Auto Ducken / Side chain

lol. point taken :)

Wat ik dus echt niet snap, is dat je in logic alles met elkaar kunt sidechainen, en in cubase niet...da klopt toch niet?!

Met Cubase (SX3 en groter) gaat het zeker wel hoor.
Tis alleen ietsjes ingewikkelder als bij bv Ableton.
Met logic heb ikzelf geen ervaring.

Bij SX3:
Dit haalde ik uit mijn grote spreukenboek. 8~
Maak groupchannel aan met twee childbusses (Quadro 1 stereo + 1 stereo Ls+Rs) De output kan gewoon naar de mix.
Zet de output van de kick naar deze groupchannel.
Maak een baseline of pad en zet de output naar de stereobus van de groupchannel. Zet de compressor (MET SIDECHAINFUNKTIE) op de insert van de groupchannel.

klaar :Z

@ AOR:

Je zegt dat het wel over vst kanalen kan, zou je mischien kunnen zeggen hoe dit werkt?

Mvg Michel.

ps vette track trouwens!

welke versie van Cubase gebruik je? Want er zijn verschillende manieren voor verschillende Cubase versies... Groupchannel aanmaken daar begint het iig!

Ik gebruik versie Sx 3...

okay dan dan klopt die link naar youtube wel :)

http://www.twistedlemon.nl/site/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=28

is ook een leuke side chain plug!

The following example will use a kick drum track to duck/compress a bass line track:

1) Define a new Quadro Group and in this group 2 child/sub-groups ("Stereo" and "Stereo (Rs Ls)").
(How to do: See Page19 in Operation Manual of SX3)
2) Route Bass track directly to "Stereo" of the Quadro group.
3) Route Kick track directly (or with Pre-Fader Send (see below)) to "Stereo (Rs Ls)" of the Quadro group.
4) Insert crunchessor in an insert-slot of the Quadro group.
Start with the preset "Club is pumping" (or pull the Drive-knob to maximum)
in Crunchessor to see/hear the effect.
Choose a Side-Chain channel in crunchessor (in this case "SC: 3+4").
Leave the Crunchessor window open to see the effect via the gain reduction meter:
When the kick drum sets in, the bass track will be ducked/compressed according to the
compressor settings applied to the plug-in.

Routing with Pre-Fader Send:
Why this method ?
Of course you can route the kick track directly to the Quadro group,
but you won't hear the kick drum at the stereo output bus in this case.
a) Route a send-slot of the kick track to the Quadro group and activate this send-slot.
b) Set Pre-Fader switch to ON (the "at" symbol).
(This is necessary to retain the control over the volume slider for the kick track)
c) Set the Send-Amount slider to 0 (CTRL left click on the slider).

Een update naar Cubase 4 of inmiddels 5 maakt het sidechainen nog makkelijker. Het is dan gewoon een questie van de sidechain knop op de desbetreffende plugin te activeren en vervolgens op het sidechain kanaal een send activeren en openzetten naar de plugin. Nadat je de sidechain hebt geactiveerd kan je deze automatisch kiezen.

Ik wilde even laten weten dat het allemaal gelukt is , en dat het ook allemaal werkt over de midi kanalen.

Allemaal bedankt!

Ik had dit geprobeerd met ook een gratis side chain plug-in, maar ik heb een Powercore, en volgens mij dat daar een plug-in bij.
Moet ik alleen allemaal nog even uitvogelen, maar denk dat die ook wel goed zal klinken.

Het is me eindelijk gelukt !!!

Cubase 5 is de bom omdat je geen aparte bussen hoeft aan te maken.
Alleen nu heb ik nog 1 vraag.

Is dit geluid ook te realiseren zonder dat je een duck gebruikt ???.

Zoals in het filmpje bij sander van doorn !

Want als ik nu een audio file er van wil maken zit altijd die kick er door heen.

grtz
s

Laatst gewijzigd:
Owwwwww thx to lynxxxx !

Na zijn uitleg ben ik nog wat gaan kloten.

Als je het op zijn manier doet en dan een busssss uitschakelt van je kick.
Hoor je geen kick maar wel het gewenste effect.

Denk dat logic wel beter werkt dan

gtz

Back