Remix maken ervaringen etc.

cns

sfm
Er is een tijdje geleden mij gevraagd om een remix te maken
Van een nummer dat uitgebracht gaat worden... Allemaal leuk en
Aardig natuurlijk, maar (jawel een maar)

Ik heb gisteren de bestanden ontvangen allemaal wav files.
Nu zitten er op een aantal sounds effecten zoals een delay en
Reverb. Nu ben ik daar huiverig voor,het is mij geleerd verteld
Om vooral kale sounds te geven om te remixen.

Dus mijn vraag hoe gaan jullie hiermee om?

Creatief zijn.

De vocalen droog houden - da's het belangrijkste. Het zit er dik in dat de rest er toch wel uit wordt gesloopt of vervangen kan worden.

droge opnames vragen.

Armin van buuren vertelde bij z'n workshop dat hij voor de remix van "as the rush comes" speciaal naar san fransisco was gevlogen om samen met de originele producer de studio overhoop te halen om de originele dattape tevoorschijn te toveren omdat hij in NL alleen de reverb en delay opnames kreeg en er verder niks was.
Uiteindelijk hebben ze de droge opnames gevonden en dit werd het resultaat :D

Zelf vraag ik ook altijd om zo droog mogelijke opnames, zonder galm of echo.

behalve vocals werk ik nooit met aangeleverder audio
Of ik krijg de midi parts, of ik speel ze na.

Ik werk het liefst alleen maar met droge tracks. Als die er in eerste instantie niet bij zitten vraag ik er om.

Daar komt wel bij dat ik meestal eigenlijk alleen de vocalen gebruik. De overige tracks gebruik ik om op gitaar of piano het akkoordenschema uit te zoeken.

Soms vind ik het wel aardig om in een remix een intermezzo in te bouwen waarin juist stukken uit het origineel terug te horen zijn, als soort verwijzing naar de originele plaat.

Maar voor mij geldt dus ook: alleen droge tracks (ook geen compressie). Meestal zijn te te krijgen. Als er toch compressie op zit kan ik er mee leven.

Zie voor mijn remixen: www.myspace.com/whenlogicfailsremixes

bedankt zover voor de reacties en meningen zo zie je dat iedereen toch wel vanuit dezelfde hoek denkt... gelukkig ;)

Ik heb inmiddels gevraagd om droge audioparts! Vervolgens speel ik ze wel na inderdaad!

Is het nu eigenlijk een must om enigzins zelfde sounds als het origineel aan te houden? Voor mij hoeft het niet denk ik maar misschien dat jullie hier ook een mening over kunnen geven...

bedankt iig!

dat is geheel aan je eigen creativiteit.

Meestal is een remix herkenbaar genoeg om te horen waar het vandaan komt maar ook anders genoeg om speciaal te zijn en geen kopie van het origineel.
Dat is iig wel altijd mijn uitgangspunt.

dat is geheel aan je eigen creativiteit.

Meestal is een remix herkenbaar genoeg om te horen waar het vandaan komt maar ook anders genoeg om speciaal te zijn en geen kopie van het origineel.
Dat is iig wel altijd mijn uitgangspunt.

okay dan! ik speel het spul wat ik na kan spelen wel na en op mijn eigen manier in :)

de original track wordt eerst op een albumsampler/mix cd uitgebracht en daarna pas als release los verkrijgbaar met dus mijn rmx als ze hem willen natuurlijk haha

Is het nu eigenlijk een must om enigzins zelfde sounds als het origineel aan te houden? Voor mij hoeft het niet denk ik maar misschien dat jullie hier ook een mening over kunnen geven...

bedankt iig!

Niets moet natuurlijk. Het is op een bepaald moment wel de vraag waarom je iets nog een remix zou noemen als er niets uit het origineel herkenbaar is. Antwoord op die vraag is verder niet van belang voor je mening over de kwaliteit van een track.

Niets moet natuurlijk. Het is op een bepaald moment wel de vraag waarom je iets nog een remix zou noemen als er niets uit het origineel herkenbaar is. Antwoord op die vraag is verder niet van belang voor je mening over de kwaliteit van een track.

Er moet volgens mij wel een connectie zijn met het origineel. Of dat nu een bepaalde groove is, bepaalde sound, of bepaalde eigenschap van de mix, dat maak je zelf uit. Het gaat erom dat je het volgens jou meest typerende element van de track (of meer elementen) eruit haalt en dat dit idee je inspiratie geeft om er een nieuwe track rond te bouwen.

Het hangt natuurlijk ook af van de stijl, in bv. trance ben je wat meer gekoppeld aan harmonie, in techno aan sounddesign etc.

Ik maak dikwijls één of twee typerende sounds na (dan oefen je ook je sounddesign) en pluk enkele kenmerken uit de mix (gebruik van ongewone effecten, etc.).

Er moet volgens mij wel een connectie zijn met het origineel. Of dat nu een bepaalde groove is, bepaalde sound, of bepaalde eigenschap van de mix, dat maak je zelf uit. Het gaat erom dat je het volgens jou meest typerende element van de track (of meer elementen) eruit haalt en dat dit idee je inspiratie geeft om er een nieuwe track rond te bouwen.

Mee eens. Dat bedoelde ik ook te zeggen.

Het hangt natuurlijk ook af van de stijl, in bv. trance ben je wat meer gekoppeld aan harmonie, in techno aan sounddesign etc.

Dat gebeurt vaak, maar hoeft wat mij betreft niet per sé. Het gaat volgens mij, zoals je al zei, om jouw versie van een ander nummer. Je kunt ook een remix in een andere stijl maken, of totaal andere harmoniën gebruiken.

Nu stoor ik me wel vaker aan zogenaamde regeltjes die volgens veel mensen voor bepaalde muziek zouden moeten gelden, dus misschien overdrijf ik in mijn reactie, maar volgens mij is de enige regel bij muziek maken: zorg dat het goed klinkt.

Bij een remix is er nog een extra regel: Zorg dat er nog een link is met het origineel.

die connectie met het origineel ga ik dan maar proberen te behouden... Hoe weet ik nog niet. Het is al met al een puzzel aan het worden. Mijn hoofd staat er ook nog niet naar om er echt in de studio te gaan zitten. Het origineel heb ik ook gehad en is tja, wat zal ik zeggen een beetje te oppervlakkige trance/progressive. Maar ja dat moet de pret niet drukken natuurlijk haha!

Misschien dat ik alleen de bass enigzins terug laat komen. Het probleem is dat er heel veel subs inzitten en het probleem van de effecten laat me ook niet los.

Wellicht dat ik vannacht een ingeving/oplossing binnen krijg ;)

kortom ik ben het er wel mee eens om toch iets te gebruiken uit het origineel. een beat of snare gedoe.

Ow ja het is een erg hoog funny vinyl gehalte > als mensen dat label nog kennen.

Succes iig!

Plaats je wel (in slechtere quali ..jaja, anders mag 't niet..?) 't orgineel + wat jij ervan gemaakt hebt? (of een stukkie) Ben wel benieuwd :)

O ja, mocht iemand ooit een kutremix van hun nummer willen hebben, kunnen ze me altijd Pb-en! 'k Ben nu nog goedkoop/gratis :D

Succes iig!

Plaats je wel (in slechtere quali ..jaja, anders mag 't niet..?) 't orgineel + wat jij ervan gemaakt hebt? (of een stukkie) Ben wel benieuwd :)

O ja, mocht iemand ooit een kutremix van hun nummer willen hebben, kunnen ze me altijd Pb-en! 'k Ben nu nog goedkoop/gratis :D

natuurlijk plaats ik hier een stukkie zodra ik het licht in de duisternis gezien heb :dubbel:

en tips zijn altijd welkom ;)

Back