G2 gecancelled?

DennisBastian

Stamgast
Ik ben er al een poosje over na aan het denken om een Nord Modular G2 te kopen. Nou viel het me laatst op dat hij niet meer op de sites van de welbekende winkels te vinden is, maar hij staat nog wel op de clavia site. Weet iemand of hij uit de productie is gehaald? :confused:

We hebben het wel over een synth die in september 2003 op de markt kwam.

Een lifecycle voor een dergelijk product van 5 jaar is al best flink. Gelukkig bied de 2e hands markt af en toe nog wel wat leuke mogelijkheden.

Van de clavia site: "The Nord Modular G2X (61-key version) featured extra controllers and voices compared to the the Nord Modular G2. 2003 - 2007.The Nord Modular G2 (37-key version) and Nord Modular G2 Engine (rack version) are still in production."

De volledige G2 lijn is niet meer in productie en slechts hier en daar nog nieuw te verkrijgen, al is Nederland wel uitverkocht.

Clavia heeft wel een update voor Vista en Mac qua drivers gemaakt en vrij kort geleden uitgebracht.

Een G3?

Wie weet? :)

Groet,

Wie

ehhh

Wout

Het is rood uit komt uit Zweden?

Tak ska du har!

Vorige week heb ik bij Keymusic ook nog geinformeerd of ik nog een nieuwe G2 kon krijgen.
Keymusic had ze alvast nergens meer in stock en ze hebben deze week contact opgenomen met zowel de invoerder voor benelux (http://www.mworksonline.com/) als met clavia.
Antwoord: zoals Wout zegt is de Modular serie niet meer in productie.
Alle geproduceerde units zijn ondertussen weg uit Zweden en verspreid naar de verdelers wereldwijd. De meeste verdelers zijn hun stock echter ondertussen ook al kwijt (ook benelux), en de meeste winkels hebben de toestellen ondertussen verkocht in "op=op" acties.
Voor zover de websites nog kloppen zouden Dijkman en Verspuy ze nog hebben.
Ook is gezegd dat er momenteel zeker geen sprake is van een vervolgproject (G3).

Die verkoper van Keymusic zei me ook nog dat het toestel niet bepaald een verkoopsucces was geweest in hun Belgische winkels...
Weet iemand hoeveel units er geproduceerd zijn ?

Ondertussen heb ik er eentje (duur) tweedehands kunnen kopen en vind het wel een indrukwekkende machine.

Ja, dat was al wel bekend dat de G2 uit productie is en dat het geen verkoopsucces was. De vraag is: wat weet wie ehhh Wout? Hij zit op het electro-music forum ook al bijdehand ;) te doen en te suggereren dat hij iets weet over Clavia nieuws dat wij niet weten. 't Moest verboden worden :smeris:

edit: hier bijvoorbeeld
Wout, het is nu volgende maand, spill them beans ;)

... Wout, het is nu volgende maand, spill them beans ;)
Nu, ik moet nog gaan. Met volgende maand bedoelde ik maart...
Ik weet niet hoe goed je Clavia gevolgd hebt gedurende de jaren, maar zo nu en dan komen er inderdaad 'hidden messages' langs, waar op electro-music.com zoveel over te doen is. Zou Paul toch dood zijn?

In ieder geval, Clavia is een bedrijf dat eigenlijk in 'retro' denkt. De NordLead is een Prophet V met verbeteringen, die dan weer worden uitgebouwd naar een nieuw concept, in dit voorbeeld de NordLead3. Altijd een stuk verleden met iets nieuws. De Hammond en de Rhodes in de Electro, uitgebouwd naar de Stage. En de Modular is dus het oorspronkelijke Moog concept... Maar net ietsjes anders en wat leuke zaakjes erbij. De Wave met de Mellotron?

Daar naast maakt Clavia synthesizers en dergelijke voor de optredende artiest en niet zo zeer voor de home studio.

En last-but-not-least: ze houden van rood!

Mijn bezoek gaat vooral over vroeger en dat is voor de vraag hierboven gesteld niet zo erg belangrijk. Er is inderdaad nog niet een opvolger voor de G2 in aantocht, maar er is ook nog niet besloten dat die niet komt. Het gaat bij een G3 of G4 niet alleen om of er voldoende financiƫn zijn, capaciteit, markten en zo, maar omdat het product ook aan de computer gekoppeld zit heeft iedere ontwikkelaar ook met dat gebied te maken. Hoe gaat daar de markt zich ontwikkelen? Loopt dat Vista wel goed genoeg of moet men zich op XP blijven richten? Een Electro3 heeft zulke problemen minder... Laat ik het zo stellen: Clavia heeft op zeker een teller op de download link van de G2 Vista driver gezet!

Ik weet niet hoeveel G2's er geproduceerd zijn, maar het zal het aantal van de Classic beslist niet zover ontlopen en dat waren er...
Key en Rack versie, maar niet de Micro...
Iets meer dan 2500 (!?!)
En daar zijn door de gebruikers 38 000 Patches voor gemaakt en gepubliceerd... Dat zijn er dan toch maar slechts zo'n 15 per synth (!?!)

Laten we eens aannemen dat er toch een G3 komt. Die moet dan weer verkocht worden. Zij die een G2 hebben zullen zich afvragen of een overstap loont. Dat was bij de overgang Classic - G2 een probleem, zodat Clavia een inruil actie had bedacht. Is er iemand hier die daar gebruik van heeft gemaakt? Het gevolg was dat die 2500 Classics een obstakel waren voor de verkoop van de G2. Simpel geredeneerd maken die Classics en de G2's het voor een G3 alleen maar lastiger. Het concept moet behoorlijk uitgebouwd worden. Vandaar de vraag: wat moet een G3 hebben om de Classic en de G2 te doen vergeten? Sample mogelijkheid is niet een echte reden tot overstappen... Barst gerust los! En denk aan het optreed-gebeuren: granulaire synthese past niet in zo'n concept :)

Wout

Nu, ik moet nog gaan. Met volgende maand bedoelde ik maart...
Ik weet niet hoe goed je Clavia gevolgd hebt gedurende de jaren, maar zo nu en dan komen er inderdaad 'hidden messages' langs, waar op electro-music.com zoveel over te doen is. Zou Paul toch dood zijn?

In ieder geval, Clavia is een bedrijf dat eigenlijk in 'retro' denkt. De NordLead is een Prophet V met verbeteringen, die dan weer worden uitgebouwd naar een nieuw concept, in dit voorbeeld de NordLead3. Altijd een stuk verleden met iets nieuws. De Hammond en de Rhodes in de Electro, uitgebouwd naar de Stage. En de Modular is dus het oorspronkelijke Moog concept... Maar net ietsjes anders en wat leuke zaakjes erbij. De Wave met de Mellotron?

Daar naast maakt Clavia synthesizers en dergelijke voor de optredende artiest en niet zo zeer voor de home studio.

En last-but-not-least: ze houden van rood!

Mijn bezoek gaat vooral over vroeger en dat is voor de vraag hierboven gesteld niet zo erg belangrijk. Er is inderdaad nog niet een opvolger voor de G2 in aantocht, maar er is ook nog niet besloten dat die niet komt. Het gaat bij een G3 of G4 niet alleen om of er voldoende financiƫn zijn, capaciteit, markten en zo, maar omdat het product ook aan de computer gekoppeld zit heeft iedere ontwikkelaar ook met dat gebied te maken. Hoe gaat daar de markt zich ontwikkelen? Loopt dat Vista wel goed genoeg of moet men zich op XP blijven richten? Een Electro3 heeft zulke problemen minder... Laat ik het zo stellen: Clavia heeft op zeker een teller op de download link van de G2 Vista driver gezet!

Ik weet niet hoeveel G2's er geproduceerd zijn, maar het zal het aantal van de Classic beslist niet zover ontlopen en dat waren er...
Key en Rack versie, maar niet de Micro...
Iets meer dan 2500 (!?!)
En daar zijn door de gebruikers 38 000 Patches voor gemaakt en gepubliceerd... Dat zijn er dan toch maar slechts zo'n 15 per synth (!?!)

Laten we eens aannemen dat er toch een G3 komt. Die moet dan weer verkocht worden. Zij die een G2 hebben zullen zich afvragen of een overstap loont. Dat was bij de overgang Classic - G2 een probleem, zodat Clavia een inruil actie had bedacht. Is er iemand hier die daar gebruik van heeft gemaakt? Het gevolg was dat die 2500 Classics een obstakel waren voor de verkoop van de G2. Simpel geredeneerd maken die Classics en de G2's het voor een G3 alleen maar lastiger. Het concept moet behoorlijk uitgebouwd worden. Vandaar de vraag: wat moet een G3 hebben om de Classic en de G2 te doen vergeten? Sample mogelijkheid is niet een echte reden tot overstappen... Barst gerust los! En denk aan het optreed-gebeuren: granulaire synthese past niet in zo'n concept :)

Wout

Importeren van samples en eigen wavetables zoals in de Wave, in combinatie met de bestaande modulaire opbouw zijn voor mij ZEKER een reden om mijn G2 in te ruilen tegen een G3, daar leg ik graag nog een € 1000 bovenop.

Misschien een combinatie van interne storage voor samples (met bijbehorende presets) en uitbreidbaar met externe geheugenkaartjes (met bijbehorende presets op de kaart). Ik roep maar wat.

Ohja, en liefst een eenentwintigste-eeuw-layout voor de editor ;).

- Een module met een ChucK of andere livecoding-taal interpreter en veel ins en outs.
- Ingebouwd keyboard gemaakt van ouwe, gesloopte IBM toetsenborden....ĆØn muismat (voor het livecoden)...
- Een nepivoren, echt gewogen pianoklavier.
- Inderdaad samples.
- Toch Granulaire synthese.
- Ehm...ehm...iets met videobewerking?
- Ingebouwde minibar, glashouder en asbak. :maffia:

Edit: oh en Clavia's nog uit te vinden revolutionaire 'IAMWFI' interface (audio-en-midi-via-wi-fi interface). :eureka:

Die inruil actie van Modular 1 naar G2 was een verschrikkelijke actie.
Daardoor was je eigen Classic modular opeens niets meer dan 500 euro waard terwijl je hem de week ervoor nog voor 700 of 800 euro tweedehands kon verkopen.

Maar de allergrootste rede om vooral niet op een G2 over te gaan was toch echt dat al je oude patches niet mee konden in de G2.
Ja nu wel ja,na jaren,en dan nog niet eens officieel via Clavia.
Zo hebben ze zichzelf flink in de vingers gesneden.

Een G3 moet wat mij betreft gewoon een tft monitor output hebben,die dingen zijn nu toch goedkoop te krijgen en een muis aansluiting.
Zo zijn ze meteen van het hele Vista/Xp/Apple ,weet ik naar wat voor roofdier (of oude nazi tank)ze hun laatste OS hebben genoemd, af!!!

En de G3 moet natuurlijk gewoon Modular 1 en G2 patches importeren,toch?

Of maak alleen een software versie voor UAD/Powercore en Protools.

Wauw Wout, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik had op E-M niet begrepen dat je naar Zweden ging, nu snap ik je opmerking.
Ik ben zelf al heel wat jaartjes NM(G2) gebruiker, dus weet idd behoorlijk over hoe het in het hoge noorden toegaat, maar wist niet alle details die je nu geeft.

Mijn ideeen over een eventueel te ontwikkelen opvolger:
- Loslaten van het 'virtuele analoge modulaire synth idee' door integreren van sample en wavetable mogelijkheden a la de wave. Veel mensen hebben aangegeven hiervoor te willen upgraden.
- Integreren van hoogwaardiger studio-effecten dan de huidige 'basic' modules, zodat het apparaat ook interessanter wordt als modulaire FX machine
- Uitbreiden en verbeteren van delay-modules, door meer low-level toegang te geven (read/write pointers, betere interpolatie) en hiermee meer mogelijkheden te geven voor het programmeren van modulatie-effecten.
- EN NATUURLIJK: behoud patch-compatibiliteit met de G2. Van levensbelang!

... Zo zijn ze meteen van het hele Vista/Xp/Apple ,weet ik naar wat voor roofdier (of oude nazi tank)ze hun laatste OS hebben genoemd, af!!! ...
Ehh, als reactie alleen een stukje militaire geschiedenis: de Panter en de Tiger waren in de Nazi tijd; de Leopard is een NAVO tank geweest (Het verschil zit em dus in ZI > VO) :)

Wout
(In een olige zondagmorgenbui)

- Integreren van hoogwaardiger studio-effecten dan de huidige 'basic' modules, zodat het apparaat ook interessanter wordt als modulaire FX machine
Daar zat ik ook al aan te denken.

Verder lijkt het me gewoon een kwestie van meer modules. Het aantrekkelijkste aan een (virtuele) modulaire synth vind ik dat je kunt kiezen uit veel verschillende modules die in principe het zelfde doen, waardoor bijna iedere modular uniek is. Dus wat mij betreft, hoe meer, hoe beter.

Ik heb de indruk dat Clavia niets meer doet met synthesizers! Als je ziet hoeveel varianten ze van keyboards hebben uitgebracht... :r:r:r

Ik heb de indruk dat Clavia niets meer doet met synthesizers! Als je ziet hoeveel varianten ze van keyboards hebben uitgebracht... :r:r:r
The Modular was always their 'Love Baby'. :D

Wout
(Oei, te veel op Engels talige forums gezeten, vandaag...)

Mijn bezoek gaat vooral over vroeger..... Wout
Anyway, maybe next month there could be some talking about some idea's concerning the G2. But remember, Clavia will never allow abandoned machines to grow wild, because it still bears their name...

Op E-M meld je ook uitdrukkelijk dat er eventueel over de G2 gepraat kan worden, maar dat het allemaal niet te wild moet gaan worden, ook al is het een 'abandoned product'. Zijn er mogelijkheden dat iemand nog wat aan de G2 kan gaan sleutelen? Kun je hier nog duidelijker over zijn of is dat nu niet mogelijk?

Op E-M meld je ook uitdrukkelijk dat er eventueel over de G2 gepraat kan worden, maar dat het allemaal niet te wild moet gaan worden, ook al is het een 'abandoned product'. Zijn er mogelijkheden dat iemand nog wat aan de G2 kan gaan sleutelen? Kun je hier nog duidelijker over zijn of is dat nu niet mogelijk?
Voor Clavia is de G2 al 'vroeger'...
Maar als je bedoelt dat er eventueel een vrij code komt, helaas, daar gaan ze nooit voor! Het instrument blijft altijd hun naam dragen en daar waken ze dan ook over.

Wout

Back