Waldorf Wavetable Synthesis

Stabby

Ouwe rot
Ik zoek een synth om zelf door middel van synthese gave jazz orgels, epiano's en clavs te maken. Ik heb deze sounds sample based, maar ik zou ook graag hiervoor met synthese experimenteren en creatief te werk gaan. Ik experimenteer al een tijdje met de Microkorg en ik krijg leuke resultaten qua clavs en orgels met sine en square waves. Het is gewoon pure fun!

Nu ben ik echter op zoek naar iets uitgebreider met meer polyfonie (minstens acht), iets meer synthese mogelijkheden en op zijn minst een paar ingebouwde effecten (phaser is belangrijk) zodat ik die aankoop voorlopig niet apart hoef te maken. Mijn budget is niet meer dan €600. Ik dacht aan een aantal synths, maar overweeg nu ook de Waldorf Blofeld omwille van de wavetables van de MicroWave II/XT/XTk. Ik kan echter geen informatie terugvinden met betrekking tot de mogelijkheden van de wavetables voor orgels, clavs en epiano's. Heeft iemand daar een idee van? Het moet hiervoor niet gemaakt te zijn, creativiteit is hier het sleutelwoord! Ik wil zo creatief mogelijk kunnen omgaan met prachtige, unieke resultaten tot gevolg.

Is wavetable synthese ideaal voor mij of niet?

Ik zou voor een Nord Modular Clasic gaan. Fijn patches en lekker experimenteren. Valt het je tegen kan kan je hem normaal gesproken met gesloten beurs weer verkopen.

+1 wat betreft die Nord Modular. Als je daarmee uit de voeten kan kan je ook gelijk met een heleboel software en hardware werken. Super bak, en belachelijk goedkoop voor wat hij bied!!! Al zou je hb desnoods alleen maar nemen als audio processor of om alle presets op het net mee af te gaan, zitten echt dikke patches tussen ook.

Is de Nord Modular zeer geschikt om orgels, clavs en epiano's te maken? Dat kan ik nergens terugvinden.

Er zal ook nergens letterlijk staan "Deze Nord Modular is uitermate geschikt om orgels, clavs en epiano's te maken"

Maar om jezelf te quoten: "...Ik zoek een synth om zelf door middel van synthese gave jazz orgels, epiano's en clavs te maken..."; je zal toch vast wel ergens gelezen hebben dat je de synthese kan bedrijven met deze bak? En watvoor, welk modules, de mogelijkheden, de specs enz...

Mijn huidige kennis heb ik van zelf te experimenteren op mijn Microkorg, dus ik weet niet welke mogelijkheden belangrijk zijn voor het maken van die geluiden die de Microkorg niet heeft. Bijvoorbeeld sine en square waves zijn belangrijk, phaser, goede resonance (beter dan de Microkorg), ring modulation. Die moeten allemaal aanwezig zijn, maar ik zoek ook nieuwe mogelijkheden die ervoor geschikt zijn en niet alle synths hebben. Een Leslie Sim en reverb zouden ook wel handig zijn, die heeft de Korg R3 onder andere. Maar ook verder dan effecten zoals bv een 3de oscillator of weet ik veel.

Er zal ook nergens letterlijk staan "Deze Nord Modular is uitermate geschikt om orgels, clavs en epiano's te maken"
Dat weet ik ook wel, maar als dat het geval is zal er toch wel een bezitter zijn die daar positief over is op één of ander forum, of iemand die deze geluiden laat horen op Youtube. Dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Effecten moet je niet verwachten in je modular zoals je ongetwijfeld al hebt gezien ergens online. Wel kan je als je wilt een sound neerzetten met 9 osc's waarvan er 3 door 1 specifiek filter gaan en de andere allemaal hun eigen filter hebben die weer gemodlueerd kunnen worden door enz...enz...enz...je hebt er de vrije hand in.

Letterlijk vanaf de Clavia site (vroeger www.clavia.se nu www.nordkeyboards.com):

With the Nord Modular you are able to construct the “synthesizers of your dreams”. Simply drag synth modules out onto the computer screen, make your connections using “virtual patch cords”, and in no time you’ll have your new synthesizer in front of you. The innovative and flexible architecture of the Nord Modular allows for extensive sound sculpturing. How about a 5-oscillator-per-note synthesizer with 5 LFO’s, two resonant 24 dB/oct low-pass filters with separate envelopes or maybe a fat string sound with 14 oscillators – in stereo. Move your body to a mega fat bass sequence built up with 4 oscillators and a distorted classic analog lowpass filter in combination with a note sequencer module. Or, why not a classic 6 operator FM patch for that “electric” piano sound or a 24 sine wave oscillator patch for additive synthesis. All your patches can be stored in the Nord Modular synthesizer and recalled later on – also without a computer connected! Stereo analog inputs open up for extensive sound processing possibilities. 16-band vocoding, anyone? Nord Modular has it all. Your imagination is only the beginning...

Heb er mooie dingen uitgekregen. Met behulp van de knoppen kan je behoorlijk ver komen qua drawbars en percussie en chorus/vibrato instellingen hoor zodat je een goede orgel partij kan neerzetten. Wel ff een leslie simulatie er achter hangen want al die LFO versies daarvan doen het niet en gaan het nooit worden. EP's erg goed, kan gewoon FM'n dus no prob.

Koop er gewoon eentje, je kunt hem zo goed als voor hetzelfde geld toch weer kwijt en je ziet ze regelmatig. De Modular 'classic/1' Rack helemaal

Klinkt allemaal wel goed, maar enorm ingewikkeld! Valt dat allemaal wel goed te editten zonder computer? Een computer gebruik ik sowieso niet, dat vertel ik al :)

Ik ga nu de handleiding eens doornemen!

Dat had ik al door toen ik aan de handleiding begon :P

Als de Wavetable Synthese van Waldorf niet zo bijzonder is voor dat soort klanken, wordt het maar de Korg R3 :)

Zou ik niet doen...echt veel meer dan een MicroKorg krijg je er niet voor terug, en dan klinkt de R3 ook nog eens slechter dan de MicroKorg! Neem dan een MS-2000, dan zie je nog eens wat je doet, erg te gekke bak met de mod-sequences erbij enz...en die klinkt tenminste

Ik kan niet klagen van mijn Microkorg. Ik werk er al supervlot op :)

De redenen waarom ik de R3 wel interessant vind:

- meer polyfonie (mis ik wel als ik orgel speel),
- Drive circuit (distortion op de MK is enkel aan/uit en ik heb liever een subtiele distortion)
- Effecten: reverb, wahwah, tube sim en compressor voor de geweldige MG Bass
- Beter klinkende resonance
- 2de filter
- Meer patch destinations (diepte van de drive en resonance kunnen koppelen aan het mod wheel)

Ik kan niet klagen van mijn Microkorg. Ik werk er al supervlot op :)

De redenen waarom ik de R3 wel interessant vind:

- meer polyfonie (mis ik wel als ik orgel speel),
- Drive circuit (distortion op de MK is enkel aan/uit en ik heb liever een subtiele distortion)
- Effecten: reverb, wahwah, tube sim en compressor voor de geweldige MG Bass
- Beter klinkende resonance
- 2de filter
- Meer patch destinations (diepte van de drive en resonance kunnen koppelen aan het mod wheel)

En dan nogsteeds NIET klinken!

wavetable's klinken vaak niet echt als een orgel.
veelal sferische klanken, heldere pads en strings...
epiano mss wel.

orgel kun je dan weer met subtractieve synthese maken.
Opzich is een blofeld wel geschikt, kan je ook sample's in pleuren.
Mss is een rompler naast je korg niet iets?

Een wavetable in een MicroWave staat opgeslagen als een reeks van spectrumbanden en niet als een sample. Daardoor kan de MicroWave dus ook interpoleren tussen verschillende bronsamples zonder daar al te zware berekeningen op uit te voeren. Eigenlijk een soort additieve synthese dus. Net zoals een orgel of een Kawai K-5 of K-5000.

Dus met enige fantasie kun je een orgelpatch bouwen waarbij je je pitchwheel route om te scrollen door je wavetable, je laat je wavetable ergens in het midden beginnen en je kunt zo dus emuleren dat je verschillende drawbars uitschuift.

Wat je ook nog zou kunnen doen is de zelfde modulatie toepassen, maar op wave1 de onderste helft van de wavetable scannen, op wave2 de bovenste helft, en dan met de modulatierouting de mix tussen wave1 en wave2 bepalen.

De gorigheid van DA en de interne berekening zorgt meteen voor wat levendigheid in je geluid. Je kunt met sounddiver spectraal tekenen in het geheugen van de MicroWave. Wellicht dat andere editors dat ook kunnen.

microwavewaves2.l.gif

FM-bakkie dan? Prima orgels en e-piano's uit mijn DX-200 (en nou niet alleen naar die gaan kijken, er zijn veel meer FM-bakken).

Ik verbaas me toch over hoe jij aan je hardware vasthoudt, terwijl je in je beginnende zoektocht veel makkelijker voor wat goedkope softwareoplossingen kunt gaan om je weg te vinden. Vind je het leuk om te veel geld uit te geven ofzo?

Ik ben het eens met Gijs, ik verbaas me daar ook steeds weer over.
Voor het geld dat je inmiddels verkwitst hebt aan het kopen en verkopen van diverse spullen had je allang een leuke laptop kunnen halen waarmee je met software een aardig eindje was gekomen (legale al dan niet illegale software om te proberen is dan een 2de..).

Waarom wil je overigens een synth om dezelfde geluiden te kunnen maken die je al hebt in je yamaha? Ik zou eerder denken aan een synth om je geluids pallet te verbreden niet om de geluiden na te bootsen die je al hebt...

Bovendien zou ik als jou was de aankomende tijd die je hebt in je yamaha steken om die goed te leren kennen en kijken wat je daar allemaal mee kan alvorens iets anders te kopen, gezien je die yamaha net een maand ofzo hebt?

Maaar.. , als het geld brand in je zak, :)

Back