SH 1000 perikelen

Kekke466

Old New Wave
Ik heb me weer eens op een knutselwerk gericht en vroeg me af of iemand soortegelijke problemen heeft gehad.

-Het probleem bestaat erin dat niet iedere octaaf perfect kan gestemd worden, zoals in: als er een octaaf gestemd is, is de andere iets ontstemd. (Dit hoort toch niet zo?) Als iemand wat calibratie materiaal heeft is dit altijd welkom.

-Er zit ook een verschrikkelijk stroeve fader op de freq., iemand soms tips om die wat soepeler te laten schuiven? Als ik hem uit elkaar zou halen, mag je die cap van het knopje er zo maar aftrekken? Het lijkt verschrikkelijk vast te zitten.

De toetsen heb ik reeds helemaal gesmeerd en ook de toetscontacten zijn al lekker in orde.

het oktaafprobleem ligt of aan de keyboard scaling of aan de oscillator scaling.
dit moet dus afgeregeld worden.
kan je zelf doen, als je handig met dit soort dingen ben.
groeten,
jeroen

Is dat de potmeter die onderaan zit? Voor de keyboard scaling?

Ik heb hier een oscilloscoop staan en frequentie meter, maar ik heb niet echt een calibratiemanual zoals van andere synths die o.a. de bias en dergelijke aangeven.

waar de potmeters voor de calibratie bij de sh1000 verstopt zitten weet ik zo niet, deze heb ik nog nooit onderhanden gehad.
zoek een service manual, of schema ( moet voldoende zijn).
je hebt nodig, een digitale voltmeter ( een beetje een goeie) en een stabiele testtoon( andere synth???!!)
eerst het keyboard netjes op 1v/okt, of wat het hoort te zijn, afregelen, en dan de vco's netjes op 1v/okt afregelen, daarvoor heb je de test-toon nodig, als oktaaf referentie.
kan natuurlijk ook met een frequentie meter, maar dan moet je tijdens het afregelen meestal de hele tijd op het ding kijken, werkt niet echt lekker.
ik gebruik meestal de ferq.meter alleen om na het afregelen even te dubbelchecken of het een en ander klopt.
groeten,
jeroen

ik heb een sh1000. en ook een servicd manual volgens mij. pm me effe je email dan zal ik m morgen even opzoeken en mailen als ik m vind.

een all-nighter aan de sh 1000 en hij staat nu gestemd! misschien toch aan een paar potjes te veel gedraait...

Back