hoe het beste een track opbouwen

rowan2008

Ingeburgerd
Ben een tijdje aan het pielen met cubase
ik begin het steeds beetje bij beetje te snappen
maar waar ik heel erg benieuwd naar ben!!
hoe je een track begint en opbouwd
ik zal een voorbeeld schetesen hoe ik er nu tegen aan kijk!!
ik programeer de kick 1,5,9 etc
en de bass 3,7,11 etc
closehat op alle vakjes
openhat op de bass
en snare op 5 en 13 enz
waar ik tegen aan loop is als ik een part van bijv, 4 blokken
{ dus 4x 16 vakjes } achter elkaar copieer in audioproject
hoor je de overgang,een klik zeg maar naar het volgende blokje
mijn gedachte is om grotere blokken te maken zodat je die overgang niet meer hoort en vanuit daar een track ga opbouwen
voorbeeld.. een beginblok van bijv, 32 blokken
met daarop de bass hi,closehat.snare,etc en de lead
en met die zelfde grote van blokken werken
ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk heb uitgelegd!!
als iemand een andere gedachte of ervaring heeft of tips!!
IK HOOR HET GRAAG!!!!!

Waarom grotere blokken?

Maak een nieuw audiospoor. Sleur & pleur daar een sample van een kick in. Op elk streepje 1. Voila, geen klikjes, en zoveel kicks als je wilt. Het helpt wellicht ook als je zegt welke versie van Cubase je hebt.

Je hoeft
ook niet
elke 3 woorden
op enter
te hengsten

blijf gewoon doortypen en smijt er om de 3 zinnen een enter tussen, da's leesbaarder.

Wellicht dat je de klik in de overgang hoort omdat je niet precies goed kopieert (heeft je Cubase de laatste updates?)

Verder - nou heb je al bijna 10 topics gestart over Cubase en je Virus. Wellicht de volgende keer ietsje meer vooronderzoek doen voordat je meer dan 2000 euro uitgeeft?

heb sx3 inderdaad.en heb nog niet gekeken naar de laatste updates.
en om even op de opmerking van Yoozer in te haken.
je moet ergens beginnnen immers en ik ben op ontdekkingsreis.vandaar dat ik idd wat meer vragen stel als anders.. excuses daarvoor!!

dat geeft op zich niks, maar probeer het centraal te houden ;)
En voor zulke elementaire Cubase vraagjues, misschien handig om de quickstart handeiding gewoon te volgen? die nemt je in een uurtje door de meest belangrijke menu's en handelingen heen. Daardoor beheers je het veel sneller dan via "trial & error"

Maar kopieer je dan midi-data of audio? Met audio zou je met fade in en outs kunnen werken bijvoorbeeld.

En hoe mensen hun track opbouwen tja daar kun je boeken over volschrijven. Ikzelf ben sinds eind 2006 al bezig om een voor mij goede workflow te vinden. Voor de één is dat software voor de ander hardware voor de derde een mix tussen beide.

Ik heb dit jaar Reaper ondekt als software, maar heb recent ook een Akai MPC1000 gekocht. Zo'n hardwaresequencer is ideaal om snel je beats en andere samples in te kloppen.

Houd je blokken zo klein als mogelijk is zonder saai te worden. Dit maakt het editten ervan relatief makkelijk (probeer maar eens de rode draad vast te houden van een midi-sequence van 70 bars ;) )

Eerst "componeren" en dan pas "arrangeren".

het gaat om het kopieeren van audio geen midi.dus als ik het goed begrijp
eerst componeren met midi,en dan omzetten naar audio
en vanuit daar gaan arrangeren. en finetuning.effecten toevoegen etc

Back