Macbook Pro : Cubase4 of Logic?

Hoi,

ik ben van plan om een Apple Macbook pro aan te schaffen, samen met een Apogee Duet. Op dit moment gebruik ik een PC (desktop) met Cubase 4 en een Fireface400.

Werkt Cubase4 wel een beetje prettig op een Macbook pro of is Logic echt stukken stabieler? Is de (eventuele) overstap van C4 naar Logic erg groot en wennen?en blijven al mn vst plugins werken in Logic?

bedankt!

Heb je toevallig ook al eens gezocht naar deze vragen? Die zijn volgens mij wel eens vaker langsgekomen.

Ik zeg switchen naar Logic, hoe moeizaam dat ok gaat hahaha. Stabieler, efficienter, standaard plugin collectie beter voor elkaar, betere sound (de audio-engine klinkt veel breder en opener dan die van Cubase)...
Is mijn mening, maar met mij nog meer denk ik hoor

Ik zeg switchen naar Logic, hoe moeizaam dat ok gaat hahaha. Stabieler, efficienter, standaard plugin collectie beter voor elkaar, betere sound (de audio-engine klinkt veel breder en opener dan die van Cubase)...
Is mijn mening, maar met mij nog meer denk ik hoor

echt waar? is de overstap erg lastig of heft logic wel overeenkomsten met cubase? kan ik mn vst plugins blijven gebruiken? (oa kontakt, sylenth1, vstation)

Het verschil is iets kleiner geworden qua werkwijze en layout met het introduceren van versie 8, maar je zal wel moeten wennen oa aan terminologie van Logic, en dingen zitten net niet op de 'logische' plek wanneer je cubase gewend bent. Ikzelf ben echt geen idioot op dit vlak maar wennen aan Logic lukt mij nog steeds niet, maar dat is gewoon heel persoonlijk. Ik gebruik het maar 't zal nooit mijn pakket worden, liever PT of DP of Cubase...alleen is Logic zo standaard geworden. Nadeel vind ik wel dat bij veel gebruikers de sound zo herkenbaar Logic is doordat ze, omdat de plugins en instruments zo goed zijn ook heeeeeel veeeel presets gebruiken. Daarmee hoor je, vooral in veel dance dingen gewoon letterlijk een Logic-sound...da's een beetje jammer.

Maar nogmaals ondanks dat het niet mijn pakket is is het wel een super DAW en als je wel om kan schakelen absoluut de moeite waard
m.b.t. je plugins:

http://www.fxpansion.com/index.php?page=5&tab=22

Je kunt geen VST's gebruiken in Logic, tenzij je van dezelfde plugin ook een AU hebt (maar dan is het nog steed geen VST ;)).
Waarom doe je er een Apogee bij? Je hebt toch een dijk van een interface met je FF400?
Ik werk zelf met Cubase 4 (LE) op m'n MacBook van 2,5 jaar oud. Werkt puhrima!

Je kunt geen VST's gebruiken in Logic, tenzij je van dezelfde plugin ook een AU hebt (maar dan is het nog steed geen VST ;)).
Waarom doe je er een Apogee bij? Je hebt toch een dijk van een interface met je FF400?
Ik werk zelf met Cubase 4 (LE) op m'n MacBook van 2,5 jaar oud. Werkt puhrima!

Omdat die Duet een factor 100 boven die FF400 uitkomt qua openheid en sound misschien? Goede zet hoor...blijf er bij zou ik zeggen

Omdat die Duet een factor 100 boven die FF400 uitkomt qua openheid en sound misschien? Goede zet hoor...blijf er bij zou ik zeggen
En dan aan een setje behringer boxen hangen zekerst?

Als je wilt weten hoe het werkt moet je gewoon iemand opzoeken die het je even kan laten zien. Neem je een bak bier mee en is iedereen blij. ;)

En dan aan een setje behringer boxen hangen zekerst

Er zijn ook mensen die dingen van buitenaf opnemen (ja dat kan tegenwoordig met de techniek!) in de computer en niet alles alleen maar uit hun computer halen en klinkend willen krijgen;-)
De sound van je opgenomen materiaal klinkt alsnog beter met een Duet al hang je er afluistering aan zoals pc-speakertjes van 3,95 bij de Wibra!

Er zijn ook mensen die dingen van buitenaf opnemen (ja dat kan tegenwoordig met de techniek!) in de computer en niet alles alleen maar uit hun computer halen en klinkend willen krijgen;-)
De sound van je opgenomen materiaal klinkt alsnog beter met een Duet al hang je er afluistering aan zoals pc-speakertjes van 3,95 bij de Wibra!
Wat heeft hij dan van buiten op te nemen dan? In zijn gearlist staan alleen maar softies (digitaal) spul.

Zowieso zeg ik ook niet wattie moet doen (hij luistert toch nooit) maar probeer z'n gedachtengang te testen door hem na te laten denken.

Wat heeft hij dan van buiten op te nemen dan? In zijn gearlist staan alleen maar softies (digitaal) spul.

Zowieso zeg ik ook niet wattie moet doen (hij luistert toch nooit) maar probeer z'n gedachtengang te testen door hem na te laten denken.

Alleen antwoord geven op de vragen van de TS ho maar, 't is geen test of quiz. Je moest eens weten wat voor voordeel je kunt halen qua sound bij softsynths om niet intern te bouncen maar analoog je kaart uit sturen en weer analoog opnemen. Kijken wat voor voordeel je haalt uit puur de conversie. Bij goed levellen is de ruis en rotzooi te verwaarlozen en te filteren. Breekt je hele freq spectrum open, betere mix, opener t.o.v een vaak nauwe geknepen mix doordat alles in-the-box gebeurt.

Als iemand het geld heeft en wilt uitgeven, is betere gear misschien overbodig maar nooit een slechte zet. Mensen ontwikkelen zich, veranderen weleens van stijl, gear, visie, doen niet alleen hun eigen dingen maar ook in opdracht voor anderen waardoor ze zowel mentaal als qua spullen outside hun eigen comfortzone moeten komen...

Ben ik nou door voor de wasmachine of mag ik niet terug komen volgende week? Gekke quiz hoor dit...

Alleen antwoord geven op de vragen van de TS ho maar, 't is geen test of quiz.
Het is goed bedoeld hoor. :biertje:
Je moest eens weten wat voor voordeel je kunt halen qua sound bij softsynths om niet intern te bouncen maar analoog je kaart uit sturen en weer analoog opnemen. Kijken wat voor voordeel je haalt uit puur de conversie. Bij goed levellen is de ruis en rotzooi te verwaarlozen en te filteren. Breekt je hele freq spectrum open, betere mix, opener t.o.v een vaak nauwe geknepen mix doordat alles in-the-box gebeurt.
Ik gebruik regelmatig een UAudio2192 voor DA/AD en het wereldschokkende effect wat jij aangeeft kan ik niet echt beamen hoor. Het is wel leuk voor wat kleuring. Dat verschilt natuurlijk bij merk/type.
Maar je haalt je sound ook door een anti-alias filter en een soft-saturatie dus in die zin haal je veel hoog van af en kan je daarmee iets anders de ruimte geven. Wellicht dat dit is wat je bedoeld. (Het is iig te verklaren want het is geen magisch kastje. De parkieto natuurlijk wel.)
Als iemand het geld heeft en wilt uitgeven, is betere gear misschien overbodig maar nooit een slechte zet. Mensen ontwikkelen zich, veranderen weleens van stijl, gear, visie, doen niet alleen hun eigen dingen maar ook in opdracht voor anderen waardoor ze zowel mentaal als qua spullen outside hun eigen comfortzone moeten komen...
Klopt als een bus maar in dit geval speelt denk ik ook mee dat de TS denkt dat hij er dik op vooruit gaat terwijl dat in de praktijk nog wel mee valt schat ik zo in. En als je het als investering ziet dan is het ook nog een kwestie van levert de investering genoeg op.

Ik gebruik regelmatig een UAudio2192 voor DA/AD en het wereldschokkende effect wat jij aangeeft kan ik niet echt beamen hoor. Het is wel leuk voor wat kleuring. Dat verschilt natuurlijk bij merk/type.
Maar je haalt je sound ook door een anti-alias filter en een soft-saturatie dus in die zin haal je veel hoog van af en kan je daarmee iets anders de ruimte geven. Wellicht dat dit is wat je bedoeld. (Het is iig te verklaren want het is geen magisch kastje. De parkieto natuurlijk wel.)

Klopt als een bus maar in dit geval speelt denk ik ook mee dat de TS denkt dat hij er dik op vooruit gaat terwijl dat in de praktijk nog wel mee valt schat ik zo in. En als je het als investering ziet dan is het ook nog een kwestie van levert de investering genoeg op.

Lijkt wel alsof we aan het chatten zijn:D hahaha

Dat het goed bedoeld is kwam bij mij niet zo binnen maar dat weet ik nu dan;-)
Wat betreft het door jou mij in de mond-gelegde 'wereldschokkende effect; ik ben een speler, geen techneut. Kan wel meepraten maar in deze zou ik niet snel de achterliggende technische verklaring kunnen geven behalve dat voor mij heel veel te netjes klinkt. Al is het slechte DA/AD conversie, door een behringer tafel en weer terug; het kan af en toe de boel lekker openbreken. Ik ben van mening dat iedereen door de 'super' specs van tegenwoordig bang is geworden van piepjes/kraakjes/ruis/bijgeluiden enz...vooral hier, in engelang en de states valt dat reuze mee. Het is geen oplossing voor alles, soms helemaal geen oplossing maar het maakt soms wel makkelijker je productie op een simpele door iedereen toepasbare manier interessanter te maken op klankniveau. Het gaat allemaal wat minder demo klinken, dat is wat me tegenstaat in veel producties.
Wereldschokkend is het allerminst, funtioneel en makkelijk wel.

Wat betreft je laatste punt; de TS GAAT er ook op vooruit qua setup. Of hij het volledig benut is wat anders, maar dat kan ik niet inschatten (niet met wat horen, niet met een paar posts enz...) n ga ik niet over oordelen en me al helemaal niet drukmaken. Ook ben ik niet van mening dat je altijd je inverstering er maar uit moet halen. Sorry wel als je het als inverstering ziet, niet als je het ziet als geld uitgeven wat je kan aan iets waaraan je het wilt uitgeven. Daar kan je heel blij van worden opzich. Nieuw spul kan dingen in je naar boven halen, je ogen openen, gewoon domweg nieuwe tools aangeven om andere dingen te doen. Dat is soms niet in geld uit te drukken. Bovendien zou je tegenwoordig bijna alleen maar 2e hands moeten kopen wil je zeker weten dat je er nog niet bij inschiet, prijzen dalen zo snel.

Maar goed, ik blijf nog steeds bij; DOEN. Logic 8 is te gek, Mac is te gek, Duet klinkt te gek...mooie setup

ik luister toch nooit...? waarom start ik dan een topic? ik ben juist op zoek naar tips en advies....daar is dit forum toch voor? :confused:

ik heb KRK Rokit6 speakers, een Virus TI Snow, Novation Nocturn en verder geen hardware (meer)

ik werk zlef al even op een mac book met eerst cb4 en nu met cb5 en heb zelf ook een duet,

maar als je al een ff400 hebt zou ik die houden.

cb5 heeft een aantal handig heden die logic op dit moment (nog) niet heeft.
cb werkt prima, als je tevreden bent over cb waarom wisselen ??

ik weet dat ik er dik op vooruit ga omdat ik een desktop niet echt makkelijk mee kan nemen....ik wil juist portable gaan en zoek de beste oplossing hiervoor

ik werk zlef al even op een mac book met eerst cb4 en nu met cb5 en heb zelf ook een duet,

maar als je al een ff400 hebt zou ik die houden.

cb5 heeft een aantal handig heden die logic op dit moment (nog) niet heeft.
cb werkt prima, als je tevreden bent over cb waarom wisselen ??

dat is goed om te lezen. wat is voor jou de reden om van C4 naar C5 over te stappen? heb je overigens altijd al met een Mac gewerkt of eerst een PC?
ben erg tevreden over Cubase maar lees overal tests met logic op een mac ipv cubase..zelfs in de laatste interface. de fireface vind ik ook te gek maar ik gebruik alleen 1 stereo uitgang en verder geen ingangen..aangezien ik meer portable wil, zit ik te denken aan de duet.

Als je wilt weten hoe het werkt moet je gewoon iemand opzoeken die het je even kan laten zien. Neem je een bak bier mee en is iedereen blij. ;)

Dit lijkt mij ook een handige tip. Dan kun je eens meekijken bij iemand hoe Logic werkt en of de manier van werken je aanspreekt. Overigens zijn online ook wel genoeg demo's etc. te vinden om te kijken hoe het werkproces loopt.

Is er geen demo versie van Logic te downloaden? Dan kun je zelf eens spelen.

Helaas zelf geen ervaring met Logic, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Back