MC-505 weg voor D-station???

MoZvy

Ingeburgerd
Mijn eerste post en al dadelijk (hopelijk) een zinnige vraag ;)

In een grijs verleden (+- 3 jaar geleden) was ik tot vervelens toe bezig plaatjes in elkaar te steken, en heb mij toen daarvoor ook wat apparatuur aangeschaft (JP-8000 en MC-505).
Deze gebruikte ik tesamen met toen Cakewalk.

Daarna werk gevonden en de hobby verwaarloosd, maar... een half jaartje terug zin gekregen en de draad opgepikt.

In eerste instantie ben ik (om er terug in te komen ;) ) beginnen experimenteren met Reason wat aardig lukte. Daarna Cubase aangeschaft en hiermee begonnen.
Nu wil ik mij weer wat meer op de hardware kant gaan toespitsen en met mijn JP-8000 kan ik al goed overweg, echter vind ik de MC-505 niet echt hetgeen ik nodig heb. Ik heb ondertussen wat geld gespaard voor een degelijke studio setup maar de 505 vindt er niet echt een plaats in (komt meer als een live instrument over voor mij dan geschikt voor studio gebruik).

Ik doe al mijn sequencing en editing van midi data in Cubase en ben van plan een digitaal mengpaneel aan te schaffen alsook een degelijke geluidskaart (Terratec EWS88MT) met meerder uitgangen zodat ik deze kan aansluiten op het mengpaneel in kwestie.

Nu zocht ik eigenlijk nog een goede drummodule en dacht hierbij aan de Novation D-station.
Nu komt de eigenlijk vraag... Heeft het nut mijn MC-505 weg te doen voor een D-station?
Maw, haal ik er voordeel uit of kom ik terug op hetzelfde van, geen echt studioding dat een beetje als speelgoed oogt...

BTW, ik maak voornamelijk trance en groovy dingen.
Oh ja, cewl forum! 8)

GreetZ

MoZvy

Voor studiogebruik is de Drumstation een hele goeie basis, "beperkt" tot de (net als de echte
machines bewerkbare) 808- en 909 geluiden, maar wel een hele goeie imitatie.
In combinatie met een sampler ben je eigenlijk zo goed als ongelimiteerd om beats in elkaar
te zetten..
Met je jp8000 erbij en misschien nog een andere synth ben je het mannetje.;)

Wat de 505 betreft; natuurlijk zul je die ook kunnen gebruiken maar dat zul je voor jezelf
moeten bepalen.. ik ben het wel met je eens dat hij ook erg live-georiënteerd is.
Vind je de geluiden nog bruikbaar? Wat let je dan om hem te houden, met midi en
gescheiden outputs kom je ook een eind.

Btw, tweedehands Drumstations kosten ook niet veel meer maar let wel op dat
er in de eerste versie een probleem is met de midi, het schijnt op te lossen te zijn
maar daar kunnen andere forumleden je meer over vertellen.

Kijk ook even met de zoekfunctie op het forum rond, er zijn al heel wat discussies geweest
over drumcomputers waaronder de Drumstation...

Succes

grtz

Vizion

Origineel geplaatst door Vizion
Btw, tweedehands Drumstations kosten ook niet veel meer maar let wel op dat
er in de eerste versie een probleem is met de midi, het schijnt op te lossen te zijn
maar daar kunnen andere forumleden je meer over vertellen.

Niet met de 2de versie (de rode drumstation). Zelf heb ik een versie 2. kHeb daar nog nooit problemen mee gehad...
Ze kosten 2de hands evenveel als de 1ste versie en er is technisch eigenlijk geen enkel verschil met de nieuwe D-station.
Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat de D-station een polyfonie van 8 heeft en de Drumstation één van 5. Dat is dus Bull-Shit : in mijn handleiding staat dat de Drumstation ook 8-stemmig polyfoon is.

Ter info : De D-station is een 3de versie... (er zijn er dus 3)

Die problemen met de Drumstation zijn opgelost als er versie 1.3 -software is geinstalleerd.
Zelf heb ik zowel de 505 als de Drumstation, en ik gebruik die 505 o.a. om de Drumstation aan te sturen. =>sequencer v/d 505 vinnik toch wel makkelijk!! Maar ik gebruik dan ook geen PC..
Als je de 505 alleen als geluidenbak zou gebruiken, kan je 'm inderdaad netzogoed inruilen.. Er zijn zeker BETERE geluidsbakken. (al gebruik ik de sounds v/d 505 nog regelmatig..)
Maar over de Drumstation ben ik best tevreden.
Dus.. Ik hoop dat je er iets an hebt..
8D

Allemaal al bedankt voor de antwoorden.

Nu blijf ik nog met 2 vragen zitten.

1. Bevat de D-station de geluiden die ik zoek, of zijn er nog goede alternatieven?
2. Wat is een goede prijs voor beide apparaten 2e hands (dus zowel de aankoop van een D-station als de verkoop van de 505).

Even ter verduidelijking...
Vision wist te zeggen dat ik "beperkt" zou zijn in mijn geluiden (808 en 909) is dit een beperking die ik zwaar ga voelen, of zijn er uitgebreide mogelijkheden om de geluiden te bewerken zodat dit niet echt een punt meer is?
Zoals reeds gezegd maak ik vooral trance songs. Zijn er alternatieven die zich hiertoe beter lenen?

En wat mijn tweede vraag betreft... Is wel duidelijk niet? ;) Bijkomend, is het nuttig deze 505 eventueel om te ruilen? Of kan ik er nog meer geld voor vangen (of bijbetalen)?

Met "beperkt" bedoel ik te zeggen dat de geluiden puur en alleen van de
808 en 909 afkomen. Ik zet het tussen quotes omdat op de echte machines
de geluiden ook te bewerken zijn; Attack, decay, tune, snappy... dat soort
parameters. Zo ook op de Drumstation.
In tegenstelling tot de (deels) analoge synthese van de originelen wordt er in
de Drumstation softwarematig gemodelleerd, virtueel analoog dus.

Verder kun je wel stellen dat 99,9 procent van de gebruikte 'basis' drumgeluiden
in trance, techno etc. van de twee TR-machines afkomen. Origineel, gesampeld of
softwarematig gemodelleerd zoals in de Drumstation (ook de geluiden in jouw mc505).
En anders wordt iets nieuws praktisch altijd wel vergeleken met de originals, wat
ook vaak voer voor discussie op zich is geweest.

Vraag eens rond op het forum of je bij iemand eens mag experimenteren met
de drumstation of test hem gewoon in de winkel. Zelf uitproberen is de beste
methode om erachter te komen of het wat voor je is.

Op http://www.vintagesynth.org/ kun je nog meer info vinden over deze
machine inclusief audiodemo's onder 'Novation' :L

Ik heb mijn D-station verkocht omdat ik hem juist beperkt vond.
Je hebt zoals gezegd de imitatie 808/909 geluiden en thats it.
De sounds zijn oké behalve de kick. Met een enkele D-station kick red je het niet in je productie, te dun.

Een alternatief wat beter voor je zou kunnen werken is het geld wat je aan de D-station wilde spenderen gebruiken om een paar goede sample cd's te kopen.
'Techno trance essentials' is bijvoorbeeld een enorm goede sampel cd.
Er staan hier veel meer drumsounds op die je met je D-station onmogelijk voor elkaar krijgt.
Daarbij barst het van de goede loops die je ook kunt knippen om de beats individueel te gebruiken.
Een goede sampel cd kost je 90 euro. Ik schat dat je voor de prijs van een D-station er 4 kunt aanschaffen.
Als je een goede softsampler hebt en recycle en wat leuke effect plugins, kun je hier onnoembaar veel meer
soorten (en vooral vette) beats mee maken dan je met de D-station ooit zult kunnen.

Wat de 505 betreft. Voor gebuirk van de loopjes is hij al veels te oud. Alleen als geluidenbak zou hij van waarde kunnen zijn maar dan kun je inderdaad beter voor een andere synth kiezen.
Ik zou hem verkopen (2e handsprijzen bekijken op www.marktplaats.nl of www.interface.nl (gear-exchange) en het geld even opzij leggen totdat je er wat bij kun tdoen en dan de Virus C aanschaffen. Zeker voor Trance onverslaanbaar. En ook omdat je het voorlopig met twee synths moet doen is het zorg dat je een synth aanschaft waar je veel mee kunt doen en je veel sounds tegelijkertijd kunt uitsturen. De virus heeft 6 uitgangen. Ga maar eens luisteren en wordt verliefd.

Succes, gr. Tom :geslaagd:

De Drumstation-geluiden vind ik NIET 'te beperkt', en ZEKER niet als je trance/techno maakt! Een (eventueel) effect-apparaat erbij, mocht je het standaard geluid uiteindelijk beu zijn, doet (ook) wonderen!! Het is maar net HOE je 'm gebruikt, en om te zeggen 'dun' geluid? Sja, hij zal niet zo (heel) snel al 't andere geluid wegdrukken (afhankelijk hoe hard je 'm in de mix zet natuurlijk!!), als een bijv. een echte 808, maar of dat een NAdeel is?????*
2e Hands zou ik rond de 200 euro rekenen (afhankelijk van type/staat)
De 505 varieert een beetje op de sites van 450~650 euro , afhankelijk van staat & "ouderdom". Maaaaarre de STANDAARD loopjes zijn inderdaad een beetje oud (nog wel bruikbaar, eventueel!), maar het LEUKE is dat je 10 user ARP-loopjes ken maken + oneindig veel zelf ken bouwen.. => maar da vinnik dus nog steeds wel leuk van 't ouwe(re) beesje..

*) GEEN discussie-oproep! Maar een Mening, en wel van mij..;)

Alternatief : een sampler. Of een Jomox AirBase 99. Knalt geheid het karton uit de speakers.

Maar ik hoop dat je niet bij de combo JP8K-909ding ophoudt - tenzij je JP8K-geluiden gaat bouncen zodat je tenminste uit dat 2-part multitimbrale hoekje komt :).

Zoals al eerder opgemerkt is de D-station oké voor de basis drumsounds
maar daar alleen mee zet je geen dancetrack in elkaar.
Ik proef dat MoZvy op zoek is naar drumsounds waarmee hij een hele track mee in elkaar kan knutselen.
Afgezien van de houseplaten van het eerste uur en 'kale' techno lukt je dat niet met alleen maar de D-station.
Ga maar eens goed luisteren naar een aantal tracks (van tegenwoordig) en analyseer voor jezelf eens wat erin zit.
Daar schrik je af en toe van.
Ook de blijkbaar 'standaard' 909/808 sounds zijn vaak gedubbeld met andere attack sounds (hoeven niet altijd drums te zijn....)
Een beetje house sample cd heeft standaard een heel arsenaal aan 808 en 909 sampels op de chrome plaat staan. En dan daarnaast nog een megabitje of 600 aan andere sounds en loops. Met één goede sampel cd kom je veel verder met het in elkaar zetten van een complete track (we hebben het over de drum/beat van de track) dan alleen een drumstation. Tuurlijk, de station is handig om snel een hihatje te pakken en te pitshiften maar dan hebben we het over d'r bij hebben.

Om nog even op een opmerking terug te komen. Met 'dun' bedoel ik niet dat ik een kick wil hebben die de rest van het spectrum wegdrukt maar een kcik die BALLEN in z'n buik heeft. voor de attack is de d-station oké maar voor de body zul je hem moeten dubbelen. En als je het goed doet wordt er niets weggedrukt...
200 euro voor een drumstation? Dan ben je spekkoper volgens mij, zeker als het een 2 is.

gr. Tom

Aan iedereen... nog es bedankt voor de antwoorden.

Eens even overlopen...

Sommigen vinden de D-station te dun klinken (Tom Thomas), anderen vinden hem ideaal voor Trance, hetgeen ik ook maak.
Vraag aan Tom, welke muziek maak jij?

Verder ben ik niet van plan te stoppen met deze combinatie (verre van...), maar ik zoek momenteel iets waar ik goed mee verder kan (degelijke sound), ik ga hetgeen ik nu heb (ga hebben) ook nog combineren met virtuele synths (het beste van beide werelden) en ga me zoals reeds gezegd ook een betere soundcard aanschaffen met verschillende audio outputs. Wat bedoel je trouwens met geluiden bouncen (term komt me niet echt bekend voor, maarja... ben dan ook geen alleskenner hè ;) )

Wat die Jomox Airbase betreft...
Is er een groot verschil tussen beide apparaten? Indien ja, welke verschillen?
Ook qua bedieningsgemak zou ik graag het verschil willen weten, kwestie van te vergelijken...

Nog iets... kan je me een goede (softwarematige) sampler aanraden?

crea bea...

crea bea...

Ik vraag me af.. maakt dat nu echt zoveel uit, of je drums uit je mc-505 komen of uit een drumstation? Zit het hem nu echt op de specifieke sound van een kick, snare of hi-hat?

Juist je 505 kun je via de individuele outs nog nabewerken...

Maar ik heb het idee dat een goede plaat hem nu niet alleen zit of je drumbeat ietsje vetter klinkt.. Wees creatief en vind gewoon met je 505 een manier om de sound wat vetter te maken. Layer je kicks bv...
Je nummer word gewoon goed door goede compositie, opbouw enzo... Hoeft niet per se door analoge stuff....

Ik heb ook al aardig wat spullen gekocht en daarna weer verkocht omdat ik wat beters wilde. Uiteindelijk heb nu een rm1x en een d2 groovebox. Naar mijn mening moet het daarmee dus gewoon lukken.. En mocht dat niet zo zijn, tja, dan ligt het toch echt aan mezelf en niet aan mn spullen..

Ik zou gewoon die 505 houden en het daarmee proberen. Gebruik hem gewoon als soundmodule.. De drumsounds in mn d2 schijnen hetzelfde te zijn als in jou 505, en ik vind er echt wel veel bruikbaars tussen zitten... Bovendien heb je een veel breder sundpalette, je hebt immers meer dan alleen maar drumsounds...

Dit is btw geen diss naar de mensen die wel dikke apparaten hebben staan hoor.. Als ik wat meer centjes had had ik mischien ook wel een dikker bakje gekocht.. :-)

Maar anyway, wees gewoon creatief.. ik sta soms gewoon te kijken wat mensen uit minimale spullen halen....

Grtz.!

Je hebt op zich gelijk...

Het is echter niet alleen de geluiden die me min of meer tegensteken.
Het hele apparaat vind ik niet echt fijn werken voor studiogebruik (te weinig outs oa) en om het nu alleen als geluidsmodule te gebruiken, ik denk dat daar betere (zelfs goedkopere) alternatieven voor zijn.

Zoals ik het zie krijg ik meer geld voor mijn 505 waar ik niet echt tevreden over ben en kan me daar een beter (tweedehands) alternatief voor kopen.
Tuurlijk moet je creatief zijn met wat je hebt, dit gaat voor alles. Ik denk echter dat ik beter en makkelijker zal kunnen werken met een drumstation dan met die 505...

Het kan natuurlijk ook aan mij liggen ;{

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Zoals al eerder opgemerkt is de D-station oké voor de basis drumsounds
maar daar alleen mee zet je geen dancetrack in elkaar.
Ik proef dat MoZvy op zoek is naar drumsounds waarmee hij een hele track mee in elkaar kan knutselen.
Afgezien van de houseplaten van het eerste uur en 'kale' techno lukt je dat niet met alleen maar de D-station.
Ga maar eens goed luisteren naar een aantal tracks (van tegenwoordig) en analyseer voor jezelf eens wat erin zit.
Daar schrik je af en toe van.
Ook de blijkbaar 'standaard' 909/808 sounds zijn vaak gedubbeld met andere attack sounds (hoeven niet altijd drums te zijn....)
Een beetje house sample cd heeft standaard een heel arsenaal aan 808 en 909 sampels op de chrome plaat staan. En dan daarnaast nog een megabitje of 600 aan andere sounds en loops. Met één goede sampel cd kom je veel verder met het in elkaar zetten van een complete track (we hebben het over de drum/beat van de track) dan alleen een drumstation. Tuurlijk, de station is handig om snel een hihatje te pakken en te pitshiften maar dan hebben we het over d'r bij hebben.

Om nog even op een opmerking terug te komen. Met 'dun' bedoel ik niet dat ik een kick wil hebben die de rest van het spectrum wegdrukt maar een kcik die BALLEN in z'n buik heeft. voor de attack is de d-station oké maar voor de body zul je hem moeten dubbelen. En als je het goed doet wordt er niets weggedrukt...
200 euro voor een drumstation? Dan ben je spekkoper volgens mij, zeker als het een 2 is.
gr. Tom

Wat een bull-shit...

Als jij geen sterke klanken uit de drumstation alleen krijgt, betekent dat dat je de ballen van afmixen en finetunen kent! Gebruik jij de factory presets of zo???
Natuurlijk kan je geen hele track ineensteken met een drumstation alleen : het is enkel maar voor drums!!! ...maar dat was toch de vraag of niet??? drums???

Dubbelen van drumklanken is misschien leuk, maar dat doe je met Sound-Forge of zo en dan ram je die klanken in een sampler achteraf.

Mijn mening : de drumstation klinkt helemaal niet "dun". Je moet alleen weten hoe je de punch eruit krijgt.

Origineel geplaatst door oli303
Wat een bull-shit...

Als jij geen sterke klanken uit de drumstation alleen krijgt, betekent dat dat je de ballen van afmixen en finetunen kent! Gebruik jij de factory presets of zo???
Natuurlijk kan je geen hele track ineensteken met een drumstation alleen : het is enkel maar voor drums!!! ...maar dat was toch de vraag of niet??? drums???

Dubbelen van drumklanken is misschien leuk, maar dat doe je met Sound-Forge of zo en dan ram je die klanken in een sampler achteraf.

Mijn mening : de drumstation klinkt helemaal niet "dun". Je moet alleen weten hoe je de punch eruit krijgt.

... met Soundforge of zo en dan ram je die klanken in een sampler....
Stoere taal maar ik vraag me af of jij de 'ballen' van dubbelen kent.
En wat mijn 'ballen' over mixen betreft....laat ik daar maar niet op in gaan.

Ik stop wat tijd in dit forum om mensen te helpen die met vragen zitten, niet om discussies
te voeren met mensen die 'alles' al weten en last hebben van hanengedrag.

No hard feelings,

gr. Tom

Gasten,

Geen ruzie maken hè :stupid

Iedereen al bedankt voor alle goede hulp die'k al ontvangen heb.
Neemt niet weg dat ik nog steeds aan het twijfelen ben over wát ik nu juist moet aanschaffen, een d-station of sampler...
Van mijn eerste vraag ben ik dus al af :D, ik weet zeker dat ik mijn MC-505 niet meer wens te behouden.

Het is gewoonweg niet hetgeen ik zoek, punt andere lijn.
Als er iemand nog voor- en nadelen kan opsommen, ik kan nog wel wat hulp gebruiken!:frons:

Ik ben eens aan het denken geslagen (jaja écht waar!)

Misschien dat werken met sample CD's voor mij op dit ogenblik misschien tóch het beste is...

Het enige materiaal waar ik op het ogenblik over beschik is het volgende:

Yamaha O1V mengtafel
Roland JP-8000
Roland MC-505
Terratec EWS88MT geluidskaart (ok, heb ik nog niet maar is al wél besteld en betaald!)
Cubase SX
Wavelab

OK, de JP-8000 is een vette synth maar is dus maar 2-parts multitimbraal en dat is op zich een kleine beperking.
Nu dacht ik, indien ik met een softsampler zou werken en sample CD's (beginnen met 1 CD ;) ), zou ik waarschijnlijk nog geld overhouden van mijn MC-505 (hoop ik toch).
Dat geld zou ik eventueel beter kunnen investeren in een andere synth. Bijkomende vraag, welke synth... Tom raadde de Virus-C aan. Iedereen akkoord of andere suggesties?

Ik weet niet wat de rest van jullie hiervan vindt, tot hiertoe zijn het exact de woorden van Tom Thomas die'k hier herhaal, dus ik neem aan dat hij het wel met me eens is :)

Als er iemand suggesties kan doen voor een goede softsampler, en eventueel andere programma's die ik daarbij nodig ga hebben, laat me aub iets weten.
Ook als jullie een andere mening hebben, het gaat hier toch om heel wat geld dat ik niet zomaar de deur uit wil smijten...

Alvast bedankt!

Back