Nu, ik moet nog gaan. Met volgende maand bedoelde ik maart...
Ik weet niet hoe goed je Clavia gevolgd hebt gedurende de jaren, maar zo nu en dan komen er inderdaad 'hidden messages' langs, waar op electro-music.com zoveel over te doen is. Zou Paul toch dood zijn?
In ieder geval, Clavia is een bedrijf dat eigenlijk in 'retro' denkt. De NordLead is een Prophet V met verbeteringen, die dan weer worden uitgebouwd naar een nieuw concept, in dit voorbeeld de NordLead3. Altijd een stuk verleden met iets nieuws. De Hammond en de Rhodes in de Electro, uitgebouwd naar de Stage. En de Modular is dus het oorspronkelijke Moog concept... Maar net ietsjes anders en wat leuke zaakjes erbij. De Wave met de Mellotron?
Daar naast maakt Clavia synthesizers en dergelijke voor de optredende artiest en niet zo zeer voor de home studio.
En last-but-not-least: ze houden van rood!
Mijn bezoek gaat vooral over vroeger en dat is voor de vraag hierboven gesteld niet zo erg belangrijk. Er is inderdaad nog niet een opvolger voor de G2 in aantocht, maar er is ook nog niet besloten dat die
niet komt. Het gaat bij een G3 of G4 niet alleen om of er voldoende financiƫn zijn, capaciteit, markten en zo, maar omdat het product ook aan de computer gekoppeld zit heeft iedere ontwikkelaar ook met dat gebied te maken. Hoe gaat daar de markt zich ontwikkelen? Loopt dat Vista wel goed genoeg of moet men zich op XP blijven richten? Een Electro3 heeft zulke problemen minder... Laat ik het zo stellen: Clavia heeft op zeker een teller op de download link van de G2 Vista driver gezet!
Ik weet niet hoeveel G2's er geproduceerd zijn, maar het zal het aantal van de Classic beslist niet zover ontlopen en dat waren er...
Key en Rack versie, maar niet de Micro...
Iets meer dan 2500 (!?!)
En daar zijn door de gebruikers 38 000 Patches voor gemaakt en gepubliceerd... Dat zijn er dan toch maar slechts zo'n 15 per synth (!?!)
Laten we eens aannemen dat er toch een G3 komt. Die moet dan weer verkocht worden. Zij die een G2 hebben zullen zich afvragen of een overstap loont. Dat was bij de overgang Classic - G2 een probleem, zodat Clavia een inruil actie had bedacht. Is er iemand hier die daar gebruik van heeft gemaakt? Het gevolg was dat die 2500 Classics een obstakel waren voor de verkoop van de G2. Simpel geredeneerd maken die Classics en de G2's het voor een G3 alleen maar lastiger. Het concept moet behoorlijk uitgebouwd worden. Vandaar de vraag: wat moet een G3 hebben om de Classic en de G2 te doen vergeten? Sample mogelijkheid is niet een echte reden tot overstappen... Barst gerust los! En denk aan het optreed-gebeuren: granulaire synthese past niet in zo'n concept
Wout