Origineel geplaatst door Synthesizer11
Ik heb dat stukje op het nuendoforum gelezen. Maar ik weet niet of ik het nu goed begrijp.
Dus hoe meer tracks erbij komen om te mixen, hoe lager je het volume van al je individuele tracks moet leggen en dan begin je dus headroom problemen te krijgen?
Als je op voorhand weet dat je een geluid heel stil in de mix wil hebben, moet je dat ook meteen stil opnemen (bv. -10db ofzo) of maakt dat helemaal niets uit voor de mix als je dat geluid stiller zet in je audiosequenceprogramma?
En wat ik ook leer uit de uitleg is dus dat het afhangt welk programma je draait, want sommige software geeft je meer headroom dan andere? Maar geen enkel programma kan evenveel headroom geven als een goede analoge tafel?
bv. je neemt 8 tracks op met redelijke 24bit convertoren rond de -3db met bv. de nieuwe nuendo. Dan moet dit geen probleem zijn om te mixen zonder headroomproblemen te krijgen?
er is bij mijn weten geen enkele analoge tafel die ook maar in de buurt komt van de headroom die een digitale mixer (dus zowel hard- als software based) kan bieden....
verder, zacht opnemen is niet handig, dan vergroot je de S/N ratio.....dus gewoon op bv -6dB ofzo opnemen, en dan met je mixerfaders zacht in de mix zetten....
Olaf
Alles stereo in de computer mixen geeft meestal een bedenkelijk resultaat. Het is inderdaad zo dat de meeste Motu's, Digi001, zeg maar de doorsnee consumer interfaces al snel dichtslibben als je dat doet.