Beste goedkope synth

wat heeft een 13 jarige beginneling aan een Nord modular? geen zak..
mja ik zie een 13 jarige nou niet direct bewust een synth programmeren, hoogstens knoppen draaien en lukraak dingen doen...
Nou nou bass.. hoop maar dat je 't niet meent. (laat Wout / Rob Hordijk het maar niet lezen!)
Met enige sturing, zelfvertrouwen en geduld kan je een eind komen.

Toegegeven, ik had geen synth toen ik 13 was, en ook geen 500 eu ;{ hehe

Wat voor muziek hij gaat maken weten we niet.. maar.. Woonplaats: Volendam :P (ok flauw)

Een Nord Modular is denk ik juist een goede keuze. Mensen leren op jonge leeftijd een stuk sneller dan als ze wat ouder zijn. Ik ben pas aan de late kant begonnen met synths, ik heb een micromodular, waar ik al heel wat plezier aan heb beleefd - en heel wat mee heb geleerd over synthese.

Het wordt voor een 'beginner' even doorbijten om met die modular aan de slag te gaan, maar als je er mbv patches en voorbeelden uit kan komen (als t mij lukt, dan een ander toch ook wel?) dan leg je een vre-se-lijk sterke basis voor sounddesign.

Met als gevolg dat je daarna waarschijnlijk geen enkele synth meer kan vinden die aan je verwachtingen voldoet, maar da's van later zorg :frons:

Nou nou bass.. hoop maar dat je 't niet meent. (laat Wout / Rob Hordijk het maar niet lezen!)
Met enige sturing, zelfvertrouwen en geduld kan je een eind komen.

Toegegeven, ik had geen synth toen ik 13 was, en ook geen 500 eu ;{ hehe

Wat voor muziek hij gaat maken weten we niet.. maar.. Woonplaats: Volendam :P (ok flauw)

mja toen ik 13 was had ik niet eens 50 gulden, wel apart IDD....
nou ja al die verwende kinderen van nu hebben op hun 13e al een eigen computer... ik was al blij met een leeg cassettebandje :duivels:

nou ja al die verwende kinderen van nu hebben op hun 13e al een eigen computer... ik was al blij met een leeg cassettebandje :duivels:

inderdaad, kon ik weken mee spelen en dromen van de bijpassende cassetterecorder !

iets zonder menu's....

nord mod kan dan ook, heeft ook al 20000 patches ofzo....is ie 18 als ie daar door heen is.
of hij oefent en als ie 18 is kunnen we patches van 'em kopen....

maar een juno60/106 lijkt me ook zeer geschikt bv.
een nord lead ook bv.

als hij ook blazers enz wilt moet hij mss niet voor een subtractieve synth gaan maar een rompler idd.

wat een bizarre thread is dit joh,
dat kereltje heeft een of andere huis tuin en keuken synth nodig,
vervolgens haalt iedereen zijn stokpaardjes van stal (nee analoog heb je nodig, neeee modulair dat is pas handig als je net begint en bijna geen geld hebt),
daarna begint men elkaar af te branden,
kereltje is uiteindelijk nergens meer te bekennen zodat er dan maar in de derde persoon over hem gesproken (hij moet dit en dat kopen etc.)
en ondertussen is hij heel tevreden met zijn yamaha ctk keyboard
ik denk dat ik zo'n soort thread nou al vijf keer gezien heb

vervolgens haalt iedereen zijn stokpaardjes van stal (nee analoog heb je nodig, neeee modulair dat is pas handig als je net begint en bijna geen geld hebt),
kereltje is uiteindelijk nergens meer te bekennen zodat er dan maar in de derde persoon over hem gesproken (hij moet dit en dat kopen etc.)

Yep klopt, en iedere keer gaat het om datzelfde 'knulletje'...vandaar deze reacties

Een microkorg! ik neem aan dat je nog kleine handjes hebt?

serieus antwoord : SH-201. leuk instappertje en easy te proggen. bovendien heb je snel bruikbare sounds en is het geheel niet al te ingewikkeld.

Wat is de beste synth van 500 euro?

Zoals je wel merkt is het antwoord voor bijna iedereen verschillend.

Smaken verschillen hé

Je kan wel op youtube alle synths uit deze draad even opzoeken en filmpjes kijken/luisteren

Van mij nog een aanradertje erbij: access virus B of C

Dat komt omdat dit forum niet bedoeld is zodat mensen advies kunnen krijgen op vragen over synths en aanverwante zaken, maar zodat mensen hun diepgaande kennis over de materie ten toon kunnen spreiden en daarover een soort van geekfight aan kunnen gaan ;)

ga ook voor de virus

op volgorde van makkelijke maar toch uitgebreide hardware synths binnen je budget :

1) roland JP8000
2) clavia nord lead 1 of 2
3) korg ms-2000
4) access virus KB

als je voor oude analoogje gaat zoals een juno 6/60 of 106 dan
is dat veel minder uitgebreid, wel een mooie klank dat wel, maar niet
handig als enigste synthesizer.

persoonlijk zou ik niet voor software kiezen, JA je hebt veel voor weinig geld
of zelfs gratis.... en JA je kan aansturen met MIDIcontrollers, maar persoonlijk
vind ik t niet spannend, en denk dat je al snel kant en klare geluiden gaat aanklikken
ipv echt te leren hoe een synthesizer werkt, dus qua creativiteit kan t heel dodelijk zijn.

Hardware bakken hebben vaak buiten hun concept veel beperkingen, een computer kan
alles .... samplen, synthese, sequencer, maar juist die beperkingen maken je creatief en kom
je op vernieuwingen... dus maak het jezelf moeilijk, heb je later profijt van ;). (mening)

voor 500 euro en als starter zou ik misschien zelfs een alles in 1 bakje ERBIJ nemen!
gewoon om complete tracks te kunnen maken en je synth melodieen "op te nemen" via midi.

denk aan een roland mc-505 met een synth
zoals de oude versie van de korg ms-2000 ... met een beetje geluk haal je dat net met je budget.
:D... succes

Opmerkelijk ook hoeveel reacties 'neerbuigend' doen over de leeftijd van de topicstarter, maar de personen in kwestie er niet in slagen zich te verplaatsen in zijn denkwereld.

Hebben jullie vroeger alle begrippen en associaties geleerd door naar prentjes en filmpjes te kijken, waarbij je ouders constant stonden uit te leggen of je een handleiding onder de neus duwden om te verwerken? Nee toch.

Misschien heb je onder een steen geleefd, maar dat is tegenwoordig al helemaal niet meer het geval. De bedoeling is: met zo weinig mogelijk moeite zoveel mogelijk resultaat. En waar ook niet... Diegene die gemotiveerd is uit te pluizen, die zal er dieper op ingaan, maar er staat nergens dat dat een voorwaarde moet zijn.

Wie zegt trouwens dat theorie verplicht is voor iedereen? Waarom zou Jan met de Pet moeten weten hoe ik module A aan module B koppel om er dan pas geluid uit te krijgen? Ik kan ook autorijden maar vraag me niet hoe dat ding in elkaar zit.

Om maar te zeggen, een modulaire synth geven aan een 13-jarige, hoe abstract kan je gaan. Doe dan inderdaad maar een Nord Lead, niets voor niets dat die hands-on aanpak veel sneller en intuïtiever werkt, zelfs voor de 'gevorderde' gebruiker. Laagdrempelig en instant resultaat. Meteen een motivatie om het vaker te doen en misschien naar verdieping te zoeken.

Eigenlijk is het niet realistisch iets te adviseren aangezien de topicstarter niet vertelde wat hij precies wil doen met zn synth.

-synthese leren?
-muziek maken met lekkere sounds?

Ik wil bijvoorbeeld gewoon muziek maken met lekkere sounds.. ik weet niet veel van synthese.

Ik ben het helemaal met MRT eens. Ik ben bang dat het werken met de Nord Modular wel eens veel te abstract kan zijn.
TS kan ook aan een Novation synth denken. Volgens mij moet je voor 500 euro wel een Supernova of Nova kunnen kopen met keyboard. Er zitten ook effecten in die een Nord Lead niet heeft.
Ik weet niet of TS een computer in zijn kamer heeft staan anders is een X-Station een optie.

Ik programmeerde mijn eigen computerspellen toen ik twaalf was, dus onderschat iemand van dertien niet.

Op m'n veertiende had ik m'n eerste synthesizer en programmeerde daar geluiden op, zeker niet lukraak. Achteraf gezien juist jammer dat deze synthesizer beperkte mogelijkheden had (Siel DK80), anders had ik veel eerder geavanceerdere technieken als bijvoorbeeld sync en ringmodulatie kunnen gebruiken.

Een Waldorf Blofeld is ook veel waar voor je geld als je graag hardware wilt hebben. Deze heeft alle vormen van (virtuele) analoge synthese, zodat je alles uit kan proberen. Daarbij een groot grafisch scherm dat alles inzichtelijk maakt. Als extra heb je dan nog wavetables en een mogelijkheid om te upgraden naar sample oscillators.

Dan heb je nog geld over om een masterkeyboardje te kopen (mijn X-Board 49 bevalt erg goed b.v.), die je ook voor softsynths kan gebruiken.

Ik programmeerde mijn eigen computerspellen toen ik twaalf was, dus onderschat iemand van dertien niet.

Realiseer je goed dat jij een van die enkelingen bent die op die leeftijd daar al talent voor had en er voor gemotiveerd was.

Ik heb deze leeftijdsgroep dagelijks voor me zitten, er is zeker wel interesse naar resultaat (omdat dit een onmiddellijke beloning is van inspanning), maar weinig interesse naar theorie of achterliggende gedachten, die op het eerst zicht weinig resultaat boeken.

De waarom-vraag wordt nog te weinig gericht gesteld trouwens, omdat er gebrek is aan structuur. Zo'n vragen moet je eerst leren stellen, bij een modulaire synth verzuip je in details. Een synth met een vaste lay-out is dan vrijheid door begrenzing.

Eens je ook de kennis van synthese kan synthetiseren (d.w.z. in bepaalde domeinen goed beheerst), loop je vanzelf tegen beperkingen van je synth aan en ben je klaar voor iets modulair, omdat je dan voor jezelf het kader waarbinnen je werkt kan vastleggen.

Van mij krijgt deze knul in ieder geval meer credit dan die Shoarma met zijn 20 threads. Na 10 PM's vol advies (waaronder: lees voorlopig de threads, maak er geen nieuwe aan) blijft die kerel volharden in de boosheid.

Vraagje: is die Nord Modular tegenwoordig nog wel een verstandige investering? Aangezien deze uit productie is, veronderstel ik dat toekomstige OS platformen niet worden gesupporteerd ? Vista, Win 7 ?
Als modular is ie toch totaal waardeloos zonder pc en/of geschikte software ?

Van mij krijgt deze knul in ieder geval meer credit dan die Shoarma met zijn 20 threads. Na 10 PM's vol advies (waaronder: lees voorlopig de threads, maak er geen nieuwe aan) blijft die kerel volharden in de boosheid.

Vraagje: is die Nord Modular tegenwoordig nog wel een verstandige investering? Aangezien deze uit productie is, veronderstel ik dat toekomstige OS platformen niet worden gesupporteerd ? Vista, Win 7 ?
Als modular is ie toch totaal waardeloos zonder pc en/of geschikte software ?

Of iemand van 13 altijd geld heeft voor nieuwe pc's en software ? Gaat toch prima met een oudere pc ..

Of iemand van 13 altijd geld heeft voor nieuwe pc's en software ? Gaat toch prima met een oudere pc ..
Die knul heeft misschien al meer pc's versleten dan jij. Wat een vooroordelen weer he.
Sommige kinderen (maar heus niet allemaal natuurlijk) verdienen echt massa's hoor. Sparen alles op wat ze van oma krijgen (xx euro per verjaardag,kerstmis,nieuw vriendinnetje,goed rapport,ontmaagding)

De vraag was eigenlijk meer voor mezelf. Ik zie een Nord Mod als een mogelijke volgende aanschaf. Naast een SH201 (omwille van de specs en usability) en een Juno 106 (omwille van de sound en usability, ben verzot op sliders)
Mijn achtergrond is softsynths maar dat vlot niet echt.

Laatst gewijzigd:
Back