Erg veel opname takes

boeklanoei

Ouwe rot
Ik heb elke keer wanneer ik vocalen opneem per song, altijd erg veel totaal takes. Ook al duurt de totale song bijv: 1 tot 2,5 minuten. Mijn manier van werken is eigenlijk go with de flow. Ik wil eigenlijk zo goed als alles opgenomen heb, om achteraf zo weinig mogelijk weer opnieuwe op te hoeven nemen. Dat resulteert meestal in (heel) erg veel takes (soms wel 20-50 takes die een 1-5 minuten duren per take). Er zijn er ook wel bij van 80-100 takes.

Een voordeel wat er aan vast zit is dat er heel vaak redelijk tot erg goede doubles,tripels,quadripls bij zitten; automatisch al. Ook zitten er regelmatig al goede harmonie parts bij, waar van alles mee mogelijk is.

Moet ook toegeven dat er regelmatig heel veel door elkaar zit en niet altijd een goede structuur bevat.

Mijn vraag aan jullie is nu: hoe organiseren jullie daarna al je takes? Is deze zogenaamde uitzoek/sorteer fase gewoon gruwelijk veel werk en doe je er gewoon lang over? Hoe gaan jullie te werk met al deze opgenomen takes achteraf? Hoe selecteren jullie? Zijn er foefjes,hulp programma's,organizers of weet ik veel?

Kortom alles is welkom op dit gebied.

Het is een algemene vraagstelling dus niet specifiek voor 1 DAW. Ik zelf werk met Nuendo (Cubase is zo goed als het zelfde).

Graag jullie Input

80-100 takes?!?! WTF!!!

Volgens mij is jouw probleem niet het handig organiseren van je takes, maar het gewoon niet opnemen van al die takes.

Volgens mij heb je langs van perfectionisme en een soort bindingsangst. Waarom niet gewoon 2 of 3 takes? OK...bij een heel moeilijk stukje max 10...
Ik smijt alles altijd DIRECT weg als het gewoon niet lekker voelt. Gewoon delete....scheelt een hoop geneuzel en houdt je spontaan.

inderdaad weggooien dat waarvan je zeker weet dat je er ontevreden bent en max 3 tracks overhouden per partij.
is veel handiger en sneller

gewoon als take niet goed is/voelt weggooien
ook wat meer georganiseerd werken misschien (per gedeelte van track werken en dan alles opnemen per gedeelte ofzo, per verse dan alle dubbelingen van die verse etc etc)

inderdaad weggooien dat waarvan je zeker weet dat je er ontevreden bent en max 3 tracks overhouden per partij.
is veel handiger en sneller

Ik zou dit omdraaien: alleen houden waarvan je zeker weet dat het goed is. Twijfel is een killer voor je workflow. Jezelf vastleggen daarentegen is een stimulans...

Ik zou dit omdraaien: alleen houden waarvan je zeker weet dat het goed is.
ja klopt zo werk ik ook. een beetje als vroeger met 8 sporen recorder: zuinig zijn op je sporen.
(ps heb nog een adat8sp tekoop voor wie het ouwe gevoel terug wilt beleven, of 1 converter nodig heeft, zie treatphilichorda)

80-100 Takes vind ik nog wel meevallen.

Ik heb regelmatig projectjes met 100+ takes en zelfs ook wel 200+ takes meegemaakt hoor.
Dan praten we natuurlijk niet over takes van 5 minuten, maar over korte stukjes van bv. 10 sec.

Alleen als een take echt onbruikbaar is gooi ik hem weg, ik bewaar in verhouding nog best veel. Hdd-ruimte kost praktisch niets en wie weet kunnen sommige takes nog wel van pas komen!

Als ik een 200+ takes projectje heb, dan behoud ik uiteindelijk toch nog zeker wel de helft ervan.

Het gaat dan vaak om tracks met leadvocals, leadvocals nog 2x gedubbeld, koortjes welke meestal 3 stemmig zijn en 4 opnames per stem en natuurlijk nog wat addlipjes.

Hoe ik dit dan organiseer?
Niet met bestandnamen in ieder geval. Alles heet gewoon take-xx.wav.
Ik ZIE gewoon aan de opbouw en waar de takes gepositioneerd staan hoe het projectje in elkaar steekt.

Ik ga hier trouwens nooit mee mixen hoor.
Ik maak altijd losse bounces van:
- Leadvocals Couplet
- Leadvocals Refrein
- Koor 1e stem
- Koor 2e stem
- Koor 3e stem
- Addlips

Deze losse bounces importeer in dan weer in het project.

ja , als je zo gaat tellen dan mag je bovenstaande wel met 4 vermenigvuldigen.
echter mbt de leadzang zijn het meestal wel lange tracks. je hoort tegoed het verschil of iemand het de eerste of 5de 10de keer inzingt , qua gevoel , zijn mensen daar erg gevoelig voor ( net wat rauwer, vermoeider etc). dus in de leadzang wordt weinig geknipt en geplakt. meestal wordt er met max 1 of 2 tracks gewerkt dwz dynamische bewerking etc.

Allereerst dank voor jullie reacties.
Ik werk een beetje als Subergroover alleen dan wat chaotischer.
Dat is het aard van het beestje en krijg je er jammer genoeg nooit helemaal uit jammer genoeg. Maar doe mijn best.

Ook heb ik wat moeite met besluiten omtrent dergelijke dingen. Ik beheers de kunst van het weg durven gooien nog niet zo goed denk ik. Bang om HET weg te gooien.

Feit is dat het een stuk sneller moet gaan idd. dat takes uitzoeken. En daardoor mijn stijl van opnemen erg zal moeten gaan aanpassen.

Ik werk ook niet met bestandnamen, ik gebruik ook gewoon track 7 06 bijvorbeeld (track 7, take 6, gewoon de automatische nummering in Nuedo).

Ik ga hier trouwens nooit mee mixen hoor.
Ik maak altijd losse bounces van:
- Leadvocals Couplet
- Leadvocals Refrein
- Koor 1e stem
- Koor 2e stem
- Koor 3e stem
- Addlips

Deze losse bounces importeer in dan weer in het project.

Das misschien ook nog een goeie; 1 soort rommelvel en 1 totaal comp.

En meer tijdens het recorden beluisteren, uitknippen waarschijnlijk. Ook meer plan inbrengen.

Ik heb ook regelmatig erg veel opname takes gebruikt, maar mik alles weg waarvan ik niet tevreden ben. En ja, dan heb je soms voor een vocal 20 aan elkaar geplakte stukjes.

Ik bewaar altijd een complete take die volledig "het goede gevoel heeft". Deze take is vaak niet de zuiverste, maar alles gaat naderhand toch door melodyne, en geen mens die t hoort.

Kortom: 1 take met gevoel, 2 takes zuiver, en verder ALLES WEGGOOIEN, want in 90% van de gevallen is je eerste ingeving de beste!

Ow en nog 1 tip: Als zangopnamen langer duren, neem dan eens een paar keer een flinke pauze, zodat de oortjes weer fris zijn, en je beter hoort wat zuiver is en niet...

GRTZ

Doe ik ook.. tijdens het opnemen al luisteren wat er wel en niet goed is. Markers meegeven en na opname direct de foute stukken eruit knippen. Volgende take op een nieuw spoor zetten en hetzelfde doen. Todat je het idee hebt wel een goed geheel te kunnen maken dan aan elkaar plakken met de juiste stukken bouncen naar een totaal. Of in mijn geval opnieuw opnemen door een vette preamp.
Zoals subgroover zegt hdd ruimte is geen issue meer. Ik bewaar dus ook alles en kan nog wel eens van pas komen.

Nou ik moet bekennen dat ik eigenlijk niet geheel slim ben geweest, alhoewel het ook toch wel zijn voordelen heeft.

Ik heb een algemeen overall project gemaakt met alle vocalen van verschillende projecten binnen 1 groot project (als een soort van een groot overall vocalen project). Vandaar uit exporteer ik een desbetreffende song (alleen vocalen tracks dus) naar een nieuw project waarin ik het helemaal afwerk en edit.

Dit heeft als groot nadeel dat je per song (vocalen) maar 1 of 2 tracks hanteert en daar alles in mikt :o: En je dus een lange regel krijgt bij wijze van.

Het voordeel van deze manier van werken is opzich: dat je wel goed achter elkaar kunt door tracken. Maar dat weegt niet echt op tegen het uitzoekwerk en edit werk wat je na de hand hebt.

Ik heb dan ook besloten dit per direct te veranderen en elke song als een apart project te behandelen.

Beetje laat want heb al erg veel opgenomen via deze weg.
Tips,trucs, adviezen om het andere alsnog te kunnen ordenen :o:

en waarom op die manier? is je computer niet snel genoeg om in een project wat je gemaakt hebt ook je vocals op te nemen? of houd je gewoon van moeilijk doen terwijl t makkelijk kan?

Zoals wel vaker, begrijp ik niet waarom je zo'n discussie begint terwijl je eigenlijk al weet dat je niet zo handig bezig bent. T is een beetje vragen naar de weg die je al kent.

ik toon u de weg, maar eerst moet ik u het hoofd afsnijden

( vrij naar herge " de blauwe lotus"")

@Boeklanoei
"Ook zitten er regelmatig al goeie harmonie parts bij".
Als ik goed tussen de regels doorlees, ben je het nummer nog aan het instuderen terwijl je al met de opnames bezig bent. Je begint vroeg met de opnames (dat is het punt niet hoor), en in het stadium dat niet alles nog helemaal is ingestudeerd, twijfel of je het goed kunt en vanaf dat moment zeg je "bewaren"", vanuit het idee dat je het nog niet altijd kunt dromen wat je inzingt. Met die 100 keer dat je iets inzingt, studeer je het tegelijk ook in. Dat effect lijkt je te ontgaan, of de bewaardrang begint al voordat dat moment er is dat je het al wel vaker goed kunt inzingen.

Later blijft er nog iets anders spelen, en dat is een punt wat je wat minder bewust lijkt te zijn: Je vindt tot het einde toe dat het alsmaar aan de vocalen ligt. En dus niet aan de instrumentatie, want die is blijkbaar al tot in de finesses goed en daar valt niet meer aan te tornen. Ook daar is dus bewaardrang. Bij de instrumentatie.
Een mix is een geheel, en wat er niet past is niet altijd het laastste wat je opneemt (in jouw geval de vocalen, in een ander's geval misschien wat instrumentale hooklines of een arrangement). Hoe kun je perfect voorspellen hoe datgene wat je opneemt in een mix zal vallen? Wat nu als je stem een basgitaar blijkt te maskeren, ik noem maar wat willekeurigs. Ga je dan je stem vervormen of ga je dan een ander basgitaargeluid uitkiezen? Geen instrumentatie is heilig totdat de mix af is. Vooral niet als je zelf overal de regie over hebt als je alles zelf doet.

HET uitgangspunt, in welk genre je ook bezig bent, is de feel, de indruk, de sfeer. Dat gaat over het hele nummer, het grotere plaatje (eigenlijk is dat waar je vandaag met het nummer staat). Met dat in je achterhoofd speel je de instrumenten en zing je het in, en beoordeel je je takes. En dat doe je met het idee of de feel die je NU over het nummer vindt, want die eindmix die komt nog, begrijp ik uit je verhaal. Als je je takes aan de hand daarvan nog eens beoordeelt helpt dat misschien ook wel om het wat op te schonen en de boel wat te versimpelen.

Back