Monitoren bij de tv?

BigDplayboy

Ouwe rot
Gezien de verbouwing bijna klaar is en ik al het leuke speelgoed (lees: tv, mediacenter en speakers) binnenkort kan gaan kopen, rijst mij de vraag: kan ik beter voor een al in one set gaan (Bose bijv., ik noem maar iets), of is het voor mij als audiofiel geen slecht idee om misschien iets met studio-monitors te doen? (gezien ik geen subwoofer-blok wil)
In m'n studiootje werk ik met Mackie HR824's en die gaan lekker laag, maar dit zijn wel flinke bakken voor naast een tv, haha. En zover ik weet is dat lage bij die consumenten-sets alleen te behalen met zo'n aparte subwoofer-kist :(

Er zal vast wel iemand al eens met ditzelfde probleem hebben gezeten, die hier wat zinnigs over kan vertellen, zonder dat ik me meteen weer moet gaan registeren op een hometheater-forum.com o.i.d. :Z

Het is overigens zeker niet mijn bedoeling hier een discussie te beginnen over types, modellen en/of merken e.d. :smeris:
(Hoewel suggesties welkom zijn :koffie: )

veel producenten van monitoren hebben ook bijbehorende subwoofers. vaak worden deze echter overbodig gevonden omdat de '6 en '8 diep genoeg gaan. het nut is discutabel.

een 5.1 setje heb je voor weinig geld. je kan het zo gek maken als je zelf wilt, mini satteliet speakertjes of hele zuilen. vraag jezelf dan gewoon af wat je wilt besteden, zo doe je het met je boodschappen toch ook neem ik aan.

De meeste monitors zijn meer bedoeld om af te mixen en niet per se voor HiFi gebruik.

Kan dus zo zijn (lijkt me) dat film kijken/muziek luisteren, e.d. op z'n minst anders klinkt dan via normale voor die doeleinden bedoelde speakers.

MAAR als je dat niet continu gaat vergelijken, weet je niet beter en wen je daaraan. Oftewel geen probleem dan.

Overigens zou ik sowieso de monitors niet vlak langs de tv zetten (TENZIJ ik plaats gebrek zou hebben): ziet er niet uit..

Met een beetje verbouwing weet je vantevoren wat voor een audio systeem er komt zodat je meteen de juiste kabels in de muur/vloer/plafond kan wegwerken (frezen), toch?

Als het formaat van HR824 te groot is en je wilt toch full range sound dan is een 2.1 set echt wel the way to go. Die sub hoeft toch niet in het zicht en/of in de weg te staan? Post anders eens een plattegrond tekening van de situatie... ben wel benieuwd.

@Fles: Dat klopt, maar mijn zithoek is bovenop een podium/vloerverhoging gebouwd en ik kan alle kabels onder het podium doortrekken. Ik heb ook in de vloer op diverse plekken al uitsparingen gemaakt middels stopcontacten in combinatie met blindplaten (waar straks dus de kabels doorheen gehaald worden).
Hier is een foto van de huidige situatie:
http://www.tyveer-records.com/zithoek.jpg

Het enige zekere aan deze opstelling is de plaatsing van het tv kastje, deze komt gegarandeerd tegen de muur omdat ik in de hoek bij het raam 3 stopcontacten en 2 "loze leidingen" in de vloer heb zitten. Gezien ik denk dat ik de grote bank tegen het raam ga zetten, schuift het tv kastje wel wat verder van het raam af. Hierdoor kan ik in die hoek evt. een woofer neerzetten (die sowieso akoestisch gezien prima in een hoek gezet kan worden en meteen door de bank uit het zicht staat).
Zoals je ziet, het is niet allemaal ruim (ik ben ook maar een starter op de koopwoning markt :) ) en ter vergelijking: op het tafeltje liggen twee Mackie HR824's. En zulke beesten langs m'n tv zie ik inderdaad niet gebeuren; zowel uit ruimte als esthetisch oogpunt.

Voorlopige conclusie: Zoals CgJoe en Zoidsity al zeggen, ik kan beter een setje kopen dat voor entertainment-doeleinden is gemaakt. Toen ik jaren geleden die Mackie's kocht ging er zo'n wereld open toen ik er muziek over speelde die ik normaal over m'n normale HiFi-speakers luisterde (even wennen aan het begin natuurlijk, maar daarna merkte je toch echt goed het verschil qua openheid en helderheid) en ik wil nu niet weer terugvallen naar dat "oude" geluid.
Maar waarschijnlijk scheelt het al veel als ik dit keer fatsoenlijke speakers koop i.p.v. brakke hifi-dingen van een paar tientjes uit m'n tienerjaren, hahaha :)

PS: @Fles, als de straat je bekend voorkomt, dat is de Mathildelaan in Eindhoven bij de mediamarkt :yamaha:

PS: @Fles, als de straat je bekend voorkomt, dat is de Mathildelaan in Eindhoven bij de mediamarkt :yamaha:

Ha! Ja ik zag het meteen al en zat nog te denken iets flauws te posten zoals ga even bij de overbuurman kijken... Maar leuke locatie, en gefeliciteerd met je eerste eigen woning. Hoeveel m2 is die wonig totaal als ik vragen mag?

[off-topic]
Totale oppervlakte is het maar 50 m2, maar het is wel 4,50m hoog. Ik heb dus een tweede verdieping erin gebouwd van 15 m2 en dan ook nog de berging onder dat podium van 21 m2 (7m x 3m). Waarmee ik uiteindelijk dus aardig wat ruimte heb gecreeerd door de hoogte te gebruiken, terwijl het geheel evengoed open en ruim oogt :)

Jij woont in de Admirant? :)

Attachments

• DSC00751 (Small).JPG
    DSC00751 (Small).JPG
    94,9 KB · Bekeken: 78
Back