use your headroom

Is er nog iemand die wil uitleggen wat headroom is? Wat ik tot nu toe kan afleiden uit de discussies is dat het iets met de geluidssterkte te maken heeft, meer bepaald met de beweegruimte die je daar hebt, maar voor de rest...

ik denk dat je vraag niet beantwoord wordt omdat het nogal lastig uit te leggen is... in principe is je eigen verklaring al prima..
voorbeeldje... als je 24 bits opneemt en je geluidsnivo overstijgt nergens de -6db, dan heb je 6db headroom. je gebruikt dan echter maar 16bits, dus hebt geen echt profijt dat je met 24 bits opneemt, behalve dan dat je ruimte over hebt voor pieken die je niet over zou hebben als je tot 0db zou opnemen met 16 bits.... daarbij komt nog dat veel experts aanraden om bij digitaal opnemen altijd een aantal db headroom over te houden om de transients goed door te laten komen (zeg maar het attack gedeelte van drumsounds)

disclaimer... ik ben geen techneut en deze info is cijfermatig misschien niet geheel correct. 8)

Origineel geplaatst door kymo
Al dat technische geneuzel . Bah
Luister gewoon of het goed klink en daarmee basta.
Of neem eens tijd om compressie goed te begrijpen.
(aangezien dat onvermijdelijk gebruikt zal worden)
Dan hoef je minder naar head room te kijken.
vertrouw op je oren is mijn devies.

Ten eerste vind ik dit een hele iezegrimmige opmerking van je Kymo. Ten eerste stel ik deze vraag omdat ik mischien een RS7000 wil gaan kopen, en wil weten of ik er dan niet kwa dynamiek op achteruit ga op mijn huidige setup met alles op de pc.

Ten tweede: Als sommige mensen dit interessant vinden, laat ze dan lekker. Iedereen heeft zijn eigen manier. Waarom reageer je dan in deze topic (die ik zelf een hele goeie vind).
Als je nou eens gewoon de moeite neemt om de posts door te lezen zul je best nog eens wat leren.

Origineel geplaatst door Arv
inderdaad zeg, het enige zinnige wat hier wordt gezegd komt van Kymo..
Oke, soms komt er wat technisch geneuzel bij maar in 99% van de gevallen moet je gewoon afgaan op je oren. Niet zeiken over headroom, 16, 32, 64 weet-ik-ut hoeveel takke bits, gewoon LUISTEREN..
Ik word zo moe van dat geneuzel over dat bepaalde dingen MOETEN en dingen taboe zijn BAH. Gaat nergens over... Misschien dat het interressant over komt ofzo ik weet het niet?
Vergeet niet dat de leukste, interressantste muziek tot stand gekomen is door 'bending the rules' !

zo dat was het weer..

:bekdicht:

How you gonna bend the rules when you dont even know them???

En je gehoor hebben hun beperkingen, je gehoor is relatief,, jij hebt ook vast wel gehad dat je met een track bezig wast. Helemaal enthousiast mee zat te bumpen op je beats, maar toen je ineens je track vergeleek met een studiokwaliteit cd,,,, viel ie zwaaaaaaaar tegen.

Dat komt dus omdat je gehoor gewend, en relatief is. Je hebt dus objectieve criteria nodig om te kunnen horen. Dat kan dmv referenties met andere muziek, of spectram analyses, en KENNIS,,,, KNOWLEDGE IS POWER BABY..

Ik vind het zelf altijd flauw wanneer mensen jouw ideeen afdoen als onzin, alleen maar omdat je een dieper begrip wilt hebben van geluid.

Dan wil ik nog wel effies inhaken... elk bit dat je gebruikt (ik 16) geeft 6dB aan dynamiek. Dus 16 bits resolutie geeft een redelijk lekkere 96 dB, een grammofoon en radio iets van 50,60 tot 70 dB als ik het wel heb. Het is eigenlijk de verhouding tussen het zachtst opneem/weergeefbare, en het hardste. Net als een ruisverhouding, of kanaalscheiding tussen links en rechts, maar dat terzijde.

Dus met 96 dB hoef je niet echt tot-in-het-rood op te nemen, want er is al voldoende signaal in de onderste bitjes. De 24-bits fanaten beginnen nu te praten over: nog meer! Volgens mijn berekening (op het schooltje van de SAE.edu geleerd) 24x6 is 144 dB aan dynamiek. Maar dat getal hoor ik nooit!

Zelf neem ik in 16 bits op, en niet eens alles in het rood. Ik heb dus wat ruimte over zonder mijn hoofd te stoten, andaar de term headroom... je kunt nog wat extra op je tenen opnemen zonder bulten.

Mijn stelling: als je 24 bits opneemt, en je wilt een headroom van 6... tja, dat kan,aar dan zit je wel in het gevarengebied, want een enkele uitschieter knalt er al overheen en waarom zou je! Na de mix ga je meestal nog compressen en dan hou je aan dynamiek echts niks over, alles is hard, niet bij allemaal, maar van de dynamiek is weinig over.

Dat 24 bits verhaal is mij dus ook een beetje vreemd. Maar ik hoop iets meer over headroom te hebben uitgelegd.

Oh, en als je een keertje naar het Concertgebouw in Amsterdam gaat, kun je zelf nog eens horen wat echte dynamiek is: een plaatsje vooraan geeft je al een voortreffelijke > 120 dB!

Origineel geplaatst door bobaphat
Ten eerste vind ik dit een hele iezegrimmige opmerking van je Kymo. Ten eerste stel ik deze vraag omdat ik mischien een RS7000 wil gaan kopen, en wil weten of ik er dan niet kwa dynamiek op achteruit ga op mijn huidige setup met alles op de pc.

Ten tweede: Als sommige mensen dit interessant vinden, laat ze dan lekker. Iedereen heeft zijn eigen manier. Waarom reageer je dan in deze topic (die ik zelf een hele goeie vind).
Als je nou eens gewoon de moeite neemt om de posts door te lezen zul je best nog eens wat leren.

Antwoord een: Ja klopt ik zag een open doel en trapte ertegen.Er brak een technische discussie uit die niet meer over Head room ging geloof ik.had ik subtieler kunnen brengen.
Je zal nu dan je antwoord gevonden hebben op de vraag of je RS goed genoeg is neem ik aan.

2: Doe ik ook ;)

Totslot Geloof ik dat compressie de key is voor je head room probleem.
de compressor haalt die pieken gewoon weg.dus heb je meer head room
Dit kan je heel subtiel doen door een lage ratio te gebruiken (2 of >2)
Limit ten kan ook heel goed werken en zal je geluids dynamiek denk ik uiteindelijk het minst aantasten.
mits voorzichtig ingesteld.
Een beetje in het rood kan geen kwaad zolang je de dyna. of distortion niet aangetast worden.

Zo doe ik het tenminste

Lees eens dit stuk http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/tomlord.htm?session=84e749eb017e8aa78c55eb2ef662f2b0

Gaat over tom lord alge bekende producer die zweert bij compressie

Origineel geplaatst door koediman
ik denk dat je vraag niet beantwoord wordt omdat het nogal lastig uit te leggen is... in principe is je eigen verklaring al prima..
voorbeeldje... als je 24 bits opneemt en je geluidsnivo overstijgt nergens de -6db, dan heb je 6db headroom. je gebruikt dan echter maar 16bits, dus hebt geen echt profijt dat je met 24 bits opneemt, behalve dan dat je ruimte over hebt voor pieken die je niet over zou hebben als je tot 0db zou opnemen met 16 bits.... daarbij komt nog dat veel experts aanraden om bij digitaal opnemen altijd een aantal db headroom over te houden om de transients goed door te laten komen (zeg maar het attack gedeelte van drumsounds)

disclaimer... ik ben geen techneut en deze info is cijfermatig misschien niet geheel correct. 8)

Bedankt voor de uitleg. Ik begin het min of meer te begrijpen nu :halleluja

Origineel geplaatst door kymo
Antwoord een: Ja klopt ik zag een open doel en trapte ertegen.Er brak een technische discussie uit die niet meer over Head room ging geloof ik.had ik subtieler kunnen brengen.
Je zal nu dan je antwoord gevonden hebben op de vraag of je RS goed genoeg is neem ik aan.

2: Doe ik ook ;)

Totslot Geloof ik dat compressie de key is voor je head room probleem.
de compressor haalt die pieken gewoon weg.dus heb je meer head room
Dit kan je heel subtiel doen door een lage ratio te gebruiken (2 of >2)
Limit ten kan ook heel goed werken en zal je geluids dynamiek denk ik uiteindelijk het minst aantasten.
mits voorzichtig ingesteld.
Een beetje in het rood kan geen kwaad zolang je de dyna. of distortion niet aangetast worden.

Zo doe ik het tenminste

Lees eens dit stuk http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/tomlord.htm?session=84e749eb017e8aa78c55eb2ef662f2b0

Gaat over tom lord alge bekende producer die zweert bij compressie

Nou is het mooi dat er in de RS7000 compressie en limmiting zit,, alleen weet ik niet of je genoeg hebt aan een stereo uitgang,, ipv 8.
bedankt voor de link iig

Origineel geplaatst door fuse

En over die RS7000 met extra outputs.
Mijn stel regel is dat meer outputs altijd beter te mixen is en daardoor je beter alles op elkaar kan afstemmen. Dit dan minder afhankelijk van je kwaliteit van je mengpaneel. Die factor weegt dan minder zwaar.

Maar geld dat ook als je alle equeing limmiten en effecten gewoon in de rs kan doen??
Ik heb namelijk een supergare tafel, in de tijd dat ik de 10 outputs van de akai gebruikte kon ik echt geen staande mix eruit krijgen vanwege de enorme dynamische beperkingen,,, terwijl opzich de akai s3000 gewoon goed is..

Origineel geplaatst door wesko

Dat 24 bits verhaal is mij dus ook een beetje vreemd.

niks ten nadele van je verhaal (hoewel ik het niet helemaal begreep :)).. maar als je een geluidsopname van 24bits tegenover een van 16 bits zet die met precies hetzelfde volume opgenomen zijn, hoor je wel degelijk een verschil.... ook als je wat noisier, rommeliger mixen maakt als de standaard cleane, vet opgenomen dingen. het verschil tussen 44.1/96 khz hoor ik met dezelfde setup veel minder, misschien wel helemaal niet.
tis heel simpel... hoe meer bits, hoe meer ruimte... en die 6db per bit is trouwens alleen theoretisch waar... de d/a converters zijn nog altijd afhankelijk van analoge komponenten.... tja, analoog rules! :D

Als je merkt dat je mixer niet goed genoeg meer is dan moet je gewoon eens kijken naar een andere betere. ;)

Ten tijde van de analoge tape kon je tot 14db over 0 gaan en werd je geluid licht gecompreseerd.
Nu digitaal moet je rekening houden dat je die extra 14db niet meer hebt en dus zo’n vervelende digitale clip verkrijgt als je over de 0db durft te gaan.
Je zou dus een (zoals in de grote studio’s) externe VU-meter moeten hebben en de 0db schaal
Kalibreren op -14db inkomend signaal.
Solo nu al je tracks tot tegen de 0db op deze meter en verminder waar het nodig is.
Als alles goed zit kan je als laatste stap nog een lichte compressor opstellen in je eindmix en alles per 2db naar boven brengen tot je vind dat het geluid te dik wordt.

Als je merkt dat je mixer niet goed genoeg meer is dan moet je gewoon eens kijken naar een andere betere. ;)

Dat kan ik dus echt niet betalen,,, beetje 2e hands tafel met 16+kanalen en meer dan 2 bussen kosten toch al boven de 700euro en dat kan ik echt niet opbrengen

Spa-ren. ;)

Enne, elke dag brood met pindakaas is helemaal niet vies hoor. :D

Spa-ren. ;)

Enne, elke dag brood met pindakaas is helemaal niet vies hoor. :D

Als je er lekker sambal op doet en komkommer ... hmmmm. lekker hoor.. Je kan ook zelf je broodbeleg maken, doe ik ook!
Lekkere tappenades of hummus .. of eh, ben ik nou alternatief ? hihi ... lekkerste en goedkoopste eten maak je zelf! althans, ikke wel dan..

Dat deed ik al,,, pindakaas eten, slecht kleden,, niet uitgaan etc

Ik denk dat ik mezelf maar moet gaan protistueren achter het centraal station. Mischien heb ik dan over 2 jaar een mooie Behringer bij elkaar..........

Maar geen 16 kanalen en 8 bussen,, of het wordt heeeeeeeeel goed zoeken en via ebay kopen met alle risico's vandien.

Maar hangt de headroom van een mengtafel nou echt af van het aantal bussen??

Origineel geplaatst door olafmol
bij digitale systemen is de enige ruisvloer die je hebt de input sources (dus je opgenomen materiaal) .. als je dat goed opneemt, bv op -6dB ofzo zodat je genoeg headroom hebt, en dan naar 0 of 0,1dB normalised zit dat goed...natuurlijk moet je wel je main out zoveel mogelijk tegen de 0dB aankrijgen...de headroom wordt door je software bepaald....als je op 32bits Floating point werkt heb je als ik me niet vergis een headroom van rond de 30dB (!!!) ..ik heb ergens een link gepost waarin iemand in detail uitlegt hoe dat zit met headroom en het verbruik ervan in digitale systemen..wel diep maar zeker leerzaam...

http://forum.nuendo.com/forum/Forum1/HTML/011554.html

Ik heb dat stukje op het nuendoforum gelezen. Maar ik weet niet of ik het nu goed begrijp.

Dus hoe meer tracks erbij komen om te mixen, hoe lager je het volume van al je individuele tracks moet leggen en dan begin je dus headroom problemen te krijgen?

Als je op voorhand weet dat je een geluid heel stil in de mix wil hebben, moet je dat ook meteen stil opnemen (bv. -10db ofzo) of maakt dat helemaal niets uit voor de mix als je dat geluid stiller zet in je audiosequenceprogramma?

En wat ik ook leer uit de uitleg is dus dat het afhangt welk programma je draait, want sommige software geeft je meer headroom dan andere? Maar geen enkel programma kan evenveel headroom geven als een goede analoge tafel?

bv. je neemt 8 tracks op met redelijke 24bit convertoren rond de -3db met bv. de nieuwe nuendo. Dan moet dit geen probleem zijn om te mixen zonder headroomproblemen te krijgen?

dan heb ik ook gelijk een aantal vragen in 1. de hihat bijv draai ik altijd met een eq lekker veel hoog in en de snare bijv weer wat meer mid. wat is daar een beetje het idee bij eigenlijk? dus eq'ed iedereeen gewoon op gehoor of druk je gewoon standaard in bijv een hihat extra hoog en een snare wat meer mid, enz enz?

Back