Gedachten over NI's Traktor 2

olafmol

[EXPANSIONS]
aloha,

afgelopen weekend eens lopen spelen met Native Instruments Traktor 2 .... een software based DJ tool....... en ik moet zeggen: ben best wel impressed....

je kan nl heel snel nummers pitchen en syncen zodat ze synchroon met elkaar lopen, er zitten goede EQ's en filters op, maar het mooiste: je kan beat-syncronised loop zetten, in realtime.....gewoon ff loop in drukken op het juiste moment, en daarvoor het juiste aantal maten ingeven, en voila...je kan ook per nummer loops en cue-punten van te voren opslaan....of in realtime de loop vergroten/verkleinen/verschuiven....

wat me opvalt: doordat je je veel minder met het beatmatchen e.d. hoeft bezig te houden, en je door die auto sync opties ook nummers kunt mixen die je normaal helemaal niet strak kan krijgen (bv oude disco of funk platen) en doordat je met digitale audio files kan werken en dus ook je eigen tracks, loops, obscure remixes etc. kan gebruiken kan je je veel meer focussen op de "content", de muziek zelf dus, en daar ook veel creatiever mee omgaan, door bv stukjes in realtime te loopen en deze dan in te filteren met andere loops e.d., vage oude disco tracks loopen en filteren, en dat alles superstrak in sync met je andere track....... ik heb het gevoel dat je op deze manier een veel interessantere set kan neerzetten voor je publiek, met veel meer verrassingen, maar ook veel meer muziek die je anders bijna niet kan mixen zonder trainwrecks e.d. .... het mooiste is natuurlijk een soort combi van traktor2 en ableton live, dus ook nog effecten e.d. erbij voor echt een soort combi van live performance en DJ'en in 1 programma, maar traktor 2 en bv een pioneer mixer met effecten komt ook al heel dichtbij.......

wat is jullie idee hierover?

Olaf

klinkt alsof de kunst verloren gaat!

tja wat zal ik zeggen..persoonlijk vinnik beatmatchen een truukje, net als fietsen....het stelt niet zoveel voor als je enig ritmegevoel hebt..... als je het een keer kan verleer je het ook niet echt...... en dingen als toonsoorten vergelijken, EQ'en e.d. moet je nog steeds doen....maar de focus verspringt van de aandacht voor de techniek naar de inhoud, en daar draait het natuurlijk altijd om...de muziek zeg maar...

misschien te vergelijken met het samplen van een gitaar-lick vs. het kunnen bespelen van die gitaar: je hoeft de techniek niet onder de knie te hebben om nog steeds hele vette muziek te maken waarvan iedereen uit z'n dak gaat....en een gitaarvirtuoos kan ook hele klote-muziek maken......zoiets zeg maar..

DJ'en vinnik zelf ook geen kunst, maar vakmanschap...al zal VIP-DJ Oxysept dat niet met me eens zijn ;)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
DJ'en vinnik zelf ook geen kunst, maar vakmanschap...al zal VIP-DJ Oxysept dat niet met me eens zijn ;)

hahaha, ja, ik had m al gezien :D

djoxy2.jpg

op maarwatishet.com, wat een geniale site zeg...
oxysept is echt mijn held... neem m mee naar de volgende meeting olaf! ik wil die leip wel eens spreken :okdan:

oh jee, ik ben off-topic bezig he? eh... ik ben VOOR meer software!

ik zal es kijken wat ik kan regelen, al zit VIP-DJ oxysept natuurlijk vaak in het buitenland om z'n klank-kast te verrijken met nieuwe sounds :)

ik ben erg benieuwd .. ik ga hem zo eens proberen
ik heb proberen platen te mixen met ableton live maar vond het niet super
i'll let you know what i think !

bij ableton live versie 2 hebben ze nu wat meer support voor complete tracks ingebouwd....je kan nu dus een hele audio-stream/file in sync afspelen, naast loops, en er zit ook een crossfader schuivie bij...misschien dat dat helpt....

Olaf

Origineel geplaatst door Pjotr G
klinkt alsof de kunst verloren gaat!

zeker nooit geprobeerd 2 handgedrumde platen te mixen ?

:L :P

Heb m vorige week binnen gekregen, de 2.0 versie is een geweldige verbetering van de eerdere 1.0 versie. De kill switches en loop functies werken fantastisch, qua sync loopt 2.0 ook een stuk stabieler dan de voorganger. Wat helaas nog niet is opgelost is het probleem met de initiele bpm timing, die wil nog wel eens verdubbelen of halveren.

Ik sluit me verder volledig aan bij olaf, ik kan het niet beter formuleren.

:dj: :koffie:

wat me na wat testen nog wel opvalt is dat na het drukken van het sync knoppie de boel nog wel eens na een tijdje uit mekaar wil gaan lopen terwijl ie wel de pitch op de juiste stand heeft gezet....als ik zelf "gewoon" mix (dus niet met traktor) dan kan ik em netjes strak zetten en dan blijft ie ook strak lopen......heb jij daar ook last van knaller?

Olaf

Olaf,

Ja heb ik zelf ook nog problemen mee, ik vermoed zelf dat het te maken heeft met de systeemconfiguratie en het besturingssysteem. Na het migreren van 98se naar win2k is het bij mij een stuk verbeterd, win2k gaat dan ook beter om met het toewijzing van processorcapaciteit. (las ik laatst ergens dat Michel de Hey final scratch draait op een linux bak?)..
Gebruik verder de asio driver van creamware op 2/6 ms latency.

Het kan natuurlijk ook liggen aan de mp3/wav file die met een rotte draaitafel is opgenomen! 8P

Vooralsnog houd ik mijn vinger dicht bij de "B" toets en houd de sync goed iin de gaten ;)

Het is overigens best te doen hoor, sommige nummers lopen geheel in sync zonder bijsturen, bij andere gaat het minder lekker, volgende week krijg ik een nieuwe laptop die ik dedicated voor audio ga inrichten, hopelijk wordt het dan beter.

ik draai zelf win98SE en mijn latency is perfect met andere proggies ...dus lijkt me sterk dat het met een ander OS ineens beter zou gaan....zou ik wel vervelend vinden ;)

volgens mij zit het em erin dat ie continue die beats loopt aan te passen/te reviewen ofzo...... mmm.. nou als dat echt zo is dan is het gewoon niet bruikbaar in de praktijk.....vinnik dan...het mag niet zo zijn dat als de tempo's echt gelijk lopen en het nummer zelf is gewoon strak met een drumcomputer/sequencer gemaakt de beats uit mekaar gaan schuiven..... daar mogen zij bij NI dan nog eens goed naar kijken...

Olaf

Ik heb nooit met Traktor gewerkt hoor, maar ik heb wel es gehoord dat je die sync alleen even aan moet zetten om 2 dingen gelijk te krijgen, en daarna gewoon weer uit, anders gaat ie kennelijk proberen te syncen op breaks en zo. Misshcien bedoelen jullie wel iets anders, maar van de andere kant, misschien heb je er wat aan.

Origineel geplaatst door BDeep
Ik heb nooit met Traktor gewerkt hoor, maar ik heb wel es gehoord dat je die sync alleen even aan moet zetten om 2 dingen gelijk te krijgen, en daarna gewoon weer uit, anders gaat ie kennelijk proberen te syncen op breaks en zo. Misshcien bedoelen jullie wel iets anders, maar van de andere kant, misschien heb je er wat aan.

ik weet niet meer hoe het met traktor 1 zat, maar met traktor 2 druk je 1 keer op de sync knop, die kan je ook niet in en uitschakelen zeg maar........ en dan trekt ie de pitch gelijk..... dus dat is ook niet helemaal de oplossing.....

Olaf

hehehehe wat grappig
dit probleem had ik namelijk ook met ableton ...

echter ik heb de oplossing !!!

alleen ik ga niet vertellen hoe ... :D >:|

hij loopt nu zo strak as hell ... ( al 3 minuten ofzo)

alleen nu nog de test namelijk een handgedrumde plaat .....

en ik kan 1 puntje van de sluier oplichten ... en dat is de beatgrid ...

ben benieuwd of jullie het uitvinden ...>:|

maar serieus dit is echt mega mega mega cool !!!

ik neem aan dat ableton die losse slices in realtime quantised naar de beatgrid waar je het over hebt?

zo werkt traktor in ieder geval niet....die kijkt "gewoon" wat het bpm van je track is, en als je dan op sync klikt zet ie de pitch zo dat het bpm gelijkgetrokken wordt met de al spelende track...... verder worden ook de beats gelijk getrokken..... maarrrrr.... dan zouden bv gecomputeriseerde strakke house plaatjes gewoon strak gelijk moeten blijven doorlopen omdat het tempo exact gelijk is...maar dat gebeurt dus helaas niet

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
ik neem aan dat ableton die losse slices in realtime quantised naar de beatgrid waar je het over hebt?

zo werkt traktor in ieder geval niet....die kijkt "gewoon" wat het bpm van je track is, en als je dan op sync klikt zet ie de pitch zo dat het bpm gelijkgetrokken wordt met de al spelende track...... verder worden ook de beats gelijk getrokken..... maarrrrr.... dan zouden bv gecomputeriseerde strakke house plaatjes gewoon strak gelijk moeten blijven doorlopen omdat het tempo exact gelijk is...maar dat gebeurt dus helaas niet

Olaf
bij mij wel hoor :P

echter je moet wel met een beat marker werken ipv een normale cue
en vervolgens de originele bpm aanpassen zodat de beatgrid over al precies op de beat zit ....

zoek maar naar sync op hun forum word het netjes uitgelegd

bij ableton had ik ook dat het grid verliep met de beats
als je de grid op de beats heb liggen dan synced tie as hell

en vergeet niet snap to grid aan tezetten
bij het maken van de eerst beat marker !!!

en op dit moment heb ik er zelfs broken beat tracks inzitten en dat gaat ook prima

zo kijken of het jullie ook lukt :geslaagd:

ah gevonden in het forum..zal es proberen ;)

Olaf

ik ben een timing freak en dit is toch behoorlijk strak

disco is moeilijk want dan moet je met meerder beat markers gaan werken

anyway ik weet iig wel waar ik binnenkort een mix cd tje mee ga maken 8o)

mmm..nou ook met die beatmarker techniek (waaarvan ik het nu nog steeds niet helemaal snap) gaat het gewoon niet lekker met traktor2...... ik snap het niet, het lijkt wel alsof ie de timing/bpm niet goed kan uitlezen of bij het afspelen dingen laat verschuiven...... ze moeten dat proggie gewoon zo maken dat ie ofwel het juiste tempo WEL kan uitlezen, of dat ie echt de boel gaat syncen op beat-slices....

Olaf

Back