je moeten horen dat de 2e regel niet klopt he. dus kennelijk ben jij meer een taal man en minder een muziek man

mij interesseert tekst ook vaak geen fuck
het gaat altijd over niks ongeveer, superirritante tienerproblemen die de aandacht opeisen waardoor de rest van de muziek op een laag pitje moet om de tekst maar overeind te houden... voor mij mag alles in muziek even belangrijk zijn. koortjes of dingetjes of een zanger(es) die zo muzikaal is dat het 1 wordt met de muziek, dat kan natuurlijk wel, maar zang om maar te zingen, getver

nou die bob dylan, daar kan ik echt niet warm of koud van worden.
Wat een duf gedoe hehe...

Henry Rollins trekt ook door de wereld om lezingen te houden :) en Jello Biafra deed dat ook...

Ik vind het ook niet van belang wat voor tekst er eigenlijk bij een nummer zit, liefst hou ik er van als het op 3 of 4 manieren valt uit te leggen. Metal bands zijn daar okk heel goed voor/in

The Cocteau Twins, ik versta er maar 25% van denk ik, en toch vind ik het de mooiste/beste zang die ik ooit gehoord en ook wel zal horen denk ik hehe :) Ik vind dat deze zangeres nu eigenlijk doet waar zang voor is bedoeld, als een instrument en niet om politiek mee te bedrijven of om domme voorgeschreven teksten op te brullen...Nee dit is bijna zang-magie :)

Ik zeg heel eerlijk: voor mij boeit de tekst in een nummer echt geen fluit!
in het genre muziek dat jij maakt niet nee... daar is het niveau wat dat betreft zeer laag en gaat inhoudelijk helemaal nergens over...

maar bijv bij trashmetal of punk etc. is het juist van het grootste belang.
bij bijv groepen als Sepultura of Killing Joke is het vaak pcies andersom, daar versterkt de muziek de lyrics als het ware...

ik persoonlijk hou wel van maatschappij krietieke en politiek beladen lieriekelen zo nu en dan... 'bladiebla die tralalala' is voor tieners...

in het genre muziek dat jij maakt niet nee... daar is het niveau wat dat betreft zeer laag en gaat inhoudelijk helemaal nergens over...

maar bijv bij trashmetal of punk etc. is het juist van het grootste belang.
bij bijv groepen als Sepultura of Killing Joke is het vaak pcies andersom, daar versterkt de muziek de lyrics als het ware...

ik persoonlijk hou wel van maatschappij krietieke en politiek beladen lieriekelen zo nu en dan... 'bladiebla die tralalala' is voor tieners...

dat is ook wel weer zo ja, Killing Joke's Democracy vind ik een goede wdb.

maar goed de teksten van slayer etc, zijn meer om te shockeren gemaakt destijds dan om een boodschap over te dragen. Punk was wel een stuk serieuzer..UK Subs / Blitz / The Business enzo...

Burzum heeft ook goede teksten hehe, maar die kan je dus echt niet verstaan, dus ja wat heeft het dan voor toegevoegde waarde ?
Van mij mag een hoop metal etc lekker instrumentaal blijven.
Dan vind ik die Cocteau Twins benadering wat fijner..

op een geven moment was ik helemaal klaar met zogenaamde teksten en wendde me daarom tot electronica zoals leftfield, chemical brothers en prodigy...

muziek zoals garbage en front 242 vind ik erg goed, maar ik let veel meer op de sounds en sfeer dan de teksten.. het enige wat de zang toevoegt is voor mij een melodie of harmonie, wat er precies gezongen wordt boeit me helemaal niets...

en tja, helaas dankzij beatles en dylan zijn er popnummers gekomen van 3 minuten met een afgezaagde opbouw waar bijna iedereen zich aan conformeerd en blijft experimenteren met muziek ver buiten de reguliere charts en radioprogrammaas enz enz

Maar laten we even alle persoonlijke voorkeuren laten varen of tekst nu belangrijk is of niet, de vraag is wat een goede tekst een goede tekst maakt. Dus haat je teksten in muziek, waarom antwoorden?

Wout

teksten zijn helaas algemeen en bijna onontkoombaar geworden in muziek en word door mensen "belangrijk" verondersteld

daarom is het moeilijker muziek te maken zonder teksten die mensen ook nog eens aanspreekt zonder dat ze meteen gaan janken van "heh? er zit geen zang in, wat raar"

instrumentale muziek word vaak meteen gezien als achtergrondmuziek door het leeuwendeel van de mensen...

Daar heb je zeker gelijk in. In de muziek die ik maak hoeft een zanger of zangeres vaak niet meer te zingen dan "hey, yeah, everybody feel good, dance to the house, wow" en dat soort dingen meer :)

Maar dat wil niet zeggen dat dat de muziek is waar ik alleen maar naar luister en ook echt van hou. Absoluut niet, ik ben juist een enorm groot muziekfan en heb een kast vol met LP's die ik nog regelmatig draai.
En wat ik dan voornamelijk draai is muziek waar het instrumentale en melodische niveau zeer hoog ligt (bv. Philip Glass, Mike Oldfield, E.L.O., Queen). En wat valt op in dezen? Geen / weinig tekst, die vaak nergens over gaat, omdat het in die muziek toch niet relevant is. Het gaat hier juist over de muziek en vocalen (een van de mooiste en moeilijkst bespeelbare instrumenten die er bestaat) kunnen het geheel in harmonie met de muziek heel mooi aanvullen en tot een geheel maken, maar de tekstuele inhoud is er niet of nauwelijks en zou eigenlijk ook alleen maar afleiden van het geheel!

(Killing Joke kwam ook even ter sprake; prachtig prachtig prachtig!!!!!! Dat vind ik nou muziek waar echt ontzettend veel gevoel in zit... en dat terwijl ik de tekst niet eens versta en werkelijk waar niet zou weten waar het over gaat!)

Net werd Bob Dylan aangedragen als voorbeeld. Dat vind ik nou typisch een voorbeeld van een legende met een groot talent aan dichtkunst... dichtkunst op een soort muzikale manier, maar echt veel met muziek heeft het mijns inziens niet meer te maken. De teksten zijn zo belangrijk dat de muziek eronder lijdt en ik ben ook verre van te spreken over zijn vocale capaciteiten.
Persoonlijk vind ik het klinken als simpel gemekker met een groot gebrek aan stembeheersing en dit komt doordat ik de tekst toch niet versta! Dan ga ik puur naar de muzikaliteit luisteren en hoe je het ook went of keert, die is bij Bob Dylan gewoon niet erg groot.
Bob Dylan is dus een goede tekstschrijver die zijn teksten aan zijn publiek over brengt met gevoel en om dit voor elkaar te krijgen gebruik hij zijn stem en begeleidt hij zichzelf hier instrumentaal bij!

Back