Yamaha mo6 vs Yamaha motif6/7

maurice1970

Ik woon in Naaldwijk.
Als ik een beetje rondkijk overal, zie ik dat de nieuwprijs van een yamaha mo6 niet erg aan de hoge kant is, maar 2ehands verschilt de prijs van een 2e hands mo6 niet zoveel van de nieuwprijs.
Echter als ik kijk naar de prijs van een 2e hands motif 6/7 zie ik dat de prijs 2ehands bijna het zelfde is als een 2e hands mo6.
Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen deze modellen, en welke zou je zelf aanschaffen als je kiezen moet?.
Tevens zie je af en toe voorbij komen de motif s.
Hier kan ik echter weinig over vinden, in welke catogorie hoort deze thuis?.

Een paar verschillen:
Mo6 heeft geen sampler, motif 6 wel
Mo6 heeft de zelfde sound ROM als de motif ES; de sound ROM van de motif 6 is ouder en kleiner
Mo6 heeft dezelfde effecten als de motif ES. De motif 6 kan maar 1 insert effect tegelijk draaien, de Mo6 kan er 4, en de motif ES kan er 8.
Kwaliteit van toetsen en kast van de motif is beter dan de Mo6.
Mo6 heeft SPdif out; motif 6 weer niet.
Ik dacht dat de mo6 geen sequencer had, maar daar kan ik me in vergissen. Motif6 heeft dat in elk geval wel.

motif s heb ik nog nooit van gehoord, volgens mij bestaat die niet. Misschien bedoel je de motif XS?

Anders kijk ook eens op www.yamahasynth.com; de specificaties van alle Yamaha synths zijn goed gedocumenteerd.

Bedoelde de xs inderdaad, zover ik weet heeft de mo6 wel een sequencer.
Doel hiervan is, ik kijk naar de plussen en minnen van beide synts, de mo6 en de motif 6, omdat ik nog niet weet welke ik ga aanschaffen, de weegschaal slaat beetje door richting de mo6.

Bedoelde de xs inderdaad, zover ik weet heeft de mo6 wel een sequencer.

Oh ja, klopt (heb t ff nagezocht).

Tja lastige keuze lijkt me. Ik vond de mo6 nogal plastic aanvoelen in vergelijking met de motif 6. Maar de specificaties/sounds van de mo6 zijn wel een stukje beter (behalve dan dat ie geen sampler heeft en ook geen A/D input).

Misschien is een motif ES rack iets voor je? Er staan er diversen te koop op marktplaats voor ca 650 euro.

Mo6 is een prima ding voor de prijs! Betere soundengine als de Motif, wel een sequencer!:) Persoonlijk zou ik voor de MO6 gaan, omdat deze gewoon beter klinkt dan de Motif. Hoewel hij minder degelijk is, is de MO6 degelijk genoeg naar mijn idee.

Mo6 is een prima ding voor de prijs! Betere soundengine als de Motif, wel een sequencer!:) Persoonlijk zou ik voor de MO6 gaan, omdat deze gewoon beter klinkt dan de Motif. Hoewel hij minder degelijk is, is de MO6 degelijk genoeg naar mijn idee.

MO is toch een budget versie van de Motif ES?
En ik geloof niet dat hij beter klinkt dan een Motif. Eerder gelijk of minder.

MO is toch een budget versie van de Motif ES?
En ik geloof niet dat hij beter klinkt dan een Motif. Eerder gelijk of minder.

Mo6 is inderdaad een budgetversie van de Motif ES, wat betekent dat hij 64 polyfonie heeft ipv 128 bij de Motif ES. Voor de rest is de waverom gelijk dus heeft hij wellicht dus wel betere geluiden als de 'classic' Motif.
Het 'budget' zit hem vooral in het onbreken van de Sampler, geen pluginboards kunnen insteken, bepaalde aansluitingen die en een mindere (maar zeker niet slecht) behuizing. Wat ook al gezegd is dat hij dus wel een sequencer heeft en volgens mij deze gewoon gelijk als de Motif ES sequencer.
Nogmaals, de waverom is dus nieuwer als de waverom van de 'classic' Motif en dus wellicht beter.

Zoals al voorgesteld kan een rack versie van de ES ook een mooie oplossing zijn, maar wil je met klavier dan (budget afhankelijk) zou ik gaan voor de MO6 ipv de 'Classic'. Het Wave Rom is veel groter en imo klinken sommige patches dan ook beter. Hij voelt overigens wel slaper aan en de draaiknopjes vind ik zelf wel wat lullig. Maar de kwaliteit is wel weer veel beter dan de mm6...

Je kunt ook nog eens kijken op http://www.motifator.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Motif

Okey het is mij nu wel redelijk duidelijk, toch kan ik qua geluid zeg maar totaal niks vinden van de yamaha motif 6/7, ook niet op you tube.
Zitten hier bijv ook lekkere trance sounds in?, de mo6 heeft imho zat van die sounds.

Attachments

• MotifClassic_TranceAct.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 125
Denk toch dat de mo6 een betere keuze is voor mij, heb wat demo`s gehoord van de mo6 en de motif 6/7, vind persoonlijk dat de sounds van de mo6 toch wat meer gelikt klinken.

Heb er al 50 vanaf weten te halen, de beste man vroeg 700....:-)

tja kunt t proberen en anders kun je je afvragen of je 'm voor 50 euro verschil wilt laten staan ;)

de kans dat je er spijt van krijgt is niet zo groot lijkt me - al het motif spul is heel erg OK...

Ja en de (nieuw) prijzen gaan omhoog, dus dan zullen de 2ehand uiteindelijk ook wel meegaan!

Back