Advies gevraagd over aanschaf Roland SH 201

deat

Nieuwkomer
Hallo allemaal:doei:

Een mens moet ergens beginnen, nietwaar? Ik ook: ik wil mijn eigen sounds gaan maken met een VA syntesizer. Lekker aan die oscilators draaien dus, in plaats van de presets te gebruiken.

Om mij te verdiepen in deze edele kunst, heb ik een leuke synthesizer gezien in de lokale muziekwinkel: de Roland SH 201.
Hij is superoverzichtelijk voor een beginner. Er staan zelf pijltjes op waarmee je de flow van het signaal kunt volgen.
Hij is ook betaalbaar (€ 550) Ik wil geen 1000 euro uitgeven aan iets waarvan ik eigenlijk nog niet goed weet hoe het werkt, snappie.
Aan de andere kant doet de SH 201 mij een beetje 'speelgoed'-achtig aan. Hij is helemaal van plastic.
De sounds lijken mij wel oke, maar zoals gezegd, ik ben een newbee....

Mijn concrete vraag luidt: heeft iemand sterke gevoelens omtrent het af- of aanraden van de Roland SH 201? En wat is er nog meer op de markt aan vergelijkbare producten in deze prijsklasse?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input.

Ik zou sowieso afraden om als beginner voor een nieuwe synth te gaan en in plaats daarvan voor tweedehands te kiezen. Dat scheelt een hoop geld, je kunt vaak voor hetzelfde geld een kwalitatief beter apparaat kopen en bij doorverkoop maak je geen/weinig verlies.

Qua keuze, hoe zie je het precies voor je?
Wil je een keyboard of mag het een module zijn die je aanstuurt met een (PC) sequencer?
Wil je alles op het apparaat zelf doen of wil je ook een PC editor gebruiken?
Wat voor soort geluiden wil je maken/waar liggen je interesses qua genres en sounds?

In deze prijsklasse is best een hoop leuks te krijgen, naast de SH201 denk ik bijvoorbeeld aan de Virus B, DSI Evolver, DSI Mopho, Micron, Microkorg, Blofeld, Nord Lead etc. etc.

Laatst gewijzigd:
Een tweedehands JP8000 kun je voor dat geld ook krijgen, die is kwa klankkarakter wat "echter" en minstens net zo hands-on, dus dat is ook een goede optie. Wat je zegt over het "speelgoedgehalte" van de SH201 is wel een beetje waar, niet alleen wat de materialen betreft. Maar dat kan voor een beginner ook wel weer makkelijk zijn.
Naast Napol0n's lijstje kun je ook nog denken aan een Novation Supernova (II) en bijv. een Yamaha AN1x als masterkeyboard, heb je ongeveer hetzelfde geld uitgegeven.

Back