use your headroom

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Ik heb dat stukje op het nuendoforum gelezen. Maar ik weet niet of ik het nu goed begrijp.

Dus hoe meer tracks erbij komen om te mixen, hoe lager je het volume van al je individuele tracks moet leggen en dan begin je dus headroom problemen te krijgen?

Als je op voorhand weet dat je een geluid heel stil in de mix wil hebben, moet je dat ook meteen stil opnemen (bv. -10db ofzo) of maakt dat helemaal niets uit voor de mix als je dat geluid stiller zet in je audiosequenceprogramma?

En wat ik ook leer uit de uitleg is dus dat het afhangt welk programma je draait, want sommige software geeft je meer headroom dan andere? Maar geen enkel programma kan evenveel headroom geven als een goede analoge tafel?

bv. je neemt 8 tracks op met redelijke 24bit convertoren rond de -3db met bv. de nieuwe nuendo. Dan moet dit geen probleem zijn om te mixen zonder headroomproblemen te krijgen?

er is bij mijn weten geen enkele analoge tafel die ook maar in de buurt komt van de headroom die een digitale mixer (dus zowel hard- als software based) kan bieden....

verder, zacht opnemen is niet handig, dan vergroot je de S/N ratio.....dus gewoon op bv -6dB ofzo opnemen, en dan met je mixerfaders zacht in de mix zetten....

Olaf

Ik heb een oplossing voor mensen die willen normalizen op bv 16 bit, maar bang zijn om kwaliteitsverlies te krijgen!
(bij 24 bit is dit absoluut niet nodig)

Probeer de amplitude met 3dB of een vermenigvuldiging hiervan te vergroten, (3dB is zoals bijna iedereen weet een verdubbeling van de geluidsdrukte). Hierdoor processed de wave-editor door de amplitude te vermigvuldigen met gehele getallen, waardoor je geen kwaliteitsverlies introduceerd.

je moet dan natuurlijk wel ff controleren of je geen clipping hebt!!

Origineel geplaatst door fuse
In het digitale domein is normaliseren taboe.
(uitzonderingen daargelaten, bij samples voor in (soft)samplers bijv)

Helemaal mee eens! was mijn fout ook in het begin maar als je daarna nog wat met effecten of zo wil doen clipt de hele zaak.

Enorm leerzame thread trouwens.
WAT IS DIT TOCH EEN LEUK FORUM!

Origineel geplaatst door olafmol
er is bij mijn weten geen enkele analoge tafel die ook maar in de buurt komt van de headroom die een digitale mixer (dus zowel hard- als software based) kan bieden....

Is het niet omgekeerd? :confused:

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Is het niet omgekeerd? :confused:

nee.....32bits floating point geeft iets van 30dB headroom...volgens mij is er geen enkele analoge mixer die daar in de buurt komt

Origineel geplaatst door fuse
Mijn stel regel is dat meer outputs altijd beter te mixen is en daardoor je beter alles op elkaar kan afstemmen.

Dat is allesinds al een waarheid als een koe !
Daarom gebruiken wij in de studio intussen 32 hardware audio outputs :) Alles stereo in de computer mixen geeft meestal een bedenkelijk resultaat. Het is inderdaad zo dat de meeste Motu's, Digi001, zeg maar de doorsnee consumer interfaces al snel dichtslibben als je dat doet.
Daarom geloof ik nog steeds niet in enkel software en klinken outboard en een aantal hardware synths nog steeds beter.
Daarom heb ik een S6000 en gebruik ik geen softsampling. Voila.
Als je wil dat dingen echt "goed" klinken, werk dan met een Apogee SX 1000 stereo converter en gebruik een Digidesign HD systeem. Al is het maar 1 module met 8 kanalen.
Sommige gebruikers willen gewoon de realiteit niet zien. Alle multiface soundcards tussen de 300 en 1200 euro hebben dezelfde platte home-consumer sound die tot op zeker niveau aanvaardbaar is. Punt andere lijn. Toch voor wat ze moeten dienen. Thuisgebruik. Ik ben blij dat er aantal professionlele mensen in mijn omgeving daar net zo over denken.
(kwestie dat ik nu weet dat mijn oren mij niet in de steek laten) Daarom maakt het in essentie niet zoveel uit of je 300 of 900 euro uitgeeft. Los van de klank is voor de meeste gebruikers (begrijpelijk) het budget in combinatie met mogelijkheden van doorslaggevende aard bij de keuze van de audiokaart. Dan moet je natuurlijk tevreden zijn met de kwaliteit die eigen is aan de meeste van die dingen. Dat betekend echter helemaal niet dat je niet in staat bent leuke muziek te maken ! Ik vergelijk het soms met een foto. De compositie is mooi, maar de kleur wat flets. Dat ligt dan aan het slechte papier, niet aan de fotograaf.
Vergeet ook niet dat ik 20 jaar geleden aant klooien was met een Tascam cassette 4-trackje...en dat klinkt pas slecht !
Wat de huidige kwaliteit betreft wil ik daarom zeker zelf niet klagen, al maken veel mensen naar mijn mening een foute inschatting als het om geluidskwaliteit gaat. Nu nog een Apogee Mini DAC + een Mini ME en ik ben rond. :)

Laatst gewijzigd:
Kweenie hoor. Maar ik staar me liever niet blind op Apogee converters.
Van mij mogen een paar slaagjes goedkoper ook wel.
Dan maar wat meer moeite in het mixen steken. Daar valt de meeste winst te vallen.
En dat laagje extra kun je altijd nog in het laatste stadium aanbrengen.

Back