Goede (eq) VST's

ptaurus

Ouwe rot
In het woud van de vele gratis en niet gratis VST's zoek ik een redelijke gratis multiband eq-VST.

Nu kan ik natuurlijk van alles gaan proberen, maar misschien zijn er goede tips.

Wie?

Paul

Kjaerhus EQ, Voxengo EssEQ + Overtone GEQ (alledrie gratis) probeer die eens

Die Electri-Q is idd koel! had ik nog niet gezien :)

Die kjaerhus is goed, heeft iets andere bandstanden als de voxengo's (ook goed).
In combi kan het bijna niet misgaan :D

Oja, ff zoekfunctie op KVR, gratis EQ VST pluggins:
http://www.kvraudio.com/get.php?mode=results&st=adv&soft[]=e&type[]=22&f[]=vst&linux=1&osx=1&win=1&free=1&sf=0&receptor=&de=0&sort=1&rpp=100

Ik vond deze draad op Gearslutz.com:

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/330874-digital-eq-fact-myth.html

Wel erg technisch allemaal (en in het Engels) maar ik begrijp eruit dat je met iedere software EQ hetzelfde resultaat kan bereiken of het nou (dure) Waves, Oxford, UAD etc. EQ's zijn of freeware EQ's...

(disclaimer: dit is de conclusie van de mensen in dat draadje, niet de mijne. Ik heb dit ook niet onderzocht maar het is wel leuk om te lezen vond ik)

Nee, niet gratis! Ik werk zelf op Mac, en daar zijn nu erg weinig gratis plug-ins voor, zeker EQ's en andere basis-dingen.

Stillwell is wel helemaal niet duur, en toch wel de moeite.

Ik kan me wel vinden in de gearslut thread.
Vind alle digitale eq hetzelfde klinken, alleen de controls zijn anders.
Dan bedoel ik niet powercore en uad eq's want die ken ik niet.

alle linear phase eq's zullen op de een of andere manier hetzelfde klinken, bij de een zal je wat andere instellingen nodig hebben dan bij de ander, maar je kan ze altijd laten nullen. dat is het idee achter lin phase. maar de meeste digitale eq's zijn dat niet, eerder minimal phase ontwerpen.

goede gratis eq's zijn er niet veel. kjaerhus is prima, sonalksis ook zeker. massey maakt goedkoop maar heel goed spul. maar je kan beter 1 hele goede eq kopen en klaar zijn, sonnox oxford ofzo. geen idee van je financiele situatie, maar voor 200 euro ga je zoiets niet snel vinden...

Ik snap deze vraag niet, wat is er nou mis met je eq van je DAW.
En als je 1 van de gelukkige bent die het verschil wel hoort, dan stel je deze vraag niet.

alle linear phase eq's zullen op de een of andere manier hetzelfde klinken, bij de een zal je wat andere instellingen nodig hebben dan bij de ander, maar je kan ze altijd laten nullen. dat is het idee achter lin phase. maar de meeste digitale eq's zijn dat niet, eerder minimal phase ontwerpen.

Klopt inderdaad; er is zelfs een wetenschappelijk paper dat bewijst dat verschillende EQ implementaties uiteindelijk exact dezelfde resultaten opleveren, alleen dat je daarvoor de knopjes anders moet instellen omdat de interpretatie van de knoppen anders is.

Overigens: minimum-phase filters zijn ook perfect te nullen hoor; dat is nu juist een van de eigenschappen van minimum phase!

Ik heb zelf voorkeur voor minimum phase (IIR) filters (itt tot de mening van velen hier). Voornaamste voordeel is dat ze aanzienlijk kleinere delays veroorzaken, en nog belangrijker: veel minder ringing (linear-phase filters geven vaak pre-ringingproblemen bij transienten).

FIR filters/eq's kunnen allemaal hetzelfde klinken.
IIR filters/eq's kunnen allemaal hetzelfde klinken.
Van beide typen heb je gratis vst's, dus ga geen geld weg gooien.

Er ontstaat natuurlijk wel verschil als je ook nog de vervorming van een hardware unit gaat emuleren.

Back