Compressievraagje(s)

Stat-X

Maar das logisch
Hallo Mede-SFers,

Misschien kom ik nu wel een beetje over als een n00b, maar ik heb een aantal vragen betreffende compressie.

Ik weet hoe compressie werkt, wat het doet (en wat het niet doet), dat is het probleem niet. Wat ik me meer afvraag is hoe ik het moet toepassen. (Waarop wel en waarop niet? Hoe moet ik het ongeveer instellen, waar zal ik beginnen? Multiband compressie of niet? Is het wel noodzakelijk om dit kanaal te compressen? Wat te doen bij een heel breed frequentiespectrum? Enzovoorts, enzovoorts)

Ik hoop dat een van jullie me kan voorzien van wat nuttige tips, want qua compressie kan ik ze zeker wel gebruiken:) Bedankt voor de hulp alvast!:okdan:

(Ik heb al gezocht met de zoekfunctie ja, maar ik kon niets nuttigs vinden)

Als je weet hoe compressie werkt dan weet je ook hoe je het toe moet passen. Ik zou zeggen nog ff door-googlen.

Tracks bouwen. Meters maken en vaak op je smoel gaan.

Compressie is niks anders dan het verkleinen van dynamiek (wat zacht is harder maken, en wat daardoor te hard wordt zachter maken). Wanneer je dat onthoudt dan weet je wanneer je een compressor kunt gebruiken. Een multiband compressor verkleint ook de dynamiek maar kan dat voor verschillende frequentie banden afzonderlijk doen.

Voorbeeld: Je kunt het gebruiken om een zang partij een wat evenwichtigere level balans te geven. Dus dingen die zacht gezongen zijn wat harder maken, en de hardere passages worden wat zachter gemaakt. Vaak wordt de zang daardoor wat meer verstaanbaar. De zachte passages vallen dan niet zo weg.

Back