Midi Thru?

Vret

Ingeburgerd
Het zal wel weer debiel overkomen, maar ik zit met het volgende. Ik heb 2 roland keyboards / workstations. De kleine heeft alleen een midi out, de grote heeft een Midi In, Out en Thru. Nu heb ik 1 midi ingang op mijn geluidskaart. Kan ik deze 2 keyboards aan elkaar hangen, zodat ik niet met Midi patchbays of hubs hoef te werken? En zo ja, hoe dan? Moet ik nog iets instellen als slave / master? (Kon ik namelijk niet vinden op de keyboards)

Dus. Hoe sluit ik het aan?

de kleine met alleen midi out sluit je aan op de in van je geluidskaart. de andere sluit je aan op de midi out van je geluidskaart naar de midi in van het keyboard. nu kan je via cubase of whatever je gebruikt de grote aansturen met de kleine.

Fijn, dan kun je het grote keyboard aansturen met het kleine, slechtere keyboard. Aangezien die kleine alleen midi out heeft lijkt het me niet zo'n fijn degelijk masterkeyboard. Ik zie het nut er niet zo van in.

Laatst gewijzigd:
ik zie er idd ook het nut niet van in. dit is alleen handig als je veel gear hebt. dan kan je alles met 1 masterkeyboard aansturen maar in dit geval heeft het geen nut.

Nou ja, waar het mij om gaat...

Die kleine is inderdaad een masterkeyboardje. Maar die staat relaxed voor me en die grote staat achter me. Als ik dus snel even wat akkoorden wil inspelen of wat stringpartijtjes ofzo, is het makkelijker dat ik niet naar de andere kant hoef...

Pure luiheid... ik weet het.

Het enige wat ik wil, is dat beide 'klavieren' gewoon werken. Ik wil gewoon op allebei iets kunnen inspelen. De sounds komen uit software.

Volgens mij kan dit alleen maar via een Midi merger gebeuren (Twee Midi kabels aansluiten op slechts één ingang). Indien de 'grote' een ingebouwde merger heeft, dan komt dit bij de Midi Out er uit, maar ik betwijfel dat. Wat kost tegenwoordig een Midi merger? Voor zo'n € 200 heb je een redelijke?

Thru geeft alleen het Midi In signaal door, dus niet de Midi Out van de grote...

Wout

Die kleine is inderdaad een masterkeyboardje. Maar die staat relaxed voor me en die grote staat achter me.
nou, prima dan toch... als je het handiger vind dat je dichtbij kan inspelen met een iets minder toetsenbord ipv die op 'tha real thang' dan kan dat ook nutuulk... dat is de keuze die je zelf maakt, maar dan lijkt mij de vraag ook meteen weer een tikkie overbodiger geworden want de tip van Wout heeft dan ook geen nut meer omdat je je workstation toch nog steeds niet echt lekker makkelijk binnen handbereik hebt staan...

Back