vette compressor limiter oid voor analoge drums

Ik weet niet precies wat Koediman wil, maar ik heb het vermoeden dat het geen klap gaat uitmaken of het uiteindelijk een compressor, limiter, preamp, EQ of wat dan ook gaat worden.

[edit] zoals blijkt uit zijn vorige post welke tegelijk werd geschreven met deze post :)

Ergens in deze draad is de naam Dynamite gevallen.
Da's veel bang for the buck vind ik.
1176 is ook mooi.
Een mooie set buizen preamps of limiters doet ook goed zijn werk.
Je kan zelfs een gitaarversterker met microfoon overwegen.
Ow...en een Culture Vulture lijkt mij ook erg gaaf, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Misschien een licht overstuurde SSL channel strip?

- Goede crunch voor drums
- Comp/Lim
- EQ

ja, ik had jouw dingen al bekeken maar die lijken me te clean. overigens heb ik niet voor niks "oid" in de titel staan, ik zoek dus gewoon een apparaat waar je drums clean ingooit en waar ze dik/vet/vol weer uitkomen. ;)

budget tot aan de 1500 euro (voor dat bedrag moet het overigens wel moddervet worden)

Right, hoog tijd om mijn internet vocabulaire up te daten (cfr. oid)
Mja 'dik/vet/vol' is subjectief natuurlijk maar ik zou een '76, '78 FET nu niet bepaald clean noemen op gebied van comp/lim... :)
Maar goed ymmv

Ik denk dat ik me in jouw geval niet zou beperken tot 1 toestel...
Eerder een goedkopere deftige kleur comp/lim met bijvoorbeeld een Sherman Filterbank & een paar leuke overdrive/dist pedaaltjes...

Bijvoorbeeld:

(just thinking out loud)

2x FMR Audio PBC 6a (+/- 500€/stuk)
Deze gebruik je dan op individuele outs ofwel gewoon in stereo...

The PBC-6A features:
"Silk" and "Thick" modes
Balanced I/O
Side-chain Port
Detector Hi-Pass Filter
Feedback Drive
Variable Knee

Dan hou je nog wat geld over voor een Filterbank & wat leuke pedaaltjes die je naar believen in je signal chain verwerkt...

Weetje, electro harmonix blackfinger vind ik wel heftig klinken en als je hem een beetje laat oversturen krijg zo'n rollende beat. Lekker denderend. Wel even de buizen door een paar JJ's of sovtek LPS longplates vervangen. Hou je nog een hoop geld over. Die blackfinger kan je geluid best veel meer body geven.

ja, ik had jouw dingen al bekeken maar die lijken me te clean. overigens heb ik niet voor niks "oid" in de titel staan, ik zoek dus gewoon een apparaat waar je drums clean ingooit en waar ze dik/vet/vol weer uitkomen. ;)

budget tot aan de 1500 euro (voor dat bedrag moet het overigens wel moddervet worden)

Koop gewoon een serge wave processor m-odule ;)
FF een vluggerte voor hoe de vervormingen kunnen klinken manueel.

Acetone door WaveX

bedankt voor die laatste paar tips. het zou erg helpen als degene die de apparaten ook echt in huis hebben even snel een tr beatje erdoorheen halen. wat mij betreft die beat van lectra (het eerste cleane begin dan) hoewel ik persoonlijk meer van wat minder drukke iets slowere beats ben.

anders wordt het inderdaad een beetje met apparaten gooien en hoewel ik alles in overweging neem en ga googlen zijn audiofragmenten toch wel een tikkie nuttiger. (uiteraard ben je er dan nog niet wegens verschillende instellingen etc maar iig wel wat verder als alleen maar namen van apparaten)

nogmaals dank aan iedereen voor de suggesties en info!

edit: gelijk gepost met mono's post, thx voor het fragment maar ik zoek toch een iets andere sound mono ;)

Je kan ook met een drumcomputertje naar feedback gaan om het uit te proberen. En die blackfinger kost 189,- is een buizen compressor die ook lekkere buizen oversturing kan geven als je dat wil. Daarnaast kan hij de boel ook lekker boosten. Buizen vervangen en je hebt voor niet zoveel geld een(of 2)leuke muziekale compressor(s). Dan kan je voor de rest nog iets leuks kopen.

hou er even rekening mee dat hoe harder je iets compressed, hoe meer laag je verliest. Dus om iets vol en vet te krijgen zul je ook moet eq-en. Een Distresor of een een 1176 achtige compressor geeft wel een lekkere pop / smack aan je geluid, maar een analoge kickdrum wordt er niet "voller" van.
In mijn ervaring werkt een heftige compressor altijd meer op de snare en highhats.

Trouwens, een goeie preamp (API ofzo) maakt wel eigenlijk ALLES voller. Meer laag, meer hoog etc...

Toch, het zijn allemaal redelijk subtiele dingen. Staar je er niet blind op. Het verschil is hoorbaar, maar daar moet je wel een redelijk getraind oor voor hebben.

Hij word met 300volt gestookt, als je daar je geluid niet mee kan op pompen weet ik het ook niet meer.

Ik snap dat 300V nodig is om buizen een beetje gaande te krijgen, maar je moet niet de hitte die van buizen afkomst met "warmte" in geluid. Die taalkundige vergelijking maken veel mensen...maar solid state kan net zo warm, zo niet warmer klinken...denk aan Neve of API ofzo....

Ik heb een Electro Harmonix LPB2 gehad, maar vond dat maar niets eigenlijk.

Solid state is de nieuwe buizen, weetjewel...8)

hou er even rekening mee dat hoe harder je iets compressed, hoe meer laag je verliest. Dus om iets vol en vet te krijgen zul je ook moet eq-en. Een Distresor of een een 1176 achtige compressor geeft wel een lekkere pop / smack aan je geluid, maar een analoge kickdrum wordt er niet "voller" van.
In mijn ervaring werkt een heftige compressor altijd meer op de snare en highhats.

Trouwens, een goeie preamp (API ofzo) maakt wel eigenlijk ALLES voller. Meer laag, meer hoog etc...

Toch, het zijn allemaal redelijk subtiele dingen. Staar je er niet blind op. Het verschil is hoorbaar, maar daar moet je wel een redelijk getraind oor voor hebben.
klopt,. daar is parallel compressie dan weer goed voor kan je ieder instrument een eigen hoeveelheid compressie geven d.m.v. de send

interessante observatie nolet. api valt buiten m'n budget maar wat zijn de goede alternatieven?

die blackfinger ga ik overigens op zeker ff checken hoor!

Geen idee wat een alternatief voor API is. Ik heb ook maar 1 API preamp (naast wat lower end apparaten zoals Mackie enzo) en ik kan alleen maar zeggen dat alles eigenlijk teveel wordt als je er iets doorheen stuurt. Maar dat is dus GOED! Je hoeft alleen maar dingen weg te halen ipv te proberen dingen te boosten of op te pompen met kunstmatige kleurstoffen...

API is wel duur, maar je hoort het wel...geen geintje.

Ik zou, om goedkoper toch een vet geluid te krijgen, een UAD-2 kopen. Als je niet perse hardware nodig hebt is dat de beste manier om dichtbij dat volle, romige geluide te horen wat je op je favoriete platen hoort. Een 1176 en een Pultec op de UAD-2 (of 1) klinkt eigenlijk verschrikkelijk goed.

Na heel wat prosumer spul gehad te hebben (Focusrite Compounder, Alesis, Joemeek etc. etc.) zijn de UAD plugs toch echt beter dan die dingen.

sja, UAD lijkt me echt wel okee, alleen doe ik vrijwel niks ITB dus wil het graag op hardware houden. ook al omdat ik graag snel wil werken. vandaar dus ook m'n vraag om een simpel apparaat wat direkt beats vetter maakt.

die blackfinger ga ik overigens op zeker ff checken hoor!

Weet je, ik heb die Blackfinger nog nooit gehoord, maar toch ben ik ZEER sceptisch of zo'n pedaal iets gaat toevoegen dat je echt wil. Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat voor een dubbeltje op de eerste rij zitten er gewoon niet bij is in audio land.
Ik wil niet deze thread hijacken, en niet overkomen als een gear snob met teveel geld enzo, maar verwacht niet teveel van zo'n machientje van 189 euro. Ik heb zelf ook jaren gezocht naar *dat* geluid. Het geluid dat je op platen hoort. Een 808 loop op een Micheal Jackson plaat ofzo. Ik ben bang dat dat gewoon ERG veel geld kost om te halen.
Om mezelf maar direct tegen te spreken: als je vette nummers maakt voor jezelf of voor een kleine underground release maakt het geen flikker uit. Doe het met wat je hebt. Dat draagt alleen maar bij aan de charme. Maar verwacht geen wonderen.

valley people 610 zal ik ook eens in de gaten houden. alleen nogal lastig te vinden schijnt.

Klopt ja, heb er de laatste jaren in NL/ BE 1 voorbij zien komen en die staat nu hier ;) Heb ff wat trubbels met m'n pc, maar zodra ik weer up-and-running ben zal ik eens een demootje maken.

ik zoek niet persee een super-ruimtelijk topstudiogeluid maar het moet ook niet te ghetto worden. dus graag dik geluid met een rand(je) dat tevens dynamisch blijft/klinkt.

vandaar dat m'n eerste gedachte de culture vulture was. die blackfinger zou daar wellicht een cheapo alternatief voor kunnen zijn. ik zou ze erg graag eens naast elkaar horen.

Back