Waarom die tekst?

ik vind.... Een goede tekst, vanuit commercieel oogpunt :duivels: speelt in op emoties, beelden, herinneringen, gevoelens, etc. die veel mensen herkennen. Waarom gaan zoveel liedjes over de liefde? Omdat bijna iedereen hier wel iets mee heeft. Veel mensen 'kunnen' er wat mee. Maar ook dat Fluitsma en Fontijn nummer van een paar jaar geleden was geweldig wat betreft het inspelen op het 'wij' gevoel. Beelden die elke Nederlander herkent. In Tanzania wonen wellicht ook 15.000.000 mensen maar het heeft niet zo veel zin om in Nederland te gaan zingen over hun cultuur, kans op een hit minimaal.

Daarnaast spelen ook alle andere 'beelden' die een nummer oproept mee of een tekst je raakt: de uistraling van de zanger, de begeleidende muziek, de andere fans, wat je moeder er van vindt, ga zo maar door. Doordat er zoveel factoren meespelen kan je eigenlijk geen 'recept' maken voor een goed nummer, maar kun je bijvoorbeeld beter uitgaan van een paar zinnen die iedereen in 1 keer mee kan bleren in de kroeg :)

Hetzelfde geld voor Blof. Die teksten zijn dusdanig onbegrijpbaar en semi-
poëtisch dat iedereen wel een lulverhaal kan verzinnen dat op
hem of haar van toepassing is en dus per slado 0,0 inhoud heeft.
Alhoewel ik niet een enorme Blof fan ben (vind het wel ok) vind ik niet al hun teksten 0,0 inhoud hebben. De song/albumtitel 'blauwe ruis' vind ik nog altijd een van de betere in het NL-talige circuitje (is gemaakt vlak na het tragische overlijden van hun drummer). Best origineel voor een niet-synthy bandje ;).

Volgens mij is muziek nog altijd omlijsting voor de zang voor het overgrote deel van de luisteraars. Dit ligt ongetwijfeld wat anders voor muzikanten, omdat die logischerwijs wat meer op de muziek gefocussed zijn. Mensen zijn voornamelijk op de menselijke stem gericht en de daarbij behorende expressie en emoties. En dit werkt het best met een bijbehorende (betekenisvolle) tekst.
Persoonlijk vind ik enigszins mysterieuze en poetische teksten erg leuk, bijv. Spinvis oid.

Vind zelf de tekst van Jack Lahana's remix van Air's People in the City een goed voorbeeld van een bijzonder geslaagde tekst:

Sucking, Drinking, Smelling, Touching, Smoking...
Smoking, Drinking..
Smelling, Touching..
Smelling and Touching

B
I
T
C
H
E
S

in da city...

Bitches in the city yeah, bitches in the city yeah
Bitches, we're bitches..
Bitches in the City..

Kissing, Spanking,
Drinking and Sucking, Fucking...

B
I
T
C
H
E
S

in da city...

Bitches in the city yeah, bitches in the city yeah
Bitches, we're bitches..
Bitches in the City..

Bondige tekst met een duidelijke boodschap. Wat wil een mens nog meer?

:verkoght:

Bekend zijn met de tekst kan de bijbehorende muziek soms in een duidelijkere context plaatsen, waardoor het geheel nog krachtiger wordt als luisterervaring. Denk bijvoorbeeld aan "TB Sheets" van Van Morrison.

It's peanut butter jelly time!!!
Peanut butter jelly time!!!

bridge:
now Where he at?
Where he at?
Where he at?
Where he at?
NowThere he go
There he go
There he go
There he go

Peanut butter jelly [x4]

chorus:
Its Peanut butter jelly
Peanut butter jelly
Peanut butter jelly with a baseball bat
Its Peanut butter jelly
Peanut butter jelly

bridge
chorus

now break it down and freeze
take it down to your knees
now lean back and squeeze
now get back up and scream

bridge
chorus

now sissy walk
sissy walk
sissy walk
sissy walk
now sissy walk
sissy walk
sissy walk
sissy walk

bridge
chorus

now walk walk walk walk
stomp stomp stomp stomp
slide slide slide slide
back it up one more time
now walk walk walk walk
stomp stomp stomp stomp
peanut butter jelly break it down

throw the ball up swing that bat
turn your head back and see where it at
turn you head back and see where it at

palm beach peanut butter
dade county jelly
orlando peanut butter
tallahasse jelly

hold on hold on hold on hlod on

"hey chip man what time is it?"
"i don't know what time it is ray low"

"it's peanut butter jelly time"

Maak hier alsjeblieft niet de fout dat de Afrikaanse cultuur dichter bij de 'oermens' staat. De Afrikanen hebben ook ettelijke millenia ontwikkeling doorgemaakt! Er van uitgaande dat de eerste mensen nomaden waren, zij trokken immers met de prooidieren mee, dan zullen muziekinstrumenten, hoe eenvoudig dan ook, niet de eerste prioriteit om mee te zeulen zijn geweest. Natuurlijk konden pot-achtige objecten, met een dierenhuid afgedicht, als trommel dienen, maar ik vind het aannemelijker dat ze slechts hun handen (klappen), voeten (stampen) en hun stem altijd bij zich hadden :) De stem was dan het belangrijkste muziekinstrument. Echt muziekinstrumenten bouwen kon pas na de landbouw revolutie, als de mens een vaste woonplaats kan nemen...Opgenomen lijkt me sterk, genoteerd op zeker :D

Wout

Oh, oh.. te snel gereageerd. Ik bedoelde inderdaad genoteerd. Maar erg interessant!

Ik doelde niet op afrikanen die dichter bij de oermens zouden staan, een beetje verkeerd gefomuleerd. Afrikanen gebruiken trommels, maar er zijn voor zover ik weet rotstekeningen gevonden van mensen die op voorwerpen slaan. Het zou erg goed kunnen dat ze ook zongen, maar dat valt niet echt te achterhalen lijkt me. Klappen etc. lijkt me aanemlijker, ja.

It's peanut butter jelly time!!!

bridge:
now Where he at?
Where he at?
Where he at?
Where he at?
NowThere he go
There he go
There he go
There he go

Peanut butter jelly [x4]

chorus:
Its Peanut butter jelly
Peanut butter jelly
Its Peanut butter jelly
Peanut butter jelly

bridge
chorus

now break it down and freeze
take it down to your knees
now lean back and squeeze
now get back up and scream

bridge
chorus

now sissy walk
sissy walk
sissy walk
sissy walk
now sissy walk
sissy walk
sissy walk
sissy walk

bridge
chorus

now walk walk walk walk
stomp stomp stomp stomp
slide slide slide slide
back it up one more time
now walk walk walk walk
stomp stomp stomp stomp
peanut butter jelly break it down

turn your head back and see where it at
turn you head back and see where it at

palm beach peanut butter
dade county jelly
orlando peanut butter
tallahasse jelly

hold on hold on hold on hlod on

"hey chip man what time is it?"
"i don't know what time it is ray low"

"it's peanut butter jelly time"

:dubbel: Dit lijkt echt zo'n tekst die uit een tekst-generator komt. Zo'n programma waar je een aantal woorden in stopt en er rolt met wat permutaties wat tekst uit.
Ik zou hier de video clip bij willen zien. Gooien met pindakaas en jam, rollen daarin.
Of een saai filmpje waarbij je kijkt hoe potjes pindakaas en jam van een fabrieksband rollen.
Gevolgd door een nichterige pas van een aantal Monty Python leden, :dubbel::dubbel:

Kweeniehoor.

Bohemian Rhapsody zonder lyrics,.. zou kunnen,.
Hotel California,.. Liftmuziek

En,.. "I'm the one and only dominator"? en "James Brown is dead"

Sja,.. is niet veel,. maar is wel de gimmick waardoor ik mij de plaat na 15 jaar of meer nog steeds herinner.

Bla bla bla, lekker boeiend wat de tekst is. Ik doe echt geen moeite om engelse tekst te gaan volgen. Dat maakt toch geen zak uit wat ze zingen als het totale nummer maar leuk is. Een positieve boodschap heeft voor mij echt geen meerwaarde. Wel vindt ik sommige nederlandse teksten stom. Dan kan ook het nummer er slechter door worden. Als de tekst je helemaal niet bevalt ga je het ook niet hard draaien. Voor engels is dat heel anders.

Back