800+ euro te besteden

elektrofunk

THE ROBOTS ARE COMING
Hier een vreemde post... simpelweg omdat ik even niet meer goed kan kiezen en daarom vraag om advies. Ik ben opzoek naar analoog met keys, te gebruiken voor vieze rauwe geluiden en of diepe bassen.

Mijn budget is 800 / 850 euro
Het mogen ook meerdere synthjes zijn, maar het liefst het levendige van analoog.

Zelf dacht ik aan
een ms-20 (die t liefst.. maar daar vragen ze op mp TE veel voor)
een juno 6 of 60 (maar ook daar vragen ze te veel voor ...)
moog little phatty
moog prodigy

wat ik niet zoek is een sh101 of juno106 (heb ik beide gehad... de juno vond ik TE gek... maar die stemproblemen wil ik niet mee maken)

midi is handig maar geen must. Eventueel live-gebruik is wel iets om in gedachte te houden misschien. (vandaar ook een ms-20 voor bv de filters)

Mijn vraag dus... wat zouden jullie doen en vooral waarom!
(en misschien dat iemand ook toevallig iets in de aanbieding heeft?)

Korg mono/poly. Waanzinnig !!

Mocht VA ook een optie zijn zou je de Waldorf Blofeld keyboard kunnen nemen.

MP is leuk vanwege: 4osc!! en toffe EFFECTS sectie en leuke Arpeggio.
Min punt is de dikte van het filter. Maar daar zijn goede mods voor die dat evt oplossen.
Maar ik vind het filter zeker wel een karakter hebben wat zich mooi mengt met de rest van mijn setup. ik heb dus een mono/poly

maar ik heb ook een Juno60 en als ik er 1 van de 2 moet wegdoen zou het zeker te weten de Mono/Poly worden.
De Juno60 is in mijn ogen een van de mooiste (lees:1osc) synths ooit gemaakt, maar wie ben ik :P

Laatst gewijzigd:
aah ok :D. en had ook ooit eens begrepen dat hij dus zowel als mono alsmede als polu synth te gebruiken is... maar dat leek me niets bijzonders.. of worden de vco's dan op speciale wijze verdeeld ?

en waarin verschilt t karakter van een poly 6 en een juno60? want dat waren toch concurenten in die tijd?

Je kan een vier stappen sequence maken op de mp doormiddel van de Oscilators te detunen ten opzichte van elkaar,
ook kan je op elke osc een andere waveform selecteren.

De meest bizar metaal achtige loopjes komen eruit. Zeker met de Effects sectie.
Ik vind het persoonlijk erg vet klinken en doet mij vaak aan Drexciya arpjes denken.

De polysix en juno6/60 schijnen erg dicht bij elkaar te liggen kwa geluid.
Over de inhoud (electronica) heb ik geen kaas gegeten maar kwa bediening schelen ze volgens mij ook niet veel.
Correct me if im wrong :P

Ik heb zelf namelijkgeen polysix maar die keren dat ik er op mag spelen was ik zeker onder de indruk, ik denk ook dat het filter vd de polysix meer karakter heeft dan die van de mono/poly, maar de 60 blijft toch mijn persoonlijke favoriet. :D

dank, ik zag ook een ju 60 te koop staan maar was voor 600,- wel met midi,... maar vindt 500 meer dan genoeg voor deze bak, hij is natuurlijk erg beperkt... idd 1 osc, maar wat ie doet, doet ie wel goed... lijkt me ... vond ik namelijk bij de 106 al... en de 60 moet nog dikker zijn toch?

En poly's zoals bijv Akai VX600?

Er staat al een hele tijd een Teisco 110f te koop hier op SF, die ook nog eens net gereviseerd schijnt te zijn. Is echt een aanrader; ik heb er zelf ook nog niet zo lang een en hij klinkt echt lekker! Op en top analoog :okdan:

Je kunt ook nog even wachten + doorsparen en gaan voor een MS-20 of Pro One oid, maar ik weet niet of je haast hebt. Little Phatty is ook erg fijn trouwens en heeft bovendien geheugen, wat erg handig kan zijn.

micromoog, diepe bassen, rauwe, smerige geluiden, hands-on, beneden je budget.

volgende week doe ik er 1 weg (ik heb er 2), helemaal ok, maar zonder het naamplaatje voorop (daarom had ik ook die tweede gekocht, om dat over te zetten op mijn micromoog).

nou denkt iedereen weer dat het flauwe verkooppraat is, maar ik ben een fan van de micromoog. pro-one, mono/poly, ms20.... ik heb ze allemaal gehad en de specs liegen er niet om, tot wel 4 vco's, lowpass, highpass, etc. maar als hem onder handen hebt, met 1 vco en 1 lowpassfilter, envelope generators met sustain switch i.p.v. potmeter , maar wel met de smerigste filtermodulatie door de vco, s&h traploos instelbare (en te moduleren) waveform, blijkt die micromoog heel erg makkelijk net zo dik, vet en smerig te kunnen gaan als andere synths, en verder. en hij is poepsimpel wat m veel meer hands on maakt dan bv de pro-one met zijn rij schakelaars voor modulatie.

en als je iets meer wilt besteden: multimoog. 2 keer micromoog met vette modulatie-routings en aftertouch. dikkere sound vind je niet voor het geld. (oja, heb er toevallig 1 te koop ;-)

MP is leuk vanwege: 4osc!!....
Min punt is de dikte van het filter.
en daarbij dat alle 4 oscs door dat monophone filter moeten... dus eigenlijk is ie in essentie dus monophone

de SCI Six~Trak is daarom veel leuker, die heeft 6 stemmen en per stem een eigen filter en ook nog 3 envelopes... en MIDI... en 100 geheugenplaatsen... je kan hem ook gestacked met 6 stemmen gebruiken (met elke stem een eigen geluid!), of 6x monophone met elk een eigen midi kanaal... en en en...

tja, six track, ik weet niet hoor.
vieze rauwe geluiden en diepe bassen. die haal je niet uit een sixtrack (of juno trouwens). het is natuurlijk allemaal relatief, maar vies/rauw en diepe bass, dan denk ik toch aan moog (micro, source), pro-one en misschien nog ms20.
alle andere dingen die worden genoemd zijn gewoon minder rauw en gaan niet zo diep. mono/poly is een dun schreeuwlelijkerdje, niks mis mee als synth, maar gewoon niet zo dik en bruut als andere. six-track, juno en dat soort dingen is helemaal van een andere orde.
voor een micromoog, die mijn eigen eerste keus zijn ben je met 650 wel klaar. moet trouwesn ook aan de edp synths denken nu, maar die zijn weer wat lastiger te interfacen en het eigen toetsenbord is beperkt. is geloof ik ook niet helemaal analoog, was dat een vereiste?

Laatst gewijzigd:
tja, six track, ik weet niet hoor.
vieze rauwe geluiden en diepe bassen. die haal je niet uit een sixtrack

Ik weet niet of jij een Sixtrak heb gehad, maar denk het niet aan je post te zien.
Maar in Stack-mode gaat die alle bovengenoemde sytnhs voorbij kwa ranzigheid. tevens vind ik dat je in stack mode echt hele dikke bassen kan maken op de sixtrak.

Er waren voor mij 2 nadelen aan de sixtrak wat hem weg deed laten gaan:
1- geen dedicated knoppen voor elke functie
2- resonantie in maar 15 stappen verdeeld etc

ga gewoon voor die ms20, en hang er een limiterachter , anders gaan je boxen , mn de tweeters maar 1 optreden mee ( ik spreek uit ervaring)
anders micro of multimoog ( veel duurder , maar ook lekkerder) geen phatty en of prodigy: een synth zonder noisegen is geen synth in mijn optiek )
verder ben ik fan van de crumar ds2 , 1 is zo goed als verkocht, de ander hou ik toch maar zelf, live veel lol van gehad.
anderszijds virus?? is dat niks

ik weet wat je bedoelt, ik heb een six track gehad trouwens, maar ik vind die stack geluiden altijd een kunstmatige zwaarte hebben, een dreun die niet zo muzikaal maar meer gewelddadig is.

Dacht ik ook al aan Alex maar deze heeft geen keys en dat is volgens mij wel van belang voor de TS. Een goedkoop midikeyboard is echter makkelijk te vinden, en als dat geen probleem is dan kan ik de perfourmer ook aanraden. "live" is het alleen niet zo'n makkelijke bak wegens de toch wel gevoelige tuning.

Back