Waarom die tekst?

Ik vind bijv. de text bij het nr "welcome to the terror-dome" van Public Enemy echt supergoed.. die vent kan het ook goed overbrengen met een bepaalde lading/bezieling in z'n rap; het is ook de onderdrukking van de allochtonen daar geweest waar 't uit voort kwam. En vind 't ook wel een vet nr ook ondanks dat de meeste rap me niet zoveel doet.

Wat ik wel apart vind, soms heb ik een bepaald gevoel/herinnering bij een nr waarvan ik de text niet ken.. zodra ik de text heb gelezen en weet waar het over gaat enz dan kan dat gevoel helemaal weg zijn ineens ; dan kan ik 't ineens een kut nummer vinden, of juist ineens nog beter.

Maar laten we even alle persoonlijke voorkeuren laten varen of tekst nu belangrijk is of niet, de vraag is wat een goede tekst een goede tekst maakt. Dus haat je teksten in muziek, waarom antwoorden?

Wout

Belangrijk is of het oprecht geschreven teksten zijn. Als voorbeeld pak ik
Nothing Else Matters van Metallica er even bij (Een mooi nummer,
niks mis mee). miljoenen mensen hebben houvast aan dat nummer terwijl het
puur uit commerciële overweging geschreven is :D :D

Hetzelfde geld voor Blof. Die teksten zijn dusdanig onbegrijpbaar en semi-
poëtisch dat iedereen wel een lulverhaal kan verzinnen dat op
hem of haar van toepassing is en dus per slado 0,0 inhoud heeft.

Goede teksten moet je dus zelf verzinnen (met of zonder muziek)
Veel mensen vinden, denk ik, teksten goed omdat ze hun eigen gevoel
niet goed kunnen verwoorden.

Laatst gewijzigd:
... Net werd Bob Dylan aangedragen als voorbeeld. Dat vind ik nou typisch een voorbeeld van een legende met een groot talent aan dichtkunst... dichtkunst op een soort muzikale manier, maar echt veel met muziek heeft het mijns inziens niet meer te maken. De teksten zijn zo belangrijk dat de muziek eronder lijdt en ik ben ook verre van te spreken over zijn vocale capaciteiten.
Persoonlijk vind ik het klinken als simpel gemekker met een groot gebrek aan stembeheersing en dit komt doordat ik de tekst toch niet versta! Dan ga ik puur naar de muzikaliteit luisteren en hoe je het ook went of keert, die is bij Bob Dylan gewoon niet erg groot.
Bob Dylan is dus een goede tekstschrijver die zijn teksten aan zijn publiek over brengt met gevoel en om dit voor elkaar te krijgen gebruik hij zijn stem en begeleidt hij zichzelf hier instrumentaal bij!
Dylan heeft zichzelf vastgelegd in het blues en folk idioom, wat ook verwant is aan de rock and roll. Daarmee is hij volledig Amerikaans van identiteit. Dat je zijn stem niet mooi vindt en zijn teksten niet begrijpt, dat is volledig jouw probleem :D

Wout

(Killing Joke kwam ook even ter sprake; prachtig prachtig prachtig!!!!!!

Just enough water to ensurface the world
Oil baron running the government
So I'll start a war

All votes invalid
Use any old lie
Gonna carve up your wealth,like pumpkin pie
Only fools won't realise and won't be told that empires run on the old black gold

[CHORUS]
It's a global abrasion
It's consecration
United Nations
It's a total invasion!
[CHORUS]

Terrify them
Complete submission
This is our goal,this is our mission
Destroy your customs
You'll have no say
We'll clothe your women in the western way

I's a fucking crusade
A lesson trade
So all you intellectuals
We're gonna invade

[CHORUS]

The final push
The last battle
Even restored?
Man is cattle
We want your oil
We want your land
We'll take your welth
You'll have much less
We'll change your God to the Bitch Godess

Muziek en Poëzie

Muziek en Poëzie

Dit stukje lyric van Gorki zou ik zonder muziek niet zo veel aan vinden , maar juist met de muziek erbij klinkt het ontroerend en zwart met een vleugje humor .
Het karakter van de stem van Luc de Vos draagt hier natuurlijk ook aan bij.

"Wij Slapen Aan De Lopende Band"

veel meer dan beloven
kan de baas nu niet doen
en je moet het wel geloven
van dat magere pensioen
het bedrijf gaat naar de afgrond
door dit falende beleid
de sector heeft het moeilijk
en de prijzen blijven stijgen

wie wil er nog iets kopen
van die versleten fabriek
waar ze opblaaspoppen maken
van rubber en plastiek
vandaag willen de mensen vrouwen
van vlees en bloed
daar kunnen ze dan mee praten
over gevoelens en leuke reizen

wij slapen aan de lopende band
wij staken als het regent
wij voeren niets uit tot de sirene luidt
wij zien wel hoe het afloopt

....

Spinvis, Roosbeef, Gorki zijn voorbeelden waarbij tekst een duidelijke meerwaarde heeft. Zijn allemaal ook Nederlandstalig. Om de teksten van Spinvis en Gorki hangt altijd zo'n lekker gevoel van vergankelijkheid. Lekker somber. Hou ik wel van. Gek genoeg heb ik dat bij Engelstalige bandjes veel minder, hoewel ik de teksten van Low (ook al niet echt vrolijk) wel mooi vindt. Ook een act als Belle & Sebastian heeft leuke teksten. Aan de oppervlakte zijn het leuke liedjes die zelfs mijn vrouw kan waarderen maar de teksten zijn lekker cynisch.

Wout, ik pik jou er even uit, omdat ik zeer verheugd ben over je reacties! Je weet er veel van, en ik ben het eensch.

Muziek is dan wel van oorsprong niet helemaal vocalen, denk maar aan de oermens die muziek maakte door middel van ergens op te slaan, trommen die ook de afrikanen gebruiken om te communiceren, maar de eerst opgenomen muziek is inderdaad met vocalen: Gregoriaanse muziek. Erg intrigrend om te luisteren.

Ik lees gewoon verder, want er zitten interessante reacties tussen!
Ik vind het wel jammer dat veel mensen niet naar de tekst luisteren, maar daar kom ik later op terug.

... Muziek is dan wel van oorsprong niet helemaal vocalen, denk maar aan de oermens die muziek maakte door middel van ergens op te slaan, trommen die ook de afrikanen gebruiken om te communiceren,
Maak hier alsjeblieft niet de fout dat de Afrikaanse cultuur dichter bij de 'oermens' staat. De Afrikanen hebben ook ettelijke millenia ontwikkeling doorgemaakt! Er van uitgaande dat de eerste mensen nomaden waren, zij trokken immers met de prooidieren mee, dan zullen muziekinstrumenten, hoe eenvoudig dan ook, niet de eerste prioriteit om mee te zeulen zijn geweest. Natuurlijk konden pot-achtige objecten, met een dierenhuid afgedicht, als trommel dienen, maar ik vind het aannemelijker dat ze slechts hun handen (klappen), voeten (stampen) en hun stem altijd bij zich hadden :) De stem was dan het belangrijkste muziekinstrument. Echt muziekinstrumenten bouwen kon pas na de landbouw revolutie, als de mens een vaste woonplaats kan nemen...
maar de eerst opgenomen muziek is inderdaad met vocalen: Gregoriaanse muziek. Erg intrigrend om te luisteren. ...
Opgenomen lijkt me sterk, genoteerd op zeker :D

Wout

Ik hou van teksten waar geen touw aan vast te knopen is.

Dat zet je tenminste zelf aan't denken ;)

maar nu ik het nog een keer lees.... Ja wel vocaal :bekdicht:
Ik had je bijna gevraagd: "Welke theoriën?" :D Er zijn voldoende hypothesen over dit onderwerp opgesteld, maar zelden aanvaard. Taalontwikkeling is hoofdzakelijk bepaald door het menselijk strottehoofd en de mondholte, inclusief tong. Honden bijvoorbeeld kennen alleen de klanken "w" - "oe" - "f". Nou, ze zijn wat beperkter ;)

Het is wel aannemelijk dat taal en muziek ongeveer gelijk lopen in de ontwikkeling, maar muziek heeft daarbij een kleine achterstand. Ontwikkeling en verwerving (het aanleren door een nieuwe generatie) verloopt analoog: kinderen zingen niet eerst, waarna ze pas leren praten, maar het gaat net anders om, al volgen praten en zingen elkaar zeer snel op.

Maar om nog eens een leuke uitspraak neer te schrijven: "Is muziek niet gewoon een taal?"
Neen! Niet de universele taal, maar gewoon een taal! :D

Wout

Ja ik had ook wel wat linkjes willen toevoegen maar kon het zo snel niet bij elkaar googlen welke ik precies bedoelde....
De evolutie van muziek en taal is wel boeiende materie.. Ik lees nu 'This is your brain on music' van Daniel Levitin. Over de neurologische basis van muziek... Dat geeft echt leuke inzichten over waarom muziek werkt zoals het werkt...

een van de mooiste texten vind ik wel van crass:
banned from the roxy...OK I never liked much playing there anyway.
Said they only wanted well behaved boys, do they think guitars&microphones are just fucking toys? Fuck them!
Ive chosen to make my stand, against what I feel is wrong with this land.
They just sit there on their overfed arses,feeding off the sweat of less fortuned classes. They keep their fucking power cause their finger's on the button,they've got control and won't let it be forgotten. The truth of their reality is at the wrong end of a gun,the proof of that is Belfast and that's no fucking fun. Seeing the squaddy lying in the front yard,seeing the machine guns resting on the fence. Finding the entrance to your own front door is barred and they've got the fucking nerve to call it defence.
Seems to me their defence is just the threat of strength,protection for the privileged at any length. The goverment protecting their profits from the poor,the rich and fortuned chaining up the door. Afraid that the people may ask for a little more than the shit they get....
DEFENCE? SHIT IT'S NOTHING LESS THAN WAR AND NO ONE BUT THE GOVERMENT KNOWS WHAT THE FUCK IT'S FOR!
Oh yes they say it's defence,they say it's decency, MAI LAI,HIROSHIMA, know what I mean? The same fucking lies with depressing frequency,they say "we had to do it to keep our lives clean" Well Whose live,whose fucking live? I tell you one thing it aint me and you. And their systems, christ, they're everywhere,school,army,church,the corporation deal. A fucked up reality based on fear, a fucking conspiracy to stop you feeling real. Well they're wrong,aint got me, I'd say I aint quite ready with my gun, but I've got my song...Banned from the Roxy, well OK. I never liked much playing there anyway.GUNS!

:halleluja

Laatst gewijzigd:
Ik ben van mening dat het meer een kwestie van smaak is of je van vocals of tekst houd in je muziek.
ik vind het geluid van bijv een orgel verschrikkelijk dit betekend niet dat het niet in muziek gebruikt hoor te worden,dit is het zelfde als zang het is een instrument waar je wel of niet van hou.
Dat de tekst een bepaalde boodschap heeft is voor mij maar een bij zaak,9 van de 10 keer als je de tekst letterlijk neem slaat het toch nergens op maar als het lekker in het gehoor ligt waarom niet.

Back