Origineel geplaatst door Arv
inderdaad zeg, het enige zinnige wat hier wordt gezegd komt van Kymo..
Oke, soms komt er wat technisch geneuzel bij maar in 99% van de gevallen moet je gewoon afgaan op je oren. Niet zeiken over headroom, 16, 32, 64 weet-ik-ut hoeveel takke bits, gewoon LUISTEREN..
Ik word zo moe van dat geneuzel over dat bepaalde dingen MOETEN en dingen taboe zijn BAH. Gaat nergens over... Misschien dat het interressant over komt ofzo ik weet het niet?
Vergeet niet dat de leukste, interressantste muziek tot stand gekomen is door 'bending the rules' !
zo dat was het weer..
nah dacht het niet .. je oren zeggen niets
als je alleen maar plat gecompressede tracks gehoord heb .. weet je ook niet wat een open en transparant geluid is ...
ik heb genoeg dingen gehoord waarvan ik zeg oke klinkt best oke .. maar als ik dan er iets anders .. lees profi naast leg .. dan valt het toch vaak in het niets ....
persoonlijk normalise ik nooit .... reken fouten of niet .. als het harder moet dan gebruik ik de faders wel daar voor
is precies hetzelfde ...
De truuk die ik vaak toepas is beats en bass als eerste
en dan leifst zo dynamiek vol maar toch tegen het dakje aan en compressen of soms limitn als de peaks te groot zijn ..
als de beats en bass klaar zijn dan pas de rest toeveogen in de mix ..
vaak pas ik nog wel wat aan de beats en bass qua volume, compressie of eq .. maar leifst zo min mogelijk ..
je kan trouwens op een goede digitale/analoge db meter precies zien of je tegen het dakje aanzit of niet en wat de dynamiek is .. de dynamiek kan je zien door te kijken hoe ver de meter terugvalt als er effe geen beat is ofzow ..
maar dat ligt ook aan de instelligen .. rms, peak enzovoort
kijk ook eens naar proffesionele opnames .. daar zie je vaak dat er veel afspeeld in bovenste helft van de meter
als er alleen op de laatste paar db's iets plaats vind dan is je mix te vol.
vaak zitten er bij mijn beats de snare en bassdrum tegen het dakje aan ... soms de snare niet maar vaak wel .. de rest zit meestal op de achtergrond .. dat van de snare komt ook omdat ik graag de snare met redlijk wat laag er in stop .. das wel tricky wat dan slipte soms je mix nog meer dicht .. maar vooral bij de wat kalere mixen is een punchy snare weer erg lekker ..
ook kijk ik graag in winamp naar het spectrum .. dat vind ik ook fijn om te zien hoe en wat en kan snel relaties leggen tussen dynamiek mix en enz.
vaak gaat er bij mij ook nog over de hardlimiter van cooledit over de eindmix overheen
max. 6 db maar vaak eronder .. ik wil meestal iets van 0,0XXX clipping .. is het hoger dan dat .. dan kijk ik wat de clipping is bij minder dan 6 db op pompen ..
Dit is een beetje mijn manier van werken met het oog op headroom en dynamiek enzow