Een swing

goran

1984
Hey,

Naast quantizen, kunnen elementen lekker klinken als ze net niet gelijk lopen.
De zogehete "swing" dus.
Normaal deed ik dit alleen met een kick, of een snare, dus dat is meestal geen probleem.
( ik doe dit door zelf met de muis te schuiven, in te korten of langer te maken).
Echter probeer ik dit ook met de rest van de elementen ( zoals bass, een piano ) maar na wat uren te hebben gekut, en het achteraf te hebben geluisterd, is het het allemaal net niet.
Het lijkt alsof ik alles alleen super strak krijg als ik alles dus gewoon quantize.
Als ik quantize pompt de kick en alles er super lekker uit.
Maar zodra ik een swing probeer, tsja...dan klinkt het gewoon niet zo tight meer...
En natuurlijk kan er gezegd worden dat als je een swing geeft, dat juist betekend dat iets niet meer echt strak is...maar ik hoor vaak genoeg nummers met een swing, die wel lekker strak klinken.
Is hier iets wat ik over het hoofd mis?
Of blijft dit voor velen een issue?

( ik werk trouwens met sx3 ).

Alvast bedankt!

In Cubase en consorten kun je gewoon een standaard swing instellen waarop je kunt quantizen. Dus dan is alles strak gequantized in de swing.

Ik weet niet wat je maakt... Ik maak voornamelijk HipHop en Dance en ik quantize best veel. Percussie etc wil ik wel eens swing meegeven, maar ik zorg er wel voor, dat alles wat samenvalt met kicks en/of snares ook daadwerkelijk samenvalt. Anders klinkt het inderdaad te los. Kicks en snares quantize ik, als de track af is, nudge ik meestal kicks en snares naar voren of achter om meer een lossere feel te krijgen. Wat ik belangrijk vind, is dat de ruimte tussen kicks en snares wel steeds gelijk blijft, omdat je dan wel het 'strakke' van je beat behoudt.

Een beetje verb / chorus / delay / flanger / etc. wil ook nog wel eens helpen om de percussie meer te laten 'drijven'. Maar... er zijn ook bepaalde tracks die ik bijna helemaal strak laat staan. Een dikke arp die over een beat heen blaast creƫert zelf al vaak die losse feel, dus dat hoef je dan niet meer te doen in de drums.

Dus: Ik nudge meestal veel dingen, ipv dat ik ze standaard swingsets meegeef. (In Pro Tools, heb ik die cubase swing patterns en de MPC swing patterns...) Ik gebruik ze af en toe. Het blijven presets.... Zelf maken is leuker!

Tnx voor de tip , dat quantizen van drums en daarna nudgen ga ik zeker proberen!

ff de handleiding erbij gepakt, bedoel je nudgen met deze keys? want dan weet ik dat we ut over hetzelfde hebben :)

Alt+Shft+Left Arrow : End Left
Alt+Shft+Right Arrow : End Right
Ctrl+Left Arrow : Left
Ctrl+Right Arrow : Right
Alt+Left Arrow : Start Left
Alt+Right Arrow : Start Right

Back