Help Fm setup

jaimie

Ingeburgerd
Heb geprobeerd een Fm setup na te maken in mijn Moog modular ( van Arturia, niet de echte) , maar ben niet zeker of ik het wel juist gedaan heb.

De setup heb ik van synth secrets( lekker interessant) :
http://img93.imageshack.us/img93/3235/synthfig9l.gif

uit dit artikel : http://www.soundonsound.com/sos/may00/articles/synth.htm .

dit is hoe ik het gewired heb in de moog :

De eerste (linkse) VCA op de bovenste rijen(je kunt de sterkte van het signaal aanpassen dus als ik het goed op heb is het dan eigenlijk eenvca????) gebruikt KEYFOLLOW als trigger in plaats van note on, want ik wist niet hoe ik die cv mixer opstelling moest namaken, maar na die setting begon het echt FM achting te gaan klinken ( kheb wel al FM bel en basje gemaakt op simpele softsynthjes)

Het resultaat klinkt als een ouwe roeste bel met een beetje mos erover gegroeid, dus van het resultaat ben ik in ieder geval tevreden.

zijn er hier modulaire gurus die mijn onwetendheid kan verlichten?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de manual van de modular nog niet volledig uitgelezen heb want ik ernaast ook ableton gekocht en daar steekt al zoveel van mijn tijd in), maar misschien is dit een makkie voor de heren op wiens foto ik altijd van die huizenhoge modulaire kastelen zie.

ALs je geneigd bent om toch maar Wat een goede vraag! te responden reageer dan gewoon niet dan weet ik ook wel dat ik mijn raap moet uittrekken(zelf mijn plan trekken) en dan blijft het lekker beschaafd ook :doei:

Nou, bij die huizenhoge analoge modulars moet je nou juist niet wezen, want daar is FM synthese eigenlijk onmogelijk qua stabiliteit.

Ik kan niet zo snel ontdekken welke audio signalen de envelope ingaan (In), al geeft dat ding volgens mij alleen een stuurspaning af... Is die onderste lijn knoppen een VCA reeks?

Dan zie ik een sinusgolf uit Osc 6 via de knop (amount) en een envelope naar de FM ingang gaan van de eerste driver, die zodoende Osc 3 een FM zal geven... Deze laatste Osc gaat via een VCA met een envelope naar de uitgang. Simpele FM zou ik zo zeggen, maar ik ken deze softsynth niet zo goed... :)

Wout

die onderste rij knoppen is een mixer, maar ik gebruik maar één kanaal waar ik met een enveloppe (die bovenste) de gain van de mixer moduleer. Soort van vca dus. Kheb dernaast nog een perfect staan maar die geeft zowiezo.
Tja t'is nogal moeilijk uit te leggen want kbegin er nog ook maar juist iets van te snappen.
Arturia garandeert een gelijkaardig instabiliteit als een eche analoge, dus inderdaad een strak fm geluidje ga je er moeilijk uit krijgen, maar dat boeit me nou juist :)

Ik wil een soort van intiuïtief gevoel opbouwen over hoe welk geluid te verkrijgen, en ik vrees door op een vaste te werken dat ik mij veel te veel zal toespitsen op de opbouw van één synth.Dat en lekker zitten spacen op een roestige pad (moest ie nou alleen men live niet laten crashen kon ik hem opnemen :( )

ok ik heb het eens opnieuw geprobeerd en ontdekt dat cv en audio signalen perfect door elkaar gebruikt mogen worden, dus die cv mixer was geen probleem. De cv pitch out is volgens mij gewoon dus ander woord voor key follow?

en ja er zat een envelope teveel in ( vca2 heeft standaard al een envelope ^-^)

ff geupdate versie ; dit is het volgens mij

en hier kan je em horen : http://www.box.net/shared/jigyu47h05

de :mega: te rijk

Back