mc-307 of d2

Furious5

ENOUGH ALREADY!
ik heb recent al wat advies gevraagd over een goede mudule...

Ik had nog even een wat gerichtere vraag..

Heeft iemand ervaring met een roland d2? Of met een MC-307?

Ikzelf heb een RM1x.. en die gebruk ik als sequencer, en als geluidsbron.. (slechte strings, pads en piano's)

Ik weet dat er amper knoppen op de d2 zitten, maar waarschijnlijk kun je de geluiden editten over midi, met een editor op de PC.. Dus als ik dat eens in de zoveel tijd doe, dan laad ik hem vol met soundjes war ik dan mee ga werken..
Wat interessant is aan dit bakje is de lage prijs, de 64 stemmigheid en het feit dat je sound kan bestaan uit 4 gestapelde..

Je zoekt dus geluiden; de rest interesseert je niet... Dan is er maar 1 antwoord mogelijk; naar de winkel en beide apparaten aan een 'persoonlijke geluidstest' onderwerpen. Die D2 schijnt totaal niet te verkopen, dus de prijzen zijn laag (rond de 270 euro geloof ik).

Over de MC-307 kan ik niet oordelen, daar ik dit apaaraat niet in bezit heb.
Over de d2 kan ik echter wel oordelen...temeer omdat ik dit apparaat al een halfjaartje in m'n studiootje heb staan.

Je hebt gelijk als je zegt dat de d2 over weinig knoppen beschikt. Zeg maar gerust GEEN als het om de controle over je sound gaat.
De d-field controller is een leuk gadget (hoewel soms erg bruikbaar), maar zo'n beetje de enige controller.
Het invoeren van eigen patterns is een crime...

Tot zover het slechte niews.
Als je een keyboard aan je d2 hangt is het inspelen van patterns geen probleem meer.
Geluiden zijn op het apparaat zelf slechts zeer beperkt te editen, maar als je hem (of haar...maar dat wordt een andere discussie vrees ik) met een PC verbindt (MIDI), dan kun je je eigen geluiden editen met de MC-505 editor die als freeware op het net te vinden is. Dit is, naar mijn mening goed te doen en alle parameters van de 505 zijn in de d2 te editen.
De presetklanken zijn regelrecht overgenomen uit de MC-505 (+ extra bank).
Uit de handleiding worden de editmogelijkheden niet echt duidelijk.

mocht je verder nog vragen hebben.........tja...eeh....stel ze..ofzo ;)

Tom

Betseld

Betseld

Toch gekozen voor een nieuwe D2.. ik heb de demosongs geluisterd (suf..) maar ben daar iet echt op af gegaan. Wetende dat er een complete 505 engine in zit maak ik me niet druk om de geluidkwaliteit en de sounds die uit dit boxje gaan komen....

Aansturen ga ik doen met mn RM1x... editten met de mc-505 editor op de pc....

Yeah..dinsdag wordtie bezorgd!

hum... ff een reactie op de 307 van mij:

ik vind ut een ''poep apparaat'' omdat ut allemaal maar ielig klinkt.. de precussie gaat nog wel en sommige effect geluidjes... maar dan is ut ook op... 2 filters is ook nie veel (cutoff & resonace) die soms nie eens werken..

owja... haha dan heb je ook nog zoon ''LFO'' geval durop zitten.. die is echt lachen vind ik... klinkt voor geen meter...

gelukkig heb ik dit apparaat te leen... en niet gekocht..

ut enigste waar ik um dan voor gebruik.. is om wat geluidjes uit te samplen.. that's it.

greets paul

ielig? dan klinkt de JV-1080 en enkele boards daarvan ook ielig

2 filters, te weten cutoff en resonance...juist ja....

4 filter types, Low pass, high pass, band pass en peaking filter

Als ie "soms niks doet" dan heeft dat te maken met hoe een bepaalde patch in elkaar zit, in plaats van dan de machine gebrekkig te vinden zou je dan ook kunnen gaan editen, wat overigens toch erg diep gaat, en door het display overzichtelijk.

Ben ik bevooroordeeld? Ja, want de 307 neemt een belangrijke rol in in mijn setup, maar ik lees hier gewoon loze argumenten en die wil ik even de wereld uit helpen. D2 lijkt me niet fatsoenlijk te editen, maar goed, misschien kan dat dan wel via midi.

307 is zéker een leuke bak, uiteraard hier & daar beperkingen, maar goed..
Aan 't gearlijstje van de thread-starter te zien vond hijzelf dat 't een leuk bakje is! ;)

is ook alweer ff geleden deze thread..

Ja.. het was alweer een tijd je terug ja..... :)

Ik heb toendertijd een D2 gekocht.. maar heb hem weggedaan omdat je hem aan een pc moet koppelen om hem goed te editten.. en dat vond ik omslachtig en en ik vond de mc505 editor niet lekker werken....

Ik wilde hem gewoon op het apparaat zelf editten en heb toen een 307 gekocht.

Ik heb nu een rm1x en een 307.. als er één de deur uit zou moeten is het de 307. Met mn RM1x ben ik veel meer tevreden..... Klinkt lekkerder, werkt lekkerder, ziet er lekkerder uit..

Origineel geplaatst door Furious5
Ik heb nu een rm1x en een 307.. als er één de deur uit zou moeten is het de 307. Met mn RM1x ben ik veel meer tevreden..... Klinkt lekkerder, werkt lekkerder, ziet er lekkerder uit..

Ik ken de MC505/307 vrij goed. De RM1x zelfs beter....... Die laatste vind ik absoluut de betere sequencer/live-tool, maar dat de RM nou zo lekker klinkt. "Lekkerder dan de MC"??? :confused:

Ik heb zelf ook een D2, nog niet zo lang trouwens en ik ben er wel tevreden over. Ik heb er zelfs een case voor gebouwd, zie foto's.

http://studweb.hogent.be/~023314sv/1.jpg
http://studweb.hogent.be/~023314sv/2.jpg
http://studweb.hogent.be/~023314sv/3.jpg
http://studweb.hogent.be/~023314sv/4.jpg

Ik zou eigenlijk liever een MC-307 hebben, en dan vooral omdat die een "turntable emulation" heeft. Ik gebruik namelijk vooral mijn groovebox als ik live ga optreden, samen met twee platendraaiers is dat dan. Wat erg vervelend is bij de D2, is dat de tap-tempo functie niet goed werkt (je moet op het D-field kloppen om hem een BPM te doen berekenen, misschien ligt het aan de D-field?). Je kunt dan wel corrigeren maar leuk en handig om te doen is het niet natuurlijk.

Op de D2 zit wel een Megamix, die de 307 niet heeft, maar daar valt mee te leven -> je kunt immers toch de goeie parts uit een pattern kopieren naar een user pattern. Althans dat denk ik want een handleiding van de 307 is nergens te bespeuren.

Overigens als iemand een handleiding van de D2 nodig heeft, er staat er één online in PDF formaat op mijn website.

Ik had hieromtrent ook enkele vraagjes:
1) Is de MC-307 eigenlijk een goeie keus bij dit soort toepassingen (live gebruik dus samen met draaitafels)?
2) Graag had ik ook geweten of het chassis metaal is, of plastic zoals de D2 (dat vind ik eigenlijk wel jammer eraan)?
3) Is het nu mogelijk om parts uit patterns te kopiëren naar een user pattern?
4) Kunnen de preset patches en patterns overschreven worden? Bij de D2 is dit niet het geval en dat vind ik toch wel een waste of memory...
5) Werkt de tap tempo functie naar behoren of net zoals bij de D2 (telkens 5-10 BPM ernaast dus)?
6) En natuurlijk hoeveel de prijs ongeveer is, ik dacht iets van een € 800 maar dat kan ook een prijs zijn die niet up-to-date is dus vraag ik het maar even.

Alvast bedankt en vele groeten.

Ik had toch graag een antwoord gekregen op mijn vragen.

Zijn er dan werkelijk zo weing mensen met een Mc-307? ik had er toch wel enkele gezien op hier op het forum.

Jammer.

Origineel geplaatst door Steven V
Ik had hieromtrent ook enkele vraagjes:
1) Is de MC-307 eigenlijk een goeie keus bij dit soort toepassingen (live gebruik dus samen met draaitafels)?
2) Graag had ik ook geweten of het chassis metaal is, of plastic zoals de D2 (dat vind ik eigenlijk wel jammer eraan)?
3) Is het nu mogelijk om parts uit patterns te kopiëren naar een user pattern?
4) Kunnen de preset patches en patterns overschreven worden? Bij de D2 is dit niet het geval en dat vind ik toch wel een waste of memory...
5) Werkt de tap tempo functie naar behoren of net zoals bij de D2 (telkens 5-10 BPM ernaast dus)?
6) En natuurlijk hoeveel de prijs ongeveer is, ik dacht iets van een € 800 maar dat kan ook een prijs zijn die niet up-to-date is dus vraag ik het maar even.

1) live met draaitafels moet kunnen, er zit niet voor niks die "turntable emulation" meuk op. En t werkt ook (ben ook n slaapkamer-DJ). Je kunt met knoppen instellen of je wilt dat de slider alleen tempo of alleen pitch of tempo en pitch (zoals bij platen) beinvloedt. Pitch verandering wordt niet naar midi out gestuurd.

2) half-half

3) dat weet ik niet....ik maak mijn eigen patterns from scratch :D

4) preset patches en patterns kunnen beiden niet overschreven worden. Maar je hebt user ruimte voor zowel patches als patterns.

5) Tap functie werkt bij mij nooit naar behoren, maar met tap in combinatie met die turntable slider moet een bpm nauwkeurig te achterhalen zijn (als je aan die slider zit verandert het led met bpm mee)

6) ik zie ze wel eens voor 400-450 euro langskomen in advertenties

Bedankt hoor :)

Vandaag heb ik een mail gehad van de winkel waar ik normaal dergelijke spullen haal, en die vertelde me dat de MC-307 niet meer leverbaar is. das wel jammer natuurlijk omdat het de enige groovebox is die zo'n turntable emulation systeem heeft, en das wel belangrijk voor mij... (MC-909 heeft dit weer ook maar is toch een beetje te kostelijk).

400-450 euro. das echt niet veel nee. ik had nog een webshop gezien die een winkel heeft in roeselare maar die vragen nog de volle prijs (835 euro). Als ge zo'n aanbieding tegenkomt, wilt ge die dan posten s.v.p.? Bedankt alvast.

1. ik denk het wel.. je kan je sequence remmen..of een zetje geven..of met die pitch slider sneller/langzamer zetten..

2. nee..chassis is plastic. Het apparaat weegt geen moer en voelt cheap aan. Voorzichtig mee zijn dus!

3. ja

4. nee

5. rond de 350 euro is een goede prijs denk ik

let op! de bedoelde prijzen gelden voor de 2e hands markt he

En is de onderplaat ook van plastiek? of van metaal zoals bij mijn D2? En weet je ook of er eventueel een draagtas of flightcase is waar de 307 in past?

Alvast al bedankt voor je reactie. It's a help :)

Ik ben nu nog maar eens aan het zoeken met google... nergens een prijs onder de 750 tot nu toe.

En als ik echt een winkel vind waar ze hem voor 350 of 400 hebben dan haal ik hem morgen al bij wijze van spreken.

Origineel geplaatst door Pjotr G
let op! de bedoelde prijzen gelden voor de 2e hands markt he

Ach zo ja. Vond het toch al een beetje vreemd dat die betreffende winkel er 835 voor vroeg.

de onderkant is een metalen plaat.

Back