Logic of toch iets anders

G

Guest

Guest
ik heb intussen sinds heel lang gelden weer wat midi spulletjes.

mij hd recortder heb ik weggedaan en ik heb nu een tascam audio interface aan de mac.

ik overweeg om logic (weer) aan te schaffen, maar heb wat vragen.

1 op marktplaats wordt logic pro 10 aangebonden voor een paar tientjes, waarbij staat vermeld dat het een geregistreerde en dus legale versie zou zijn. dat kan toch niet??

2 is logic de enige of beste keuze voor mac?

ik heb het programma namelijk ooit eerder aangeschaft, maar vond het veel te ingewikkeld en uitgebreid.

wat ik eigenlijk wil is overzichtelijk midi sequencen en simpel kunnen editten en blokken knippen, kopieren en plakken enzo.

daarbij wil ik ook wel audio opnemen, direct, of door de midi af te spelen en het audio resultaat met bv effecten dan in audio op te nemen.

ik heb geen directe behoefte aan allerlei plug ins, vst instrumenten of effecten.

iemand advies?
bedankt!

logic is veel veranderd de laatste jaren, veel simpeler geworden voor midi sequencing vind ik.
je kan gewoon kopen in de appstore en "returnen" als je het niet goed vindt (weet niet goed de procedure, maar een vriend van me heeft het al gedaan met iPad apps)

1. is vreemd omdat het volgens mij enkel via app store te verkrijgen is en dus niet transfereerbaar
2. dat is een persoonlijke keuze :)

Best eens testen bij iemand eerst?

Denk dat ableton een goede keuze zal zijn voor wat je schetst. Op de mac met een goede geluidskaart werkt dat ook betreft midi zonder prolemen. Echter wel wat prijziger dan logic.

Kan je het niet met garageband (gratis) proberen btw? (Of zit daar geen midi in?)

2, Als je simpel wilt, ableton. Ik ben best technisch aangelegd en kan mij prima redden in de meeste situaties. Maar als ik muziek maak is het best fijn om niet met techniek bezig te zijn of na te denken over randzaken. Ableton pakt dit echt heel mooi aan en laat je je ding doen zo simpel of ingewikkeld als je wilt zonder de "operator" jij dus in het diepe te gooien zoals bijvoorbeeld cubase wel doet.

Toen ik overstapte naar ableton van flstudio en cubase kon ik mij met een dag al redden. De leercurve van cubase ligt wel een 10 keer hoger als ableton dus ik vermoed van logic ook maar ik heb geen persoonlijke ervaring met logic.

In ableton heb je alles op je scherm, midi inputs/outputs en audio in en outputs per track, zelfs droppen van FX op je audio track gaat echt super eenvoudig ook al heb je daar geen behoefte aan, maar dit geld.ook voor eq en compressors.

Probeer eens een lite of free/demo versie

Als het alleen voor midisequensen en bewerken is zou ik eens kijken of Reaper niet iets voor je is.
Tot voorkort was dit programma onbeperkt als (100% functioneel) demo te gebruiken en kun je het kopen voor 60 euro.

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is dat meestal omdat het zo is.... Die MP advertentie links laten liggen, it smells fishy.

Reaper is een veilige optie om uit te proberen. Ik moet wel zeggen dat, zeker wanneer je niet helemaal into DAW's bent, Reaper één van de pittigste DAW's is. Een flinke leercurve. Het kan alles en nog dan nog meer en is volledig te customizen, is goedkoop, niet zwaar voor de computer.

Garageband kan ook een optie zijn, zit al bij je mac. Ik vind m persoonlijk te beperkt, maar dat kan voor jou anders zijn.

ik ben nauwelijks nog bekend hiermee en heb moeite met het doorgronden van programma's, omdat ik een zekere logia verwacht.
het laatste dat ik gebruikte was cubase 3.5 of zo, denk ik. en dan nog het liefst de lite versie.

gewoon opnemen, midi in een list editor kunnen bewerken, eenvoudig stukjes van een track selecteren en knippen/plakken. later kwam daar dan midi afspelen en meteen de bijbehorende audio opnemen.
dat is wat ik wil en als het kan ook eenvoudig een midi in of uit selecteren, aanzetten of uitzetten.

in garageband (waar ik dus externe midi mis?! en daar is dan de auplugin voor - ik zie 3 download knoppen op 1 pagina, maar weet niet wat de goede is) kan ik bv niet even de midi van de tetra uitzetten en vind ik ook met geen mogelijkheid de tetra editor terug.

bedankt voor de input, ik ga al jullie suggesties (plug in voor garageband, ableton, reaper, logic uit de appstore) opzoeken, bekijken, uitproberen....

Kijk ook eens naar Numerology, voor het meer bekende step-repertoire uit de modulaire hoek. Soort software Cirklon plus.

Ik heb Logic ook altijd een onoverzichtelijk en onnodig ingewikkeld programma gevonden.
De reden dat het succesvol geworden is is omdat het als één van de eerste DAW's gratis uitgedeeld werd aan universiteiten en sound design opleidingen.

Ik heb daarom lange tijd met MOTU Digital Performer gewerkt (vanaf begin jaren 90) maar dat pakket is inmiddels ingehaald door anderen zoals Ableton. Ik gebruik nu al jaren met tevredenheid Ableton Live.

Onlangs heb ik PreSonus Studio One ondekt. Erg mooi pakket en goede tegenhanger voor Pro Tools en Logic.
Het mooie van Studio One is dat analoge consoles nagebootst worden zodat je warmte van de console in je mix meekrijgt en zelfs kan oversturen..

http://www.presonus.com/products/studio-one/

iu

Vind Logic eigenlijk juist wel makkelijk werken, maar dat is vast ook gewenning. Ben over naar Ableton maar daar is het toch vaak zoeken. Zo zocht ik laatst gewoon het schaartje en de gum om wat audio-dingen bij te knippen en dat heb ik maar opgegeven. Logic was echt appeltje eitje.

Voornaamste punt met Logic is voor mij dat het qua performance ver achter Ableton aan hobbelt, ik kan in Ableton een veelvoud aan plugins inladen tov Logic. maar als dat niet van belang is zou ik het wel weten, zeker als je gewoon simpel lineair aan de slag wilt en niet zo op allerhande loopviews zit te wachten.

Kwestie van gewenning denk ik, ik kan juist vliegen met Live terwijl ik met mijn handen in het haar zit bij Logic.
Studio One vond ik verassend gebruiksvriendelijk. Ik had er nooit mee gewerkt en had zo iets leuks in elkaar gezet en alle functies zijn makkelijk te vinden terwijl het best een uitgebreid pakket is.

Ik vind die laatste iteratie van Logic echt heel logisch en makkelijk in gebruik.. Ze hebben het zo gemaakt voor de wannabe EDM producer, maar iedereen kan er best van mee profiteren.
Wbt de steile leercurve van vroeger, daar is nu mi geen sprake meer van.

Oja, en hun midi sync settings zijn superhandig als je oude gear hebt meelopen (externe devices starten aant begin van een measure ipv meteen)

Ik vind die laatste iteratie van Logic echt heel logisch en makkelijk in gebruik.. Ze hebben het zo gemaakt voor de wannabe EDM producer, maar iedereen kan er best van mee profiteren.
Wbt de steile leercurve van vroeger, daar is nu mi geen sprake meer van.

Werd ook wel een keer tijd :P

Back