Leslie box...

Alleen draaien de luidsprekers niet, maar een hoorn of soort ventilator die ervoor hangt.

Grtz,
Jeroen

Tis idd een (plastic) hoorn die ronddraait. het geluid komt uit een speaker die eronder hangt. zie hier:

L5W7E2E2G4

En dit is dan voor de hoge tonen, voor de basspeaker draait een schuimplastic ding...

Grtz,
Jeroen

mmm, fascinerend apparaat.....

ik hoorde er laats al over van mijn fysiotherapeut (raar maar waar) we hadden het over oude (vintage) instrumenten.... toen belde mijn vriendin (Leslie), en begon hij over dit ding...... ik had er echt nog nooit van gehoord....
best leuk zo'n ding.

maar was nou precies de bedoeling. het is puur alleen een speaker die ik aansluit op mijn keyboard???

dan zou je in combo met een synth nogal gekke dingen kunnen krijgen....
of lul ik nu onzin?

Origineel geplaatst door agressor

of lul ik nu onzin?

Moest er ook al over denken.... b.v. een 303 door een heel langzaam draaiende Leslie..... Lijkt me sowieso geweldig om een electronische setup te hebben waarin elk geluid zijn eigen spreaker heeft.

Origineel geplaatst door agressor
maar was nou precies de bedoeling. het is puur alleen een speaker die ik aansluit op mijn keyboard???

of lul ik nu onzin?

Je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat de Leslies zelf speciaal gebouwd zijn om op Hammonds aan te sluiten. Deze aansluiting kan je niet zomaar gebruiken om aan je synth te hangen.

Je kan je Leslie wel om laten bouwen geloof ik. Ik denk zelfs dat The Doors eens zo een truck uitgehaald hebben op één van hun nummers (of was het Pink Floyd :confused: )

op een Little Lanilei 10" Rotary Wave zit gewoon jackplug.

Choice of 10" speaker
Size: 12" x 12" x 22", weighing in at 15 lbs.
Variable Speed Control.
"Super Quiet" long life ball bearing motor
5 year limited warranty
12vdc power adapter
1/4" speaker input jack / up to 100 watts at 8 ohm
100% handmade in the USA!

(bron http://www.stevesmusiccenter.com/LittleLanileiRotaryWave.html)

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat de Leslies zelf speciaal gebouwd zijn om op Hammonds aan te sluiten. Deze aansluiting kan je niet zomaar gebruiken om aan je synth te hangen.

Je kan je Leslie wel om laten bouwen geloof ik. Ik denk zelfs dat The Doors eens zo een truck uitgehaald hebben op één van hun nummers (of was het Pink Floyd :confused: )

denk Pink Floyd...;)

Het geeft natuurlijk wel een apart effect de Leslie, als ie een jackplug heeft (en anders kan het idd ook wel met wat kunst en vliegwerk) kan je je synth héél simpel aansluiten natuurlijk.

In een thuisstudio heb je weinig aan een echte. Ze moeten snoeihard staan wil je de sound er een beetje uit kunnen halen en je moet 'm op een redelijke afstand miken (min. *2). Ik heb er een tijdje 1 gehad, een kleinere transistor versie met heel veel kleine speakertjes aan alle kanten. Leuk meubel maar verder lomp en ontilbaar.
Dan hebben originele Leslie's nog een hele maffe aansluiting, snelste weg naar Rome om er "gewone" apparatuur op aan te sluiten is een kastje er tussen wat ook iets van $3/400 kost voor zover ik me kan herinneren.

leslie kan je ook zelf bouwen... heeft grote vriend Tony B gedaan in de early days toen die nog geen centen had voor een echte :D en overigens voor een beetje goed hammond organ betaal je heus niet zoveel hoor kijk maar op marktplaats staan zat leuke bij:) L100 bijvoorbeeld. Tonewheel hammond van bovengenoemde persoon... nah dat in combinatie met een rotary klinkt best vet (suppers ready live. willow farm)

Overigens die bovengenoemde meneer is overigens ook de gast die zijn synth en piano door een leslie liet gaan. De synth is een pro soloist van arp (robbery assault and battery live) en de piano is een electrische RMI Electra 300 (chamber of 32 doors ook weer live. tis op de live opnamens allemaal wat beter te horen ;) )

Origineel geplaatst door Slipperman
leslie kan je ook zelf bouwen...

eej... dat plan heb ik ook al een tijd in mn hoofd... :D de hoorn heb ik al...nu de rest nog :(
Maar idd in een studio heb je niet veel aan een leslie of je moet je microfoons goed weten te plaatsen anders mis je alsnog het effect.

Gitaar kan je er ook doorheen gooien..wát eigenlijk niet! iemand wel eens zijn stem geprobeerd!?

Origineel geplaatst door Freezz
Tis idd een (plastic) hoorn die ronddraait. het geluid komt uit een speaker die eronder hangt. zie hier:

L5W7E2E2G4
[/QUOT

Een maat van mij heeft dit nog thuis staan :D

Die 2 stuks hoorn + het ronddraai ding.Hij heeft een tijdje op de huiskamerinstallatie aangesloten gestaan.Die Hoorns zijn van metaal :)In die hoorns zit de speaker ;)

Een Leslie speakerbox 'kan' bestaan uit een hoge tonen 'hoorn', die trouwens maar aan één kant open is en een lage tonen 'trommel' boven de bass speaker. Voor de zelfbouwers onder ons, in het museum staan behalve een aantal originele Leslie boxen ook een drietal trommels met speaker. Dat lijkt mij wat veel. Woensdag aanstaande is er weer 'opruim' vergadering. Ik laat jullie beslist horen wat de uitkomst is :)

Wout

kom maar op met dat grofvuil dan 8) !! Ik wil dr wel een hebben... 8~

@marcuuu : welk ronddraaiding ? de "plaat" met lager oid waarop de hoorn bevestigt is of de aandrijving?

Naar mijn iedee is het een lager met electromotor.Ik zal vandaag of morgen er even naar kijken ;)

Origineel geplaatst door marcuuu
Opruim betekend dat direct naar het grofvuil 8~

Tja, in princiepe wel... Totale vernietiging!!!
Maar ik ben er ook nog.
Als ze vrij komen, en ik zeg 'ALS'!!!, dan lijkt me wie er het leukste idee mee heeft ze mag krijgen, of zo...
Dus hou je nog even in, want je hoort het wel 'ALS' het zover is :)

Wout

Jullie willen niet weten wat er soms vernietigd wordt. En dat is zelfs nog politiek en beleid! Zo heb ik dertien oscilliscopen uit de metaal-shredder gered en dertien studenten laten glimlachen.

Back