[Roland] Fantom XR sync

Slipperman

Rooibosje iemand?
Al een vrij lange tijd zit ik met het volgende probleem:

Ik heb een Emu E5000 ultra en een Roland Fantom XR. Het idee is als volgt:
Men neme de E5000 met ingebouwde sequencer en laten die als masterclock fungeren voor de Fantom zodat bepaalde effecten en samples in sync kunnen lopen met de backingsequence die de E5000 voortbrengt.

Nu heb ik het probleem dat het syncen niet altijd even goed lukt of dat de Fantom wel eens achterloopt. Er hangt welliswaar een opcode studio 5xl tussen maar die heb ik nodig om signalen te kunnen mergen (uit eindelijk moeten er 3 midistromen de fantom in simultaan) en ook om alle sequence informatie uit de datastroom van de E5000 te kunnen filteren.

Ik werk in de fantom met performances. Ieder nummer is onderverdeeld in een of meerdere performances en hiertussen switch ik met programchanges die de Opcode stuurt.

Op de een of andere manier moet de sequencer lopen, moet ik als die sequencer loopt de desbetreffende performance laden en dan nog me vingers kruisen om te hopen dat het echt gaat syncen. Dat recept geeft soms succes (met de nadruk op soms). Andere methodes werken eigenlijk gewoon niet.

Kortom, het werkt eigenlijk gewoon voor geen ene meter. Enige wat ik verwacht van de fantom is dat zodra deze een kloksignaal krijgt hij gelijk de boel synced en dit ook strak doet. En daar gaat het dus al fout want ondanks dat de fantom geslaved staat loopt hij niet strak en meestal synced hij niet eens.

Iemand enig idee hoe dit makkelijk opgelost kan worden of iemand met vergelijkbare sync problemen? Had begrepen op de forums dat de fantom niet de meest stabiele clock gebruikt en daarom eigenlijk juist geslaved moet worden.

Back