versterken van midisignalen

jwhagenbeek

Ouwe rot
voor mijn 303clone heb ik sterkere midisignalen nodig dan mn pc en mn masterkeys uitsturen. kan ik deze versterken? ik heb van robert van syntecno al begrepen dat dit niet met bijvoorbeeld een antenneversterker gaat.

zo eenvoudig is het allemaal niet met dat versterken.
Er gaat [simpel verteld] data van een bepaalde spanning, van het ene stuk gear naar een ander stuk gear.
Maar dit gaat dus ook over en weer.
Nu zit er aan beide kanten vaak een buffer in de vorm van een optocoupler .

Dus ik denk eerder dat er in de midi signaal opwekking/buffer iets niet goed gaat .
Een optocoupler bestaat uit een simpel ledje...en die gaan soms wel eens kapot of de lichtopbrengst word een stuk minder [jou probleem dus met data verlies]

das in dit geval moeilijk te beoordelen of het aan een ledje ligt, de maker syntecno, heeft mij meegedeeld dat dat een eigenschap is van het apparaat waardoor hij niet in nieuwere systemen is te gebruiken. iedereen met deze 303clone heeft dat.

voor mijn 303clone heb ik sterkere midisignalen nodig dan mn pc en mn masterkeys uitsturen. kan ik deze versterken? ik heb van robert van syntecno al begrepen dat dit niet met bijvoorbeeld een antenneversterker gaat.

vreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeemd, wat je kan doen is de weerstand die voor de opto zit wat verkleinen.
maar midi nu is exact hetzelfde als midi vroeger, qua signaal, dus ik denk dat ze je aan het foppen zijn die rakkers van syntechno.
groetne,
jeroen

Dat is idd wel erg vreemd allemaal...wat voor optocoupler zit erin? Is vaak een 8 DIP chippie vlakbij de midi ingang. Bv 6N138, PC900V....

hmm, in een grijs verleden had ik geloof ik ooit iets met midi kabels waarvan er maar 3 aders gebruikt worden terwijl mijn atari perse een midi kabel wou waar alle 5 aders aanwezig waren
maar misschien hou ik mezelf voor de gek, te lang geleden

heel vreemd lijkt het niet te zijn, meer forumleden kennen deze plexiglas bak en iedereen kent dit probleem, ook syntecno zelf. jammer want het is een hele mooie copie van de originele 303 en ook een heel fijn geluid.

zal eens kijken wat voor een opto er in zit

wel goed gefopt dan! weet namelijk zeker dat ik mn 303 ding met een atari kan aansturen en niet met een pc, ook niet met een keyboard en weer wel met een electribe.... rara hoe kan dat??????

dan voldoet de 303 gewoon niet aan de midi spec's, heeft niets met leeftijd van midi te maken.
en bij PC's zitten vaak crap midi interfaces, die ook niet aan de spec's voldoen.

als de 303 slecht reageerd met midi over het algemeen , dan zou het wel eens kunnen dat syntechno z'n werk niet helemaal goed gedaan heeft qua programmeren.
wat voor een opto zit erin?
groeten,
jeroen

die zou het gewoon moeten doen.
is de serieweerstand vanaf de midi in naar de opto 220 ohm?
( dat is de standaardwaarde voor een midi in IF.)
als hij groter is, >> verkleinen naar 220 ohm.
als het 220 ohm is, maak er dan eens 120 ohm van.
in hele zeldzame gevallen wil de opto wel een stuk zijn, maar dan doet het meestal niets meer.
groeten,
jeroen

eehm rood rood bruin goud ... 220 ohm dus klopt
ik denk dat het eerder iets te maken heeft met wat verkeerde midispecs als ik bijvoorbeeld aan een knop van de electribe draai (die volgens mij system excl. uitstuurd) dan gaat ie ook piepen.

eehm rood rood bruin goud ... 220 ohm dus klopt
ik denk dat het eerder iets te maken heeft met wat verkeerde midispecs als ik bijvoorbeeld aan een knop van de electribe draai (die volgens mij system excl. uitstuurd) dan gaat ie ook piepen.

een masterkeyboard of een sequencer zou natuurlijk gewoon moeten werken.
hebben meer mensen dit probleem?
( zo Ja , software probleem, en bij nee waarschijnlijk toch de harde waren)
is er een schema?
dan kan ik kijken waar het evt. fout kan gaan.
groetne,
jeroen

Back