Typische sounds

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Stabby

Ouwe rot
Het zou wel een leuk idee zijn om ruwweg te beschrijven hoe typische geluidjes eruit zien, bv hoe maak je een sweep, een scheurende bass of een bepaalde FX-sound. Dat zou wel handig zijn voor de beginners en veel leuker dan al die tutorials.

Dus nu vertik je het al om tutorials te lezen (tutorials zijn net gemaakt voor beginners) en wil je je eigen persoonlijke tutorial?
Neem eens wat initiatief, zoek op het net. Ik heb je al een link gegeven naar Sound on Sound. Zoek eens op kvraudio bij sounddesign, en vooral DOE IETS. Het gaat echt wel bergaf met jou....

hint: ontleed eens de presets op je Mopho, download een gratis vst (synth1) en kijk hoe ze het daar doen, en vooral DOE IETS...
....en post je bevindingen hier.

het snelste leer je door bestaande presets te ontleden...
ofterwijl: parameter veranderen... luisteren wat er met het geluid gebeurd en weer terug zetten naar oude waarde... dan andere parameter... enz enz...

vraag je af waarom er bijv een bepaalde golfvorm is gebruikt, waarom het filter zus en zo is ingesteld,
kijk naar de envelope(s) en/of Lfo(s) en waar deze op aan zijn gesloten en met hoeveel diepte...

of begin anders eens met een init(ial) preset... dus
- alle modulatie op 0
- osc(s) op saw, octave: 8
- filter cutoff op 10, reso op 0
- envelopes A, D en R op 0 en S op 10
- andere functies (mits aanwezig) zoals Ringmod, Sync en Xmod uitzetten

en dan zelf gaan bouwen en ook weer luisteren wat elke parameter doet qua verandering...

en on top of all that: weet hoe je bestaande geluiden (in het echt) kan ontleden en vertalen naar synthese...
zo, en nu aan het werk jij! :smeris:

Laatst gewijzigd:
Stabby,

Vanaf 20 augustus 2008 (de dag dat je je registreerde hier) heb jij:

1. 70 draadjes gestart, waarvan voor zeker 95% al draadjes bestaan.

2. Een rode draad door deze door jou gestarte discussies is dat je om raad/advies/tips vraagt en je de deze in de draad in de wind slaat óf van gedachten veranderd (bijvoorbeeld aanschaf gitaar en 1 referentie monitor: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=102837 )

3. Je duidelijk niet gemotiveerd ben om je op de onderwerpen klanksynthese en muziekproductie in te lezen
Ik lees niet graag op internet. Dan weet ik sowieso dat er nooit wat zal van komen. Ik heb liever een boek in mijn handen....
.....Het is wel een erg duur boek en lijkt me wat te uitgebreid. Ziet er zeker een leuke suggestie uit, maar ik heb er de tijd niet voor.

Ik mij heb voorgenomen dat dit mijn allerlaatste antwoord is op een door jou gestarte draad. Voor een serieuze beoefening van een hobby (want ik neem aan dat muziekmaken dat voor jou is) heb je nou eenmaal een bepaalde basiskennis nodig.

Voor de laatste keer wat links (waarschijnlijk een tevergeefse poging):
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=67701
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Ik wil Stabby het advies geven om de zoekfunctie en bovenstaande tips eens te gebruiken. Alles eindeloos herhalen heeft weinig zin.

Bericht door een moderator:
en omdat ik het kan, als mod zijnde

sweep, een scheurende bass of een bepaalde FX-sound
Nu noem je juist 3 geluiden die absoluut niet typisch zijn. "Scheurend" is een vage term, "bepaalde FX" is niks specifieks, en een sweep komt ook in een dozijn varianten. Niet voor niks dat men vraagt om de artiest en tracknaam, en waar het in de track voorkomt.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back