Mixen

Dime73

Stamgast
Ik ben nu een tijdje bezig met muziek en heb net wat demo's opgestuurd naar een label. Ik wil echter nog meer demo's opsturen naar andere labels en vraag me eigenlijk af hoe je je mix het beste kan opsturen. Deze vragen komen bij me op:

• Compressor op master?
  • Low cut (40 Hz) op alles?
  • Hoe harder hoe beter?

Kortom, wat zijn eigenlijk de basis-trucjes die je toepast als je een mix maakt. Ik neem aan dit ik niet zelf aan het masteren ga beginnen als ik een mix wil opsturen. Maar om m'n vraag te herhalen; wat op het masteren na doe ik allemaal zelf met m'n mix?

Wat betreft je vragen over compressors en volume verwijs ik je graag door naar de zoekfunctie van dit forum. Er is al heel veel over geschreven!!

• Compressor op master?
Niet. (Als je niet weet waarom gewoon zo laten.)
Niet. (Als je niet weet waarom gewoon zo laten.)
  • Hoe harder hoe beter?
Niet harder dan K-12. (Zoek maar uit wat dat betekent.)

Kortom, wat zijn eigenlijk de basis-trucjes die je toepast als je een mix maakt. Ik neem aan dit ik niet zelf aan het masteren ga beginnen als ik een mix wil opsturen. Maar om m'n vraag te herhalen; wat op het masteren na doe ik allemaal zelf met m'n mix?

Gewoon een goed nummer maken. Goede arrangementen, vocals (indien van toepassing) en een nette verzorgde mix. Een A&R manager kan dan nog steeds horen of het nummer goed is en weet ook nog wel dat het gemastered kan worden. (Dat hoeft perse nog niet eens.)

Hoe harder hoe beter moet ik zeker afraden. Want als je op je multitracker alles hard opneemt word het geluid zo plat als een dubbeltje en de instrumenten gaan elkaar wegduwen. Met andere woorden je krijgt geluid verlies. Je moet met je mixer elk geluid zo hard zetten dat je nix weg duwt, en door middel van panning kan je ruimte in je geluid creëren. Aanje mixer kan je dan nog een EQ en een exiter(BBE/aphex ofzoiets)hangen om het geluid af te maken. Maar als je alles hard zet dan is al je moeite voor nix. Dan krijg ook overspraak op je andere kanalen en als je het hlemaal tegek maakt vervorming(die je niet wil) of nog erger feedback.

Deze vragen komen bij me op:

• Compressor op master?
  • Hoe harder hoe beter?

1) Probeer het en kijk hoe het klinkt.

2) Probeer het en kijk hoe het klinkt.

3) Nee.

Kortom, wat zijn eigenlijk de basis-trucjes die je toepast als je een mix maakt.

- zorg dat de volumes goed staan en dat er geen instrument bovenuit komt dat het niet moet
- zorg dat de instrumenten niet in elkaars frequentiegebied elkaar in de weg zitten

Er zijn regels en er zijn geen regels.

Er zijn regels - In de 50-60 jaar dat geluid gemixt wordt is er een systeem onstaan en een begrip van dingen die werken en die niet werken.

Waar het om draait is inzicht, niet zozeer trucjes; een trucje is het gevolg van inzicht, het vinden van een oplossing voor een probleem. Door alleen de trucjes te kennen weet je de redeneringen niet die er achter bepaalde vuistregels zitten wat er voor zorgt dat je ze op de cargo cult methode toepast.

Er zijn geen regels - if it sounds good, it is good, en niemand houdt je een pistool tegen het hoofd als je een "regel" overtreedt.

Zorg er voor dat je inzicht krijgt in plaats van trucjes over te nemen, en om met de Buddha te spreken:

Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books. Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.

Alles onder de 40Hz cutten heeft volgens mij het resultaat dat het minder 'modderig' klinkt. Ook heb je dan meer 'ruimte' over voor extra geluid. Of zie ik dit verkeerd?

Over frequentie-gebieden die elkaar in de weg zitten; hoe zit het met leads die ik layer? Meestal heb ik een stuk of 3 lead-sounds op elkaar, die elk afzonderlijk ook goed klinken maar natuurlijk dunner. Is het zo dat ik voor elk van de drie sounds een gebied moet 'reserveren'? Een lead die afzonderlijk dof klinkt (laag), één met mid, en één met hoog?

Bedankt voor de reacties tot nu toe in ieder geval.

Edit: K-12 is het punt waarop vervorming ontstaat?

Alles onder de 40Hz cutten heeft volgens mij het resultaat dat het minder 'modderig' klinkt. Ook heb je dan meer 'ruimte' over voor extra geluid. Of zie ik dit verkeerd?
Nee, dat klopt zo ongeveer wel.

Over frequentie-gebieden die elkaar in de weg zitten; hoe zit het met leads die ik layer? Meestal heb ik een stuk of 3 lead-sounds op elkaar, die elk afzonderlijk ook goed klinken maar natuurlijk dunner. Is het zo dat ik voor elk van de drie sounds een gebied moet 'reserveren'? Een lead die afzonderlijk dof klinkt (laag), één met mid, en één met hoog?

http://www.voxengo.com/product/SPAN/ < deze even installeren, daar heb je een hoop aan. Wat stapelen betreft; het boeit niet als ze in hetzelfde deel van het spectrum zitten zolang je maar beseft wat dit betekent voor je volumes.

Comperessor zou ik zeker niet doen. In meerdere topics over mastering wordt wel uitgelegd waarom.

Low cut onder 40Hrz?? NEEEEEEEE. Waarom!?!?! Ziten ook gewoon freqs die bij je track horen meestal. En als je dan lowcut zorg dan dat je hier een goede lineare phase eq voor gegruikt.

Hoe harder hoe beter? Wat mij betreft absoluut. Is een kleine moeite om even het geheel omhoog te trekken en je track valt niet ineens in het niet na een andere track.
Het argument dat een ar manager daar wel doorheen luistert vind ik zwak. Een autodealer/koper kan ook wel inschatten dat een auto goed gewassen er beter uitziet. Toch blijkt dat een schone auto veel meer oplevert ook bij een ervaren autodealer. Technisch gezien maakt het inderdaad niks uit maar daar gaat het hier dus niet om.

Doe gewoon je best op een goede mix ( dus zorg dat je daarna liefst geen eq meer nodig hebt) en normalize ( dus zo hard mogelijk) daarna en klaar.

Nee, dat klopt zo ongeveer wel.

http://www.voxengo.com/product/SPAN/ < deze even installeren, daar heb je een hoop aan. Wat stapelen betreft; het boeit niet als ze in hetzelfde deel van het spectrum zitten zolang je maar beseft wat dit betekent voor je volumes.

Die plug-in is helaas niet in Audio Unit. Ziet er wel handig uit! Wat betreft het volume zo hard mogelijk maken, ik weet niet hoe ik dit goed moet doen als m'n meter al bijna in het rood staat zonder te clippen!

ik zou eens gaan kijken naar WAVES L2 of iets dergelijks. Die zou ik eens gaan toepassen op je eindmix. Meer doe ik eigenlijk niet aan mijn eindmix. mastering doen ze wel voor je. Ik zorg dat alles netjes onder de 0dB blijft en gooi er een beetje L2 overheen om het af te maken en mocht men er last van hebben, dan laat ik dat zelfs. Mastering is iets waar ik vanaf blijf, das niet mijn ding. Dat is weer iets wat je niet zo 1,2,3 onder de knie hebt. Probeer gewoon zoveel mogelijk je geluiden goed neer te zetten in je mix, met panning, eq, hier en daar compressie, reverb, of wat voor effect dan ook. alles mag. Je moet gewoon lekker gaan experimenteren met dit soort dingen. Een reverb bijv. geeft het effect dat bepaalde sounds dieper liggen. De belangrijkste tool blijft voor mij nog altijd de EQ. Lees gewoon lekker op het forum met de zoekfunctie en je zult over dit soort onderwerpen nog wel meer info vinden :) succes

Mastering is iets waar ik vanaf blijf, das niet mijn ding.
Dus dan ook geen L2 (van 400$) gebruiken. Ben je overigens goedkoper uit met een Voxengo Elephant die IMHO beter klinkt en 'maar' 89$ kost.

De tooling is bijzaak. Het gaat om de kennis hoe om te gaan met je track. En dat is een leerproces waar je doorheen zult moeten.

Low cut onder 40Hrz?? NEEEEEEEE. Waarom!?!?! Ziten ook gewoon freqs die bij je track horen meestal.
D'r zit wel een hele hoop troep in dat gebied die je zonder sub toch niet hoort maar in de tussentijd wel invloed kan hebben op de rest van je mix. Verder is low cut erg nuttig voor samples van vinyl die je omhoogpitcht - vaak komt er dan ook een hoopje rommel gratis en voor niks bij waar je niks mee kunt.

Het heeft denk ik meer nut om genadeloos dat laag weg te halen en het op "cleane" wijze weer te reconstrueren met subbassen.

Krijgen we nu weer die onvermijdelijke irritante discussie over of we nu wel of geen compressor op de eindmix moeten gebruiken ja of nee?

Die discussie lijkt mij hier een beetje overbodig!

De TS vraagt immers hoe hij het beste zijn demo's naar een label op kan sturen.
Ja, het zijn demo's dus mijn antwoord is:
Het boeit voor geen meter of er nu wel of geen compressor op de eindmix zit, of dat het precies K-12 is gemasterd blablabla...
Een label gaat hier in eerste instantie helemaal niet naar luisteren. Die persoon luistert eerst of het goede songs zijn, of ze lekker klinken (= lekker gemixt) en of hij ze wilt uitbrengen ja of nee.

Als de label-baas geïnteresseerd is, dan pas gaat hij zich druk maken over hoe de tracks aangeleverd moeten worden. De meeste labels kennen (doen zaken met) een masteraar waar ze al hun tracks laten masteren voordat ze uitgebracht worden. In dat geval zou ik geen (/ weinig compressie op de eindmix gebruiken, tenzij het wat toevoegt aan de muziek) en de files gewoon op 24bit wav (niks ge-low-cut) aanleveren.

Sommige labels doen niet aan mastering (is mijn ervaring) en in dat geval moet je je track zelf (laten) masteren. In dat geval ontkom je nooit aan compressie op de eindmix (= luider maken van de track, zodat deze niet buiten de boot valt tussen de rest van de platgewalsde tracks op deze aardkloot) en lever je aan op 16wav. Maar heb je hier weinig kaas van gegeten, laat dit dan alsjeblieft over aan een pro! Ik heb al zoveel verneukte mixen gehoord door die spastische poep-vst compressortjes op de eindmix!

Ik zelf compress mijn eindmix wel, maar heel lichtjes, zo'n 2 Db. Vervolgens ga ik met die compressor aan mixen.

Voordeel hiervan (althans bij mij) is dat het mijn mix sneller bij elkaar brengt / als een geheel laat klinken. Bovendien hoef ik minder track volumes te automaten.

Ik zelf compress mijn eindmix wel, maar heel lichtjes, zo'n 2 Db. Vervolgens ga ik met die compressor aan mixen.

Voordeel hiervan (althans bij mij) is dat het mijn mix sneller bij elkaar brengt / als een geheel laat klinken. Bovendien hoef ik minder track volumes te automaten.

Jij hebt de dvd's van Charles Dye Gezien ;)

Als je tevreden bent over je track, misschien gewoon een idee om erin te investeren en te laten masteren? Als je label dit voor je moet doen dan pakt dit per definitie in jouw nadeel uit.

Hallo Dime73,

Er zijn geen 'standaard trucjes' die je op je master-bus moet zetten voor een goede 'master'. Een mastering-engineer zal luisteren naar je track op een volwaardig afluistersysteem die hij erg goed kent. In een korte tijd weet hij daardoor hoe je track nog zou kunnen gaan klinken en gebruikt vervolgens de juiste middelen omdat te bereiken.

Als je niet het geld of de tijd hebt om dit te laten doen, dan is een optie zoals hier eerder al genoemd is zoals een limiter over het geheel leggen meestal het beste wat je kunt doen. De Threshold van de limiter zet je zo laag dat je ongeveer 1 dB GNR krijgt. Zo kun je nog enigszins level krijgen uit je producties zonder dat het totaal anders gaat klinken en al je dynamiek weg is. Want om je track goed te masteren is je gehoor als producer / mix-engineer niet objectief genoeg meer. :)

Back